Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En halua lapsen likaista kaveria meille

Vaikea tilanne
08.02.2017 |

Hieman provosoiva otsikko, mutta. Olen perussiisti ihminen ja meillä siivotaan 1 x vko. Lapsen koulukaveri taas on aina todella suttuinen: hiukset kampaamatta, likaiset vaatteet, mustat ja karvaiset sukanpohjat. Inhottaa. Hänellä on todennäköisesti myös täitä.

En haluaisi tätä suttukaveria meille kyläilemään.Mutta miten ihmeessä sanoisin tämän asian lapselleni. En tietenkään halua sanoa tätä syytä suoraan, koska onhan se aika... henkilökohtaista ja ikävää. Toki kaveruus on tärkeää jne. mutta haluaisin siistimpiä kavereita.

Kaverin kotiin voi mennä, mutta siellä on kuulemma kaaos. Vaihdankin lapseni vaatteet aina kun sieltä tulee. Mutta tokihan sitä kaveriakin pitää kutsua vastavuoroisesti meille leikkimään... Pitäisikö sille hankkia joku suojavaate sitä varten ;-/

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 oli ap

Vierailija
22/53 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri voi olla lapsellesi tosi tärkeä ja siksi kaveruuden rajoittaminen siisteyden takia on musta aika huono idea.

Meillä yhdellä lapsella oli vähän samanlainen kaveri ja kyllä mä pahimmillaan annoin sille puhtaat sukat meillä pidettäväksi, kun meillä silloin oli valkoiset matot joihin jäi tahroja. Ei lapsi suuttunut ja kävi meillä mielellään ja olikin lapseni parhaita kavereita yläkouluun saakka, eli hyvä etten kaveruutta rajoittanut.

Isompana alkoi sitten itse vissiin pestä kamppeitaan ja ongelma poistui. Oli varmaan kotioloissa vähän ongelmia, mutta lapsi ei kuitenkaan ollut heitteillä, oli hyväkäytöksinen ja iloinen ja oli talvella talvivaatteet ym, joten en katsonut aiheelliseksi enempää puuttua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisestä lapsesta on kyse?

Vierailija
24/53 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kammoan kaikkia bakteereita, likaa ja tauteja ja etenkin täitä. Enkä pyydä kotiini likaisia ihmisiä, myöskään mieheni ei meille sellaisia halua. Tiedän, että tämä voi ärsyttää monia, mutta tämä on minun elämäni (meidän elämämme) ja elän sitä niin kuin itsestäni hyvältä tuntuu. Meillä on vieläpä täysin valkoinen sisustus, valkoiset kangastuolin ruokapäydän tuoleina ja vitivalkoinen iso sohva olohuoneessa jne... En halua niiden menevän pilalle. Siitä huolimatta olen ystävällinen kaikille. Pidän vain itse etäisyyden likaisiin tyyppeihin.

On siinä kontrolloimista vieraissa, etteivät vaan uusilla farkuillaan istu sinun vitivalkoiselle sohvallesi! Huh kammotus. Meillä koti on koti, jossa on siistiä ja kodikasta. Täällä voi olla suht vapaasti. En ole juurikaan huomannut liian likaisia ihmisiä meillä käyvänkään. Ihan vaan normaaleita.

Vierailija
25/53 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en halua päästää lastani kaverinsa luokse. Siellä on kissan ulosteita jopa tämän lapsen huoneessa ja sängyssä! Tunkkainen haju ja likaista.

Vierailija
26/53 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos antaisit sille jalkaan jotkut kyläilytossut? Sellaisia sisätohveleita myydään halpakaupoissa. Ei haittaa likaiset sukat ainakaan.

Vierailija
27/53 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en syrji, ainakaan vielä.

Täitä on ollut aiemmin syksyllä, enkä ihmettele vaikka olisi vieläkin kun katsoo hoitamatonta olemustaan. Ei kai noin hoitamattoman huoltaja saa aikaiseksi hoitaa niitä kunnolla kaikkine pakastamisineen ja pesemisineen pois.

Ja kyllä, mua ainakin inhottaa kun lapsi on likaisesti puettu, naama ja hiukset pesemättä. Ei siinä auta kehoittaa käsien pesulle kylään tultuaan, kun pitäisi pestä koko lapsi. Meillä on vaalea sohva ja tämä lapsukainen pitää siinä likaisia sukkiaan kuin olisi kotonaan. Ja makoilee lapseni sängyllä. Tulee hirveä vimma imuroida tuon kyläilijän jäljiltä. Ja korostan etten ole mikään sekopäinen siivousfriikki vaan ihan perussiisti tavis.

Pitäiskö ilmoittaa ihan lastensuojeluun mikä onkaan perheen tilanne, jos lasta ei huolleta niin, että on siisti ja vaatteet kunnossa? Kysy neuvolasta vaikka? Ja jos on koulussa niin voinee keskustella koulun terveydenhoitajan kanssa ( luottamuksella) ja mikäli vanhempainiltoja koulussa niin ehkä tapaat lapsen vanhemmatkin ja voit päätellä heistä miksi lapsi on sellainen kuin on.

Vierailija
28/53 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä harjaan lapseni hiukset (tai harjaa itse) joka aamu. Silti ovat iltapäivällä sotkussa. Sukat likaantuvat koulussa, kun sukkasillaan mennään samalle käytävälle, jota ensin tullaan kurakengillä sisään.

Vierailija
29/53 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuvaus viisi sopia minun poikaan, sillä erotuksella ettei todellakaan ole täitä 🙂

Poika ei välitä yhtään mitä pukee päällensä, puhtaat vaatteet joka aamu kuitenkin. Pojalla on paljon työvaatteita koska asumme maalla ja on paljon hommissa mukana. Vaatteet voi olla nuhjuisia, tahraisia ja jopa reikäisiä mutta puhtaita kuitenkin. Ei se näköjään ikinä opi työ-ja kouluavaatteen eroa.

Oletko ihan varma että poika on suoranaisesti likainen vai vaan näyttää siltä?

Mun poika on ylikasvaneen peikkotukkansa ja työvaatteidensa kanssa aika näky. Koti on kuitenkin aina puhdas kuten vaattetkin.

Ymmärrän kyllä tuon ongelman. Me ollaan siistejä, pestään kädet kun tullaan jostain ja kun alamme syömään, nenää ei kaiveta jne. Pienemmät lapset vaihtaa vaatteet tullessaan päiväkodista, ne on aina niin likaisia ja siellä on paha ominaishaju.

Voi kun nämä vanhemmat tajuaisi miten paljon lastakin hävettää kodin törkyisyys. Joskus pojan kaveri sanoikin että tykkää olla ihan missä muualla tahansa kuin kotona kun siellä on liian paljon tavaraa ja haisee pahalle. Juuri sellaisilla viattoman lapsen mietteliäällä alakuloisella äänellä.

Vierailija
30/53 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapsella kaappi täynnä vaatteita. Haluaa vain käyttää tiettyjä mieleisiään joita minun pitää vain laittaa pesuun kysymättä koska ei niitä muuten antaisi.

On myös vaaleita sukkia joista tummentumat eivät pesussa lähde kun on kulkenut sukat jalassa terassilla josta lika on tarttunut.

Hiukset kyllä harjaa mutta ei tykkää pitää niitä kiinni ponnarilla joten sekaisen näköiset ovat monesti. Tästäkin on käännetty ja väännetty mutta ei vain halua.

Kuvailemasi lapsi kuulostaa hyvin siltä miltä minun lapsi voi näyttää.

Voin kyllä kertoa sinulle että täitä ei ole lapselta koskaan löytynyt ja meillä on koti jossa imuroidaan vähintään kerta viikkoon.

Olet naurettavan ulkonäkökeskeinen ihminen.

Vierailija
31/53 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kammoan kaikkia bakteereita, likaa ja tauteja ja etenkin täitä. Enkä pyydä kotiini likaisia ihmisiä, myöskään mieheni ei meille sellaisia halua. Tiedän, että tämä voi ärsyttää monia, mutta tämä on minun elämäni (meidän elämämme) ja elän sitä niin kuin itsestäni hyvältä tuntuu. Meillä on vieläpä täysin valkoinen sisustus, valkoiset kangastuolin ruokapäydän tuoleina ja vitivalkoinen iso sohva olohuoneessa jne... En halua niiden menevän pilalle. Siitä huolimatta olen ystävällinen kaikille. Pidän vain itse etäisyyden likaisiin tyyppeihin.

On siinä kontrolloimista vieraissa, etteivät vaan uusilla farkuillaan istu sinun vitivalkoiselle sohvallesi! Huh kammotus. Meillä koti on koti, jossa on siistiä ja kodikasta. Täällä voi olla suht vapaasti. En ole juurikaan huomannut liian likaisia ihmisiä meillä käyvänkään. Ihan vaan normaaleita.

No ei ole mitään kontrolloimista vieraissa. Tapaan ystäviä kahviloissa, ravintoloissa, mökkireissuilla ym, samaten mies. Ei meillä käy kotona vieraita. Eli ei ongelmaa. Eikä tuttavani edes tiedä että kammoan likaa. Omassa ystäväpiirissäni Helsingissä ei ole tapana käydä toisten luona kotona vaan kaikki haluaa aina tavata jossain "ulkona".

Vierailija
32/53 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en syrji, ainakaan vielä.

Täitä on ollut aiemmin syksyllä, enkä ihmettele vaikka olisi vieläkin kun katsoo hoitamatonta olemustaan. Ei kai noin hoitamattoman huoltaja saa aikaiseksi hoitaa niitä kunnolla kaikkine pakastamisineen ja pesemisineen pois.

Ja kyllä, mua ainakin inhottaa kun lapsi on likaisesti puettu, naama ja hiukset pesemättä. Ei siinä auta kehoittaa käsien pesulle kylään tultuaan, kun pitäisi pestä koko lapsi. Meillä on vaalea sohva ja tämä lapsukainen pitää siinä likaisia sukkiaan kuin olisi kotonaan. Ja makoilee lapseni sängyllä. Tulee hirveä vimma imuroida tuon kyläilijän jäljiltä. Ja korostan etten ole mikään sekopäinen siivousfriikki vaan ihan perussiisti tavis.

Kuulostaa kurjalta. Voisitko vähän tinkiä vaatimuksissasi ja ajatella, että kyseessä on kuitenkin pieni lapsi, joka on oman lapsesi kaveri? Jos sohva on niin arvokas, pyydä, etteivät ole sen päällä.

Vierailija
33/53 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksistanne.

Joo nuo tohvelit voisivat olla ihan OK ratkaisu, mutta likaisia vaatteita ei oikein voi vaihtaa. Kädet käsken pestä aina kun tulevat meille ja ennen välipalaa. Tosin ällöttää, kun tämä kaveri saattaa räplätä pestyillä käsillään niitä likaisia sukkiaan tai kaivella nenäänsä pöydässä jo ollessaan. Tai hankaa sukanpohjilla meidän seiniä kun kieppuu jutellessaan (on aika vilkas eikä pysy paikoillaan).

Mitään lasuja en haluaisi tehdä, koska lapsi on aika oma-aloitteinen ja hoitaa hommansa muuten. Perheenpäätä olen nähnyt joskus ja hän vaikuttaa alkoholisoituneelta mutta käy töissä. Heillä on kotieläimiä, minkä vuoksi vaatteet ovat karvassa.

Ja kyllä, kaveri on lapselleni tärkeä ystävänä, en haluaisi pilata kaveruuttansa sanomalla ihan oikeaa syytä. Todella vaikea ja kiusallinen asia. Ikää on 12 ja odottelen että kun yläaste alkaa, voi sieltä löytyä uusia ja puhtaampia sydänystäviä. Tai tuo kaveri oppii peseytymään.

AP

Vierailija
34/53 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoinen sohva vastaan lapsen kaveri.

Sohva voitti.

Se on hienoa kuinka asettelet asiat tärkeysjärjestykseen.

Kuka käski ostaa valkoisen sohvan mihin ei uskalla edes istua?

Suihkun jälkeen ja vaatteiden desifioinnin jälkeen siihen uskaltaa vasta istua.

Huh huh mitkä jutut!

Vierailija
35/53 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei järjestä tytöille sellainen tv tyylin muuttumisleikki leikin varjolla jossa katat pöydät kuin juhlatyyliin lopuksi lupaat . Heitä ne auihkuun ja laita vain täishampoo esille :)!

Sillävälin kaikki vaatteet pesukoneeseen sanot et se kuuluu tähän juttuun.

Käyt kaupassa ja ostat muutaman housjutun tyttöjen makuun ja laitat kampaamon muka jossa kuivaat ja laitat houkset ja sitten meikki. Lopuksi yllätä uusilla vaatteilla . Ja tadam likka on kuin uusi. Sitten syökää hyvin . Lähtiessä ojennat pyykit tai lupaat ne huomiseksi takas.

Äitinsä kyllä hoksaa jutun juonen:)!

Vierailija
36/53 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksistanne.

Joo nuo tohvelit voisivat olla ihan OK ratkaisu, mutta likaisia vaatteita ei oikein voi vaihtaa. Kädet käsken pestä aina kun tulevat meille ja ennen välipalaa. Tosin ällöttää, kun tämä kaveri saattaa räplätä pestyillä käsillään niitä likaisia sukkiaan tai kaivella nenäänsä pöydässä jo ollessaan. Tai hankaa sukanpohjilla meidän seiniä kun kieppuu jutellessaan (on aika vilkas eikä pysy paikoillaan).

Mitään lasuja en haluaisi tehdä, koska lapsi on aika oma-aloitteinen ja hoitaa hommansa muuten. Perheenpäätä olen nähnyt joskus ja hän vaikuttaa alkoholisoituneelta mutta käy töissä. Heillä on kotieläimiä, minkä vuoksi vaatteet ovat karvassa.

Ja kyllä, kaveri on lapselleni tärkeä ystävänä, en haluaisi pilata kaveruuttansa sanomalla ihan oikeaa syytä. Todella vaikea ja kiusallinen asia. Ikää on 12 ja odottelen että kun yläaste alkaa, voi sieltä löytyä uusia ja puhtaampia sydänystäviä. Tai tuo kaveri oppii peseytymään.

AP

Otapa juttutuokio lasten kanssa, tee jokin aasinsilta, jota pitkin pääset siisteyskeskusteluun: suihkussa käyntiin, saunomiseen, vaatteiden vaihtoon, yms... sieltä voisi selvitä jotain ja ehkä noinkin iso lapsi jo ottaisi onkeensa jotain? Yritä!

Vierailija
37/53 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttumisleikki yllärinä :)!!!

Vierailija
38/53 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lapsesi voi kaveerata tuollaisen sossutapauksen kanssa? Sanoisin heti, että ystävyys loppui tähän.

Vierailija
39/53 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Olin koko ajan aivan varma että kyse on jostain 6 tai 7 vuotiaista!! Mutta ap sanot että kaveri on 12, murrosiässä siis jo käytännössä. Tuon ikäiset yleensä huolehtii itse hyvin ulkonäöstään. Jotain outoa tässä kyllä nyt on.

Vierailija
40/53 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos teidän lähistöllä uimahallia? Vie tytöt sinne ja ohjeistat kunnon pesut ennen altaaseen menoa. Näin asiasta ei tule liian henkilökohtaista ja tytöt varmaan tykkäis käydä uimassa. Edellyttää tietty sitä että itsekin menet mukaan.