Kotihoidotuelta -> äitiyslomalle saanko saman rahan kuin esikoisesta?
En ole enää duunissa siinä firmassa jonka 6kk tulojen mukaan silloinen äitiyspäivärahani maksettiin. Saanko silti saman rahan vai tipunko minimille. Onko kelläkään kokemusta???
Kommentit (14)
Niin kelan sivuilta löytyi tarkka tieto....suora lainaus
" Vanhempainpäiväraha voi määräytyä myös edellisen vanhempainpäivärahan perusteena olleen työtulon mukaan. Tällöin edellytetään, ettei lapsi, jonka perusteella edellistä vanhempainpäivärahaa on maksettu, ole täyttänyt kolmea vuotta ennen uuden raskauden laskettua synnytysaikaa tai adoptiolapsen hoitoon ottamista."
Mut ajattelin et se vois koskee vain hoitovapaalla olijoita jotka jatkavat samassa duunissa kuin ennen ekaa muksua. Tosi hyvä jos näin on!
Juu, työpaikalla tässä ei ole enää mitään merkitystä. Itse vaihdoin tässä välissä paikkakuntaa ja vanha työpaikka jäi minne jäi...
Mä yritin kans sielt kelan sivuilta äsken löytää tietoa mut en oikein löytänyt mitään järkevää.
niin on mukava autella " kolleegoja" ...tässä on vielä linkki sinne sivulle mistä löysin, jos jaksat/ehdit vielä käydä: http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/Docs/160701134915EH
Jos suunnittelee toisen lapsen hankintaa ennen kuin esikoinen täyttää kolme vuotta, kannattaa huomioida onko kakkosen syntymän aikaan hoitovapaalla vaiko ei. Ei kannata... ainahan ei tosin voi taktikoida.. haikara tulee, jos tulee.
Itse en olisi tätä tiennyt, mutta pomoni huolehti asiasta. Eli kun tiesin että pikkukakkonen olisi toiveissa, niin en anonut kakkoshoitovapaa jaksoani liian pitkäksi. Jos olisin ollut vapaaehtoisella virkavapaalla eli hoitovapaalla, kun kakkonen syntyy, en olisi saanut firman maksamaa n. 3 kk täyttä palkkaa (kela 70%, yritys 30%). Seuraavat n. 6 kk on sitten 70% " Kelan palkkaa" . Kodinhoitotuki tipahtaa pois näiksi 9 kk ajaksi. Lapsilisät tietty saa kahdesta lapsesta samantien.
Jos olisin ollut hoitovapaalla syntymän aikana, en olisi myöskään saanut siltä n. 9 kk ajalta lomapäiviä kerrytettyä. Eläkettäkin taitaa kertyä. Mukava yllätys.
Ainoa huolehdittava asia on vielä anoa kakkoshoitovapaa jakso sen pituiseksi kuin jäisin kuukautta ennen pois työstä. Eli töihin ei tarvitse mennä tällä välillä...
Ihana pomo!
vaikka kotihoidon tukea ei äitiysloman aikana saakaan niin tuloista riippuen lisäosaa voi saada (tai siis tukea saa, mutta sitä ei makseta mikäli äitiyspäiväraha on isompi). Ja mikä huvittavinta, kotihoidontuen lisää laskettaessa, kotihoidon tuki vähennetään äitiyspäivärahasta, vaikkei sitä edes makseta!!
Eli pyöristän nyt tasasummiin, summat ei pidä paikkaansa vaan on vaan esimerkkejä:
Äitiyspäiväraha olisi 800e, kotihoidontuki 400e, kun lisää varten lasketaan tuloja, äitiyspäivärahasta vähennetään kotihoidon tuki (jota ei siis makseta koska äitiyspäiväraha on isompi), äitiyspäivärahaksi jää 400+ miehen tulot ja näiden perustella maksetaan lisää.
Jännää eikö? Kelan logiikka on aina omaa luokkaansa, mutta kerrankin se sattui niin että sieltä sain enemmän rahaa kuin odotin :D Ja ihan aluksi mulle sanottiin kelasta että mitään kotihoidontukea en saa, vasta 2kk myöhemmin (kun olin käynyt kelassa n. 10 kertaa selvittämässä äitiyspäivärahaa) niin virkalija kysyi olenko jo hakenut tukea? No en kun sanottiin etten saa...
Sain eilen Kelan päätöksen äitiyspäivärahasta ja mulle oli yllätys, että kotihoidontukea esikoisesta ei makseta äitiyslomalaiselle (tulorajan mukaan kyllä kyllä, mutta raja aika pieni). Periaatteena näkisin asian fiksummin niin, että jos kotihoidontuki maksettaisiin myös äitiyslomalla silloin houkutus käyttää subjektiivista päivähoito-oikeutta vähenisi.
Eli jotenkin tämä sotii kotihoidontuen logiikkaa vastaan mielestäni...
Meidän työpaikalla on kyllä oikeus muuttaa hoitovapaa-ajankohtaa myöhemminkin eli ensimmäinen ilmoitus ei ole viimeiseen asti sitova. Luulisin kyllä, että näin on muuallakin...(?)
Esim. itse ilmoitin alkujaan, että tulen hoitovapaalta takaisin töihin syksyllä. Toinen lapsi kuitenkin tärppäsi toivotusti ja siirryn kesän aikana äitiyslomalle. Ilmoitan palkkakonttoriin, että hoitovapaani päättyykin aikaisemmin ja saan sen jälkeen 3kk täyttä palkkaa uuden äitiyslomani alettua. Ja koska esikoinen ei täytä vielä pitkiin aikoihin 3v. niin saan samaa äitiyspäivärahaa tästä toisestakin lapsesta.
Joustavaa ja ehdottoman taloudellista itselleni, mistä olen todella onnellinen.
Anselmi
Niin, ei ainaskaan täällä Hyvinkäällä toimi noin. Olin anonut hoitovapaata syksyyn 2007, haikara kävikin vierailulla tällä kertaa tosi nopsaan, joten vaikka jään äippä lomalle kesäkuussa, niin kaupungille olen kuiteskin hoitovapaalla, näin menetän tuon 3kk:n palkan sekä loma kertymät. Hyvinkään kaupunki nyt on muutenkin aika syvältä...
Mutta pääasia on meille kuitenkin, että vauva on meille tulossa, pitäköön kaupunki rahansa, ei näitä lapsia voi kuiteskaan rahassa mitata, ovat ne sen verran arvokkaita lahjoja!
Voi itku, nähtävästi sitten voi todellakin jossain olla noin jäykkää. Onpa tosi kurjaa. Meillä taitaa sitten olla aika hyvä TES. Täytyy olla kiitollinen.
Anselmi
Varmistaisin vielä=)
Mulla on siis hoitovapaan ensimmäistä jaksoa anottu 31.12.06 asti. Millon seuraava vauva sais aikasintaan syntyä et saisin sen 3kk:n palkan ja lomat seuraavalta äitiyslomalta.
sellaisessa tapauksessa, että äitiyslomalla saa rahaa palkkatulon mukaisesti, ja perheen tulot näin ollen ylittävät vähimmäismäärän, jolloin päivähoito ei menee maksulliseksi (meillä joudutaan maksamaan maksimimääräisesti), niin äitiysloman alkaessa moni varmaan haluaa säästää sen 200 euroa ja ottaa lapsen pois päivähoidosta.
En ole selvillä millaiset prosentuaaliset osuudet päivähoitolaisten vanhemmista saa pitää lasta/lapsia hoidossa kuluitta ja millaiset prosentuaaliset osuudet maksavat 200 ¿ (+180¿*x). Mutta voisi ajatella, että ovat valtionkansliassa laskeneet, että kotihoidon tuen maksaminen tälle ensimmäiselle ryhmälle (että saataisiin heidän lapset pois hoidosta) ei ole kannattavaa - mutta olen kanssasi samaa mieltä. Tosin näiden lukujen/prosenttien tietäminen voisi muuttaa mielipidettäni, tai sitten se on sitä " miesten logiikkaa" :D
-neet
Elli28:
Periaatteena näkisin asian fiksummin niin, että jos kotihoidontuki maksettaisiin myös äitiyslomalla silloin houkutus käyttää subjektiivista päivähoito-oikeutta vähenisi.
Eli jotenkin tämä sotii kotihoidontuen logiikkaa vastaan mielestäni...
Jos syntyvän lapsen laskettu aika/tai syntyy(en ole varma kumminpäin) on ennen kuin ensimmäinen lapsi täyttää kolme eli kotihoidontuen enimmäisaika niin saat samaa äitiyspäivärahaa kuin ensimmäisestäkin. Aika uusi laki tuo, mutta näin on.