Mitä veikkaatte, että sitten tapahtuu kun Y-sukupolvi alkaa perimään vanhempansa?
Olen itse Y-sukupolvea. Isovanhempani tekivät omaisuutensa tyhjästä työllään, heidän lapsensa eli vanhempani omistavat yrityksiä ja heillä alkaa jo olla omaisuutta ja varallisuutta.
Mitä tapahtuu kun nämä siirtyvät meille, mitä veikkaatte? Äitini on suoraan sanonut, että on tyytyväinen koulutusvalintaani, koska sitten hänen kymmeniä työllistävä yrityksensä siirtyy suoraan minulle. Isovanhemmat ovat jo mökkinsä ja saarensa ja maansa jakaneet. Toiselta puolelta, jossa äitini ainut lapsi ja minä veljeni kanssa ainoat lapsenlapset. Isän puolelta on paljon enemmän serkkuja ja jälkikasvua.
Mitäs sitten tapahtuu kun yhtäkkiä kovalla työllä ansaitut omaisuudet heitetään meidän Y- ja vielä pahempi Z-sukupolven harteille?
Asiallista mietintää ja keskustelua, kiitos.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
On se hyvä kun ei tarvitse stressata millään omaisuudella, kyllä se 90-luvun lama sen jo vei. Isot omakotitalot, veneet, arvotaulut..
No, tosiaan, eipä tarvitse miettiä.
Ei ne talot mihinkään kadonneet. Joku nekin osti lamapakkohuutokaupoista ja halvalla. Vaurautta sai lamassa hankittua helposti jos oli kassa kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse Y-sukupolvea. Isovanhempani tekivät omaisuutensa tyhjästä työllään, heidän lapsensa eli vanhempani omistavat yrityksiä ja heillä alkaa jo olla omaisuutta ja varallisuutta.
Mitä tapahtuu kun nämä siirtyvät meille, mitä veikkaatte? Äitini on suoraan sanonut, että on tyytyväinen koulutusvalintaani, koska sitten hänen kymmeniä työllistävä yrityksensä siirtyy suoraan minulle. Isovanhemmat ovat jo mökkinsä ja saarensa ja maansa jakaneet. Toiselta puolelta, jossa äitini ainut lapsi ja minä veljeni kanssa ainoat lapsenlapset. Isän puolelta on paljon enemmän serkkuja ja jälkikasvua.
Mitäs sitten tapahtuu kun yhtäkkiä kovalla työllä ansaitut omaisuudet heitetään meidän Y- ja vielä pahempi Z-sukupolven harteille?Asiallista mietintää ja keskustelua, kiitos.
Tyhjästäkö rakensivat saaria ja maata? Tais tulla perintönä nekin heille? Lähtökohdat on vähän erilaiset esimerkiksi yrittämiseen, jos suvussa on siirtynyt omaisuutta jo useamman sukupolven ajan. Suurin osa rikkaista on syntynyt kultalusikka suussa.
http://yle.fi/uutiset/3-6006879
Sotien jälkeen vuosina 1945-1950 syntyneistä puhutaan "suurina ikäluokkina".
50-luvun lapsia on kutsuttu "suuren murroksen" sukupolveksi.
60-luvulla syntyneitä pidetään "hyvinvoinnin sukupolvena".
70-lukulaisista on käytetty mm. nimitystä "x-sukupolvi".
80-luvun nuorista on puhuttu "y-sukupolvena".
Nykyiset teini-ikäiset taas ovat "z-sukupolvea".
"Pullamössösukupolviksi" on leimattu vuosikymmenestä toiseen uudet sukupolvet.