Mistä opiskelija maksaa asumisen, kun opintotukea saa vasta kun opiskelee?
Jos opiskelujen alussa pitäisi jo asua kyseisellä paikkakunnalla, mistä opiskelijat hankkivat kaikki perusasiat valmiiksi, kun rahaa tippuu vasta kun opiskelee? En ymmärrä.
Kommentit (65)
Kahden opiskelijan äitinä kommentoin sen verran että niitä töitä ei todellakaan riitä kaikille. Omassa nuoruudessani asia oli toisin.
Lukion jälkeen ei saa työttömyysturvaa viiteen kuukauteen, tosin sekin on saattanut muuttua tässä uudistusten viidakossa.
On vaan joko säästettävä tai pyydettävä kotoa vetoapua siihen asti että opintotukea saa. Asumistuki muuttuu yleiseksi asumistueksi käsittääkseni elokuussa eli silloin saa ainakin sen rahan. Myös toimeentulotukea voi hakea ellei töitä löydy. Voithan hakea lainaa myös lukio-opintoihin ja säästää sen rahan takuuvuokraan ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy töissä kuten normaalit ihmiset ja säästä. Kaikkiko pitäisi tulla valmiina kun Manulle illallinen?
Ja heti ensimmäinen kommentti on aggressiivinen. Thanks!
En todellakaan ehdi käymään töissä, luen kevään ylioppilaskirjoituksiin ja pääsykokeisiin. Olen myös ymmärtänyt, että ei kovin monikaan käy.
Enkä odota, että kaikki tulee kuin Manulle illallinen, vaan mietin, millä tempuilla se onnistuu, se minkä mainitsin aloitusviestissä.
Eihän ne yo-kirjoitukset tai pääsykokeet koko kesää kestä. Etsi kesätyöpaikka! Sen etsimisen aika on just nyt. Myöhäistä on alkaa kesätöitä miettimään toukokuussa. Itse menin töihin heti yo-kirjoitusten jälkeen. Tein aluksi 3pv/vko ja kun pääsykokeet oli ohi, tein täyttä viikkoa. Tämä oli tälle työnantajalle ok, pääsykokeet kun oli kesäkuussa eikä lomakausi vielä silloin niin päällä. Keräsin kesän rahaa, tein ylimääräisiä vuoroja ja muutin omilleni syyskuun alusta, kun opinnot alkoi (pääsin sisään haluamalleni opintoalalle). Ei vanhemmilta herunut muuta kuin vähän vanhoja huonekaluja ja astioita, kaiken muun kustansin itse. Tein opintojen ohella töitä syyslomat, joululomat, pääsiäislomat, kesälomat ja tarvittaessa keikkaa viikonloppu silloin tällöin. Yliopistossa on pitkät lomat, joten ehtii tehdä töitäkin.
En ymmärrä sitä vikinää, että pitää keskittyä vain opintoihin, eikä voi tehdä töitä. Jätä juhliminen vähemmälle, kyllä ehtii töitäkin tehdä.
Terv. Itse itsensä elättänyt siitä lähtien, kun kotoaan muutti, ajallaan valmistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy töissä kuten normaalit ihmiset ja säästä. Kaikkiko pitäisi tulla valmiina kun Manulle illallinen?
Ja heti ensimmäinen kommentti on aggressiivinen. Thanks!
En todellakaan ehdi käymään töissä, luen kevään ylioppilaskirjoituksiin ja pääsykokeisiin. Olen myös ymmärtänyt, että ei kovin monikaan käy.
Enkä odota, että kaikki tulee kuin Manulle illallinen, vaan mietin, millä tempuilla se onnistuu, se minkä mainitsin aloitusviestissä.Eihän ne yo-kirjoitukset tai pääsykokeet koko kesää kestä. Etsi kesätyöpaikka! Sen etsimisen aika on just nyt. Myöhäistä on alkaa kesätöitä miettimään toukokuussa. Itse menin töihin heti yo-kirjoitusten jälkeen. Tein aluksi 3pv/vko ja kun pääsykokeet oli ohi, tein täyttä viikkoa. Tämä oli tälle työnantajalle ok, pääsykokeet kun oli kesäkuussa eikä lomakausi vielä silloin niin päällä. Keräsin kesän rahaa, tein ylimääräisiä vuoroja ja muutin omilleni syyskuun alusta, kun opinnot alkoi (pääsin sisään haluamalleni opintoalalle). Ei vanhemmilta herunut muuta kuin vähän vanhoja huonekaluja ja astioita, kaiken muun kustansin itse. Tein opintojen ohella töitä syyslomat, joululomat, pääsiäislomat, kesälomat ja tarvittaessa keikkaa viikonloppu silloin tällöin. Yliopistossa on pitkät lomat, joten ehtii tehdä töitäkin.
En ymmärrä sitä vikinää, että pitää keskittyä vain opintoihin, eikä voi tehdä töitä. Jätä juhliminen vähemmälle, kyllä ehtii töitäkin tehdä.
Terv. Itse itsensä elättänyt siitä lähtien, kun kotoaan muutti, ajallaan valmistunut.
Lisään vielä omaan kommenttiini yllä sen, että turha niitä oman alan töitä on yrittää saada suoraan, kun on jo yliopistossa. Olin lukion ekasta kesästä lähtien jonkinlaisessa työssä ainakin osan kesää. Siivosin kukkakaupan lattioita ja vaihdoin vesiä tuntityöläisenä, pakkasin valokuuvaamossa valokuvia paketteihin, täytin hyllyjä kaupassa jo ennen kuin pääsin lukiosta. Lukion jälkeisenä kesänä pääsin kunnalle siivoojaksi, koska minulla oli sitä aiempaa työkokemusta. Kolme kesää opintojen aikana tein kaikenlaisia "hanttitöitä" ja vikana kesänä sain sitten oman alan töitä, koska oli sitä muutakin työkokemusta. Ja kun valmistuessa oli sitten myös sitä oman alan kokemusta ja näyttöä siitä, että olen lukiolaisesta lähtien ollut töissä jossain (eli yritteliäs ihminen), sain ensi oman alan sijaisuuden ja muutaman sellaisen jälkeen on myös vakipaikka tärpännyt.
Nyt seuraan sukulaislasta ihan kauhuissani, kun hän ei ole missään ollut töissä lukioaikana (ihana nauttia vapaista kesistä vanhempien luona asuessa), ja nyt opiskellessä jos ei saa oman alan kesätöitä, niin mieluummin sitten vain opiskelee kesän ja tekee tenttejä, muttei mikään muu kelpaa kuin se oma ala. Mitä pitempään menee, ettei hän tee mitään töitä vaikka kuinka valmistuisi nopeasti, niin ei hän saa edes niitä hanttihommia valmistuessa... Tämä pitäisi opiskelijoiden ymmärtää jo lukiolaisena.
Miten te täällä vaan neuvotte "mee töihin". Ootteko kaikki syntyny joskus 40-luvulla vai vaan onnekkaita? Isäni kertoi että nuoruudessaan hänelle riitti työpaikan saamiseksi se, että vain käveli tehtaalle sanomaan että vois tulla sinne töihin ja pomo kysy voitko alottaa heti.
Nykyään eri juttu, itse oon korkeakouluopiskelija ja en oo saanu töitä paitsi isän firmasta lyhyeks aikaa kesällä. Kaupan kassalle ja siivoojaks oon hakenut muunmuassa mutta eipä kutsuta haastatteluihin. Työkkäriin en voi ilmoittautua (tai toki voin muttei hyötyä) koska en ole työtön työnhakija (jos joku ei tiedä nii opiskelijaa ei pidetä työttömänä)
Toiveissa olisi saada ensi kesäksi alan työpaikka, mutta saattaa olla niin etten pääse koska yleensä alan töitä saa vasta koulun harjoittelujaksojen jälkeen ja ne alkaa vasta ens syksynä.
Ymmärrän ap "huolen", itse pohdin aina samanlaisia. Miten ne muut oikein onnistuu, mistä rahat kun työ tai asumistuki/toimeentulotuen saaminen ei ole itsestäänselvää.
Itsehän en muuttanut toiselle paikkakunnalle, mutta muutin kimppakämppään kuukausi lakkiaisten jälkeen ja maksoin vuokran lakkiaisista saaduilla lahjarahoilla, ja olin myös säästänyt vuosien varrella sukulaisiltani saatuja lahjarahoja. Nykyään asun yksin tuhottoman kalliissa asunnossa ja nostan opintolainaa, kesäisin olen opiskellut ja kun heinäkuille ei ikinä löydy kursseja niin oon saanut toimeentulotukea. Harmittaa etten saa töitä mutta uskon että vielä koulun aikana saan jostain sijaisuuksia ja koulun loputtua saan vakityön (alalla varsinkin pienemmillä paikkakunnilla pulaa työntekijöistä).