HUHTIHURMURIT PERJANTAINA
Huomenta teille kaikille!
Päätinpä rohkaista itseni ja aloittaa tänään.Olen hetken aikaa täällä lukenut kommenttejanne.Lähinnä siksi että palsta on minulle uusi enkä oikein vielä hallitse sitä.
Positiivisesti olen yllättynyt siitä että täällä on paljon asiaa ja kannustusta puolin ja toisin.
Kaikkiahan yhdistää raskaus ja synnytys.
Harmittaa etten ole tiennyt tästä jo vuosia sitten.
Äiti 30.. 34
Kommentit (40)
Päivää kaikille!
Käytiin sitten tänään tuolla synnytystapa-arviossa...oli tulehdusta ja kystaa ja 3,5 KG VAUVA...
Luulin paikkojen jo hiukan auenneen ja pehmenneen,mutta oli toiveajattelua..(alapään tuskat johtuneet vauvan kiinnittymisestä/laskeutumisesta ja kystasta)
Lääkäri vain tokaisi poitsun koosta että hyvä olisi jos synnyttäisin vaikka heti,on sen verran kokoa ja vaikuttaan muutenkin hyvinvoivalta.
Jäi sitten itseltä kysymättä että mahtuuko se syntymään edes alakautta jos loppuun asti mennään,kun sitten tuota painoa voi olla jo ihan hirmuisesti...No aika näyttää...
Taidan alkaa suunnittelemaan imurointia ja saunan pesua ja kaikkia muita ihania kotitöitä jotka on ollu " kiellettyjen" listalla jo monta kuukautta=)
Lamisa + poitsu rv 36
Onpa ihana ilma! Aamupäivällä olin esikoisen kanssa ulkona, ja kyllä vaan on ihana tuntea auringon lämpö poskilla! Siis se ihan oikeasti jo lämmittää!!! No, viikonlopuksihan on luvattu sitten taas lumisadetta...
Kuulostaa siltä että Annu tosiaan taitaa meistä seuraavana päästä tositoimiin! Tsemppiä matkaan jos niin käy, ja toisaalta kärsivällisyyttä jos ei vielä synnykään!
Piti kommentoida tuota amme-asiaa kivunlievityksenä, mä en tosiaaan päässy ammeeseen kun kalvot puhkesi ihan kunnolla ja lapsivettä lorisi reippaasti, ei mitään tihkutusta. Suurin syy oli kuitenkin se, että vesi oli vihreää, eli hieman epäiltiin että oliko vauvelilla ollut joku hätä. Onneksi ei, sekä mun että vauvan tulehdusarvot oli silloin ihan ok, niitä seurattiin vielä 24h syntymän jälkeen. (Pienet kantapäät oli ihan täynnä reikiä kun verikoe otettiin niin usein:( )
Omaan napaan ei sen kummempaa. Vauva painaa lantionpohjaan ja luita lantionpohjassa pakottaa. Tämä neiti ei ole vielä mitenkään kiinnittynyt (tosin neuvolassa sanottiin ettei uudelleensynnyttäjillä välttämättä edes kiinnity), ja kääntää vielä kylkeä iloisesti puolelta toiselle. Kun selkä on mun oikealla kyljellä, on vauva paljon korkeammalla kun jos on kääntyneenä selkä mun vas. puolelle. Hassua!
Mulla supisetelee vaan kivuttomasti, joten ihan varmasti olen täällä yhtenä kappaleena ainakin laskettuun aikaan saakka, todennäköisesti ylikin. Lohdutuksena kaikille joilla ei vielä tunnu merkkejä synnytyksestä;)
Mutta nauttikaahan auringosta kanssasisaret (joilla aurinko paistaa) ja yritetään ottaa vielä kaikki ilo irti isoista mahoista, vaikkei se niin helppoa olekaan! (Muistan ihan oikeasti kaivanneeni mahassa möyryämistä pari ekaa päivää esikoisen syntymän jälkeen- kyllä ihiminen on sitten hassu...)
Lala 35+6
mä en voi olla 5 min. kauemmin selällään, en ole voinut olla pitkään aikaan. Tulee tosi huono olo. Varmaan se riippuu ihan siitä, kuinka paljon kohtu pääsee painamaan suuria laskimoita.
Lala edelleen
Kylläpäs nämä meidän pinot nykyisin kasvavat suuriksi. Vaatii oikeasti töitä saada luettua kaikkien kuulumiset, jos koneelle pääseminen meneen näinkin myöhäiseksi :)
Täällä on huono päivä... Nukuin todella huonosti. Esikoinen heräsi 06.40. Onneksi mies nousi, joten sain nukuttua/torkuttua 07.30 asti. Sen jälkeen alkoikin neidin kiukuttelu. Milloin oli mehu väärän värisessä kupissa, lautanen väärän kokoinen yms. Todella hermoja lepuuttavaa. Ja vielä kieltäytyi päiväunista! Minä kyllä nukahdin sängylle...Tyttö lueskeli hetken aikaa tyytyväisenä vierellä, kunnes kiskoi meidät molemmat ylös. Nyt odotan, että mies tulisi kotiin ja minä pääsisin ottamaan nokoset. Illalla on tarkoituksena käydä moikkaamassa kaveripariskuntaa. Ovat lähdössä työkomennukselle Jenkkeihin, joten tämä vierailu on " pakko" jaksaa.
(.) alkaa jo ahdistamaan. Paineet olleet koholla pari viikkoa ja tänään sain kontrolliajan ens viikolle sairaalaan. Tarkistavat istukan ja vauvan tilanteen. Onneksi vauva liikkuu runsaasti, joten sen puoleen en ole huolissani. Veettää vaan, kun tuntuu ettei ehdi lepäämään niin paljon kuin pitäisi. Neuvolakäynnillä oli paineita lukuunottamatta kaikki ok. Sf pysynyt samana, 33cm, paino noussut turvotuksen vuoksi aivan hirveästi. Vauvan syke hyvä ja äänet " heleät" . Taitaa siis olla tyttö tulossa :) Katotaan nyt sitten saadaanko ensi viikolla asiaan ultrassa varmuus, jännää!
Viikonlopun suunnitelmissa on lepoa ja lepoa. Laitan miehen hoitamaan esikoisen viihdyttämisen ja keskityn masuun. Sunnuntaiksi ajattelin varata jostain päivällispöydän. Viimeinen ravintolareissu vatsakkaana -toivonmukaan.
Tsemppiä ja jaksamisia kaikille. Onneksi ollaan jo loppusuoralla!
S 37+6
Niksu: Meillä smana päivänä LA. Oispa kiva kun minäkin tietäisin, että tämä vauva syntyy ens viikon perjantaina. Minusta kyllä tuntuu että ei varmaan synny ennen pääsiäistä ;) Kyllä mä hajoaisin jos pitäis vielä kuukausi oottaa.
Minä nukun onneksi yöt suht hyvin. Tosin vessassa täytyy käydä pari kertaa useimmiten ainakin mutta yleensä saan unen heti uudestaan ja aamulla en enää oo edes varma, että monta kertaa oon käyny yöllä vessassa. Minä en ymmärrä yhtään sitä, että jotkut sanoo, että tottuupahan heräämään yöllä. Kun minä en kaipaa siihen yhtään ennakkoon totuttelua. Haluan nukkua hyvin niin kauan kuin on vielä mahdollista. Onhan tässä sitten kevät ja kesä aikaa totutella.
Selällään makaamisesta: Minua lääkäri nimenomaan kielsi makaamasta selällään ja tarkkaan selitti syyn miksi. Ja te kaikki varmaan tiiätte syyn mutta mua vähän ärsyttää, kun minusta ei tunnu pahalta maata selällään. Itse asiassa monesti yöllä kun tuntuu, että kyljet puutuu ja en saa unta, käännyn selälleen, että sais välillä rentoutua. Sitten meinaan heti nukahtaa ja hädissään käännyn takaisin kyljelleen :) Ois voinu kyllä kysyä aikaisemmin jo lääkäriltä, että voiko maata jos ei tunnu pahalta. Nyt kai se on jo myöhästä, kun kaikki lääkärikerrat on jo takanapäin. Tuntuu vaan että ei kai siitä voi haittaa olla jos itestä tuntuu hyvältä.
Tänään on tullut vähän herkuteltua, kun eilen tehtiin miehen kans munkkeja, niin söin niitä ja lisäksi vielä jätskiä. Ja huomenna on karkkipäivä (yleensä otetaan varaslähtö ja syyään jo pe iltana). Että siinä lisää mässäilyä. Mutta minä ajattelin, että aivan sama, nouskoon paino niin paljo kuin ikinä jaksaa, mulle on ihan sama. En jaksa mokomalla stressata kun tuntuu että mitä enemmän sitäkin ajattelee, sitä enemmän se nousee. Vaaka lihottaa naisia ja luulen että se on aika osuvasti sanottu ainakin mun kohdalla. Ketä nekin mun kilot haittaa??? ;)
Joo eipä tässä tämän ihmeempiä, hassua vaan että huomenna meijän vauvaki on jo sitten virallisesti täysaikainen jos päättäis syntyä.
lyyli 37+6
Juu yhdyn edellisiin kommentteihin, että ei täältä voi pysyä päivääkään pois, ettei vaan missaa mitään tärkeää, nyt alkaa olla jo tiukat paikat monella....hehe, parastakin viihdettä!
Annulle tosiaan tsemppiä, sulla taitaa olla lähtö minä hetkenä hyvänsä!
Ja tulet sitten kertomaan uutiset niin pian kuin mahdollista, mulla kun on kans osoitteena toi tays.
Itselläni vauva on siis pysynyt raivotarjonnassa jo pitkään, muttei ole vielä laskeutunut, ei siis kiinnittynyt. Oma napa on vielä pystyssä, jännä ajatella, että se vois tosiaan osoittaa lattiaan sitten kun vauva laskeutuu. Suppareita ei ole ollut kuin jotain aika kesyjä harvakseltaan, joten tässä ei varmaan ole lähtö lähellä vielä vähään aikaan. Kummallista, sitä on oikein kateellinen niille, joilla oikeesti tapahtuu jotain kunnon merkkejä tulevasta! Hassua, miten voikin olla kade siitä, että toisilla on jo niin tuskainen olo!
mimoskainen rv 36+6
...pitkästä, pitkästä aikaa! Lähes joka päivä on tullut viestejä lueskeltua, mutta ei aina ehdi kirjoitella... Tänään on äitiysloman ensimmäinen päivä, joten jatkossa ehtii varmaan paremmin.
Kyllä alkaa olla jo jännät paikat, kun meidänkin pinoon alkaa kohta vauvoja ilmaantua ihan urakalla! Itse joudun varmaan vielä hetken omaa nyyttiäni odottelemaan, kun la on vasta huhtikuun puolenvälin paremmalla puolella. Supisteluja on kyllä ollut jo useamman viikon ajan, suurin osa kivuttomia, mutta viimeaikoina myös jonkun verran kivuliaitakin. Eivät olleet kuitenkaan saaneet vielä mitään aikaan, kun kävin lääkärissä viime viikolla. Kaulaa samat 3 cm, kuin tähänkin asti + kiinteä ja kiinni. Painoarvioksi saatiin noin 2,5-2,6kg. Ja saatiin tietää sukupuolikin, poika taitaa meidän esikoinen olla, kyllä siellä sellaiset pallukat näkyi jalkojen välissä :-) Heti piti sitten käydä ostamassa jotain vaaleasinisiä vaatteita tähän mennessä hankittujen sukupuolineutraalien värien kaveriksi.
Onko teillä muuten tietoa, joutuuko vauva sairaalassa johonkin verensokeriseurantaan jos itsellä on ollut rasituksessa pientä häikkää? Mulla paastoarvo oli karvan verran koholla ja kotiseurannat olleet kuitenkin täysin normaalit.
Maudie 34+5
Taitaa tosiaan pian tulla lisää vauvoja meidän pinoon :) Tulkaahan sitten tosiaan edelleen mukaan, mikäli jaksatte vielä kuunnella meidän valituksia raskaana olon ihanuudesta, olisi ihana jatkaa tällä porukalla sitten tuonne vauvapuolelle (mikäli sitten enää kukaan ehtii mitään kirjottelemaan...)
Me käytiin kuin käytiinkin poitsun kanssa vähän shoppailemassa, ei nyt juuri halpahallia kummempaa mutta kumminkin. Ihme, miten pienet asiat sitä tulee suuriksi - minun oli pakko saada semmoinen pyllypyyhe" boksi" ja niitä ei tän paikkakunnan kaupoista löytynyt ;) ja sitä varten tosiaan ajettiin 40km. Heh. Kävin tosin samalla optikolla tilaamassa aurinkolasit vahvuuksilla, totesin että ellen niitä saa tilattuakaan ennen vauvan syntymää niin taitaa haaveeksi jäädä tältäkin keväältä. Mutta niiden pitäisi olla ensi viikolla hakukunnossa, joten siinäkin tavoitetta pysytellä vielä ensi viikko yhdessä vartalossa =) Mutta oli ihanaa käydä esikoisen kanssa KAHDESTAAN vähän kaupoilla, en edes pyytänyt anoppia mukaan vaikka olisi ollut lomalla - tää jää todennäköisesti viimeiseksi kerraksi kun on näin " helppoa" kun saa lähteä yhden lapsen kanssa - tai ainakin toisen hoito on vielä hyvin helposti järjestetty...
Niin ja poitsu teki tepposet, ei sitten nukkunut päiväunia kun myöhästyttiin päiväuniajalta tunnin, minä sen sijaan nukahdin ja poitsu oli käynyt vetämässä oven kiinni ja leikki sitten olohuoneessa tutti suussa mahdollisimman hiljaa (kun tiesi että äiti ei olisi tykännyt ettei hän nuku!) ja minä sitten tosiaan kuorsasin 1½ tuntia!!! No, täytyy sanoa että ihan hiljaa tosiaan leikki ja kiltisti ja antoi äidin nukkua... Lapsiparka, mitähän traumoja sillekin jää.
Mutta nyt varmaankin seuraavaksi ulkoilemaan, on tämän päivän ohjelma ollut hieman sekaisin ja projektit seisoo. Homeopaattiset lääkkeetkin ehtivät joten nyt alkaa synnytyskassi olla ääriään myöten valmiina!
eikkuli, 37+2 edelleen
Neuvolassa tänään nuori sijainen, joka hieman epävarma. Mulla siis paino noussut 2kg/vko, RR134/90, proteiinia virtsas. Välillä päänsärkyä, ylävatsakipuja(joita olin pitänyt normaaleina) ja pientä näköhäiriöitä(valopisteitä). Lähetti pitkän pohdinnan jälkeen mut äitiyspolille ihan mun oman mielenrauhan vuoksi. Polilla tosi ´mukavat hoitajat. Otettiin verikoe, pissanäyte, ultra,sydänkäyrä ja sisätutkimus. Kaikki nyt näyttää ok. maanantaina ilmoitttavat jos kokeissa jotain. Kohdunsuu edelleen 3cm ja kiinteä(ihmettelen, kun se oli 3vko sitten pehmeä?), sf 33,5 ja vauva pikkuisen pullukka(sokerilapsi) vähän yli 3kg. Mutta pääasia että kaikki ok. Voin olla rauhallisin mielin viikonlopun. tiistaina neuvolaan tarkastamaan RR.
HMAR mistä löysit espritin hoitolaukun? Mä en vielä ole löytänyt mieleistäni laukkua.
Hyvät ja hyvä vointiset viikonloput kaikille!
nuppu36+2
KIITOS VALTAVASTI SAAMASTANI KANNUSTUKSESTA!!! =)
Olette kyllä kaikki ihania! =) Noh, jatketaan pinoilua ennen ja jälkeen h-hetken. Ja voi todellakin olla et moni saa vauvan ennen mua ja mä olen aina vaan kahdelle auki =) mitäs menin kehumaan että kohdunkaula lähti ja kaipaus vain jäi... heh. =)
Annu
Kiitos Pipsukalle lohduttavista sanoistasi, ettei aina vauvan laskeutumattomuus ja (kipeiden) suppareiden puuttuminen merkkaa yliaikaisuutta... Itse jo eilen ennätin murehtia, että mihin tässä vielä joudutaankaan tämän mahan kanssa, jos viitisen viikkoa vielä kärvistellään! Pienikin toivo auttaa pitämään mielen hyvänä.
Täällä on viikonloppuna moottoripyörämessut, isukki aikoo suunnata huomenna sinne. Minä ajattelin sillä aikaa kierrellä kaupoissa metsästämässä ongelmaksi muodostunutta kylpyammetta vauvalle. En olisi ikinä uskonut, että voi olla näin vaikeaa löytää sellainen ihan perus-Orthexin kylpyamme tapilla. Kaikkialla valikoimissa tuntuu olevan vain tapittomia Orthexeja sekä jotain paljon pienempiä ammeita. Saa nähdä onnistaako huomenna, on pari liikettä mielessä, joita en ole vielä tarkastanut.
Rentouttavaa perjantai-iltaa mammat!
Kissankello 37+1
Minulla selällään makaaminen on saanut huonon olon aikaiseksi jo pitkään. Tosin kestän kyllä joitakin minuutteja, mutta sitten alkaa tuntua jo todella pahalta. Keskiviikon lääkärineuvolassa alkoi jo vähän pyörryttämään, sen verran kauan tutkiskeli sykkeitä, sf-mittaa, tarjontaa ja niitä luita... Joka myöskin saattoi osaltaan vaikuttaa huonoon oloon, sen verran kipeää se teki!
Olenkin ihmetellyt, että mitähän tv-sarja Lostin tekijät ovat ajatelleet, kun siinä se raskaana oleva näyttelijä makaa jatkuvasti selällään... Minulla tekee pahaa ihan katsoa moista! No, ehkäpä heistä kukaan ei ole oikeasti ollut milloinkaan raskaana, eivätkä tiedä moisesta mitään! Kaikkeen sitä kiinnittääkin huomiota tv:tä katsellessaan... ;)
Muistelin muuten tässä Eusenian vasta kertoneen näköhäiriöistä. Minullakin oli eilen illalla vaikeuksia tarkentaa katsetta, jäi tavallaan " sokeita" pisteitä, joita en nähnyt. Esimerkiksi lukiessa sanasta jäi jokin kirjain " puuttumaan" , eli en nähnyt mikä kirjain oli kyseessä, toki osasin asiayhteydestä päätellä sanan. Lisäksi leijaili kirkkaita valopisteitä näkökentän reunoilla. Näön palauduttua normaaliksi alkoi lievä päänsärky. Arvelin jo kyseessä olevan migreeniä, mutta päänsärky jäi todella lieväksi, joten ehkei sitten kuitenkaan... Ihmettelenpä vain mistä johtui?
Kissankello jälleen
siitä espritin laukusta kyselit... Ostin sen vauvatar liikkeestä. Tässä on linkki, ni saat ihan ite katsoa minkälainen laukku on kyseessä! :) http://www.babyshop.fi/product_details.php?p=262
Meillä mieskin ihastui tuohon laukkuun ja oikeastaan itse ehdotti, että ostettais se. Ite olin aluks ajatellut pärjääväni ihan tavallisilla kasseilla tai repulla. Noh, uskon tuon kuitenkin olleen ihan hyvä ostos. Ja ainakin jos tosiaan tykkää vähän hillitymmästä mallista... niin ja alennusta saatiin hinnastakin! :)
hmar
...että sitä on olemassa toinenkin väri: musta, jossa esprit-teksti on punaisella. Minusta tuo sininen on kuitenkin kivempi...
kiitos linkistä! Laukku vaikuttaa oikein kivalta. Yksi asia jäi vaivaamaan eli onko siinä ollenkaan hoitoalustaa?
nuppu
Onpas tuota pinoa kertynyt! Huomaa kyllä, että aatteet alkavat enenevissä määrin tuolla vauvaosastolla, itse kullakin... Annulla kyllä tuntuu homma lähestyvän - oliko se sinun vuotosi limatulppaa mahdollisesti? Kommentoiko nlan täti sitä mitenkään?
Maudie: miten ne pallukat siellä ultrakuvassa näkyivät? itse olin mukamas näkevinäni 4vkoa sitten ultrassa semmoiset vaaleat läiskät vaavan jalkovälissä. Sukupuolesta ei siis tietoa, kunhan vain tuntemuksia ja veikkailuja. Ja hyvin neutraali vaatevalikoma esillä, tyttövaatteet pusseissa odottamassa joko kaappiin siirtoa tai kiertoon menoa... Meillä päin ollut yleisesti tapana pusata tyttöjä, joten ihania mekkosia olisi kotitarpeiksi!
Hassua, etten minä silloin esikoista synnyttäessä päässyt paljuun, kun kalvoissa oli reikä, kun muualla se ollut mahdollista. Erilaisia käytänteitä taas!
Kissankello, mä ostin semmoisen tapillisen vannan ihan paikallisesta Euromarketista. Ja näin samoja myös Tarjoustalossa. Mutta tiedä sitten muista paikkakunnista....
Ihanaa muuten, kun aurinko jo lämmittää! Minäkin olen jo päivisin uskaltanut jättää järkyttävän muumimammaturkkini naulaan ja ottanut tilavan (vaikka ei tarpeeksi-taskut höröttävät ikävästi auki) kevättakkini käyttöön. Mahtavaa! Ja olin ilman pipoa ulkona tänään! Kyllä se on kesä kohta! Toivotaan huomiseksikin aurinkoisia kelejä!
Tilp. 34+1
Kaikkeni olen tänään tehnyt, että vauveli päättäisi lähteä tulemaan! Ollut liukumäessä, lenkillä, siivonnut ja imuroinut koko talon, hakenut/hakannut puita ja tehnyt lumitöitä!!! Eikä jumalauta mitään vaikutusta, tai no on suppareita ollut, mutta ei mitään oikeita ja kunnollisia! MÄ EN ALA!
Nyt lähden kokeilemaan auttaako sauna, siivouksesta kun ei ollut mitään hyötyä. Seuraavaksi täytyy ryöstää pankki, jotta voin maksaa miehelle seksistä =)
Peppinetta 37+4
Mitenkähän sen nyt selittäisi... Jalkojen välissä näkyi sellainen vaaleampi läiskä ihan selvästi ja oli sillälailla " irrallisen" näköinen siinä liikkuvassa ultrakuvassa... Joskushan ilmeisesti tytön häpyhuulet saattavat näyttää hieman samanlaisilta ultrassa?? Mutta lääkäri oli näistä pallukoista sitä mieltä, että kivekset ovat ehdottomasti. Eli pieni poika tuolla mahassa köllii erittäin suurella todennäköisyydellä!
tosiaan laukussa ei taida olla hoitoalustaa. En ole itsekään vielä päässyt hypistelemään laukkua sen enempää, mutta ei siinä kyllä taida olla, eikä tuossa kuvauksessakaan siitä mainita. Hiukan ihmetyttää kyllä, mutta ainahan voi itse kantaa mukana jotain froteealustaa, jos joutuu vaipanvaihtoon yllättävässä paikassa... niin ainakin minä ajattelin.
Mun neuvolantäti on kätilö ja teki sisätutkimuksen kun kerroin viime yöstä ja koska pissanäytteessä oli vähän verta. Ja voi kuinka iloiseksi sitä voikaan tulla kun kuulin et tuolla on jotain tapahtunu eli kaula on hävinny jo kokonaan ja ollaan kahdelle sormelle auki. Siis mä pelkäsin et se sanoo et kaikki napakasti kiinni yms ja kaikki se tuska on ollu " turhaa" . Voihan toki olla et näillä mennään vielä pitkään ja mitään ei tapahdu. Sain neuvon et seuraavista kovista supistuksista sitten sairaalaan ja siellä sit tsekkaavat alkavatko lisätä kierroksia vai hillitä. Veikkasi kyllä että ottaen huomioon ton tilanteen + mun verenpaineen niin antavat tulla ulos vaikka sitten autettuna.
Eli jännäks menee =)
Iloista viikonloppua kaikille!
Annu 37+2