Paljon karenssin aikana saa rahaa?
Maksaako ne kelasta tai sossusta mitään? Ees sen verran että saa vuokran maksettua.
Kommentit (20)
Yleensä maksavat sossusta täytenä (eli nykyisin sekin KELA:n kautta haettava. joten saattavat helpommin vähennellä)
Toimeentulotukea saa, mutta ei täysmääräistä.
Miksi pitäisi saada mitään. Se on karenssi. Olet mokannut. Kärsi.
Ite saan nyt karenssin aikana noin 700 € viikossa koska sain uuden työn :)
No mitäs itse luuliset? Oletitko suuretkin rahat sieltä tulevan kun kerran olet esimerkillisen rohkeesti töistä kieltäytynyt. Sehän on nimensä mukaisesti karenssi.
Jos karenssi on tullut työstäkieltäytymisen takia,niin sosiaalietuudet puolittuu karenssin ajaksi.On kokemusta 15-vuoden takaa.
Mä sain karenssin kun mut irtisanottiin. Ennen irtisanomista minua yritettiin savustaa että irtisanoutuisin itse.
Te-keskus päätti että omalla toiminnalla sain potkut, vaikka oli esittää työterveyden lausunnot kun sain saikkua siitä että töissä oli huono olla. Työpaikka kiusaamista myös pomon suunnalta.
Oli jopa todiste siitä että otin yhteyttä työsuojelupiiriin, karenssi tuli silti.
Sain toimeentulotuen täytenä tuolta karenssin ajalta...
Vierailija kirjoitti:
Jos karenssi on tullut työstäkieltäytymisen takia,niin sosiaalietuudet puolittuu karenssin ajaksi.On kokemusta 15-vuoden takaa.
15 vuoden takaiset kokemukset ei varsinaisesti auta tilanteessa, jossa lainsäädäntöä ja käytäntöjä muutetaan vuosittain.
Asumislisän saa ja toimeentulotuen perusosan jos on siihen oikeutettu
Kai sä saat asumistukea? Karenssi ei vaikuta siihen. Ja haet sitten Kelalta toimeentulotukea, josta otetaan karenssin takia 20 % pois.
Asumistuen määrä nousee, koska tulot pienentyneet, toimeentulotukea myönnetään, tarvittaessa harkinnan varaista lisäksi. Mene Kelalle paikan päälle ja jätät hakemuksen toimeentulotuesta ja asuntotukesi tarkastetaan eli nostetaan kun työttömyystukea ei myönnetä. Ei hätää.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuen määrä nousee, koska tulot pienentyneet, toimeentulotukea myönnetään, tarvittaessa harkinnan varaista lisäksi. Mene Kelalle paikan päälle ja jätät hakemuksen toimeentulotuesta ja asuntotukesi tarkastetaan eli nostetaan kun työttömyystukea ei myönnetä. Ei hätää.
älä huijaa. ei sitä asumistuen määrää välttämättä nosteta. ap saattaa hyvinkin nostaa jo sitä maksimia
Minä en huijaa, täällä osa valehtelee joko tietoisesti tai tietämättään. En ole ikinä ymmärtänyt ihmistä, jotka haluavat lyödä lyötyä. Rahatta ei jää ja kyllä ilman työttömyysturvaa asumistuki nousee.
Sain asumistukea enemmän karenssin ajan ja tt tuen 20prossaa leikattuna. Itse irtisanouduin töistä,jossa pomo käyttäytyi seksistisesti häiritsevästi. Milläpä tuon olisin todistanut. Masennuin enkä jaksanut edes sairaslomaa hakea. Mutta se siitä. Nyt hyvä tilanne ja hyvä työ.
Karenssin voi saada nykyään mistä vaan. Minä sain karenssin, vaikka hain työpaikkaa määräaikaan mennessä, mutta unohdin infota siitä te-toimistoa. Rahat meni kolmeksi kuukaudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain karenssin kun mut irtisanottiin. Ennen irtisanomista minua yritettiin savustaa että irtisanoutuisin itse.
Te-keskus päätti että omalla toiminnalla sain potkut, vaikka oli esittää työterveyden lausunnot kun sain saikkua siitä että töissä oli huono olla. Työpaikka kiusaamista myös pomon suunnalta.
Oli jopa todiste siitä että otin yhteyttä työsuojelupiiriin, karenssi tuli silti.Sain toimeentulotuen täytenä tuolta karenssin ajalta...
Teitkö valituksen? Karenssista valittaminen on tehty todella älyttömäksi, sillä ensin karenssin saaneen pitää hakea työttömyyskorvausta ja vasta sen kielteisestä päätöksestä voi valittaa, vaikka syy on työkkärin lausunnossa.
Jos tietää saavansa jo karenssin ja siitä ei kumminkaan vielä ole päätöstä tullut. Niin kannattaako siitä jo kumminkin ilmoittaa kelalle etukäteen että tämmöinen mahdollisuus on että ei sitten mene ikuisuus siinä toimeentulon hakemisessa
Perustoimeentulotuen leikattuna joko 20 % tai 40% ja täyden asumistuen.
Sossusta voi saada, riippuu karenssin syystä. Ei ole mikään automaatio, että kun ei saa työmarkkinatukea niin saa toimeentulotukea.