¤¤HEINÄHATUT perjantaina¤¤
linkki edelliseen pinoon:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=6712306&p=&mpage=3&tmode=…
Kommentit (16)
tukisukista: En ole vielä hankkinut.. Mutta tarvetta olis, onko hyviä vinkkejä, mitä vois keväälläkin käyttää..ettei läkähdy..
..eipä muuta..
Jos noihin kysymyksiin ensin:
- Multitabs 2+ minäkin syön säännöllisen epäsäännöllisesti. Hb näyttää aina vähän parempaa, kun ottaa säännöllisesti.
- Tukisukkia käytän jo työni puolestakin. En kuitenkaan kotioloissa vapaapäivinä. Suunnittelen tukistay-uppien ostoa. Oliskohan Instrus?
- Kestovaippailu, hmm? Ilman muuta kokeilen sitä ä-pakkauksen mukana tulevaa ja kattotaan sitten jatko. En ainakaan kokeilematta jätä.
Kysymys kiertoon: Ootteko käyny hammaslääkäris raskauden aikana?
Ite en oo vielä käyny ja ihmettelenkin, kun neuvolas ei oo puhuttu siitä mitään! Tokihan sinne täytyis mennä..
Löysin eilen H&M:ltä ihanan kietaisubodyn! Sitä hypistelin koko illan ja aamulla ensimmäisenä. Näyttää kätevältä pukea. H&M:lle näyttää tulleen muuten kevät värejä. Tietäiskin kumpi on tulossa niin vois ostella muutakin kuin tiettyjä värejä..
Samaisella kauppareissulla syönnin jälkeen alkoi vaavi potkia niin reippaita potkuja, että aivan säikähdin, kun tuntui että vesi vaan plumpsahti kunnolla. Taitaapa tästä liikkeet voimistua niin, että saa arvuutella mikä jäsen osuu.
Onko kukaan ostanu Ikeasta pinnasängynsuojaa? Onko minkälaisia laadultaan? Hokasin, että siel on värilliset halvempia kuin valkoiset niin vois hommata värillisen ja laittaa kuviollisen kankaan siihen päälle..
No, täytyy mennä laittamaan pyykit narulle ja vaihtamaan kukkiin mullat, tiskeistä puhumattakaan.
AnnaMaria 22+2
Nopeasti kiireen keskeltä ajattelin ilmoitella olemassaolostani ja vastailla galluppiin.
Kuinka moni teistä syö jotain vitamiinilisää, kuten Ladyvitaa tms.?
Syön tuota Multitabs 2+, jota alkuraskauden pahoinvoinnin aikana otin kaksi päivässä ja sitten tuolta joulun tienoilta yhden/päivä. Ainakin arvot ovat olleet kohillaan ja välillä tulee syötyä turhan yksipuolisesti niin ajattelin jatkaa.
Käytätkö tukisukkahousuja?
Töissä ollessa (seisomatyö) käytän ja lisäksi patrician tukivyötä. Luennoilla ja kotona en oo vielä kättänyt, kun pystyy levähteleen ja istuu enemmän.
Aiotko kokeilla vauvallasi kestovaippoja?
Ajattelin ehdottomasti kokeilla ja toivon että saisin siitä osittaisen tavan, eli tarkoitus olisi ryhtyä " sekakäyttäjäksi" . Tosin jos hermo menee tai muuten ei voimat riitä, niin en aio viimeseen asti taistella vaan siirryn suosiolla kertiksiin.
Muuten kaikki on ihan kivasti, vaikka kiirettä pitää. meillä on nyt remontti siellä uudessa asunnossa kesken ja koulujutut, sekä turhan väsyttävät työvuorot vievät paljon energiaa. Katselen jo haaveillen kauppojen ikkunoita, kunhan aikaa löytyy niin lähden vauvantarvikeostoksille!
Manteli 23+5
Olin perustamassa heinähattuja aikanaan vauvakuume puolelle, mutta nyt vasta pääsen itse tänne odottajiin ;)
Eli ihan alussa mennään vasta rv 5
3 raskaustestiä takana, plussaa tietysti ;) ensimmäisestä kun ei vielä uskonut.
Kestovaipoista: Mantelin tavoin ajattelin minäkin kokeilla " sekakäyttöä" siten, että toisinaan pidetään kestoja ja toisinaan kertakäyttövaippoja. Olen jo jonkin verran hommannut kestovaippoja (tai ne ovat varmaan vielä postissa matkalla luokseni), lähinnä sisävaippoja.
Vitamiinien syönnistä: Kaapista löytyy D-vitamiinia ja magnesiumia, mutten ole kyllä juuri popsinut niitä. Olen ottanut niitä satunnaisesti silloin tällöin kun satun muistamaan, mutta ruokavalioni on kyllä aika lähellä ravitsemussuosituksia, joten optimistisesti kuvittelen pärjääväni sillä. Katsotaan nyt.
Tukisukista/ - vyöstä: En ole vielä hankkinut tukisukkia enkä vyötä. Kai nekin pitäisi jossain vaiheessa hommata? Itse ainakin ajattelin jossain vaiheessa investoida tukivyöhön.
Muuta: Kantoliina tuli postissa muutamia päiviä sitten. Mollavauvan kantoliinassa on kymmenen eri sidontaohjetta.
Oma napa: Enpä ole juuri tänne ehtinyt (mukamas) kirjoittamana, mutta vointi on ihan jees. Muutamana päivänä on lenkillä sattunut vatsaan, joten terveydenhoitaja kehottikin hiljentämään vauhtia. Nyt eletään voimakasta kasvunaikaa, mikä saattaa aiheuttaa noita vatsakipuja liikkuessa.
Tänään vaihtui taas viikko =))
pazzepartout rv 22+0
... sinulle Hemuli! Aivan mahtavan iloisia uutisia!! =)))
Hymyillen, pazzepartout
Kiireessä minäkin pinoudun tänne..
Aamulla oli taas yksi tentti, toivottavasti meni hyvin.
Mua väsyttää ihan kamalasti ja sekoilen noiden aamuherätysten kanssa. Tänäänkin tuli hiukka kiire! Sängystä autoon meni n. 7 min! Oli pakko ehtiä linkkiin :( Tuli luettua illalla myöhään ja sitten vielä menin laittamaan herätyksen ihan liian myöhään..Nyt voisi sitten ottaa torkut linkissä, kun lähden pian 2 tunnin päästä kotiin.
Galluppeihin:
vitamiineista- en käytä mitään
tukisukista- en käytä
kestoilusta- voin kokeilla, mikäli saan sen tän vuoden pakkauksen, muuten en.
Mitähän sitä illalla keksisi? Pitäisi vähän siivoilla, kun huomenna tulee vieraita. Porukat tulee tuomaan lampaille heiniä ja käyvät samalla kyläilemässä ;)
Nyt takaisin tunnille ;)
~suviande ja öttiäinen 25~
Osallistun minäkin tuohon kyselyyn... Oikeastaan itse jo viikko (tai enemmän) sitten kyselin kokemuksia tukisukkahousuista, mutta silloin en vastausta saanut...
-syönkö jotain vitamiinilisää, kuten Ladyvitaa tms.?
En syö. Uskon ja luotan siihen, kun syön monipuolisesti niin saan riitävästi noita vitamiineja ym. Mieliteot ovat olleet ainakin minulla juuri noihin vitamiinipitoisiin, eli kroppa on osannut vaatia tarvitsemaansa...
-Käytätkö tukisukkahousuja?
Hankin tukisukkahousut silloin kun niistä täältäkin kyselin. Nyt käytän niitä koko päivän, jotta olo olisi jotenkin siedettävä. Mä en mahtunut kenkiini ilman sukkiksia, vaikka kengät ovat mallia sämpylä...
-Aiotko kokeilla vauvallasi kestovaippoja?
Halua olisi, mutta en ole vielä tarpeeksi perehtynyt asiaan. Toisaalta mies ei ole ollenkaan innostunut asiasta ja toisaalta arveluttaa kuinka iso pyykkivuori kahdesta sinappikoneesta syntyy. Pitää vielä miettiä ja keskustella!
Nyt imuroimaan ja " touhuamaan"
Rva-Kevät ja nyytit
Kerkisinpäs vihdoin tännekin. Viikko on taas mennyt hirmu nopeesti.
Jospa ensin vastailen tuohon galluppiin,eli
Lisävitamiinit:
Syön ladyvitaa, kun alkuraskaudessa jo kampaaja kysyi, että mikähän sun hiuksiin on mennyt, kun ovat aika huonossa kunnossa.
Tiedä sitten onko auttanut, mutta hb on ainakin pysynyt hyvänä.
Tukisukkikset:
En käytä, inhoan sukkiksia muutenkin, eikä ainakaan vielä ole turvotusta.
Kestovaipat:
Olen käyttänyt kaikilla muksuilla, mutta en ihan pikkuvauvoilla vaan sit kun kuivaks pitäis oppia.
Täällä myös liikkeitä tuntuu aika kivasti ja näkyy jo ulospäinkin.
Mielihommaani onkin tuijotella paljasta vatsaa, joka ulkopuolisesta varmaan tuntuu ihan hölmöltä.
Olen kyllä huomannut että tulevan lapsen vilkkaus jo näkyy maha-asukista. Ainakin meillä esikoinen oli hyvin rauhallinen potkija ja usein täytyi asettua makuulle ja tehdä liikelaskentaa ja hän on edelleen tosi rauhallinen tyyppi, kun sitten kakkosesta ei tarvinnut koskaan miettiä että liikkuuko se, kun tuntui että koko ajan on vauhti päällä ja nyt 5-vuotiaana hän ei ole varsinaisesti villi, mutta sitä tyyppiä joka ei voi istua paikallaan heiluttamatta esim. jalkojaan ja jos hän tulee syliin istumaan, niin meinaa hermot mennä, kun hän koko ajan vääntelee ja kääntelee.
Mites te muut, oletteko huomanneet vastaavaa?
Jaahas, täällä yks pieni vääntää kakkaa, joten pepunpesulle...
Meriaani rv22+5
En siis ole ainoa, joka seurailee " heiluvaa" mahaa ;) Se on ihan kivaa, varsinkin illalla kun alkaa kuntojumppa!
Meillä esikoinen oli ihan hirveä masussa liikkuja, mutta kuitenkin oli suht rauhallinen vauva..Tosin lähti kävelemään jo 9 kk:n ikäisenä..Mutta ei ole mikään sellainen hulivili, joka menee pää kolmantena jalka joka paikkaan! Ikinä ei ole tarvinnut kirjahyllystä ottaa alas (niinkuin yks mun kaveri teki pienenä..) ja puukot, kattilat ym. ovat pysyneet oikeilla paikoillaan.
Joten en odota tästäkään mitään kamalaa menijää, vaikka liikkeitä riittää päivälle ja kovia potkuja!
Taas viikko tosiaan reippaasti takanapäin. Täällä on edelleen pahoinvointia. Alkoi jälleen uudelleen. Paino ei ole noussut lainkaan ja terkkari sanoi että pitäis alkaa syödä. No mä kyllä syön ja paljon ain silloin kun tekee mieli.
Vitamiineista: syön sitä multitabs 2+. Ennen söin 2 kpl mutta nyt pitää ottaa 1 sitä ja 1 rautavalmiste. Hemppa laski 113.
En käytä tukisukkahousuja tai sukkia. Takana kaks raskautta. ekaan ostin mutta en sitten käyttänyt. Luulen että mulla ei vaikuta suonet siltä että voi tulla tukkoja tai mitä nyt sitten voi tullakaan. Mulla ei ole edes tuntunut raskaus jaloissa vaan lähinnä lonkissa.
Väsyttää kyllä kamalasti. EHkä se on toi hemppa.
Kestovaipoista: en ole ajatellut ennen että käyttäisin sillä olen aika mukavuuden haluinen mutta kyllä nyt kokeilen kun siihen annetaan mahdollisuus :)
...jokaisen äidin kauhuskenaario. " Lähdetään lapset neuvolaan kuuntelemaan vauvan ääniä." Mieleen vilahhtaa ajatus että jo sieltä ei kuulukaan mitään, mutta torjun sen yhtä nopeasti kuin se tulikin päähäni. Vauva on liikkunut hyvin, pitänyt sääri-näyttelyjä perheelle, yms. Dopler alkaa rummuttamaan omituista rytmiä. Terkka vaihtaa paikkaa...vaihtaa paikkaa...ihmettelee outoja ääniä. Mun mielestä äänet ovat kamalat!!! Lapset vaistoavat äitinsä riemun vaihtumisen huoleksi. Ahdistavaa. Pari muuta terkkaa kertoo myös ettei äänet miellytä. Perustaso kovin matala, 100 korvilla ja joka toinen lyönti pahimmillaan extraa. Lähete äitipolille. Siellä lääkäri katsoi poikaani ja kertoi sydämmen lyövän kovin epätahtiin. Epäili johtoratajärjestelmän kypsymättömyyttä, konsultoi toista lääkäriä ja MÖLÄYTTI ettei näiilä viikoilla mitään mahda jos nyt jotain käy, voi voi... Nyt pääsen vasta maanantaina sairaalani gurun hyppysiin, katsoo mikä on vialla. Toivottavasti ei mikään. Pelottaa kuitenkin. Te jos ketkä ymmärrätte huolen omasta vauvasta. Nyt joka kerta kun tunnen napakan potkun olen onnesta soikeana. Aivan uudella tavalla. Kiitos, helpotti kun sai jakaa. :)
Olipa kiva lukea gallup-vastauksianne. Kiitos:) Itse ostin tukisukkahousut Instrusta ja eilen menin liikkeeseen ajatuksena ostaa toiset stay upit väritltään vaaleanruskeat ja yllätys, yllätys! Siellä olikin kanta-asiakkaille -20 % tavallisista tukisukista eli myös mammamalleista ja liittymisetuna kanta-asiakkaaksi lentosukat sellaiset polvimalliset. Liityin kanta-asiakkaaksi oitis, maksoi 9 e, mutta kyllä kannatti. Loppujen lopuksi ostin mammatukisukat ja stay up:it ja sit ja sain ne lentosukat ilmatteeksi. Ovatkin tarpeeseen, kun keväällä ja kesällä on tiedossa parikin pidempää automatkaa etelään päin.
Täällä Tiitiäinen potkuttelee säännöllisesti ja suosikkiajat ovat aina silloin, kun kellahdan sohvalle tai sänkyyn tai istun autoon.
Carelia ja Tiitiäinen
Kirjoittelenpa taas pitkästa aikaa joka päivä kyllä käynyt lukemassa ,uiden kuulumiset.
Eli itse söin alkuraskaudesta lady vitaa mutta oli työlästä muistaa ottaa tabletit myös illalla ja se aamu tabletti haisi niin kuvottavalle.Nyt syön minisun d-vitamiinia.Ja pitäsi aloitta rauta lääkkeet terkkari määräsi tänään hb oli laskenut 113.En aio käyttää kestovaippoja aion kyllä kokeilla sitä äitiys pakkauksen. Ei ole kyllä vielä tullut mieleen mitkään tukisukka housut.
Oma napa:Tänään oli siis neuvola. Verenpaineeni oli tosi alhainen 108/50.Terkkari kysyi vain että pyörryttääkö no eipä pöyrrytä kumma kyllä.Painoa oli tullut kauheasti neljässä viikossa 868g/viikko eli nyt painoa tullut lähtö painosta 5kg.Pitää yrittää jättää kaikki makea pois on nimättäin tullut herkuteltua vähän liikaakin.Vauvan sydänäänet oli noin 150.Ei tykännyt kun kuunneltiin vain potki vimmatusti ja yritti karkuun.Sf-mitta oli 21 eli ylä käyrillä vaikka omasta mielesatäni mahani on pieni ja voisi olla isompikin.
Vauveli on siis alkanut liikkumaan aika paljokin ja vähän aika sitten potkaisi kaksi kertaa virtsa rakkoon että oli pakko mennä heti pissalle.
Sain ne kelan paperit.On jotenkin sekavat täyttää en ole koskaan ollut hyvä noissa lomakkeiden täyttelyssä.En aio postittaa papereita vielä koska haluan sen uuden pakkauksen ja pelaan varman päälle että myös sen saan.Jaahas tulipas siinä nyt tarpeeksi omaa napaa...Joten ei muuta kuin hyvää illaan jatkoa kaikille ja voikaahan hyvin:)
T:Sweety20 ja rv 21+4
Voin todellakin kuvitella sun huolesi. Itse ehdin kerran jo säikähtää, kun th ei meinanut löytää sydänääniä millään. Mutta tuo sun tilanne on kyllä todellinen painajainen. Onneksi pääset asiantunteviin käsiin, toivottvasti uutiset ovat kuitenkin hyviä. Ja jos pikkuiseltasi löytyisi jotakin sydämessä, nykyään voidaan aika hyvin vauvoja leikata jo jopa kohdusta käsin. Zemppiä sulle!
Galluppia sitten: minä aloitin heti plussattuani syömään Multitabs 2+:aa, sillä vaikka tiedän syöväni suht monipuolisesti, en mene aina takuuseen, syönkö riittävästi esim. vihreää (foolihappo) tai hivenaineita ylipäätään, joita vauva tarvitsee. Mieluummin varmistelen ylimääräisellä pillerillä kuin että pähkäilisin asian kanssa päivittäin!
Tukisukat mulla on, lentosukat anteeksi. No, mutta vähän puristusta kuitenkin. meinaan ostaa kunnon tukisukat (polvimalli) lähiaikoina. Muistkaas tytöt, ettei ne ole vaan sitä turvotusta ehkäisemään vaan myös niitä inhoja SUONIKOHJUJA! :) Niiltä säästyin edellisessä raskaudessa ja meinaan säästyä nytkin!!
Kestoista: en ota äitiyspakkausta, joten en varmaankaan meinaa kokeilla. Ihana asia, että jotkut jaksaa, mutta mä en valitettavasti ole sitä tyyppiä.
Luitteko Hesarista, että äitiyspäiväraha nousee 90%:iin! Ehtiiköhän tuo uudistus meidän aikana? Olispa kiva!
(.) Hiljaista masussa. Tää tytskä on kyllä tosi rauhallinen. Öisin tuntuu nukkuvan ja päivän mittaan sitten ilmoittelee itsestään enemmän:)
Mukavaa viikonloppua!
sitruska rv 23+6
Sori vaan, ajattelin aloittaa uuden pinon, noita pitkiä ei jaksa aina selata...
Meillä ei mitään uutta, muuta kun yhdet bileet tänään joihin on pakko pukeutua.. hitsi kun mammutti ei oikeen tahdo löytää vaatteita... Päädyin ostamaan mustat siistit pellava housut Lindexiltä joihin yhdistän sit jotain kivaa.. Onneks voi tavallisia koruja ja kenkiä käyttää.. :-)
Galluppi kysymyksiä oli jotain.. Vitamiineista mä syön Multitabsia, niitä raskaana oleville ja imettäville. Aikasemmassa raskaudessa söin niitä ladyvita- vitskuja, mutta kun niitä täytyy ottaa aamuin illoin, niin mulla ne aina iltapillerit unohtu, joten päädyin näihin joita otetaan kerran päivässä..
En meinaa kestoilla.. En ole muittenkaan kanssa, enkä aloita nytkään. En todellakaan ole sitä vastaan, mut ei ole vaan mun juttuni..
En muista oliko muita kysymyksiä..
Nyt lähden pyykkiä ripustelemaan!
maryanne 23+4