Miksi te ylikehitte työharjoittelussa olevaa ja "lupailette" töitä
Näin kävi pojalleni. Työharjoittelussa meni kaikki erinomaisesti. Kehuivat maasta taivaaseen. Töitäkin piti olla tarjolla yms.
No kun harjoittelu loppui niin töitä ei sitten ollutkaan. Jostain ojasta möyri joku vanha työntekijä ja sen takia uutta ei voinut ottaa.
Nyt ei sitten tiedä, että aiheettako kehuivat vai huvikseen ilman aihetta.
Siinä meni sitten yksi unelma ja pojan motivaatio jatko-opiskeluun.
Kommentit (44)
.[/quote]
Meillä otetaan juurikin näitä harjoittelijoita töihin ajatuksella jos homma toimii, niin töihin pääsee ja täytyy sanoa ettei kuin kymmenestä ehkä yhdestä on töihin eli aina ei ole turha syyttää työnantajaa.
suurinosa tulee sen takia kun pakko jonnekin mennä ja heti kun mahdollista jäädään pois.
pelkästään jo aamuherääminen osalla mahdotonta saapua klo 10 töihin eli ei edes aikaisin.
Motivaatio puuttuu ikävä kyllä monelta ja tupakalle karataan kännykän kanssa ja asiakkaita vältellään viimeiseen asti.[/quote]
Olin vapaaehtoisesti työkkärin työkokeilussa. Kokeilun päättyessä työkkärin terveystarkastukseen minulla todettiin masennus ja jouduin sairauslomalle. Eli poissaoloistani ymmärrän miksi "pomo" päätti harjoituksen sanomalla etten vaikuta tarpeeksi terveeltä työntekoon. Minusta tuona kokeilu aikana oli muutama täysin vastuuton asia mitä "Pomoni" laittoi meidät palkattomat tekemään. Kenelläkään ei ollut kokemusta, siis ihan 8 luokkalainen tetissä oli kassalla...yksin...pomon lähtiessä "hoitamaan asioita". Kun kävi niin että minun ulkokuoreni alkoi napsahtelemaan paineessa, olin kokematon yksin kaupalla, neuvomassa asiakkaita parhaani mukaan ilman koulutusta, masennukseni oireili todella pahasti ja aloin pelkäämään töihin menoa. Siihen olisi auttanut, että edes joku joka osaa oikeasti hommansa olisi ollut paikalla! Muuten töissä ei ollut ongelmia, en vaan pysty sanomaan että harjoittelija ilman alan koulutusta kuuluu olla yksin yritystä pyörittämässä. Ala vielä sellainen jossa väärän infon anto on todella haitallista! Onneksi minä sentään luin asioista työajan ulkopuolellakin...enkä ikinä antanut neuvoja jos en mitään tiennyt. Sitten vielä kehtasi tämä "pomo" sanoa työkkärin rouvalle että olin paikalla vain viikon! Mikä ei ollut tosi, koska pyöritin kauppaa toisen harjoittelijan kanssa yksin kokonaisen viikon. Tästä sanoessani työkkärin rouvalle...vaihtoi pomoni paikalla oloni kahteen viikkoon? MITÄ vittua! Ala oli sellainen jolle lapsesta asti halusin...intoa oli...nyt jäi kyllä niin paha maku suuhun etten ikinä mene tuolle alalle töihin. Ja tämä yritys ei todellakaan palkannut ketään harjoittelijaa..ilmaista työvoimaa vain. Ja hyvä tälle yrittäjänaiselle kun voi kätevästi käydä mukulansa hoidosta ja lähikaupassa ostoksilla jos harjoittelijat kauppaa pitää. Eli minä te käytätte harjoittelijoita? Paskaduunin tekijöinä? Minun työkuvaani kuului rouvan koiran ulkoilutus ja harjaus....mikä sekin parempi kuin yksin asiakkatten kanssa. Onneksi napsahti sen verran että olen nyt saamassa hoitoa ongelmiini.....vitun vittu. Kun olisivat edes kassakoneeseen kunnolla perehdyttäneet mutta ei...harjoittelija näyttää toiselle koska pomolla liian kiire.
Meille monikansallisessa pamahti yyteet ja 50 irtisanottiin. Niille on nyt 11 kk takaisinottovelvollisuus ja sitä ennen osa-aikaistetuille on tarjottava lisätyötä. Eli ei palkata uusia. Vaikka pomot niin toivookin.
Siksi lupaillaan jotta se orja tekisi hyvin työnsä , mitään aikomustakaan ei ole palkkaamiselle vaan uusi orja otetaan heti vanhan perään.