auttakaa!! rs-virus-maidon väheneminen-syömättömyys..
Eli vauva 5kk vanha ja kotiutettiin eilen sairaalasta....sairasti rs-virusta ja sairaalassa oltiin la-to...tästä melkein kaiken aikaa tipassa.
Ongelma on se että oli ollut vain rintamaidolla..ei siis syö minkäänlaista tuttipulloa...tuttia syö kylläkin, eikä siis korviketta. Itsellä oli maito jo vähentynyt ennen sairautta ja nyt vielä lisää...olen yrittänyt pumpata ja ei tule kunnolla....olen juout imetysteetä ym. Vauva siis ei huoli edes rintaa suuhun, vaan kääntää päätä pois ja itkee. Tutin ottaa kyllä suuhun ja on selvästi nälkäinen. Ei ole syönyt moneen tuntiin mitään. =( Mikä tässä on avuksi...pelkään että pitkä tipassa oleminen ja syömättömyys on pienentänyt vatsalaukkua. Mutta siihen on ratkaisu nenä-mahaletku ja maitoa pumpataan väkisin massuun. =( Eikä ole varmaa että oppii senkään jälkeen syömään tuttipullosta tai rinnasta. Kiinteitä ei oltu keritty vielä alottamaan, mutta vauvahan kerkeää kuivumaan ennen kuin niiihin oppii. Auttakaa viisaammat. Mitä tässä tilanteessa pitää tehdä? Onko vauvani letkuissa niin kauan että oppii syömään lusikalla ja juomaan mukista?? Yritin myös hörpyttämistä mutta pukelsi maitoa pois. =(( Itku tulee itseltä vaan....rs-virus on muutenkin jo kamala tauti ja nyt vielä tämä.
Kommentit (4)
jos antaisit vaikka lusikalla, että lapsi pääsis makuun? Toinen voisi olla ihan lääkeruiskulla, vaikka tippa kerrallaan. Hidastahan tämä on... Mä annnan pojalle (6 kk) veden sillä, koska muuten se sylkee kaiken ulos. Meillä kanssa sairastettiin RS-virus, mutta ei todellakaan ollut noin pahana.
meillä kun vauva oli mahataudissa eikä suostunut mitään syömään, niin 2ml:n ruiskulla ruikin suuhun vartin välein osmosalia, maitoa , vettä.. Kun ruiskun tähtää poskeen, niin vauva ei (ainakaan ihan niin paljon..) ehdi sylkemään nestettä pois. Tuohan ei sinänsä tilannetta ratkaise mutta jos noin niinkun ensiapuna saisi toimimaan??
Mahataudin jälkeen ruokailu oli meilläkin tuskaa kun ei ollut moneen päivään kerralla paljoakaan syönyt. Ja mun maidon määrä oli vähentynyt reippaasti vaikka kuin pumppailin. Maidon määrän sain nostettua imettämällä. imettämällä ja imettämällä. Aika turhauttavaa puuhaa (myös vauvalle), mutta ajan kanssa toimii.
Tosta mahalaukun laajentamisesta en mitään tiedä, mut on kyllä aika heikkoa toimintaa sairaalasta kotiuttaa vauva joka ei ole suun kautta syönyt aikoihin mitään. Kyllähän se masu kutistuu aikuisellakin tipassa, miksei sitten vauvalla?? Ehkäpä kannattais olla yhteydessä sinne osastolle missä olitte jos olis sieltä antaa jotain neuvoa??
Mehis ja pojuli 6,5kk
moikka!
Omakohtaista kokemusta on rinnastakieltäytymisestä. Meillä auttoi se, kun otin vauvan imetysasentoon tutti suussa, otin tutin pois ja työnsin nopeasti rinnan tilalle. Näin vauva ei ehtinyt kunnolla tajuta vaihtoa ja rupesi imemään rintaa kuten tuttia.
Mulla ei ole keinoa millä saisit vauvan syömään, mutta tuli niin kovin myötätuntoinen olo kun luin sun tekstin että ajattelin vain vastata.
Tiedän nimittäin hyvin miten kamalaa on kun vauva ei syö, me jouduttiin 9 pvän iässä kyseiseen nenä-mahaletku -masun laajennukseen viikoksi, kun poika ilman mitään viruksiakaan yksinkertaisesti söi liian vähän (vaikka maitoakin tuli) ja paino lähti laskuun. no, se mahalaukku oli siinä päässyt heti alkuun kutistumaan, ja laajennus oli pakko tehdä, että ruokaa upposi oikeat määrät.
Sitä vain halusin kommentoida, että niin kurjaa kun se olikin, että kyseinen operaatio oli tehtävä, ja roikuttava siinä letkussa viikon verran, niin se kyllä auttoi, ja vauvan ruokahalu kasvoi valtavasti. Sen jälkeen myös pullo kelpasi, ja teinkin vielä pitkään niin, että imetyksen lisäksi pumppasin muutaman satsin päivässä ja annoin sen pullosta. Näin saatoin varmistua siitä, että ruokaa meni tarpeeksi.
Voin sanoa, että pienestä se loppujen lopuksi on kiinni, milloin se syömättömyys tai liian vähä syöminen muuttuu kriittiseksi, että mieluummin suostu siihen letkuun, kuin odota liian pitkään, meillä meinasi jo käydä kalpaten (tosi olihan lapsi silloin vielä ihan hirveän pieni verrattuna sun vauvaan). Mutta voimia sulle, kuten sanottua, ei mulla vastausta ole, mutta halusin vastata kuitenkin.