Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 25-vuotias ja mulle tuli vaihdevuodet

Vierailija
05.02.2017 |

Oireilu alkoi puolisen vuotta sitten, nyt olen muutamassa kuukaudessa vanhentunut ulkonäöllisesti joku 10-v. Viimeviikolla selkisi että vaihdevuodethan ne.

Saako olla suolainen? Hormonikorvaushoidosta puhuttiin, mutta sitäkään ei ilmeisesti loputtomiin voi tehdä rintasyöpäriskin vuoksi? Hyödyttääkö siis lainkaan ottaa..
Kellään muulla samaa? Vinkkejä?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä oireita sulla on ollut? Ihan en usko tuohon ulkonäölliseen vanhenemiseen kyllä.... parissa kuukaudessako rupsahdit niin että näytät yhtäkkiä paljon vanhemmalta?

Vierailija
2/22 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös vaihdevupdet tee sen ettei ikinä voi saada enää lapsia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh mä olen 44v  eikä vieläkään ole vaihdevuosia.

Vierailija
4/22 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani.Ennen aikaiset vaihdevuodet siis.Ota vaan se korvaushoito,voit miettiä haluatko jatkaa myöhemminkin.Kaikki me sitä tullaan ottamaan,tuskin on korkeat riskit.

Vierailija
5/22 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, parissa kuukaudessa iho meni harmaaksi, kuivaksi ja sellaiseksi mitä vanhemmilla naisilla näkee. Pikkuhiljaa se hormonitoiminta on hiipunut ja nyt se on käytännössä loppunut. Joo en voi ilmeisesti saada lapsia tämän takia, en tiedä omnistuisko luovutetuilla soluilla.

Olen ollut väsynyt, haluton, masentunut jo aika pitkään. Ilmeisesti ne johtuvat hormonitason laskusta. Ja sit toi iho.

Syöpäriski pelottaa kun suvussa ollut aika paljon syöpää. Mietin olisiko rintojen poistoa mahdollista saada jotta uskaltaisin ottaa korvaushoidon.

Vierailija
6/22 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös vaihdevupdet tee sen ettei ikinä voi saada enää lapsia?

Jäikö bilsantunnit pikkusen väliin?

Vierailija
7/22 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, parissa kuukaudessa iho meni harmaaksi, kuivaksi ja sellaiseksi mitä vanhemmilla naisilla näkee.

Mä olen viiskymppinen ja menopaussin ohittanut aikoja sitten, eikä mun iho ole tuollainen.

Mutta mitä lääkärisi asiaan sanoo? Sehän tässä asiantuntija on eikä av-mammat.

Vierailija
8/22 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa "saako olla suolainen"?

Vierailija
9/22 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sun hormoonientaso on? Miten se on selvitetty.

Vierailija
10/22 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvaushoito KORVAA oman tuotannon. Ei se syöpäriski ole sinulla sen isompi kuin samanikäisella naisella, jolla oma keho tuottaa ne samat hormonit. Riski liittyy siihen, kun hormoneja tulee elimistöön pidempään kuin olisi "luonnollista".

Vierailija
11/22 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, parissa kuukaudessa iho meni harmaaksi, kuivaksi ja sellaiseksi mitä vanhemmilla naisilla näkee.

Mä olen viiskymppinen ja menopaussin ohittanut aikoja sitten, eikä mun iho ole tuollainen.

Mutta mitä lääkärisi asiaan sanoo? Sehän tässä asiantuntija on eikä av-mammat.

No mun iho on. Ei se oikein sanonut mitään, mulla on uusi aika ensi viikolla jolloin mietitään jatkoa.

Ja se syöpäriski todellakin kasvaa viiden vuoden jälkeen huomattavasti siinä korvaushoidossa.

Hormonit on mitattu ainakin verikokein, mua on tutkittu tässä niin paljon etten edes tiedä mitä kaikkea on tehty. Ainakin ultrattu, MRI, labroja on otettu jne, mitä väliä.

Vierailija
12/22 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja suolainen tarkoittaa ikään kuin katkera/vihainen/ärsyyntynyt

Vierailija
13/22 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihon kimmoisuus ja vanheneminen on kyllä aivan muista tekijöistä kiinni, kuin hormoonitoiminnasta - geeneistä, elämäntavoista, levosta ja yöunesta jne.

Katsopa vaikka Aira Samulinia, joka on yli 90v. ja hänen vaihdevuotensa on ollut yli 30 vuotta sitten.

Vierailija
14/22 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap kanssasi vähän samassa tilanteessa. Minulta on poistettu kohtu ja munasarjat alle 30 vuotiaana. Korvaushoito aloitettiin heti, kun se oli mahdollista. Hormonitoiminnan loppuminen liian aikaisin nostaa osteoporoosin riskiä huomattavasti.

Sopiva korvaushoito löytyy kokeilemalla. Laastarit olivat mielestäni käteviä. Oireet saatiin kuitenkin kuriin vasta tabletti muitoisella lääkityksellä.

Lääkitys nostaa rintasyöpäriskiä ja käyn mammografiassa ja rintojen ultrassa kolmen vuoden välein. Hormonitoiminnan puuttuminen nostaa osteoporoosi riskiä ja siksi käyn myös luuntiheysmittauksissa säännöllisesti. Säännöllisessä käytössä ovat myös calsium+D-vitamiini.

Etsi ap hyvä ja asiaan perehtynyt gynekologi. Tilanteesi on aika poikkeuksellinen eikä mielestäni kuulu minkään yleislääkärin hoidettavaksi. Itsekin käyn kaikki kontrollit yliopistosairaalassa.

Vierailija
15/22 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä...

Ihon ja limakalvojen kunto parani, kun korvaushoito aloitettiin.

T. 14

Vierailija
16/22 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatko riittävästi lepoa ja yöunta?

Vierailija
17/22 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Krääkky

Vierailija
18/22 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla loppunu kuukautiset?

Onko löydetty mitään "syytä" hormonituotannon noin äkkinäiseen loppumiseen?

Vierailija
19/22 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinulle ole mitään hyötyä, vaan päinvastoin, jos olet olet katkera/vihainen/ärsyyntynyt. Se, jos mikä vasta vanhentaakin.

Olen 42v ja minulla on ollut jo kuumia aaltoja.

Lääkkeellinen hoito aikanaan ei nappaa, mutta

ravinnolla petraan lisää, jos on tarvetta. Jotain luontaistuotteita voin kokeilla myös tarvittaessa.

Mikähän aikastaa menopaussin. Stressaava ja liian kuluttaja elämä ei ainakaan auttane asiaa.

Vierailija
20/22 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 14 hyvästä vastauksesta, se antoi toivoa ettei tämä ole maailmanloppu.

Olen nyt käynyt naistentautien polilla, jatkosta en tiedä. Kävisin täällä mielelläni jatkossakin. Laastarit hoitona kuulostaisivat kätevältä, olisi kiva jos niistä saisi avun.

En ihan oikeasti haluaisi syöpää, minusta kolmen vuoden välein tapahtuva seulonta kuulostaa aika harvalta. Siksi aion ainakin ehdottaa sitä rintojen poistoa.

Anteeksi olen taas niin väsynyt etten jaksa vastata kunnolla vaikka haluaisinkin. Turhauttaa. Mitään syytä ei ole löytynyt.

Jotenkin tuntuu uskomattomalta että ette usko että ihoni on vanhentunut. Kyllä se vaan on, ja lääkärikin sen totesi. Minulla on ryppyjä eteenkin otsassa, ja ne tulivat hyvin lyhyessä ajassa. Iho on myös veltostunut. Lääkäri sanoi että korvaushoidolla iho pysyisi pidempään parempana.

En jaksa tuota saarnaa elintavoista, tämä ei nyt johdu siitä, sori.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän