Poliisilta yksi kätevä vinkki: Näin vältyt huijaukselta, kun ostat tavaraa yksityishenkilöltä netissä
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005072522.html
(kommentti)
En myy ikinä postiennakolla. Myyn tavaraa ihan kohtuullisesti 100% palautteella eräällä huuto-sivustolla.
Jos myyt postiennakolla, ostaja saattaa tulla toisiin ajatuksiin, eikä lunastakaan tuotetta, silloin kaikki kulut ja vaivat jää myyjälle.
Tosin, itse vältän näitä pahimpia artikkeleja, puhelimet ja naisten vaatteet, jos niitä myy, kerjää vain ongelmia.
Ostakaa ne puhelimet vain kasvotusten, jos käytettyjä ostatte.
Kommentit (14)
Poliisi saa seuraavaksi kertoa, mitä tehdään valeostajille. Sovitaan kaupat ja lähetetään paketti, mutta "ostaja" ei lunastakaan sitä vaan se palautuu myyjälle 3 viikon päästä.
Myyjä saa maksaa vielä paluupostinkin, että saa oman tavaransa ulos postista. Vähänkin suuremmalle paketille kulut tekevät melkein 30€. Jostain syystä nämä veijarit ovat aina pitkällä ihan toisella puolen Suomea. Lähetänkö laskun paikalliseen poliisilaitokseen ?
Onhan se outoa, että 700 euron puhelinta myydään 400 eurolla eli jo silloin pitäisi tajuta, että osto vain noutona.
En myy postiennakolla, koska ostaja voi silloin olla ottamatta tuotetta ja maksan tuplasti postikuluja itse.
En tosiaankaan myy postiennakolla: jos ostaja ei hae pakettia joudun kuitenkin maksamaan postikulut ja ennakkomaksun eli kalliiksi tulee lähettäjälle. Huuto.net on turvallisin, myyjän palautteista näkee melko hyvin miten kauppa on sujunut. TAI tee vain kauppoja joissa voit itse noutaa tavaran.
Taisi olla postin sponssaama juttu. Postimaksut suomessa ovat muutenkin sairaita. Kiinasta tulee ilmaiseksi. Olen myynyt tori.fi:n kautta postitse paljon tavaraa ja otan rahat tillille ennen kuin lähetän. Myynti-ilmoitus, yhteystiedot ja keskustelun laatu riittää ostajan luottamuksen saamiseksi.
Huuto.netin pitkäaikaisena (n 20v) ja rehellisenä käyttäjänä / myyjänä / ostajana totean, että postiennakko on kaukana täydellisestä ratkaisusta. Kyllä ostajakin voi jäynää tehdä: Lähetetään myyty tuote postiennakkona ostajalle, niin pakettia ei haetakaan syystä tai toisesta postista. Eli paketti palautuu myyjälle ja turhat kulut ns. kaupan päälle. Ja hukattu aika. Tästä syystä itse olen aina käyttänyt periaatetta "maksu ennakkoon tilille" - minulla on satamäärin palautteita huuto.netissä ja 100% positiivisia.
Paljon parempi vinkki huijauksien estoon tulee tässä:
1) Osta tavaraa vain myyjiltä, joilla on 100% positiivinen palaute (tai liki 100%)
2) Katso myyjän palautteet lävitse, onko negatiivisia palautteita minkä verran ja etenkin minkä tyyppisiä (joskus myös inhimilliset erheet aiheuttavat negatiivisen palautteen, ei pelkkä huijaustoiminta)
3) Jos joku kauppakohde tuntuu hintaan nähden liian hyvältä ollakseen totta - se myös on sitä. Vanha tutu sääntö pätee myös nettikaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Poliisi saa seuraavaksi kertoa, mitä tehdään valeostajille. Sovitaan kaupat ja lähetetään paketti, mutta "ostaja" ei lunastakaan sitä vaan se palautuu myyjälle 3 viikon päästä.
Myyjä saa maksaa vielä paluupostinkin, että saa oman tavaransa ulos postista. Vähänkin suuremmalle paketille kulut tekevät melkein 30€. Jostain syystä nämä veijarit ovat aina pitkällä ihan toisella puolen Suomea. Lähetänkö laskun paikalliseen poliisilaitokseen ?
Voi sentään...
SELVÄSTI Huuto.netin mainos,
Sanoma oy.
Ilmoitin miehelleni että seksielämämme loppuu tähän
SuosittuOlen ns.perinteinen nainen ja yritän olla valittamatta miehelleni mistään.
Vierailija kirjoitti:
3) Jos joku kauppakohde tuntuu hintaan nähden liian hyvältä ollakseen totta - se myös on sitä. Vanha tutu sääntö pätee myös nettikaupassa.
Tuo ei aina pidä paikkaansa.
Itse olen myynyt hyväkuntoisia ikean huonekaluja vitosella. Aina joku on pois hakenut ja positiivinen palaute perään.
Halvat hinnat, koska olen halunnu vain päästä tuotteesta eroon.
Tällä tavoin olen myyny mm. tv-tason, tuoleja, pöydän jne.
Jotkuthan antavat ihan ilmatteeks näitä pois.
Joskus olen myös hinnoitellu ihan todella halvaks jonkun kalliin lastenvaatteen.
Samoja ohjeita on annettu ennenkin, mutta aina näitä helposti huijattavia riittää. Huutonetistä en osta mitään, koska sielä on myyjinä paljon näitä paketti lähtee kun rahat on tilillä ja osa en vastaa postin rikkomia lähetyksiä. Tori.fissä pystyy myyjän kanssa sopimaan tavaran maksu- ja toimitustavan ja jos ei nouto tai postiennakko käy niin silloin ei kannata ostaa mitään.