TSH 4, kilpirauhanen
Väsyttää, turvottaa ja masentaa. Johtuvatko oireet kilpirauhasesta? Eikös TSH 4 ole jo selkeä vajaatoiminta? V*tuttaa odottaa aikaa kunnalliseen lääkäriin, odotusajasta takana kuukausi, vielä 3 viikkoa jäljellä. Pitäisi selviytyä koulusta ja elämästä jotenkin. Onko mulla myös päässä vikaa, vai johtuvatko nämä oireeni oikeasti kilpirauhasesta? Saan myös jatkuvasti kuulla, kuinka väsyneeltä näytän. Elintavat kunnossa. YTHS:lle en saa aikaa, sillä opiskelen AMK:ssa. Taidan mennä yksityiselle.
Kommentit (53)
Onhan tuo vielä viitearvoissa. Hyvässä lykyssä voit kuitenkin lääkityksen saada. Paljonko oli T4V?
Joo, olen huomenna menossa labraan, otetaan TSH ja T4v. Kaksi vuotta sitten otettu TSH viimeksi, oli silloin 2.5. Huomaan selkeän eron voinnissani, ja sen arvonhan pitäisi olla mielellään alle 2.
Vierailija kirjoitti:
Joo, olen huomenna menossa labraan, otetaan TSH ja T4v. Kaksi vuotta sitten otettu TSH viimeksi, oli silloin 2.5. Huomaan selkeän eron voinnissani, ja sen arvonhan pitäisi olla mielellään alle 2.
Mistä päättelit että TSH:n mielellään alle 2?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut paljon lääketieteellisiä artikkeleita :-D Lääkityksellä TSH pyritään usein saamaan alle 2, jopa mittaamattoman alas. TSH ylärajoista käydään paljon keskustelua. En varmasti aio odottaa, jos tämä lääkäri sanoo, että seuraillaan tilannetta, TSH ei tarpeeksi korkea, sitten menen kyllä yksityiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut paljon lääketieteellisiä artikkeleita :-D Lääkityksellä TSH pyritään usein saamaan alle 2, jopa mittaamattoman alas. TSH ylärajoista käydään paljon keskustelua. En varmasti aio odottaa, jos tämä lääkäri sanoo, että seuraillaan tilannetta, TSH ei tarpeeksi korkea, sitten menen kyllä yksityiselle.
Niin, lääkityksellä. Mutta sullahan ei sitä ole.
Mä epäilen itselläni vajaatoimintaa ja vaikka sanotaan että tyroksiinilla homma hoituu helposti, se ei todellisuudessa kuitenkaan aina mene kuin Strömsössä. Monilla tuntuu olevan kauheeta säätämistä. Olen itse vähän lääkitysvastainen. Mutta pyydä kunnon kokeet, myös rauta/B-12/D jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, lääkityksellä. Mutta sullahan ei sitä ole.
Mä epäilen itselläni vajaatoimintaa ja vaikka sanotaan että tyroksiinilla homma hoituu helposti, se ei todellisuudessa kuitenkaan aina mene kuin Strömsössä. Monilla tuntuu olevan kauheeta säätämistä. Olen itse vähän lääkitysvastainen. Mutta pyydä kunnon kokeet, myös rauta/B-12/D jne.
Joo, siihen lähetteeseen oli laitettu aika monipuoliset kokeet. Itse taas olen lääkitysmyönteinen.
Toivottavasti ymmärrät että lääkitys lopettaa sun kilpirauhasen toiminnan kokonaan?
THS 4 on kyllä ihan liian korkea. Parempi olisi 1-2 tai alle 1.
Suomessa vaan kilpparihoito on kehitysmaatasoa, joten saatat jäädä ilman tarvitsemaasi hoitoa...😐
Ruokavalio ja lisäravinnepuoli kannattaisi ensimmäiseksi pistää kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vaan kilpparihoito on kehitysmaatasoa, joten saatat jäädä ilman tarvitsemaasi hoitoa...😐Ruokavalio ja lisäravinnepuoli kannattaisi ensimmäiseksi pistää kuntoon.
Ruokavaliopuoli ja lisäravinnepuoli on kumpainenkin kunnossa. Aion kyllä pitää huolen, etten jää vaille tarvitsemaani hoitoa. Uhkailen koulun lopettamisella yms.
Ole onnellinen tässä asiassa ettet pääse YTHS:lle sillä siellä raja-arvo TSH:lle on 5. Nelosen arvolla ne vaan nauraa sulle ja niin kyllä yli viiden menevillä arvoillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vaan kilpparihoito on kehitysmaatasoa, joten saatat jäädä ilman tarvitsemaasi hoitoa...😐Ruokavalio ja lisäravinnepuoli kannattaisi ensimmäiseksi pistää kuntoon.
Ruokavaliopuoli ja lisäravinnepuoli on kumpainenkin kunnossa. Aion kyllä pitää huolen, etten jää vaille tarvitsemaani hoitoa. Uhkailen koulun lopettamisella yms.
Mitä ajattelit uhkailun auttavan? Miten lääkäriä asia hetkauttaa?
Oletko ihan varma ettei mentaalipuolella ole myös ongelmaa?
567 kirjoitti:
Ole onnellinen tässä asiassa ettet pääse YTHS:lle sillä siellä raja-arvo TSH:lle on 5. Nelosen arvolla ne vaan nauraa sulle ja niin kyllä yli viiden menevillä arvoillakin.
Oho no hyvä tietää, olenkin sitten onnekas tässä asiassa! :D HUS:lla raja-arvot taisi olla 3.6. Veikkaan kyllä, että mulle sanotaan, että vajaatoiminta on subkliinistä ja pitää odottaa, että TSH on yli 10, että saan lääkityksen tai jotain vastaavaa. Siis pelottaa jo valmiiksi tämä lääkärikäynti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kai he haluavat, että yksilö on tuottava osa yhteiskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa kyselet että mahtaako päässäkin olla vikaa mutta olet kuitenkin jo päättänyt että sun on saatava tyroksiini-lääkitys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa kyselet että mahtaako päässäkin olla vikaa mutta olet kuitenkin jo päättänyt että sun on saatava tyroksiini-lääkitys?
Jep, katson vanhoja n. 2:n vuoden takaisia kuvia, kasvoni aivan pöhöttyneet, väsyttää, vaikka nukun 9 tuntia yössä, uni ei siis poista väsymystä.
Toisissa maissa raja-arvo on 2,5. Lääkitys ei lopeta oman kilpirauhasen toimintaa.
Minua on hoidettu liikatoiminnasta. Silloin lääkäri sanoi, että tavoite on alle 2. Nyt on jo vuosia arvo ollut 1, mikä on oikein mainio. Ei lääkitystä ja vain toinen kilpirauhanen jäljellä.
Raskautta yrittävillä ehdoton maksimi on 2,5.
Siis teen ihan mitä vain, että saan tuon lääkityksen, sanon vaikka yrittäväni vauvaa.
Suomessa on kyllä tosi paljon nykyisin vajiksia. Kannattaa tutustua millainen säätelykaskadi on TRH -> TSH -> Tyroksiini. Ennen levotyroksiinin aloittamista kannattaa ottaa toiset labrat joskus kuukauden parin päästä. Tällä voi sulkea pois sekundaarisen tilan. Eli turhaan aloitat sekoittamaan levotyroksiinilla säätelykaskadiasi, jos primaarinen syy ei ole se, ettei kilppari tuottaisi tyroksiinia. Perusohje on se, että mitä enemmän elin tuottaa hormonia, sitä suurempi se on. Tunnustele minkä kokoinen kilpirauhasesi on nyt.
4 taitaa olla viitearvon yläraja. Pelkkä TSH ei kerro mitään. Tarvitaan myös T4-V.
Myös raudanpuute aiheuttaa samanlaisia oireita kuin kilpirauhasen vajaatoiminta.