Rahat täysin loppu, mistä apua?
Olen sössinyt raha-asiani täysin ja nyt ei ole rahaa maksaa edes vuokraa. Sähkölaskut maksamatta syksystä asti. Mistä voisin saada apua?
Bruttopalkka noin 1900 euroa, mutta veroihin ja ulosottoon lähtee puolet, eli tilille tipahtaa 950 euroa. Asumiskulut sähkö- ja vesilaskuineen yhteensä 600 euroa, tiedän että liikaa, mutta halvempia täällä ei juuri ole ja minun on luottotiedottomana ja ulosotossa vaikea saada uutta asuntoa, saati sitten rahattomana muuttaa (en omista autoa tai kavereita). Eläimiin menee noin 400 euroa kuukaudessa, nekään nyt eivät tietenkään pakollisia ole, mutta minulle ainoa syy elää.
Nyt olen ollut sairaslomalla tämän vuoden alusta, ei hajuakaan paljonko saan palkkaa/sairauspäivärahaa ja milloin. Yleensä palkkapäivä 15.päivä ja eräpäivä esimerkiksi vuokraan 5. päivä. Tälläkin hetkellä maksuja rästissä 900 euroa (+ nuo sähkölaskut, ehkä 300?) ja tilillä 50 euroa. Hain tammikuulle toimeentulotukea ja sain 190 euroa, vanhoja sähkölaskuja ei Kela kuulemma voi hyvittää. Lisäksi olen myynyt kaikkea mahdollista (myös itseäni...). joten tilillä näkyy muitakin tuloja. En siis tiedä, voinko jatkossa saada tt-tukea ja mitään muita tukia en saa, koska niissä otetaan huomioon bruttotulot.
Keksiikö kukaan mitään ratkaisua tilanteeseen? Auttaisi, jos saisin nyt nuo laskut maksettua pois ja kierteen katkaistua, nyt makselen aina palkasta edellisen kuukauden menoja ja näin ollen kaikki maksut ovat aina myöhässä. Tämä tilanne ahdistaa koko ajan ja tekee päiviensä päättämisestä entistäkin houkuttelevampaa.
Mielellään ei kauheaa syyllistämistä kiitos, tiedän olevani tyhmä. Minulle on diagnosoitu vaikea masennus ja nyt epäillään kaksisuuntaista mielialahäiriötä, juuri maniavaiheessa sotken raha-asiat täysin tuhlaamalla päättömästi ja näin masennusjaksojen aikana ei oikein ole voimia hoitaa niitä kuntoon. Voiko enää mennä edes sossuun pyytämään järjestelyapua kun tt-tuki siirtyi Kelan hoidettavaksi?
Kommentit (36)
Jos olet hoidossa psyk.pkl:lla/mielenterveystoimistossa, varaa aika kyseisen toimintayksikön sosiaalityöntekijälle. Saat apua tilanteen selvittämiseen.
Tiedän, koska olen itse sosiaalityöntekijä juuri psyk. polilla. Ja vastaavanlaisia vyyhtejä ratkon yhdessä asiakkaan kanssa viikottain ellen lähes päivittäin.
Tsemppiä!!
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voit varata sossuun ajan vaikka tt-tuki tuleekin kelalta. Sen takia tämä järjestelmä justiins tehtiin, että sossulle jää rutiinitöiden jälkeen enemmän aikaa asiakkaille.
Ja sitten se lääkitys heti käyttöön.
Mulla oli työkaverina vuosia henkilö, jolla oli kaksisuuntainen, ja hän ei sitä sitten hoitanut kuin jollain luontaistuotteilla ja kiviterapialla. Voin sanoa, ettei auttanut. Oikeat lääkärin määräämät lääkkeet on ainoa keino saada itselleen normaali ihmisen tapainen elämä.
AP nyt toki varmasti hyötyy lääkityksen aloittamisesta, mutta noin niinkuin yleisesti ei kuitenkaan yhden työkaverinsa perusteella kannata niputtaa kaikkia kaksisuuntaisia samaan nippuun... Kun lievimmillään tämä sairaus on kyllä sellainen ettei lääkkeitä välttämättä tarvitse, kunhan on halu pitää elämä muutenkin kunnossa. Eli säännölliset elämäntavat, kunnolla nukkuminen, ei juurikaan alkoholia yms. Ja jatkuva itsensä ja vointinsa tarkkailu. Näillä on itse menty nyt viitisen vuotta (ja tiedän useita muitakin), muutama masennusjakso on ollut mutta niistäkin selviää kun on oppinut ennakoimaan ja järjestämään lomat kevättalvelle silloin kun masennus on pahimmillaan. Toiset tarvitsevat lääkkeitä sitten satunnaisesti, toiset jatkuvasti. Ihan kuten "normi-ihmisetkin", niin kaksisuuntaiset on yksilöitä ja mikä toimii toisella, ei välttämättä toimi toisella ollenkaan...
AP.lle tsemppiä, sulla on ilm. ollut elämässäsi vaikeaa tätä ennenkin ja olet niistä selviytynyt. Kyllä sä selviät nytkin! :) Oletko koskaan pyytänyt apua diakonian puolelta? Kertaalleen sieltä voivat auttaa esim. rästiin jääneiden laskujen kanssa.
Kyllähän eläimiä voi olla, mutta mikä ihmeen koiratarha tai ponitalli sinulla on, kerta menee 400€ kuukaudessa?
Lemmikkinä voisi olla vaikka yksi kissa. Ei paljoa kuluta ja tuolla säästyneellä neljällä sadalla voit säästää rahaa yllättäviin eläinlääkärikuluihin. Nythän sinulla ei sellaista säästöä todnäk ole, joten jos joku eläimistä sairastuu niin erittäin paha tilanne.
En syytä ap:tä valehtelijaksi mutta kaveriporukassani on ainakin 3 henkilöä, joilla on kaksisuuntainen mielialahäiriö. Näppärä syy sille että välillä karkaa mopo käsistä viinan kanssa, sitten saa niitä paijauksia ja ymmärrystä.
Yksi kaverini dokasi todella paljon nuorempana ja kännissä jakeli sitten pesää aika huolettomasti. Sitten kun lipsui ne vuokrarahatkin baariin, piti äkkiä keksiä joku selitys tälle kurittomalle elämälle: naps, kaksisuuntainen mielialahäiriö diagnoosi sieltä napsahti ja taas ymmärrettiin. Jonkun aikaa jaksoi syödä masennuslääkkeitä jne, mutta sitten ei enää kiinnostanut uhrin rooli vaan otti itseään niskasta kiinni ja yksinkertaisesti vaan lopetti sen sekoilun. Jälkeenpäin on myöntänyt ettei hänellä taatusti mitään kaksisuuntaista mielialahäiriötä ole, oli vain vastuuton juoppo. Kallion baareissa näihin itse/lääkärin diagnosoimiin biboihin törmää päivittäin, onhan siinä selitys ja syy miksi ei tarvitse kasvaa aikuiseksi, voi tuhlata holtittomasti, panna kaikkea mikä liikkuu ja sitten kun rahat on tyystin kulutettu loppuun, voikin aloittaa masennusjakson ja saikutella.
Ja hulluinta on että myös mulle on tuota diagnoosia puoliväkisin tungettu. Käytin päihteitä nuorempana ja sekaisin oleminen oli yksinkertaisesti vaan kivempaa kuin selvinpäin. Jätin vuokria maksamatta lopulta riittävästi niin että tuli häätö, luottotiedot menneet ja ulosotossa 6000 euroa. Kännipäissäni koitin tappaa itseni, epäonnistuin, lääkäri sanoi parin tapaammiskerran jälkeen että olen ilmiselvä bibo, syötti masennuslääkkeitä ja lithiumia. totesin ne turhaksi ja itseni ainoastaan päihdeongelmaiseksi. Lopetin päihteet niin kappas, loppui se sekoilukin. Nyt 15 vuotta raittiina ja ilman mielialalääkitystä.
Kiitos taas! Löysin jo aikuissosiaalityön numeron, jonne ilmeisesti voi ottaa yhteyttä juuri tällaisissa tilanteissa. Nyt vain kerään rohkeutta soittamiseen.
Minulla on hevonen ja iso koira, kai se 400 on paljon, minusta tosi vähän. Ennen tätä pahaa sairastumista kovempi palkka ja enemmän eläimiä, silloin meni niihin helposti se 1500 euroa kuukaudessa. Jos tuntuu kohtuuttomalta, niin muistakaa, että minulla ei ole lapsia tai muitakaan rahanreikiä näiden lisäksi, en matkustele tai muutenkaan käytä rahaa mihinkään muuhun.
En käytä mitään päihteitä eli siitä ei ole kysymys. En ole ikinä edes ollut oikein humalassa, toki alkoholia olen joskus juonut, mutta viime vuosina en oikeastaan ollenkaan, joissakin juhlissa/ns. pakollisissa tilaisuuksissa lasillisen. Suvussa paljon mielenterveysongelmia/juoppoja, en halua samaa. Yritän pitää itseni mahdollisimman kontrollissa ja olen ennen ollutkin todella tarkka kaikessa (raha-asioissa varsinkin), nykyään en vain jotenkin jaksa. Paha burnout myös taustalla.
Tuolle ota itseäsi niskasta kiinni - kirjoittajalle haluaisin vain sanoa, että todellakin ottaisin jos osaisin. 10 vuotta olen elänyt mielenterveysongelmien kanssa itsenäisesti, mutta nyt ei enää paketti pysynyt kasassa ja hakeuduin hoitoon. Kaksisuuntaista siis vasta epäillään, ensi viikolla arviointi. Onhan se toki sellainen muotisairaus, minulle diagnoosilla ei ole mitään väliä kunhan vain saisin hoitoa ja voisin elää edes etäisesti tavallista elämää.
Karkasi vähän tuosta alkuperäisestä "mistä rahaa" aiheesta.
ap
En osaa suositella henkisesti heikoilla olevalle itsensä myyntiä. Siinähän käytettäisiin toisen alisteista tilaa hyväksi, puhumattakaan siitä että nainen pilaa itsensä jakamalla edes rahaa vastaan kaikkein pyhintään. Tilanne on hankala, mutta ei kuitenkaan niin hankala että periaatteistaan kannattaisi koskaan luopua, kuolemakin on kunniakkaampi vaihtoehto kuin alistua jonkun läskin setämiehen astuttavaksi.
Saisitko hepalle ratsastajaa tms osallistumaan kuluihin?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos taas! Löysin jo aikuissosiaalityön numeron, jonne ilmeisesti voi ottaa yhteyttä juuri tällaisissa tilanteissa. Nyt vain kerään rohkeutta soittamiseen.
Minulla on hevonen ja iso koira, kai se 400 on paljon, minusta tosi vähän. Ennen tätä pahaa sairastumista kovempi palkka ja enemmän eläimiä, silloin meni niihin helposti se 1500 euroa kuukaudessa. Jos tuntuu kohtuuttomalta, niin muistakaa, että minulla ei ole lapsia tai muitakaan rahanreikiä näiden lisäksi, en matkustele tai muutenkaan käytä rahaa mihinkään muuhun.
En käytä mitään päihteitä eli siitä ei ole kysymys. En ole ikinä edes ollut oikein humalassa, toki alkoholia olen joskus juonut, mutta viime vuosina en oikeastaan ollenkaan, joissakin juhlissa/ns. pakollisissa tilaisuuksissa lasillisen. Suvussa paljon mielenterveysongelmia/juoppoja, en halua samaa. Yritän pitää itseni mahdollisimman kontrollissa ja olen ennen ollutkin todella tarkka kaikessa (raha-asioissa varsinkin), nykyään en vain jotenkin jaksa. Paha burnout myös taustalla.
Tuolle ota itseäsi niskasta kiinni - kirjoittajalle haluaisin vain sanoa, että todellakin ottaisin jos osaisin. 10 vuotta olen elänyt mielenterveysongelmien kanssa itsenäisesti, mutta nyt ei enää paketti pysynyt kasassa ja hakeuduin hoitoon. Kaksisuuntaista siis vasta epäillään, ensi viikolla arviointi. Onhan se toki sellainen muotisairaus, minulle diagnoosilla ei ole mitään väliä kunhan vain saisin hoitoa ja voisin elää edes etäisesti tavallista elämää.
Karkasi vähän tuosta alkuperäisestä "mistä rahaa" aiheesta.
ap
Hmm.. Kurjaa, mut jos sun rahat ei riitä niin sit ne ei riitä ja sun täytyy opetella luopumaan. On se pikkuisen epäreilua meitä muita kohtaan, jotka ollaan rahan vuoksi luovuttu ties mistä, jos sossu sit sun hevoses ja koiras kuluja makselee. Vähänniinku se yks "köyhä" valitti joku aika sitten lehdessä, kun sossu ei enää maksanukaan koko helsinkiläiskolmion asuntolainaa vaan joku 150 e osa jäi itselle maksettavaks ja siinä kaatu koko talous. Kurjaa, et on kurjaa, mut miks meidän pitää maksaa teidän talonne ja koiranne ja hevosenne? (Näin kärjistetysti..)
Miten maksat eläinten eläinlääkärikulut?
Ymmärrän kyllä että eläimet voi olla hyvin tärkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Miten maksat eläinten eläinlääkärikulut?
Ymmärrän kyllä että eläimet voi olla hyvin tärkeitä.
Sossu maksaa. Tai ell.
Ymmärrän kyllä, että eläimet ovat elintärkeitä ja niistä ei haluaisi luopua. Mutta sitten, kun on siinä pisteessä, että on jo valmis myymään itseään niin ehkä luopumista kannattaa harkita. Eläimistä huolehtiminen ei saisi mennä oman elämän kustannuksella.
Pitäisin koiran mutta myisin hevosen ja tekisin sellaiset ehdot, että saisit kuitenkin käydä vielä ratsastamassa ja hoitamassa hevosta tms.
Tai sitten alkaisin myymään joitakin heppailutunteja, eiköhän niitä teinityttöjä ole pilvin pimein, jotka maksavat siitä, että pääsevät paijailemaan hevosta tms.
Tai voiko hevosen omistaa esim. puoliksi jonkun toisen kanssa?
Et halua luopua eläimistäsi, mutta ne vie niin suuren osan rahoistasi, että voisiko etenkin hevoseen meneviä kuluja jotenkin saada pienemmäksi vaikka "jakamalla" hevosen jonkun tahon / muiden kanssa? Esim. mainitut ratsastustunnit? (En tosin tiedä joutuuko siitä maksamaan veroja ja muuta monimutkaista...)
Voisitko vuokrata osaa asunnostasi joko pysyvälle kämppikselle tai sitten lyhyitä pätkiä (esim. airbnb)?
epätoivoinen kirjoitti:
Olen sössinyt raha-asiani täysin ja nyt ei ole rahaa maksaa edes vuokraa. Sähkölaskut maksamatta syksystä asti. Mistä voisin saada apua?
Bruttopalkka noin 1900 euroa, mutta veroihin ja ulosottoon lähtee puolet, eli tilille tipahtaa 950 euroa. Asumiskulut sähkö- ja vesilaskuineen yhteensä 600 euroa, tiedän että liikaa, mutta halvempia täällä ei juuri ole ja minun on luottotiedottomana ja ulosotossa vaikea saada uutta asuntoa, saati sitten rahattomana muuttaa (en omista autoa tai kavereita). Eläimiin menee noin 400 euroa kuukaudessa, nekään nyt eivät tietenkään pakollisia ole, mutta minulle ainoa syy elää.
Nyt olen ollut sairaslomalla tämän vuoden alusta, ei hajuakaan paljonko saan palkkaa/sairauspäivärahaa ja milloin. Yleensä palkkapäivä 15.päivä ja eräpäivä esimerkiksi vuokraan 5. päivä. Tälläkin hetkellä maksuja rästissä 900 euroa (+ nuo sähkölaskut, ehkä 300?) ja tilillä 50 euroa. Hain tammikuulle toimeentulotukea ja sain 190 euroa, vanhoja sähkölaskuja ei Kela kuulemma voi hyvittää. Lisäksi olen myynyt kaikkea mahdollista (myös itseäni...). joten tilillä näkyy muitakin tuloja. En siis tiedä, voinko jatkossa saada tt-tukea ja mitään muita tukia en saa, koska niissä otetaan huomioon bruttotulot.
Keksiikö kukaan mitään ratkaisua tilanteeseen? Auttaisi, jos saisin nyt nuo laskut maksettua pois ja kierteen katkaistua, nyt makselen aina palkasta edellisen kuukauden menoja ja näin ollen kaikki maksut ovat aina myöhässä. Tämä tilanne ahdistaa koko ajan ja tekee päiviensä päättämisestä entistäkin houkuttelevampaa.
Mielellään ei kauheaa syyllistämistä kiitos, tiedän olevani tyhmä. Minulle on diagnosoitu vaikea masennus ja nyt epäillään kaksisuuntaista mielialahäiriötä, juuri maniavaiheessa sotken raha-asiat täysin tuhlaamalla päättömästi ja näin masennusjaksojen aikana ei oikein ole voimia hoitaa niitä kuntoon. Voiko enää mennä edes sossuun pyytämään järjestelyapua kun tt-tuki siirtyi Kelan hoidettavaksi?
Haet nyt toimeentulotukea. Tai nostat pikku lainan(en suosittele jos oot bipolaarinen, saattaa lähteä maniassa käsistä.. onko sulla luottotiedot edes ok?) Selität kelan tädeille koko tilanteen. En muista tuen nimeä, mutta voit saada kans jotain vammais(?)tukea koska sulla on diagnosoitu arkea haittaava sairaus. Vaikea tilanne kyllä 😕
Miten sulla menee noin paljon rahaa lemmikkeihin? Onko niitä paljon, onko sulla joku hevonrn tms? Ollaan miehen kanssa opiskelijoita, mä saan 260e opintotukea ja ukko 380. Lisäksi käyn satunnaisesti keikkatöissä, tienaan jonku about 500 kuussa. Meillä on koira, jonka ruokkimiseen meillä on rahaa, lisäksi pistetään rahaa säästöön mahollista eläinlekuria varten. Ei lemmikit tarvi mitään uusi leluja joka viikko tai kylpyläreissuja yms hienouksia jatkuvasti. Kunhan on aikaa ja hellyyttä niille! Joten mieti kanssa voisikko nipistää lemmikkikuluistasi.
Toivon hartaasti, että voit pitää hevosen ja koirasi. Niiden tuomaa merkityksellisyyttä ja terapeuttisuutta ei voi aliarvioida. Hanki hepalle vuokraaja pari-kolme (tai enemmänkin) kertaa viikossa, niin saat sen kuluja katettua. Voitko tehdä tallia välillä ja sen avulla vähentää kuluja? Tosin 400 kuulostaa aika edulliselta, ehkä teetkin jo jompaakumpaa tai sitten asut maaseudulla? Muuten oletkin saanut jo hyviä neuvoja. Tsemppiä avun hakemiseen ja onnea eläinten pitämiseen!
Kiitos kaikille vinkeistä!
Kuten sanoin, eläimistä luopuminen ei ole vaihtoehto, ne ovat minulle sama kuin perhe/suku/ystävät normaaleille ihmisille, minulla ei ole mitään muuta. Kerran kokeilin antaa ne muualle hetkeksi ja ei mennyt montaa viikkoa itsemurhayritykseen. Eli ilman niitä en selviä yksinäni ja mihinkään osastolle en pääse, kun en ole vaaraksi muille tai psykoottinen. Suomessa saa sentään vielä aivan vapaasti tappaa itsensä, jos siltä tuntuu.
Velkeneuvonnassa olen ollut ja paras keino oli päästää velat ulosottoon, nyt ei siis tarvitse maksaa mitään ns. itse, vaan ulosmittaus suoritetaan suoraan palkasta. Näin ollen voin siis saada tt-tukea, koska nettopalkka on pieni.
Omaan ruokaan ei mene paljoa rahaa, joten se ei varsinaisesti ole ongelma. Vuokrankin olen siis maksanut joka kuukausi, mutta vasta palkkapäivänä eli 10 päivää myöhässä. Ongelma on vain tämä kierre eli tosiaan se, että jokainen palkka on ns. käytetty ennakkoon.
Lääkkeitä syön kyllä jos niitä määrättäisiin ja kaikkeen mahdolliseen hoitoon osallistun, kun vain saan sitä, täällä on pitkät jonot ja nytkin olen siis kuusi viikkoa odotellut aikaa psykologin arviointiin.
Saan enemmän palkkaa kun pääsen takaisin töihin eli kyse on väliaikaisesta tilanteesta. Pitäisi vaan nyt saada jostain ne reilun kuukauden tulot ylimääräistä, jotta pääsisi tasapainoon. En toki odota, että yhteiskunnan pitäisi maksaa minun hölmöilyjäni tai eläimiäni, mutta mietin, että onko kukaan saanut tällaisessa sairastapauksessa harkinnanvaraista/ehkäisevää/mikälieseoikeatermiolisikaan toimeentukea?
Itsensä myyminen on muuten yllättävän vaikeaa jos ja kun yrittää seuloa suhteellisen täyspäisiä asiakkaita.
ap