Miksi niin moni inhoaa suomenruotsalaisia?
Kommentit (51)
Inhoan ainostaan RKP:läisiä. Ovat pahempia natseja kuin persut. Puolueen ideologiahan pohjautuu Freudenthalin rotuteorioihin suomenkielisiä ylemmästä ruotsinkielisestä rodusta.
Ei suomenruotsalaisia vihata, vaan kielipolitiikkaa.
jaa, en minä ainakaan inhoa. Minulla suomenruotsalainen mies ja kaksi lasta hänen kanssaan.
Ylpeätä, hienostelevaa, muka parempaa porukkaa jotka katselee nenänvartta pitkin suomenkielisiä. Keskenään puhutaan ruotsia, vaikka toiset eivät ymmärrä. Vaaditaan palveluita ruotsiksi ja jos ei saa se myös näytetään. Ei kaikki, mutta yleisesti näin.
Valloittajia, joiden olis aika palata kotiinsa. Sodat on Suomessa sodittu, menkää Ruotsiin tappelemaan.
En minä ainakaan inhoa suomenruotsalaisia ihmisinä, itsenään. Inhoan sitä asemaa, mihin ruotsinkieli on Suomessa ruotsinkielisten pakottamana nostettu ja mihin suomenkieliset sen takia alistettu. Minulle on ihan ok, jos pienellä alueella maamme rannikolla käytetään ruotsia ja siellä vaaditaan paikallisesti kahden kotimaisen kielen osaamista. Sitä en hyväksy, että koko Suomessa kaikki opiskelevat vuosikausia pakolla kieltä, jota eivät koskaan käytä siksi, että tarvittaessa voisivat palvella ruotsinkielisiä heidän omalla kielellään. Kyllä vähemmistö opiskelee enemmistön kielen, jotta sillä pärjää koko maassa eikä enemmistö pienenpienen vähemmistön kieltä, jotta vähemmistölle taataan palvelut omalla kielellään joka puolella maata. (Asia, joka ei edes käytännössä toteudu mutta siihen kulutetaan satoja miljoonia rahaa vuodessa).
Voisitte vähitellen jo kotoutua Suomeen. Ruotsista irtaantumisesta on kuitenkin jo yli 200 vuotta.
Tarkoitan lähinnä sitä, että ei pitäisi olla kohtuuton vaatimus, että opettelisitte maan pääkielen ettekä vaatisi suomenkielisiä opetteleman teidän palvelemiseksi pakkoruotsia.
En inhoa suomenruotsalaisia. En oikein tykkää siitä kun pitää pakolla opiskella ruotsia, itse asun itäsuomessa niin täällä ei ole suomenruotsalaisia eikä tarvetta ruotsinkielelle
Katkeruutta saattaa aiheuttaa:
- pakkoruotsi
- ruotsinkielisiä suosivat kielitaitovaatimukset julkisissa tehtävissä (kaikilta vaaditaan ruotsin taitoa, vaikka työssä ei tarvittaisi ikinä ruotsia)
- ruotsinkielisten alemmat pisterajat yliopistojen halutuimmille linjoille
Paskovat omaan pesäänsä. Puhuvat suomalaisista pahaa ulkomailla. Kuvittelevat olevansa bättrefolkkia. Häpeävät suomalaisuuttaan. Yrittävät olla niin ruotsalaista, vaikka ruotsalaiset pitävät samanlaisina mongooleina kuin suomenkielisiäkin.
Lähinnä ruotsin kielen asema ja joidenkin suomenruotsalaisten ylimielinen suhtautuminen.
Viimeisin koominen episodi oli uuden Oodi-kirjaston draama siihen nimeen liittyen.
Vierailija kirjoitti:
Paskovat omaan pesäänsä. Puhuvat suomalaisista pahaa ulkomailla. Kuvittelevat olevansa bättrefolkkia. Häpeävät suomalaisuuttaan. Yrittävät olla niin ruotsalaista, vaikka ruotsalaiset pitävät samanlaisina mongooleina kuin suomenkielisiäkin.
Ruotsalaiset naureskelee suomenruotsalaisten "muumiruotsille". Ja nämä raukat luulevat puhuvansa jotain suurta sivistyskieltä! :)
Eivät nämä mitään valloittajia ole, lähes kaikki suomen"ruotsalaiset" ovat alunperin umpisuomenkielisten ihmisten jälkeläisiä, joiden esi-isät vaihtoivat äidinkielensä valloittajien kieleen. Olihan siihen hyviä syitäkin, ei siinä mitään. Geneettisesti he ovat "suomalaisempia" kuin me muut keskimäärin. Tämä taas johtuu ruotsinkielisen rannikon sisäsiittoisuudesta.
Tiesittekö muuten, että ruotsinkielisten sukujen ja säätiöiden suuret omaisuudet ovat saaneet alkunsa ryöväämällä suomenkielisiä suomalaisia?
Ovat olevinaan muita parempia. Vaikka sisäsiittoisuus on heillä huomattavaa.
Minä en pidä valehtelusta. Minusta on hyvin lähelllä valehtelua väittää, että Suomi on kaksikielinen maa. Jokainen korvansa auki pitänyt tietää, että täällä puhutaan kymmeniä, ellei satoja muitakin kieliä. - Siten tuntuu hieman kohtuuttomalta, että yksi, epäyhtenäinen kieliryhmä, jolla on kokoa noin muutaman prosentin luokkaa vestöstä ja elää verraten pienellä alueella koko Suomen alueella on saanut tahtonsa läpi siinä, että -vain pienenä esimerkkinä- ainoa pakollinen ja ohittamaton oppiaine on kaikilla koulu -ja opiskeluasteilla on ruotisnkieli; ei siis esimerkiksi suomenkieli, vaikka toisinkin toki voisi, ainakin minusta perustellusti olla.
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö muuten, että ruotsinkielisten sukujen ja säätiöiden suuret omaisuudet ovat saaneet alkunsa ryöväämällä suomenkielisiä suomalaisia?
Ja nyt sillä rahalla lahjotaan poliitikot kannattamaan pakkoruotsia, vaikka 3/4 kansasta sitä vastustaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en pidä valehtelusta. Minusta on hyvin lähelllä valehtelua väittää, että Suomi on kaksikielinen maa. Jokainen korvansa auki pitänyt tietää, että täällä puhutaan kymmeniä, ellei satoja muitakin kieliä. - Siten tuntuu hieman kohtuuttomalta, että yksi, epäyhtenäinen kieliryhmä, jolla on kokoa noin muutaman prosentin luokkaa vestöstä ja elää verraten pienellä alueella koko Suomen alueella on saanut tahtonsa läpi siinä, että -vain pienenä esimerkkinä- ainoa pakollinen ja ohittamaton oppiaine on kaikilla koulu -ja opiskeluasteilla on ruotisnkieli; ei siis esimerkiksi suomenkieli, vaikka toisinkin toki voisi, ainakin minusta perustellusti olla.
Niin, ja koko pakkoruotsihan tuli peruskouluun RKP:n vaatimuksesta. Alkuperäisessä suunnitelmassa oli ollut vain englanti kaikille pakollisena kielenä peruskoulussa. Samoin viimeisimmässä peruskoulu-uudistuksessa ei ollut tarkoitus aikaistaa pakkoruotsia, mutta RKP vaati, että pakkoruotsi aikaistetaan ala-asteelle.
Minua ottaa päähän se jatkuva propaganda, jota meille "sivistymättömille" toitotetaan kaksikielisyyden rikkaudesta ja niistä älyvapaista perusteluista pakkoruotsille tyyliin "voit löytää ruotsalaisen poikaystävän, siksi pakkoruotsi".
Kyllä me aikuiset ihmiset osaamme itse päättää, onko kaksikielisyys rikkaus vai ei ja etsimmekö puolison Ruotsista vai jostain muualta.
En inhoa suomenruotsalaisia - ainoastaan pakkoruotsia.