Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

17-vuotiaan alkoholinkäyttö - kieltää vai sallia?

Vierailija
05.02.2017 |

Meidän 17-vuotias tytär on alkanut viihtymään kaiken maailman bileissä nyt viime aikoina, ennen ei käynyt ollenkaan mutta nyt on innostunut, kun nyt on ollut paljon kavereiden 18-vuotissyntymäpäiviä joissa kyllä ihan varmasti alkoholia nautitaan. En ole nyt vielä ottanut puheeksi noita bileitä ja alkoholinkäyttöä, kun tuntuu vähän ristiriitaiselta. Lähtökohtaisesti olen alaikäisenä juomista vastaan, ehtiihän sitä sitten vanhempanakin, mutta toisaalta kyllähän tuo tavallaan myös tuohon ikään kuuluu enkä. usko, että kokonaan kieltämisellä saisin aikaan mitään kovin hyvää. Mitä te tekisitte vastaavassa tilanteessa, asettaisitteko joitain rajoja vai antaisitteko mennä vaan?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä maailmassa on aika paljon kamalampiakin asioita kun synttäreillä alkoholia juova 17-vuotias.

Eli siis sallisin. Neuvoisin soittamaan mikäli tulee jotain.

Vierailija
2/11 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap haluaa olla rikollinen⚖

Ja ei, juopottelu ei kuulu tuohon ikään, normaaliälyiset ja hyvän itsetunnon omaavat nuoret pystyvät odottamaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiellä, niin sanoo lakikin. Ehtii sitä myöhemminkin.

Vierailija
4/11 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ostamassa lapselle missään tapauksessa juomia ja olen kyllä tuonut selvästi esille, ettei alaikäisenä juominen ole mitenkään suotavaa. Toisaalta taas kyllä 17-vuotias on minusta jo ihan riittävän kypsä tekemään itse omat valintansa jos osaa pitää järjen mukana...

ap

Vierailija
5/11 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostinkin omalle 17 vuotiaalle aina muutaman siiderin kun meni kotibileisiin. Mieluummin. Niin kuin että juo jotain vahvoja epämääräisiä juomia. Kuuluu kyllä tuonikäisen nuoren normi kasvamiseen. Nykyään nuoret ovat tosi paljon fiksumpia alkoholin suhteen. kertaakaan ei ole tullut humalassa kotiin. Toisin oli minun nuoruudessani, silloin jo 15 vuotiaana oltiin kaatokännissä viikonloppuisin.

Vierailija
6/11 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ottanut puheeksi alkoholinkäyttöä? Minkälainen äiti sä oikein olet? Eikö lasten kanssa pidä puhua just niistä asioista, mitkä on vaikeita ja missä pitää olla säännöt? Sä vaan istut ja odotat että mimmi täyttää 18 ja voit luvan kanssa paeta vastuuta.

Vierailija
7/11 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustele nuoren kanssa vastuullisesta alkoholinkäytöstä. Ja muistuta hänen rikkovan lakia juodessaan. Jos kiellät kokonaan, juo nuori salaa kuitenkin, jos siihen on tilaisuus. Ja jos et päästä nuorta noihin bileisiin, voi olla, että keskusteluyhteys nuoreen katkeaa. Äitini muistutti minua aikoinaan, kun olin lähdössä kavereiden kanssa iltaa viettämään, että hän ei voi kulkea perässä, mutta hän luottaa siihen, että pidän huolta itsestäni. Noilla kolmella viimeisellä sanalla oli sellainen painotus, ettei tuota sopimusta käynyt mielessäkään rikkoa.

Vierailija
8/11 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole ottanut puheeksi alkoholinkäyttöä? Minkälainen äiti sä oikein olet? Eikö lasten kanssa pidä puhua just niistä asioista, mitkä on vaikeita ja missä pitää olla säännöt? Sä vaan istut ja odotat että mimmi täyttää 18 ja voit luvan kanssa paeta vastuuta.

Ei olla juurikaan asiasta puhuttu, kun tyttö ei ole aiemmin halunnut käydä missään bileissä. Joskus yläasteella asiasta on kyllä keskusteltu, mutta eipä ole ollut ajankohtaista ennen kuin vasta nyt.

ap

Vierailija
9/11 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ostamassa lapselle missään tapauksessa juomia ja olen kyllä tuonut selvästi esille, ettei alaikäisenä juominen ole mitenkään suotavaa. Toisaalta taas kyllä 17-vuotias on minusta jo ihan riittävän kypsä tekemään itse omat valintansa jos osaa pitää järjen mukana...

ap

No tässähän on vastaus kysymykseesi. Anna mahdollisuus juomiseen, mutta tee selväksi, että et pidä siitä.

Vierailija
10/11 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiellät juopottelun, ei se mitään hyvää mukanaan tuo, tyttö vaan alkaa kännätä joka viikonloppu.

Vierailija
11/11 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiellät juopottelun, ei se mitään hyvää mukanaan tuo, tyttö vaan alkaa kännätä joka viikonloppu.

No onhan aikuisillakin mahdollisuus kännätä joka viikonloppu, mutta harvapa niin tekee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan