Miksei ihmisillä ole enää kunnon koiria?
Kaikilla on nykyään joku laukkuun mahtuva rätköttävä, huonosti koulutettu, kuseskeleva pikkurakki. Kun oltiin muksuja, joka huushollissa oli suomenpystykorva, kultainen noutaja, seefferi, karjalankarhukoira tai joku normaalin kokoinen koira. Joillain oli jopa irlannin susikoira, bernhardilainen tai iso sekarotuinen.
Kommentit (31)
Miettinyt samaa ja sit ei ole vain yhtä vaan lauma jossa 4-5 niitä "koiria" ja iso raavas mies taluttamassa niitä ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi että seurakoirarotu on siinä mielessä helpompi valinta, kun se on jalostettu enemmän seuraksi, eikä sillä ole paimennus- eikä metsästysviettiä jne eikä se tarvi isoa määrää aktivointia ja samaa määrää liikuntaa kuten nuo koirat.
Pienen koiran kokokin voi tuntua helpommalta kuin isomman.
Monet ei muuten tajua että terrierit on olleet alkujaan saalis- ja tuhoeläinten metsästämiseen jalostettuja koirarotuja. Niiden söpöstä ulkoasusta ja pienuudesta huolimatta ne voi olla aika ärhäköitä
Tuota vasten en todella jaksa ymmärtää, miksi esim. chihuahua on niin hirveen haluttu koira. Sehän on tyhmä, jääräpäinen, ilkeä, rähjäävä, muriseva, näykkivä, hyökkäilevä p*skiainen. Meillä päin on noita paljon, eikä yksikään ole kiva. Niiden täytyy olla kotiväen kanssa todellisia malliotuksia, koska eihän kukaan järkipäinen ihminen sellaisten kanssa muuten haluaisi elää ja maksaa niistä jopa 1000 eur enemmän kuin jostain isosta paimenkoirasta, esimerkiksi.
Naapurissa on myös tällainen. Vittumaisen kimeä ääni sieltä olkalaukusta kuuluu. Raivoaa kaikille ohikulkijoille. Mutku se on niin ihqu.
Minä aina ihmettelen, miksi tuo niin häiritsee ihmisiä. Joo, täälläkin päin on chihuja ja joitain muita pikkukoiria jotka räkyttää ja tempoo hihnojensa päässä niin että henki korisee. Mutta eipä se pieni ääni ja tempominen minua haittaa niin kauan kuin niitä koiria ei päästetä mun koirien iholle. Ja sen verran itsesuojeluvaistoa niillä omistajilla on, että eivät päästä. Lähinnä huvittavaa katseltavaa se on kun joku rotankokoinen otus uhoaa kuola roiskuen itseään 10 kertaa painaville koirille...
"Minulla on "kunnon koira" ja voin sanoa, että ei ne vaan sovi kaikille. Enemmän työtä, sotkua, koulutusta, ruokakuluja, vaivaa jne. Nykyään ihmisillä on niin kiire että helppo pikkukoira houkuttaa, ja ihan kivaahan se on että jokaiselle on se "oma" rotu. Itse en vaihtaisi omaa mötikkääni mihinkään."
Totta puhut. Kannattaa valita ennenkaikkea koira joka sopii omaan elämäntapaan ja tiedostaa, että metsästys- ja palveluskoirarodut on vaativampia. Jos semmoisen ottaa,pitää tietää mihin ryhtyy. Jos feilaa pienen "räksyn" koulutuksessa, se ei ole niin paha kuin isomman koiran kanssa.
Ja surkeetahan se on, jos se aktiivinen metsästysrotu ei saa tarpeeks aktivointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi että seurakoirarotu on siinä mielessä helpompi valinta, kun se on jalostettu enemmän seuraksi, eikä sillä ole paimennus- eikä metsästysviettiä jne eikä se tarvi isoa määrää aktivointia ja samaa määrää liikuntaa kuten nuo koirat.
Pienen koiran kokokin voi tuntua helpommalta kuin isomman.
Monet ei muuten tajua että terrierit on olleet alkujaan saalis- ja tuhoeläinten metsästämiseen jalostettuja koirarotuja. Niiden söpöstä ulkoasusta ja pienuudesta huolimatta ne voi olla aika ärhäköitä
Tuota vasten en todella jaksa ymmärtää, miksi esim. chihuahua on niin hirveen haluttu koira. Sehän on tyhmä, jääräpäinen, ilkeä, rähjäävä, muriseva, näykkivä, hyökkäilevä p*skiainen. Meillä päin on noita paljon, eikä yksikään ole kiva. Niiden täytyy olla kotiväen kanssa todellisia malliotuksia, koska eihän kukaan järkipäinen ihminen sellaisten kanssa muuten haluaisi elää ja maksaa niistä jopa 1000 eur enemmän kuin jostain isosta paimenkoirasta, esimerkiksi.
Naapurissa on myös tällainen. Vittumaisen kimeä ääni sieltä olkalaukusta kuuluu. Raivoaa kaikille ohikulkijoille. Mutku se on niin ihqu.
Minä aina ihmettelen, miksi tuo niin häiritsee ihmisiä. Joo, täälläkin päin on chihuja ja joitain muita pikkukoiria jotka räkyttää ja tempoo hihnojensa päässä niin että henki korisee. Mutta eipä se pieni ääni ja tempominen minua haittaa niin kauan kuin niitä koiria ei päästetä mun koirien iholle. Ja sen verran itsesuojeluvaistoa niillä omistajilla on, että eivät päästä. Lähinnä huvittavaa katseltavaa se on kun joku rotankokoinen otus uhoaa kuola roiskuen itseään 10 kertaa painaville koirille...
No se rakki asuu KUULOETÄISYYDELLÄ. Muuttakkaa niitten pikkurakkien kanssa Lappiin erämaahan. Saatte nauttia itseksenne omasta lemmikistänne. Ai, eikö se ollutkaan näyttelyesine?
Suomen pystykorva on kyllä hävinnyt. Sääli, se on mielestäni kaunein rotu ja sopusuhtaisin. Itse olen allerginen koirille, sekä poika ja mies vielä pahemmin, joten en voi ottaa.
Meillä on bernhardinkoira, enkä suosittele kenellekään. Ottaisin ennemmin sen pienen, rotan kokoisen räksyttävän hurtan kun tuollaista lehmän kokoista, kuolaavaa ADHD tyyppistä koiraa.
"Suomenpystykorva haukkuu herkästi, joskus jopa häiritsevästi, mikä selittää rodun vähäisen suosion taajamissa. Suomenpystykorvia voi käyttää myös seurakoirina, mutta voimakkaan metsästysviettinsä vuoksi se voi turhautua, jos ei pääse työskentelemään metsästyksessä tai muussa rodunomaisessa toiminnassa"
Wikipedia
Se selittää paljon miksi sitä ei näe.
No minulla on 3 koiraa, labbis, sakemanni ja 4,5kg jack russel joka johtaa laumaa.
Kaikki 3 on yhtä lailla koulutettuja, toimii hyvin :)
Nykyään ymmärretään ehkä jopa paremmin, että kovasti metsästys- tai paimennusviettinen koira tarvitsee harrastukseksi tai työksi sitä metsästystä ja paimennusta. Ei näitä harrasteta muualla kuin maalla. Typerimmät sitten kärrää sekarotuisia ulkomailta asti pelastettavaksi, vaikkei olla itse valmiita muuttamaan omaa elämäntapaa ja elinympäristöä todennäköisesti sairaalle ja monta eri viettiä omaavalle koiralle sopivaksi.
Mulla on niitä pieniä lamppuharjoja, 2 westietä ja 1 skottiterrieri tarkemmin sanoen. Isompia koiria en halua, koska asun kaupungissa enkä lisäksi polven nivelrikosta kärsivänä pysty liikkumaan ihan valtavasti isojen koirien kanssa. Käyn kokopäivätyössä, ja koirien täytyy myös olla aika itsenäisiä ja pärjätä yksin pitkät päivät. Mikään superaktiivinen työkoirarotu ei olisi hyvä elämäntyyliini.
Sinänsä en ymmärrä miksei kaikki koirat olisi kunnon koiria. Miten se määritellään? Jotkut koirat vaan on jalostettu esim. ihmisen seuralaiseksi, eikä se minusta tee niistä mitenkään vähemmän koiria kuin se että rotu on jalostettu vaikka rottakoiriksi kuten omat rotuni, tai paimenkoiriksi tai suojelu/vartiokoiriksi.