Miksi kerrostalon suihkuihin ei asenneta jotain rajoitinta?
Kerta joissain kerrostaloissa suihkussakäymisestä tehdään elämää suurempi ongelma. Joku rajoitin joka katkaisee vedentulon vaikka 15 minuutin jälkeen, jenkeissä noita on ihan yleisillä rannoillakin, ei luulisi olevan liian kallista/aikaa vievää.
Kommentit (45)
Ja itse peseydyn lähes jokainen päivä noin 15 minuuttia. Suihkuhuone on kylmä, ei lattialämmitystä.. joskus suihkun jälkeen jään tyydyttämään itseäni ja kyllä vedenpaineella. Eli ei missään nimessä saa paineita laskea. Ja kyllä siellä välillä menee pitkään:)
Maksan itse laskuni. Ei ole keneltäkään pois
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei riittäis 15 minuutin suohku. Käyn joka toinen tai kolmas päivä suihkussa ja varsinkin silloin kun mulla oli pitkät hiukset, niin veihän niiden peseminen aikaa. 2 shampoopesua ja hoitoaine, lisäksi pesen vartalon sienellä ja kuorin kasvot. 20 minuuttia menee. Silti te, jotka läträätte suihkussa aamuin illoin kulutatte vettä sen saman mitä minä, ellette enemmänkin.
Siis kerrotko mitä se sua kaivelee, että täällä meillä ollaan vaikka 40 min suihkussa?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vettä säästävä suihkupää olis hyvä, meillä itse hommattu sellanen ja vie vähemmän 60% vettä ku tavallinen. Tietysti vesimittarit joka kämppään niin johan vedenkulutus pienenee ku tulee monen sadan vesilaskuja.
Nämä on ihan vihoviimeisiä! Entisessä kämpässä asennettiin tällaiset koko taloon. Ennen sitä suihkussa meni 5-10 minuuttia, sen jälkeen puoli tuntia, kun yrität epätoivoisesti saada ensin sampoota ja sitten hoitoainetta hiuksista.
Vierailija kirjoitti:
Kerta joissain kerrostaloissa suihkussakäymisestä tehdään elämää suurempi ongelma. Joku rajoitin joka katkaisee vedentulon vaikka 15 minuutin jälkeen, jenkeissä noita on ihan yleisillä rannoillakin, ei luulisi olevan liian kallista/aikaa vievää.
Eikö asuntokohtaiset mittarit riitä? Ne jotka lutraa, myöskin maksaa lutraamisensa kokonaan itse. Reilu peli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö asuntokohtaiset mittarit riitä? Ne jotka lutraa, myöskin maksaa lutraamisensa kokonaan itse. Reilu peli.
Itse asiassa kiitos lutraajien rahaa säästyy koska putkistot pysyy hyvänä ja tarvitsee niitä uusia harvemmin. Lisäksi veden hinta pysyy kohtuullisena.
Mulle 15 min on pitkä suihku. Joten siitä vaan. Tosin kun meitä on perheessä 4, pitäisi ajan olla 1 tunti suihkuaikaa päivässä. Minusta tuo on melko paljon...
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä esim. opiskelija-asuntoihin olisi hyvä laittaa tuollaiset vartin rajoittimet. Uuden suihkun saisi nappia painamalla, mutta jos sammuu suihkuun, niin veden tulo lakkaa vartin päästä -> miljoonasäästö.
Itseasiassa tää on ratkastu jo aikapäiviä sitten niin että opiskelija-asunnoissa on kaks lattiakaivoa samassa tilassa :) aika taidokas täytyy olla että sammuu molempien päälle.
Ps. Meillä se vesivahinko olikin sitten keittiössä kun alle 10v vanhassa talossa hajosi putki
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei riittäis 15 minuutin suohku. Käyn joka toinen tai kolmas päivä suihkussa ja varsinkin silloin kun mulla oli pitkät hiukset, niin veihän niiden peseminen aikaa. 2 shampoopesua ja hoitoaine, lisäksi pesen vartalon sienellä ja kuorin kasvot. 20 minuuttia menee. Silti te, jotka läträätte suihkussa aamuin illoin kulutatte vettä sen saman mitä minä, ellette enemmänkin.
Et sitten oo kuullut että sen hanan voi sammuttaa esim saippuoinnin ajaksi..
T. Pitkähiuksinen
Suihkussa käynnin rajoittaminen on ihmisen omaan henkilökohtaiseen hygieeniaan puuttumista. En usko että käyn suihkussa noin 15 min kauempaa, MUTTA käyn suihkussa melkein päivittäin. Jos olemme sinä päivänä touhunneet vällyjen välissä, silloin käyn suihkussa kahdesti. Usein käymme miehen kanssa suihkussa yhdessä, jolloin aika tietenkin pitkittyy hieman. Minulla oli aiemmin bakteerin aiheuttamia läiskiä ihossa, kun vanhempien luona asuessa ei suihkussa saanut käydä päivittäin! Nyt ovat kadonneet, mutta silti hikoillessa pitää hiki saada ihosta pois... Ja vanhemmat...älkää rajoittako teinien suihkussa käyntiä... minuutti aikaa ehkä voi, mutta jos joku päivittäin suihkuun tahtoo se on hyvä asia.
Eli toisin sanoen, jos alat puuttuun miten muut peseytyy on sun nokka aivan liian paljon toisten asioissa kiinni. Joillakin on terveydellinen tarve päästä suihkuun päivittäin. Kaikki meistä on istunut sellaisen hieman ylipainoisen hikipallon vieressä kesällä...inhottavaa. Voin vaan kuvitella minkälaisia tulehduksia ja bakteeri läiskiä niiden ihosta löytyy...
Syy ja seuraus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäisi vesivahingot jotka johtuu siitä että sammuu lattiakaivon päälle, sais katkaista 5min kohdalla
Tuo olikin ainoa järkiperuste tähän mennessä. Miksi ihmeessä ihmisillä on niin kova hinku säästää vettä, kun siitä ei ole pulaa? Suomessa säästetty vesilitra ei lirahda Afrikan kuivuusalueen kaivoon. Jos veden kulutus vähenee, vesilaitos joutuu ohijuoksuttamaan, että putkisto pysyy kunnossa. Jos kaikki säästäisivät vettä, tehtäisiin kuten sähkön kanssa, korotetaan perusmaksua ja lasketaan kulutuksen hintaa.
Veden lämmitys kuluttaa todella paljon energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Suihkussa käynnin rajoittaminen on ihmisen omaan henkilökohtaiseen hygieeniaan puuttumista. En usko että käyn suihkussa noin 15 min kauempaa, MUTTA käyn suihkussa melkein päivittäin. Jos olemme sinä päivänä touhunneet vällyjen välissä, silloin käyn suihkussa kahdesti. Usein käymme miehen kanssa suihkussa yhdessä, jolloin aika tietenkin pitkittyy hieman. Minulla oli aiemmin bakteerin aiheuttamia läiskiä ihossa, kun vanhempien luona asuessa ei suihkussa saanut käydä päivittäin! Nyt ovat kadonneet, mutta silti hikoillessa pitää hiki saada ihosta pois... Ja vanhemmat...älkää rajoittako teinien suihkussa käyntiä... minuutti aikaa ehkä voi, mutta jos joku päivittäin suihkuun tahtoo se on hyvä asia.
Eli toisin sanoen, jos alat puuttuun miten muut peseytyy on sun nokka aivan liian paljon toisten asioissa kiinni. Joillakin on terveydellinen tarve päästä suihkuun päivittäin. Kaikki meistä on istunut sellaisen hieman ylipainoisen hikipallon vieressä kesällä...inhottavaa. Voin vaan kuvitella minkälaisia tulehduksia ja bakteeri läiskiä niiden ihosta löytyy...
Sun tekstistä meni kaikki uskottavuus ja paino tuohon mihin sepustuksesi lopetit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun tekstistä meni kaikki uskottavuus ja paino tuohon mihin sepustuksesi lopetit
Aha eli et sitten tunne ketään reilusti ylipainoista jolla huono hygienia? Minulle sanottu että bakteeri läiskät johtuu hiestä jota ei pestä pois. Samoin että ihopoimuihin voi kehkeytyä hiivasieni tulehduksia. (raskaana neuvolan täti ohjeisti suihkuttelemaan usein, ku rintojen alle voi tulla tulehduksia). En nyt tarkoita että kaikilla ylipainoisilla hygienia haussa...vaan että siinäpä on ääripää jonka kuuluisi käydä suihkussa usein, ihan terveyden takia. Jos mulla hikeä pukkaa tissien alle, ni kyllä varmasti muutkin ihopoimut tätä tekee. Niiden läiskien tullessa...niistä eroon pääsy on tappelua. Ja osa ihmisitä ei niitä ees huomaa ennen ku koko selkä kutisee ja katsoo sitten peilistä. Apteekista haetaan sitten Sibicort rasvaa...jota pitää erikseen kysyä koska sitä pidetään kylmässä. Hydrocortisol ei auta. :) eli ihan sama jos sulla tunteisiin sattuu ku joku sannoo asiat niinkuin ne on. Se ei muuta sitä että tämä ihmistyyppi tarvitsee suihkuja useammin kuin kahdesti viikossa. Toinen joka tarvii suihkuja usein on karvaiset ihmiset. Esim. mun mies. Hien haju tarttuu karvoihin ja saattaa haista saippuan läpi suihkun jälkeen. Toisin sanottuna, osa ihmisistä tarvii suihkuja useammin... Minä koska en halua läiskiä, raskaana hikoilen koko ajan. Mun mies koska on hiukan ylipainoinen ja karvainen. Ja sit muut ihmiset omine ongelmineen. Kyllä kerrostaloissa jos vesi kuuluu vuokraan on ne eri ihmistyypit otettu huomioon siinä paljon vesi on oikeasti vuokran suuruudesta. Siis sehän SISÄLTYY vuokraan. Ja näin ollen jos joku pihi ei käytä paljon ollenkaan vettä ihan periaatteesta, se joku toinen käyttää tämänkin puolesta. Kyl me vedestä maksetaan, se on vaan sisällytetty siihen samperin vuokraan. Eiks je?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten oo kuullut että sen hanan voi sammuttaa esim saippuoinnin ajaksi..
T. Pitkähiuksinen
Tosiaan. Suihku kannattaa sammuttaa pesuaineen levittämisen ajaksi, pesi sitten hiuksii tai kroppaa. Tiedän, että ok-taloissakin asujat säästävät turhaa vedenkulutusta ja tosiasiassa n 5 minuutin suihku riittää oikein hyvin, kun on ensin laittanut aineet.
Olette te outoja. Lisää vaan sääntöjä ja naapurin valvontaa ja kyttäämistä!
Kyllä Suomessa vettä riittää kaikille.
Laittaisitte rajoittimet vessanpönttöihin. Neljä litraa/vetäisy on aika paljon, saati sitten jos perheessä on viisi henkilöä.
Hyvää juomavettä menee siinäkin joka kerta.
Meillä on täällä tuhansia järviä, joista vesi otetaan ja se kiertää aikansa putkissa. Mitä hittoa te oikein nillitätte? Mitä vittua kenenkään muun vedenkäyttö teille kuuluu? Oletteko joitain yliherkkiä vammaisia, jotka häiriintyy jo vedenlaskun äänistä? Jumalauta.
Ihmiset voisivat peseytyä niillä pesusaaveilla ja ämpärien avulla. Säästyy paljon vettä.
Hiukset voi kostuttaa samassa vedessä kuin ne huuhteleekin.
Ja vaan yks ihminen perheestä saa käydä suihkussa samana päivänä?
Teen samat asiat ja sheivailenkin ja harvoin menee enemmän kuin 8 min...
Mutta en toki puutu muiden suihkukäyttäytymiseen. Olisihan se hyvä jos kulutettaisiin vähemmän lämmintä vettä mutta tässä ketjussa ehdotettu säännöstely puuttuu liikaa ihmisten yksityiselämään.