Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies käyttäytyy törkeästi muuta perhettä kohtaan -- mitä tehdä?

Vierailija
04.02.2017 |

Olen eroamassa miehestäni ja aikomus olisi muuttaa lasten kanssa pois. Mies haistattelee ja pilkkaa minua (ruotii ulkonäköäni ja ikääni ikävästi ja nimittelee mua alatyylisisllä nimityksillä) ja leikki-ikäisiä lapsiamme (paljon lievemmin tosin) sekä uhkailee päivittäin ja huutaa sekä komentelee ja määräilee. Mieheni on kuin ikuinen 10-vuotias ja kaikki meillä menee hänen ehdoillaan. Mieheni on uhannut myös vakavammin pelkästään minua sekä pahoinpidellyt minut toisinaan, kun olemme olleet miehen kanssa kahdestaan. Kaikki fyysisempi väkivalta alkoi jo alunperin silloin, kun odotin ensimmäistä lastamme ja henkinen väkivalta alkoi pian seurusteluaikana, tosin huono itsetuntoni mahdollisti sen ja aloin pitää hänen sanomisiaan ("naiset ovat aina miehiä tyhmempiä" ja olen vanha isop*rseinen rumilus, vaikka olin hoikka, sopusuhtainen ja kohtuullisen näköinen) totena.

Mies sanoo, että aikoo syynätä lapsia todella tarkkaan sekä jo etukäteen uhkailee lastensuojeluilmoituksilla, vaikka olen itse todella tarkka lastenhoidossa ja kärsivällinen sekä leikin heidän kanssaan paljon ja luen jne. sekä hoidan perusjutut huolellisesti.

Mua pelottaa nyt ainakin kaksikin asiaa: pelkään sitä, että lapset ovat täysin miehen armoilla, kun hänellä on tapaamispäivät ja lisäkso pelkään niitä mahdollisia miehen tekemiä ilmoituksia ja vainoamista. Noiden seikkojen vuoksi olen pitkittänyt eroamista. Pelkään sitä, että lapset ovat miehen kanssa kolmistaan ilman hoitoapua ja ulkopuolisen kontrollointia ja sitä, että mies valehtelee minusta paikkaansapitämättömiä asioita, jolloin lapset päätyvät isälle.

Mies on minua huomattavasti varakkaampi, osin sen vuoksi, kun liittomme aikana hoidin juoksevia kuluja suhteessa enemmän (kaiken nettopalkkani), kun taas mies samaan aikaan kartutti sijoituksiaan. Mies ostelee lapsille kaikenlaista muovikrääsää ja antaa lapsille karkkia ja jääteöä aamupalaksi jne. Hänellä ei ole mitään kontrollia tai aikuisen otetta. Jos lapset itkevät ja vänkäävät vastaan, hän ei välttämättä laita heitä turvaistuimiin jne. Illat ja viikonloput mies pelaa lähinnä konsolilla. Minua mies kontrolloi (esim. suihkussakäyntiin pitää pyytää häneltä aina lupa ja mies rikkoo ja heittelee roskikseen tavaroitani sekä kieltää ostamasta mitään ilman hänen lupaansa omilla rahoillani).

Mulla on tosi vaikea tilanne. Vaikka olemme jo eronneet, meillä on huoltajuussopimus ja olen hankkinut asianmukaisen asunnon ja suunnitellut muuton, pelkään ja pelkään vieläpä todella paljon. Mikä voisi auttaa tässä?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luin sen uutisen siitä sarjahukuttajasta, tuli mieleen mieheni, sillä mieheni samaan tapaan pitää ympäristöään pelon vallassa. Mies käyttäytyy ihan ala-arvoisesti, mutta kukaan ei uskalla sanoa hänelle suoraan. Mies käyttäytyy törkeästi lapsuudenkodissaankin, mutta hänen pienempikokoiset vanhempansa eivät uskalla sanoa mitään poikkipuolista sanaa koskaan hänelle ja varoittelivat minua hänestä, kun tapasin heidät ensimmäisen kerran. He sanoivat, että "mitenköhän noin kiltti ja rauhallinen ihminen pärjää hänen kanssaan?" epäuskoisin ilmein. Mies on myös todella törkeä, pihi ja pikkumainen parasta kaveriaankin kohtaan. Pelottava tapaus, mutta yhtä pelottava projekti on päästä tuollaisesta eroon. :(

Vierailija
2/25 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti asutte vielä yhteisessä kodissa? Henkinen väkivaltakin on väkivaltaa, tilanne ei ole millään lailla lapsillesikaan hyväksi. Ota turvakotiin yhteys, osaavat neuvoa miten edetä, tärkeää olisi saada sekä henkistä tukea että käytännön neuvoja. Tuttuni muutti lapsineen erotessa turvakodin kautta uuteen kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kumma se on että nämä psykoottiset piirteet tulevat maagisesti  ilmi kun ehditty jo lisääntyä yms.

Vierailija
4/25 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla ystäviä? Pyydä mukaan muutto ja muihin tilanteisiin. Koeta pysyä väleissä miehen kanssa. Minullakin vaikea ero takana mutta oikeudenkäynnit vältetty kun mielistelin ex-miestäni enkä suostunut vihanpitoon.

Vierailija
5/25 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä kumma se on että nämä psykoottiset piirteet tulevat maagisesti  ilmi kun ehditty jo lisääntyä yms.

Se johtuu siitä että pienen lapsen kanssa kotona oleva äiti on taloudellisesti riippuvainen miehestään ja siitä että sen miehen päähän ei ole ennen lapsen hankkimista pälkähtänyt ettei  hän olekaan enää lapsen synnyttyä vaimon huomion keskipisteenä koska se vauva vie kaiken huomion ja energian.Sellainen on narsistinen loukkaus.

Ikävä asia on että oikeasti nuo  miehen piirteet tulevat usein esille vasta kun nainen on ns.nalkissa, eivät ennen.

Vierailija
6/25 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on ehdottomasti varmistettava oma ja lastesi turvallisuus. Muutat pois heti ja mikäli miehesi uhkailee teitä niin välittömästi ilmoitus poliisille ja lähestymiskielto. Et ole tilivelvollinen miehellesi omien rahojesi käytöstä. Suihkuun menet silloin kun itse haluat,et tarvitse miehesi lupaa mihinkään. Avioliitto ei poista oikeuksiasi ihmisarvoiseen elämään. Miksi suostut tuollaiseen kohteluun?

Vierailija
7/25 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle on varmaan kymmeniä kertoja neuvottu, että mene ensin lasten kanssa turvakotiin, jolloin saat tukea ja neuvoa ammatti-ihmisiltä. Mikä siinä on, ettet ole vielä edes ottanut sinne yhteyttä??

Näen, että turvakoti on ainoa keino päästä eroamaan ja saada ero käyntiin. Itsenäisesti et siihen ilmeisesti pysty.

Tukea ja asiantuntevia ja huoltajuusasioita tuntevia ammatti-ihmisiä olisi sinua auttamassa, sekä tukemassa lapsia.

Miksi se ei kelpaa?? Jos tähän voisit vastata.

Vierailija
8/25 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on ehdottomasti varmistettava oma ja lastesi turvallisuus. Muutat pois heti ja mikäli miehesi uhkailee teitä niin välittömästi ilmoitus poliisille ja lähestymiskielto. Et ole tilivelvollinen miehellesi omien rahojesi käytöstä. Suihkuun menet silloin kun itse haluat,et tarvitse miehesi lupaa mihinkään. Avioliitto ei poista oikeuksiasi ihmisarvoiseen elämään. Miksi suostut tuollaiseen kohteluun?

Vierailija
9/25 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kuulostaakin absurdilta, jos on tottunut olemaan tekemisissä normaalien ihmisten kanssa, mutta mieheni rikkoo ja hävittää tavaroitani sekä huutaa niin kovaa ja haukkuu muasekä syyllistää minua, että viimeistään muutaman kerran jälkeen en enää uskalla ostaa mitään (esim. vaikka muutamaa kirjaa pari kertaa vuodessa tai vaatteita pari kertaa vuodessa). Suihkun osalta mies vetoaa siihen, että omistaa asunnon, joten hän saa määrätä, kuinka usein ja mihin aikaan muut käyvät pesulla/suihkussa. Hän itse käy milloin vain ilman aikarajoituksia, vaikka kieltämättä sinänsä peseytyy kyllä hieman harvemmin kuin ihmiset keskimäärin.

Lisäksi olen aikoinani suostunut sellaiseen, että en ole miehen luona kirjoilla, sillä mies pelkäsi asuntonsa osittamista eronsa myötä. Tunsin itsekin myötätuntoa miehen pelkoja kohtaan ja "todistin rakkauttani häneen" suostumalla tosi erikoisiin ratkaisuihin. Nimittäin aluksihan olin ihastunut häneen ja hän käyttäytyi minua kohtaan hyvin, tosin hieman erikoisesti sekä haukkui/mollasi jo tuolloin, mutta luulin, ett hän oli oikeassa, kun itsetuntoni oli huono jo silloin.

Vierailija
10/25 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulle on varmaan kymmeniä kertoja neuvottu, että mene ensin lasten kanssa turvakotiin, jolloin saat tukea ja neuvoa ammatti-ihmisiltä. Mikä siinä on, ettet ole vielä edes ottanut sinne yhteyttä??

Näen, että turvakoti on ainoa keino päästä eroamaan ja saada ero käyntiin. Itsenäisesti et siihen ilmeisesti pysty.

Tukea ja asiantuntevia ja huoltajuusasioita tuntevia ammatti-ihmisiä olisi sinua auttamassa, sekä tukemassa lapsia.

Miksi se ei kelpaa?? Jos tähän voisit vastata.

Olen ollut yhteydessä turvakotiin parikin kertaa ja jutellut heidän kanssaan. Siellä oli kuitenkin molemmilla kerroilla tosi täyttä ja niitä akuuteimpia tapauksia riittää myös. Olemme muuttamassa onneksi pian.

Vierailija
11/25 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin lähtisin kyllä heti pois ennen kuin on liian myöhäistä. Jos kerkeää pahoinpidellä vielä niin ehdottomasti lääkärille, että on jotain todisteita siitä. Tosin se ei taida lasten tapaamisiin vaikuttaa millään tavalla?

Vierailija
12/25 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota sinä itse yhteyttä lastensuojeluun ja kerro ongelmasi, eli se että mies on täysin edesvastuuton lasten kanssa. Sillä sinä saat etulyöntiaseman.

Muuta nyt siitä pois ja ala elää omaa elämääsi! Muista se, että lapset kasvavat koko ajan, eivätkä ole miehen armoilla kuin muutaman vuoden.

Keksitkö sinä itse yhtään syytä, miten sinun kirjoilla olo miehen asunnossa olisi voinut vaikuttaa ositukseen avioerossa? 

Missä sinä sitten nyt olet kirjoilla? Entä lapset?

Vierailija
13/25 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kirjoittanut tänne ennenkin. Mies uhkailee ja lyttää sinua vuosi vuodelta enemmän. Odottelu ei paranna asiaa. Soita nyt sinne turvakotiin ja kerrot KAIKEN. Sitten järjestelette yhdessä muuttomme pois ja saatte sitä kautta elämän uuteen alkuun. Vaadi miehelle valvotut tapaamiset jos tulee tapaamisia edes saamaan. Turhaan pelkäät miehen valehtelua. Nauhoita vaikka puhelimella jotain jos pystyt.

Pelkosi ovat perusteettomia. Mies ei tule lapsia saamaan eikä saa edes tavata heitä ilman valvontaa jos sinä vaadit niin. Perusteet tuollaiselle vaatimukselle on. Henkinen ja fyysinen väkivalta ovat riittävät perusteet, lisäksi välinpitämätön lastenhoito (miehen taholta).

Et voi jatkaa tuollaisissa oloissa lasten kanssa, se ei ole heillekään hyvä ympäristö.

Soita mihin tahansa turvakotiin mikä on lähinnä ja kerro kaikki. Saat sieltä henkistä tukea mitä nyt tarvitset ja rohkeutta lähteä. He ovat nähneet samanlaisessa tilanteessa olleita äitejä ja lapsia ja tietävät myös millaista uhkailua siellä taustalla yleensä on. Huoli pois, puhelin käteen ja soita heti kun mies on pois paikalta. Miehen varakkuus ei ratkaise mitään koska hän ei ole sovelias huoltaja.

https://ensijaturvakotienliitto.fi/yhteystiedot/#paivystavat-turvakodit

Vierailija
14/25 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta vastaan silti. Monesti vasta se perusarki lasten kanssa saa tiettyjä piirteitä esiin, arki lapsiperheessä on kuitenkin erilaista kuin kahden aikuisen perheessä. Tietnlainen itsekkyys ei välttämättä tule esiin vielä kun eletää kahdestaan - ja kun lasten tultua kuvioihin toinen joustaa ja sopeutuu ja yoinen ei, niin kuvio on valmis.

Näin meillä oli ja asuimme vuosia kahdestaan. Puhuimme myös etukäteen, mitä sitten, kun lapsia tulee - miehen ajatukset eivät vain toteutuneet arjen tullen.

Vierailija
15/25 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää nyt vain uskotella itsellesi, että mies puhuu paskaa. Pääset enemmän oman itsesi herraksi, kun muutat, eikä äijä ole siinä koko ajan lyttäämässä. Sitten helpottaa.

Mulla samanlaisia kokemuksia, vielä ovella olin perumassa muuttoa pelon vuoksi, mutta jotenkin siitä pihasta vaan lähdettiin. Helpotus oli suuri, kun illalla peittelin lapset nukkumaan mun ikiomassa kodissa, ilman sitä mäkätystä ja vihaista kommentointia.

Kyllä lapset pian tajuaa, millanen pöpi niiden isä on, älä turhaan huolehdi mustamaalaamista.

Vierailija
16/25 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadi mieheltä myös kunnolliset elatusmaksut. Hänellähän on siihen varaa. Tarvitset nyt ammatti-ihmisiä (turvakoti, lastensuojelu) tukemaan omaa päätöstäsi ja varmistamaan oman selustasi, muuten jäät pyörittelemään kaikenlaisia pelkoja ja kauhuskenaarioita päässäsi joita ei ole edes tapahtunut eikä tule tapahtumaan. Se mikä on tapahtunut, on henkinen ja fyysinen väkivalta. Turvakoti on ensiaskel vaikka sinulla olisi jo oma asunto katsottuna, he osaavat neuvoa ja tukea parhaiten ja sitä kautta saat myös apua jatkoa ajatellen, talousasiat ym.

Vierailija
17/25 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun piti muuttaa helmikuussa. Sanoit kirjoittavasi varmasti silloin, että olette muuttaneet.

Et tulle koskaan muuttamaan

Vierailija
18/25 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on muuttaa erilleen ja minimoida ex-miehen vaikutus sinun elämääsi. Sinä elät omalla tavallasi ja rakennat lapsille turvallisen kodin, jossa isä ei ole läsnä. Lasten isä elää omalla tavallaan eikä se kuulu sinulle. Älä edes yritä puuttua siihen, onko hänen luonaan muovileluja tai makeisia aamupalalla, vaan keskity pitämään teidän kodit ja asiat erillään. Niin kauan kuin sinun luonasi on rauhan ja järjestyksen tyyssija, lapset selviävät mainiosti.

Puuttumalla ex-puolison kodin asioihin antaisit hänelle toisaalta oikeuden valvoa sinun asioitasi ja toisaalta keinoja kostaa lasten kautta. Parempi antaa isän opetella omaa vanhemmuutta omista heikoista lähtökohdista mutta ilman puuttumista. Hulluimmatkin exät usein rauhoittuvat ja löytävät omat rutiininsa muutamassa vuodessa. 

Vierailija
19/25 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhelimessa puhuminen on vaikeaa, kirjoita kirje tai sähköposti turvakotiin jossa kerrot tilanteesi, jättämättä pois mitään. Lisää yhteystietosi ja pyydä että ottavat yhteyttä vain tavalla johon miehesi ei pääse käsiksi.

Vierailija
20/25 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on ollu onnea, et ole koskaan joutunut manipuloijan otteeseen. Sitä ei voi sivustaseuraajana, ilman omakohtaista kokemusta, ymmärtää, miten joku päätyy tuollaiseen tilanteeseen.

Kylläpä nuo paskamaiset piirteet alkavat näyttäytyä jo aiemmin, mutta narsistisesti käyttäytyvät valitsevat kaverikseen "heikomman" ihmisen, sellaisen jonka hallitseminen onnistuu. Mun exmies oli tuollainen ja jälkeenpäin olen monesti pohdiskellut, että miksi annoin hänen kohdella itseäni huonosti. Uskoin, että siinä ihmisessä olisi ollut potentiaalia parempaankin, kaikkeen paskamaiseen käytökseen oli aina joku sellainen syy, että jotenkin sitä uskoi parempien aikojen vielä koittavan, lopulta olin vaan tosi väsynyt ja henkisesti nujerrettu.

Onneksi ei keretty lisääntyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme