Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ihmiset haluavat lakaista ihmissuhdeongelmat maton alle?

Vierailija
06.02.2017 |

Vaikka toinen haluaisi puhua reilusti asiat hyvässä hengessä ilman, että ketään on tarkoitus loukata niin toinen osapuoli keksii vaikka mitä verukkeita jopa toista loukkaavaan tyyliin jottei hiertävistä asioista tarvisi puhua.

Ei ole kovinkaan hedelmällistä jos toinen sanoo vain esim. ongelmille ratkaisua haluavan vain kuvittelevan koko jutun koska toisella on muka "liikaa vapaata aikaa" käytössään. Eihän tuon sanoja edes tiedä miten toinen aikansa käyttää? Sitten ehdottaa että unohdetaan ne ongelmat ja hyssytellään.

Tuohan on minun mielestäni älytön tapa toimia. Jo muutaman kuukauden teeskentely tuntuu väärältä ja pelkkä ajatuskin, että jatkettaisiin eteenpäin aivan kuin mitään ei olisi tapahtunut tuntuu ahdistavalta. En myöskään voi sietää sitä, että toiset ihmiset lyövät sanoja suuhuni ja kuvittelevat tietäväni ajatukseni ja tunteeni. Kaikista vähiten siedän sitä, että minun väitetään "kuvittelevan omiani" eli vihjataan ilmeisesti olevan luulosairas.

Pitääkö minun tässä tilanteessa mennä hakemaan joltain yksityiseltä psykiatrilta todistusta, että olen järjissäni ja elämäni on mielekästä? Ei samalla tavalla kuin ongelmien lakaisijalla mutta kuitenkin se on mielekästä. Minun luonteeseeni kuuluu se, että haluan ratkaista asioita enkä voi sietää minkäänlaisia murjotuksia ja leimaamisia.

Kuinka tällaisessa umpisolmutilanteessa pääsee eteenpäin kun toinen osapuoli ei ole halukas käsittelemään ongelmaa tuottanutta asiaa tyyliin halki, poikki, pinoon ja jatkamaan eteenpäin.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kenelläkään ole vastaavia kokemuksia?

Vierailija
2/43 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksy se, että kaikki eivät ajattele asioista samalla tavoin kuin sinä itse. Osa ihmisistä ei halua kohdata totuutta, sillä totuus ahdistaa. Toisilla ei välttämättä ole aikaa käsitellä tunteitaan ja siinä mielessä sellainen ihminen, joka yksinään vatvoo mielalaansa voi olla hyvinkin ahdistava tapaus. Mikäli haluat selvittää jonkin konfliktin, ota asia esille ja sovi, että palaatte asiaan sitten kun toinen osapuoli on saanut aikaa asiaa pohtia. Älä vaadi vastauksia heti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enhän minä vatvo omia tunteitani ja lykkää niitä toisen niskaan vaan haluan selvittää suhdetta hiertävän ongelman ja jatkaa eteenpäin. Minä en ole tehnyt mitään olettamuksia toisen elämästä. Minä en ole sentään nimittänyt toista vainoharhaiseksi. Olen vain halunnut tosiaankin selvittää asiat ja jatkaa eteenpäin. Niinhän aikuiset ihmiset tekevät.

Mikä siinä totuuden kohtaamisessa on niin vaikeaa?

Vierailija
4/43 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olematonta ongelmaa on turha käsitellä.

Vierailija
5/43 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vaikea kommentoida kun ei ole tuon enempää tietoja. Onko kyse jostain yksittäisestä asiasta, episodista, jonka sinä koit ongelmaksi vai jostain koko ajan jatkuvasta toiminnasta tai suhtautumistavasta? Kauanko olette olleet yhdessä? Miten olet yrittänyt ottaa asian/asiat puheeksi?

Pitäisi tietää paljon enemmän.

Vierailija
6/43 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on kyse ihan oikeasta ongelmansa.

Vierailija
7/43 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sanoisin näin, että joillakin on tarve uudelleen ja uudelleen märehtiä samoja suhteen ongelmia. Jotka eivät muutu tai poistu kuitenkaan, koska kumpikaan ei sinänsä koe toimivansa väärin tai halua toimia toisin.

En sano että sinulla on ap näin, mutta itsellä on kokemusta näistä, jotka haluavat puhua ja selvittää loputtomiin.

Vierailija
8/43 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän vaikea kommentoida kun ei ole tuon enempää tietoja. Onko kyse jostain yksittäisestä asiasta, episodista, jonka sinä koit ongelmaksi vai jostain koko ajan jatkuvasta toiminnasta tai suhtautumistavasta? Kauanko olette olleet yhdessä? Miten olet yrittänyt ottaa asian/asiat puheeksi?

Pitäisi tietää paljon enemmän.

Tässä ei ole kyse romanttisesta rakkaussuhteesta. Tässä on kyse pitempiaikaisesta sukulaissuhteesta. Miksei voi olla rehellinen ja miksi pitää siloitella vakavat ongelmat? Ja kun toinen on väsynyt peittelyyn niin miksi hänen haluaan ratkaista ongelmia väheksytään ja aletaan leimaamaan mielenterveyspotilaaksi? Mielestäni on kyllä todella rumaa sanoa toista luulosairaaksi.

Ainakaan minä en jaksa tuollaisia ihmissuhteita pitemmän päälle, jotka rakentuvat valheille.

Vierailija
9/43 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun mielestäsi. Ilmeisesti toisen osapuolen mielestä ei. Oletko kyvytön asettumaan toisen asemaan? 

Jos haluat väkisin keskustella näin yleisellä tasolla, saat väistämättä yleisiä vastauksia. 

Vierailija
10/43 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sanoisin näin, että joillakin on tarve uudelleen ja uudelleen märehtiä samoja suhteen ongelmia. Jotka eivät muutu tai poistu kuitenkaan, koska kumpikaan ei sinänsä koe toimivansa väärin tai halua toimia toisin.

En sano että sinulla on ap näin, mutta itsellä on kokemusta näistä, jotka haluavat puhua ja selvittää loputtomiin.

Minä rohkaistuin ottamaan asian ensimmäistä kertaa puheeksi hiljattain enkä todellakaan ole murehtinut asiaa kuin omassa mielessäni. Tulin siihen tulokseen, että ongelma pitää selvittää koska ihmissuhde ei voi rakentua valheen varaan. Toinen osapuoli ei ilmeisesti halua sitä vaikka vakuutin hänelle, että,hän on minulle yhtä arvokas ja rakas ihminen siitä huolimatta että selvitämme tämän ongelman ja jatkamme siitä eteenpäin ilman että mikään hiertää välisessämme suhteessa.

Minun mielestäni oli todella ikävää, että toinen alkoi vähättelemään ja nimittelemään minua kun otin asian puheeksi. On myös rumaa käyttää haukkumasanana mielenterveysongelmaista, joita luullakseni myös luulosairaat ovat. Miksi tuollaiseen torjumiseen riittää energiaa ja rahkeita jos asioiden selvittämisen saisi tehtyä samalla energiamäärällä?

Minä itse olen monen ihmisen mukaan suurisydäminen, empaattinen sekä auttavainen ihminen. Olen aina ollut valmis jakamaan kaiken hyvän ystävien ja läheisten kesken enkä halua kuormittaa heitä ikävillä asioilla.

Vierailija
11/43 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun mielestäsi. Ilmeisesti toisen osapuolen mielestä ei. Oletko kyvytön asettumaan toisen asemaan? 

Jos haluat väkisin keskustella näin yleisellä tasolla, saat väistämättä yleisiä vastauksia. 

Kerroin hänelle ihan konkreettisesti mikä hiertää ja kysyin suoraan miksi hän käyttäytyy kuten käyttäytyy. Ennen hänen käytöksensä muutosta meillä olivat lämpimät välit ja oli aina suuri ilo tavata, saada tekstari, kirje tai kortti. En ymmärrä miksi hän ei kerro suoraan miksi näin on tapahtunut?

Vierailija
12/43 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä ottanut selvää, mistä tässä on oikein kyse. Maailmaan mahtuu erilaisia ihmisiä ja hyvä niin, ja voi olla, että tässä tämä toinen osapuoli ei nyt vaan ole halukas märehtimään tätä asiaa vaan haluaa jatkaa eteenpäin ilman asian kaivelua pohjia myöten. Olin itse parikymppisenä asioiden vääntelijä ja märehtijä ja loputon analysoija, enää en jaksa. Yleensä pärjää, kun yrittää olla kutakuinkin kiva toisille. Jotkut asiat ovat sellaisia, että on ihan oikeasti parempi antaa niiden hautautua unholaan, ei me missään Kaunareissa nyt kuitenkaan eletä.

Vierailija
13/43 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroin hänelle ihan konkreettisesti mikä hiertää ja kysyin suoraan miksi hän käyttäytyy kuten käyttäytyy. Ennen hänen käytöksensä muutosta meillä olivat lämpimät välit ja oli aina suuri ilo tavata, saada tekstari, kirje tai kortti. En ymmärrä miksi hän ei kerro suoraan miksi näin on tapahtunut?

Jospa hän ei vaan enää välitä? Jos häntä ei enää kiinnosta tekstarit, kirjeet ja kortit kanssasi? Ihmiset muuttuvat ja asiat, jotka ovat ehkä olleet tärkeitä nuorena, eivät myöhemmin enää olekaan. Jos sinua hiertää tässä ihmisessä jokin asia, ota häneen etäisyyttä. 

Vierailija
14/43 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä tiedä, onko ap hyvä vaiko kyvytön asettumaan toisen ihmisen asemaan, mutta se, kun toinen "tietää", että toisella on liikaa aikaa tai että toinen on mielisairas tai mitä toinen tietää, tuntee ja ajattelee ennenkuin on ehtinyt edes ilmaista itseään, nämä kaikki viittaavat erittäin vahvasti sellaiseen ihmiseen, jolla on vaikeuksia asettautua toisen ihmisen asemaan. Juuri sellaiset ihmíset tekevät näitä asioita.

Vierailija
15/43 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en kyllä ottanut selvää, mistä tässä on oikein kyse. Maailmaan mahtuu erilaisia ihmisiä ja hyvä niin, ja voi olla, että tässä tämä toinen osapuoli ei nyt vaan ole halukas märehtimään tätä asiaa vaan haluaa jatkaa eteenpäin ilman asian kaivelua pohjia myöten. Olin itse parikymppisenä asioiden vääntelijä ja märehtijä ja loputon analysoija, enää en jaksa. Yleensä pärjää, kun yrittää olla kutakuinkin kiva toisille. Jotkut asiat ovat sellaisia, että on ihan oikeasti parempi antaa niiden hautautua unholaan, ei me missään Kaunareissa nyt kuitenkaan eletä.

Tässä ei ole kyse mistään tyypillisestä märehtimisestä. Minun mielestäni olisi paljon rehellisempää kertoa miksi suhtautuminen on muuttunut ja vaikka toivottaa hyvässä hengessä toiselle hyvää loppuelämää sekä lopettaa kanssakäyminen. Mieluummin niin kuin epämääräisessä tilassa lilluminen.

Tuntuu todella inhottavalta muistaa häntä kohteliaisuudesta kun tulee tunne, ettei hän halua sitä pientäkään muistamista.

Vierailija
16/43 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa hän ei vaan enää välitä? Jos häntä ei enää kiinnosta tekstarit, kirjeet ja kortit kanssasi? Ihmiset muuttuvat ja asiat, jotka ovat ehkä olleet tärkeitä nuorena, eivät myöhemmin enää olekaan. Jos sinua hiertää tässä ihmisessä jokin asia, ota häneen etäisyyttä. 

Sillon olisi rehellisintä sanoa kuinka asia on. Se on juuri asioiden käsittelyä tyyliin halki, poikki ja pinoon. Hyssyttelemällä ei ratkaista yhtään mitään. Asia vain pitkittyy pitkittymistään. Minusta tuollainen alkaa jo vaikuttamaan jonkinlaiselta raukkamaisuudelta ettei viitsitä avata sitä suuvärkkiä. Puhuminen on ilmaista.

Vierailija
17/43 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä tiedä, onko ap hyvä vaiko kyvytön asettumaan toisen ihmisen asemaan, mutta se, kun toinen "tietää", että toisella on liikaa aikaa tai että toinen on mielisairas tai mitä toinen tietää, tuntee ja ajattelee ennenkuin on ehtinyt edes ilmaista itseään, nämä kaikki viittaavat erittäin vahvasti sellaiseen ihmiseen, jolla on vaikeuksia asettautua toisen ihmisen asemaan. Juuri sellaiset ihmíset tekevät näitä asioita.

Kiitos tuestasi! Tiivistit tilanteen hyvin. Minäkin väännän vielä rautalangasta, että ennen kaikki oli hyvin ja sitten yhtäkkiä toinen muuttui. Minä kysyin olenko loukannut tmv jotenkin ja kerroin etten halua olla vaivaksi. Halusin vain selvittää välimme koska en pidä siitä, että ne ovat nyt omituiset.

Vierailija
18/43 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillon olisi rehellisintä sanoa kuinka asia on. Se on juuri asioiden käsittelyä tyyliin halki, poikki ja pinoon. Hyssyttelemällä ei ratkaista yhtään mitään. Asia vain pitkittyy pitkittymistään. Minusta tuollainen alkaa jo vaikuttamaan jonkinlaiselta raukkamaisuudelta ettei viitsitä avata sitä suuvärkkiä. Puhuminen on ilmaista.

Hänhän nimenomaan ratkaisee. Sinulla on eri tapa ratkaista asioita kuin hänellä. Et voi pakottaa ketään ratkaisemaan asioita juuri sinun haluamallasi tavalla, koska et itsekään halua ratkaista asioita toisen osapuolen haluamalla tavalla. Ehkä avautumisesi kuullosti hänestä syyttämiseltä ja hän ei ole pitänyt tapahtunutta asiaa lainkaan niin suurena kuin sinä pidät?

Vierailija
19/43 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänhän nimenomaan ratkaisee. Sinulla on eri tapa ratkaista asioita kuin hänellä. Et voi pakottaa ketään ratkaisemaan asioita juuri sinun haluamallasi tavalla, koska et itsekään halua ratkaista asioita toisen osapuolen haluamalla tavalla. Ehkä avautumisesi kuullosti hänestä syyttämiseltä ja hän ei ole pitänyt tapahtunutta asiaa lainkaan niin suurena kuin sinä pidät?

Puhuin hänelle asiasta kohteliaasti, hienovaraisesti ja toista nimittelemättä. En tiedä kuinka sen olisi voinut tehdä vielä paremmin.

Nykyiset välit eivät ole mikään ratkaisu jollei niistä päätetä yhdessä rehellisen keskustelun jälkeen. Asiat pitää selvittää ja sen jälkeen jatketaan eteenpäin joko samalla polulla tai eri poluilla. Se, että lakaisee ongelman maton alle ei ratkaise ainakaan minun mielestäni mitään.

Minä olen nyt sen verran utelias, että kysyn sinulta suoraan miksi se ongelman maton alle lakaiseminen on parempi vaihtoehto? Mattojen voi liikkua vahingossa ja joskus voi käydä niin hullusti, että joku ottaa ja tuulettaa maton tietämättömyyttään. Silloinhan ne maton alla ongelmat paljastuvat. Mitä siis ihminen kokee saavuttavansa tai voittavansa kun lakaisee ongelman maton alle?

Vierailija
20/43 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisee kun ei ratkaise?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi