Lapsen kaveri toivoo synttärilahjaksi glitter-luistimia ja pinkkiä pylkkaa, miten aivopesty sukupuolirooleihin
Kertoi intoa puhkuen toiveistaan. Miksei tyttö voi toivoa vaikka hokkareita ja vihreää pulkkaa?
Kommentit (17)
Valinta voi olla ihan tytön oma päätös. Tuttavani sai aikoinaan pienen tyttären. Äiti itse oli jo ammattinsakin puolesta ronski ja poikamaisesti pukeutunut. Hän on ollut aina myös tasa-arvon kannattaja, ei ääri sellainen vaan hiljaisesti omalla tavallaan. Kävi sitten niin, että tytär on aina halunnut pukeutua pinkkiin ja tyttömäiseiin vaatteisiin. Vauhtia rakastava tytär on sittemmin valmistunut pariinkin "naiselliseen" ammattiin. Täytyy myöntää, että tämä on vakuuttanut meidät muut siitä, että ei lasten päähän niin vain omia värikoodeja ja muitakaan koodeja asenneta.
Voi toivoa. Mutta just täm tyttö ei toivonut. Ja nyt sinä ihan omista näkemyksistäsi lähtien tuomitset tytön aivopestyksi sukupuolirooleihin. Kummalla tässä viiraa?
Vierailija kirjoitti:
Onko pylkka sama kuin pyypyy?
Tietenkin on ja vielä pinkki.
Pylkkani on piirin paras pyypyy!
Ohis
Monelle pikkutytölle tulee se prinsessavaihe (ei kaikille eikä kaikille yhtä voimaakkaana). Osalla se menee ohi nopeammin, osalla hitaammin (osalla ei ikinä). Osalla se näkyy ehkä korkeintaan yhtenä pinkkinä vaatteena kun osa taas haluaa kaiken pinkkinä ja glitterinä ja hörselönä.
Ihan hyvät toiveet on luistimet ja pulkka. Ja jos värikin on lapselle mieluinen, niin sitä parempi. Tärkeintä kai on, ettei lasta soviteta hänelle sopimattomaan muottiin, on se sitten glitteriluistimet vs hokkarit tai pinkki pulkka vs vihreä pulkka.
(oma tyttöni on aina halunnut luistella hokkareilla ja nelivuotiaana valitsi vihreän toppahaalarin, vaikka olisin ollut valmis ostamaan minkä tahansa muunkinlaisen haalarin tai luistimet).
Vierailija kirjoitti:
Ei vittu
ei vaan pyypyy
Että heti jos lapsi tykkää jostain naisellisesta niin on kasvatettu "väärin" :D Eihän se lapsi tietenkään itse noista voi pitää...
Itse lapsena pyysin lahjaksi välillä pinkkiä prinsessan linnaa tai hepeneitä, kruunuja ja barbeja pinkeillä vaatteilla. Toisinaan taas pyysin leikkiaseita ja vastaavia lisävarusteita ja esim yhteen väliin olin hullun innostunut tekemään hernepyssyjä :)
Edelleen olen 50/50 sukupuolirooleissa että dimexit päällä mennään "miestenhommiin" ja yökerhoihin taas huimat korot ja mekko päällä.
Inhoan kuitenkin feministejä kun ovat aloittajan kaltaisia tyhmiä ja taivun enemmän jopa sovinismin puolelle välillä mutta voinee johtua siitä kun äijien kanssa on niin akkojen motkotuksia hakutaan...
Meillä kolmen pojan kanssa kasvanut, hyvin käytännöllisen äidin tytär, ei varmaan ole tuputettu mitään, ja silti se on pinkki röyhelö prinsessa...
Täytyy olla umpityhmä, jos ei näistä aloituksista mitenkään hoksaa, että aloitusviestin tarkoitus on saada ihmiset reagoimaan tietyllä tavalla. Täytyy olla umpityhmä, jos ei hoksaa, että aloitusviesti on provo. Tarkoitus on vain saada porukka haukkumaan sukupuolisten stereotypioiden kyseenalaistajia.
Hyvä yritys, ap. Ei ollenkaan läpinäkyvä tuo sinun provosi.
Olisko se jotenkin hienompaa, että tyttö haluaa hokkarit kuin glitterluistimet? Kyllästyttää tää jatkuva feminiinisiksi miellettyjen asioiden lyttääminen, koska tyttöys on monille sama kuin heikkous ja vähä-älyisyys. Vai olisiko ap valittanut siitäkin, jos lapsi olisi poika ja toivoisi niitä hokkareita ja vihreää pulkkaa? Tuskin. Vanhemmat eivät missään nimessä saisi työntää lapsiaan mihinkään sukupuolimuottiin, mutta ei myöskään vähätellä sitä, jos lapsi nauttii oman fyysisen sukupuolensa stereotyyppisistä kiinnostuksenkohteista.
Vierailija kirjoitti:
Että heti jos lapsi tykkää jostain naisellisesta niin on kasvatettu "väärin" :D Eihän se lapsi tietenkään itse noista voi pitää...
Itse lapsena pyysin lahjaksi välillä pinkkiä prinsessan linnaa tai hepeneitä, kruunuja ja barbeja pinkeillä vaatteilla. Toisinaan taas pyysin leikkiaseita ja vastaavia lisävarusteita ja esim yhteen väliin olin hullun innostunut tekemään hernepyssyjä :)
Edelleen olen 50/50 sukupuolirooleissa että dimexit päällä mennään "miestenhommiin" ja yökerhoihin taas huimat korot ja mekko päällä.
Inhoan kuitenkin feministejä kun ovat aloittajan kaltaisia tyhmiä ja taivun enemmän jopa sovinismin puolelle välillä mutta voinee johtua siitä kun äijien kanssa on niin akkojen motkotuksia hakutaan...
Aloitusviesti upposi sinuun kuin kuuma veitsi voihin. Onnea ap, sait lietsottua juuri sitä mitä halusitkin.
ap vastailee itselleen, kukaan ei mene näin typerään provoon :D
Vierailija kirjoitti:
Olisko se jotenkin hienompaa, että tyttö haluaa hokkarit kuin glitterluistimet? Kyllästyttää tää jatkuva feminiinisiksi miellettyjen asioiden lyttääminen, koska tyttöys on monille sama kuin heikkous ja vähä-älyisyys. Vai olisiko ap valittanut siitäkin, jos lapsi olisi poika ja toivoisi niitä hokkareita ja vihreää pulkkaa? Tuskin. Vanhemmat eivät missään nimessä saisi työntää lapsiaan mihinkään sukupuolimuottiin, mutta ei myöskään vähätellä sitä, jos lapsi nauttii oman fyysisen sukupuolensa stereotyyppisistä kiinnostuksenkohteista.
Ap on provo. Juuri tällaista reaktiota hän tahtoikin. Hän esiintyy valheellisesti (ja kehnosti) sen ihmisryhmän edustajana jota hän inhoaa, ja tekee siksi tällaisen aloituksen, että muutkin vihaisivat sitä ihmisryhmää.
Mä tykkään itse pinkistä ja glitteristä ja puen vauvan omasta mielestäni kauniisti. Tästä yksi tuttu sai hirveän kohtauksen kun "tuputan tytölle!!" öö hän on vauva.. Miksi ostaisin omasta mielestäni rumia vaatteita..? Kun osaa itse sanoa mistä tykkää saa vaikuttaa pukeutumiseensa.
Miksi lapsi ei saisi toivoa sitä mistä itse pitää?