Helsinki ON paras!!!
Jokainen asukoon just siellä missä tykkää, mutta mua ei sais Helsingistä pois edes maksamalla! Ai miks?
-helppo matkustaa, lentokoneella tai laivalla
-kulttuuria niin paljon kuin ikinä kerkiää kuluttaan
-samoin loistavat urheiluharrastusmahdollisuudet
-puhumattakaan muusta harrastamisesta, kaikkea löytyy
-jo musiikki kiinnostaa, kaikki konsertit täällä
-Helsingin edustan saaristo,ah kuinka upeaa!
-ostosmahdollisuudet superit
Listaa vois jatkaa vaikka kuinka, Helsinki vaan on PARAS!
Kommentit (49)
ihmiset tosiaan kuin myrkyn nielleitä, jos varsinkin erehdyit jotain ohjetta tms. kysymään.
Ja tosiaan pikkumatkaan menee tuhottomasti aikaa kun liikenne matelee.
Ei ihmisen paikka elää ja olla!
Samalla reissulla pysähdyttiin myös Oulussa, ja ihmiset siellä oli aivan toisenlaisia, iloisia ja avoimia, valmiita auttamaan.
Myös kaupunki oli huomattavasti selkeämpi kuin Helsinki, toki Helsinki on paljon suurempi, mutta huomattavasti sokkeloisempi ja epäkäytännöllisempi näin vieraspaikkakuntalaisen näkökulmasta!
taas kokemusta pienempään muuttamisesta, pariinkin otteeseen ja alun sopeutumisen jälkeen ei ole kyllä ollut mitään ongelmaa! Tosin pitää kyl sanoa et aikana ennen lapsia olisin tylsistyny tänne:( Mutta nyt nautitaan ympäristöstä.
Helsingissä, enkä pois vaihtaisi. Täällä asuvat kanssani myös teini-ikäiset lapseni, ja viihdymme mainiosti. Joka kesä käymme jossakin maalla, (mökillä tai pikkukaupungeissa) ja kiitämme Luojaa kun pääsemme kotiin. Ensinnäkin, täällä on turvallista, sillä kaikkialla näkyy ja on ihmisiä. Et voi päätyä kylänraitille tai tyhjälle pikkukaupungin kadulle jonkun hullun kanssa, niin että ketää muita ei näy, eikä kukaan auta. 40v aikana olen muutamaan otteeseen seikkaillut yöllä erilaisissa tilanteissa, eikä mitään ole koskaan sattunut. Maalla kaikki hullut saavat heilua rauhassa, kun sosiaalista kontrollia ja tarkkailevia silmiä ei ole. On normaalia, että Jamppa heiluu puukon kanssa kylänraitilla tai Lissu polttaa lapsensa, täällä on joku soittanut poliisit ennen kuin ehtii kissaa sanoa.
Toiseksi: Täällä on siistiä, merellistä ja ihania vanhoja taloja.
Kolmanneksi yhteisöllisyys ja yksilöllisyys, jota ei synny jossakin 200 000 asukkaan kaupungissa: Olet osa kaupunkia ja kaupunkilaisia, et koskaan yksin, mutta kuitenkin anonyymi, isossa määrässä ihmisiä ei kukaan kyttää ketään.
Kantakaupunki ei ole tosiaan näivettynyt mihinkään, ja tarjontaa riittää niin, ettei muutaman korttelin alueelta tarvitse poistua koskaan esim. ostoksille. Meillä on Stockman (jos siellä ei jotakin ole, sitä et tarvitse), Forum, Kodin Anttila+Anttilat, uusi Kampin keskus, sekä lisänä noin miljoona pikkuliikettä, sähköliikkeistä erikois-sisustukseen.
Elokuvateattereita on valtavasti (pienemmissä kaupungeissa ja maaseudulla ei ole elokuvatarjontaa lainkaan verrattuna Helsinkiin), isosta Tennispalatsista Engelin ulkovalkokangas-näytöksiin ja Elokuva-arkistoon. Nykyään myös Lasten Cinema, lasten oma leffateatteri.
Uimarannoista, melonnasta ja saaristolautoista (Suomenlinna, Uunisaari, Korkeasaari jne.)puhumattakaan.
Muualla Suomessa on korkeintaan kaksi lätäkön rantaa, joista valita, meillä valtavasti uimarantoja ja ulkoilupaikkoja (Edelleen Helsingin saaret, Keskuspuisto jne.).
En ole huomannut mitään saasteisuutta, joka vaikuttaisi olooni. Tokion ja Los Angelesin kohdalla, runsaasti autoja ja teollisuutta sisältävissä laaksoissa ON saasteita ilmassa, ei puhtaan merituulen hemmottelemassa Helsingissä.
Olen muuten pienituloinen yksinhuoltaja, ja mulla on rahaa asua täällä.
Mitään mökkiä tai jättiasuntoa en haluaisikaan, meidän on hyvä olla täällä, jossa jokainen kadunpätkä, puisto ja tori on omaa pihaamme, omaa aluettamme, enempää ei tarvita.
Musta taas tuntuu että kaikki mielenkiintoisimmat tapahtumat on aina jossain muualla kuin Helsingissä. Ja kaikki katsomisen arvoiset teatteriesityksetkin on aina toisissa kaupungeissa. On siinäkin, muka iso kaupunki ja paljon kulttuuritarjontaa, eikä meikäläiselle kuitenkaan löydy mitään....
- Siellä puhutaan ällöä murretta - kyllä, murre se s-vikainen narinakin on
Juuri kukaan ei puhu mitään murretta. Teini-ikäiset pissikset honottaa ja suhisee, mutta ne on VANTAALTA (vrt. Nylon Beat). Peruskieltä täällä puhutaan, paitsi Punavuoressa. Tiedän kyllä, olen muualta kotoisin, asunut, täällä 17 v.
- Ihmiset ovat kylmiä ja välinpitämättömiä
Ei ehdi kaikille sanoa päivää, kun vastaan tulee kymmenen tuhatta ihmistä työmatkalla. Tekisi mieli joskus yrittää, mutta ei taida ehtiä töihin. Kylmimpiä ja välinpitämättömimpiä ovat pientaloihinsa lukkiutuneet Espoolaiset, oman kokemukseni mukaan.
- Kaikki juoksevat, eivät väistä
En ole tosiaan ymmärtänyt mihin kaikilla on kiire, kun seuraava bussi tulee 5 minuutin päästä. Jälkimmäinen väite on väärä. Maalaiset eivät osaa väistää. Helsinkiläiset osaavat. Mistäkö tiedän? Aika usein on serkkuja yms. kylässä Keski-Suomesta.
- Ilma on likaista (voit testata niistämällä parin tunnin jälkeen paperiin
- se on ihan musta)
Totta, ja surullista.
- Asuminen ylikallista, pitää olla todella varakas asuakseen isossa omakotitalossa
Ei tarvitse, jos vanhemmat/suku myös kotoisin Helsingistä. Jos ei, niin sitten kyllä. Siksi nämä muiden mainostamat " uus" helsinkiläiset asuvatkin itse asiassa ympäristökunnissa, kuten Kirkkonummella jne.
- Rikollisuuta, pahoinpitelyjä, huumeita. Kasvatan lapseni mieluummin muualla.
Mitä näistä ei olis jokaisessa yli kymmenentuhannen asukkaan pikkukaupungissa? Helsinki on rauhallinen kaupunki. Ok - asemalla saattaa saada turpaansa. Kolikon toinen puoli on se, että paljon todennäköisemmin saat vieraspaikkakuntalaisena kuonoosi Joensuun torilla.
- Kulttuuria on muuallakin
Ei ole lähellekään samoissa määrin. Kokemusta on. Kulttuuri on keskittynyt yleisesti ottaen niihin kaupunkeihin, joissa on yliopisto. Useimmista näistä löytyy toimintaa, mutta sitä on paljon vähemmän ja se on huomattavasti sisäänlämpiävämpää kuin Helsingissä.
- Stressaavaa, meteliä
Ei stressaa, eikä ole meluistakaan kuin Kalliossa ja liittymäteiden varrella. Tämä oon tietysti suhteellista - omalla mökillä kuulen vain kuikan huudon ja veden liplatuksen.
- Kymmenen kilometrin matkaan menee kaksikertaa niin kauan, kun mehtässä, jollei satu ruhkaan juuttumaan sitten ei olekkaan mitään toivoa mistään.
Käytä julkisia. Niillä pääsee tosi vikkelästi..
- Jatkuva mekkala.
Ei ole.
- Ilma, kuin hernekeittoa.
Ei ole. Ilmanlaatu on usein hyvä. Sitä mitataan säännöllisesti.
- Ylimielisiä ihmisiä.
Osa on. Missä näin ei olisi? Olisikohan kyse huonosta itsetunnostasi? Ihmisjoukot vaativat itsetuntoa.
- Surkean näköistä porukkaa. Katsoaa vain vastaantulijoita moniko hymyilee?
Missä hymyilevät? Kokemukseni mukaan vain niillä paikkakunnilla, joilla kaikki tuntevat toisensa.
- Turpaan tulee niin että lätty lätisee, jos menet haastelemaan hyviä päiviä mummelille bussipysäkillä.
Nyt taidat puhua Seinäjoesta, Jyväskylästä, Rovaniemestä jne, et Helsingistä.
- Kulttuuria? Missä?
Kaikkialla.
- Jos menen stadissa illalla tai yöllä jonkin puistikon läpi yksin pienessä laitamyötäisessä niin millaiset ovatkaan mahdollisuuteni selvitä ehjin nahoin määränpäähän? Tuosta, kun paikallisesta kapakista tulla kohellan kotio metsän halki niin varma on etten yhteenkään lökäpöksyyn törmää. Korkeintaan siellä makaa Issakaisen Raipe, mutta sen onkin sitten huomattavasti huonommassa kunnossa, kuin minä.
Aika usein on tullut oikaistua, ja aina olen päässyt ehjin nahoin kotiin. :D
En ole vieläkään sopeutunut tänne takaisin 10 Helsingin vuoden jälkeen. Jos elämäntilanteeni suinkin sallisi, muuttaisin takaisin.
Kun Helsingissä päivitellään, että esim. Kalliossa on juoppoja tai muuten vaarallista, niin Tampereella on näitä " juoppoja" ja narkkareita näkyy ihan päiväsaikaan ympäri keskustaa, ei tarvitse lähteä minnekään Hervantaan tai Lentävänniemeen niitä nähdäkseen - enkä kyllä lähtisikään. Täällä Tampereella on käsittämätön Helsinki-viha, minäkin olen saanut aika paljon ennakkoluuloa osakseni, kun olen ihan avoimesti myöntänyt, että kaipaan takaisin Helsinkiin.
Vuosi sitten muutettiin pois helsingistä ja kamala hinku takas. Suht lähellä asutaan, eli tulee siellä käytyä kerta viikossa, mutta ehdottomasti takas muutetaan.
Väittäisin että jos kysyjä (oli se sitten tien kysymistä tai myyjän neuvoja) saa vain yrmeitä ja epäkohteliaita vastauksia takaisin, vikaa tarvitsee silloin olla myös kysyjässä.
jopa Lontoossa ja etelä-euroopassa. Nyt asun Lahdessa ja tämä on nyt perheelliselle juuri sopivan kokoinen kaupunki. Hintataso on ok ja jos haluan lähteä vaikka Helsinkiin ostoksille, on matka sopiva. Jos haluaisin isoon kaupunkiin, niin kyllä tuonne Lontoon suuntaan palaisin ehdottomasti!
Vierailija: