Tuli tässä nyt vaan mieleen...
Monen monta kertaa olen lukenut täältä (ja varmaan moni muukin) raskautuneiden pelkoja kohdun ulkopuolisesta raskaudesta kun vasempaan olkapäähän koskee.. Joo tiedän (ei siis ole kokemusta mutta..) että kipu on silloin sietämätön ja silloin alkaa olla jo hätä kädessä... (vai muistanko väärin)
Kuitenkin, moni raskautunut on tuota kipua täällä pohtinut. Voiko olla mitenkään mahdollista, että toisilla tuollainen kipu onkin ihan vain raskausoire? Ei luulisi että kaikki sitä kipua kuvittelevatkaan..
Onko kellään mitään mutua? Kokemusta kenties? Tietoa jopa?
Ihan uteliaisuudesta..
glemei *kaikkea sitä tulee mieleen..*
Kommentit (3)
siitä hartiapistosta tällaisen selityksen:
" Kehrin oire=hartiapistos: vatsatrauman tai -taudin aiheuttama kipusäteily (palleahermon välityksellä) hartiaan" .
En olisi uskonut, että kun alapäätä ronkitaan, niin kipu tuntuu koko loppupäivän hartiassa!
Tiistain-keskiviikon välinen yö meni vatsataudissa. Kesti tosin vain sen yön mutta anyway.. Kipu hartiassa tosin alkoi ennen kuin pallea oli kipeä ja jatkuu yhä vaikka pallea ei enää ole, mutta sillä ei liene merkitystä.. Kiitos tiedosta! =)
glemei
mutta tuli mieleeni että kun mulle tehtiin munatorvien aukiolotutkimus (jossa siis ruiskutetaan kohdun kautta munasarjoihin jotain nestettä) ja sen jälkeen tuli ihan jumalaton " hartiapisto" muistaakseni vasempaan hartiaan (ei ihan olkapäähän).
Tästä mua varoiteltiin jo ennen toimenpidettä eli on ihan normaalia. Luinkin jostain, mihin tuo perustuu, mutta valitettavsti en nyt muistakaan enää.
Ajattelin vaan, että jos se kipu johtuu paineesta munatorvissa, niin eikä kohdunulkopuolelle kiinnittynyt alkio, voisi kasvaessaan aiheuttaa samanlaista kipua...?
En sitten osaa sanoa mikä muu tuon voisi aiheuttaa tai voisiko olla raskausoire.