Mitä tapahtuu hermoratatutkimuksissa? Pelotta!
Oon kuullu hurjia juttuja miten kroppaan työnnetään teräviä antureita ja johdetaan sähkö. Tosi kivuliasta, riski vammautumisesta ja jälkikäteen paikat kipeänä. Onko näin? Puhujilla ei ollut omakohtaista kokemusta vaan kolmannen asteen tietoa.
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Hermorata tutkimus tehdään epämiellyttävällä anaalisondilla. Noin 20cm halkaisijaltaan olevan metallinen anturi työnnetään peräaukkoon liukasteen kanssa. Lääkäri liikuttelee anturia noin 1.5-2 tuntia ja tarkkailee hermojen toimintaa.
Höpöhöpö
Tutkimus voi ajoittain tuntua hieman epämukavalta, mutta ei kannata pelätä. Kyllähän neulat joissakin kohdin pistivät, mutta sähköiskuja ei tullut, lihasnykäyksiä vain. Itselläni ei paikat olleet kipeät tutkimuksen jälkeen, eikä vammoja jäänyt. :)
Ei mitään pelättävää. Se oli aika jännä juttu muttei sattunut yhtään. :)
Vierailija kirjoitti:
Tutkimus voi ajoittain tuntua hieman epämukavalta, mutta ei kannata pelätä. Kyllähän neulat joissakin kohdin pistivät, mutta sähköiskuja ei tullut, lihasnykäyksiä vain. Itselläni ei paikat olleet kipeät tutkimuksen jälkeen, eikä vammoja jäänyt. :)
Samoin meni minulla ihan hyvin.
Minulla tutkimus kesti suht kauan, melkein puolitoista tuntia.
Pahin sätky tuntui polvitaipeessa, muuten oli ihan jännä lihashyppely.
Tuttu sairaanhoitaja oli mukana ja sanoi, ettei hirvinnyt kaikenaikaa katsoa, kun neulat ovat suht pitkiä. Itse en niitä katsellut, pidin silmät kiinni koko ajan, suosittelen muillekin.
Olen ollut myös, musta se oli ihan mukavaa. En muista tarkkaan, kun oli niin paljon kaikkia tutkimuksia, kun sairastin. Mutta ei mitenkään kamala kokemus. En jännittänyt etukäteen, vaikka olin kuullut hurjia juttuja. En tiedämihin ne perustuvat, vaikka on omaa kokemustakin. Rennosti vaan...
Mulle toi tutkimus oli yksi elämäni kivuliaimmista kokemuksista. Tungettiin neuloja sääriluun päälle ja annettiin niitä sähköiskuja. Ylävartalo kiemurteli tuskasta ja olin aivan hiestä märkä tutkimuksen jälkeen.
Pahoittelut, jos pelottelin mutta kaikilla toi enmg-tutkimus ei todellakaan ole kivuton. Kiputuntemukset lienee riippuvat monen seikan lisäksi siitä, mihin kehon kohtaan tutkimus tehdään.
Mulle tehtiin nimenomaan jalkoihin, kokonaan, sääriin myös. Lisäksi ylemmäs jalkoja pitkin ja käsiin, vähän selkäänkin...
6
mulle on tehty kahdesti käsien tutkimus eikä se tuntunut paljon miltään. Vähän nyki lihaksia. Lopuksi kämmeniä varovasti neulalla sörkittiin, neula oli niin ohut ettei paljon tuntunut sekään. Vaikka olen tosi piikkikammoinen.
Vähän kuin voodoota. Neuloja työnnetään ympäri kroppaa ja annetaan sähköiskuja. Veri valuu pitkin sääriä ja silmät muljahtelee. Lääkäri nauraa hohottaa vieressä kovaan ääneen.
Oikeesti, ei tunnu missään.
Hermorata tutkimus tehdään epämiellyttävällä anaalisondilla. Noin 20cm halkaisijaltaan olevan metallinen anturi työnnetään peräaukkoon liukasteen kanssa. Lääkäri liikuttelee anturia noin 1.5-2 tuntia ja tarkkailee hermojen toimintaa.