Kokemuksia pitkästä psykoterapiasta? OV
Sain lähetteen kaupingin psykiatriseen yksikköön psykoterapiaan. Se on ilmaista, kestää 1- 2 vuotta. Toinen vaihtoehtoa on etsiä itselle sopiva psykoterapeutti, jonka hinnasta kela korvaisi osan. osaako joku sanoa onko korvaus 80 prosentti summasta ja mitä tälläinen yksityinen terapia maksaa suunnillee?
Yksityinen kuulostaisi kyllä mukavemmalta, pitäisi vain etsiä ensin mukavan tuntuinen terapeutti, jonka kanssa synkkäis. Hehän pitävät kuulema usein vastaanottoa kotonaankin. Voisi olla miellyttävämpi paikka keskukstella kuin kaupungin puolella? Hinta on kuitenkin ratkaiseva tekijä, jos käyntejä olisi esim. 1-2 kertaa viikossa vaikka vuoden verran. Kokemuksia? Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia. Itse olen onnellinen, kun vihdoin pääsen puhumaa asiat ammattilaiselle..)
Kommentit (11)
Psykoterapia on useimmiten ihan huippujuttu, ja monelle se pelastava tekijä!
Olet jo matkalla parempaan, kun olet päättänyt lähteä terapiaan.
Kunnallisen terapeutit ovat ihan ok, mutta suosittelisin etsimään juuri sinun tarpeillesi sopivan henkilön.
Kela korvaa, ja omavastuuksi muodostuu yksityisellä muistaakseni kympin, pari kerta.
Jos tapaamisia on useampi viikossa, on kelalla maksukatto.
Eli, jos saat diagnoosin lääkäriltä sairaudestasi (esim. masennus), ei sinun tarvitse maksaa itseäsi kipeäksi, vaan kohtuullisesti tulojesi mukaan.
Kysy kelasta.
Onnea elpymisen tielle!
t. Henkisesti rikki--mutta toipunut, ja onnellinen
Toinen vaihtoehto oli tosiaan se, että itse kävisin tapaamassa terapeutteja ja valitisisin heistä yhden ja sitten haettais kelasta korvausta. Kyllähän toikin maksaa vuodessa aika paljon. Mutta kun on kyse omasta hyvinvoinnista, kaikki on mahdollista.
Eihän terapia tarjoa mitään ihmettä. Töitä siinä on tehtävä itse.
Toki voin sanoa että itsetuntemus on kasvanut huimasti.
Mutta eheytyminen jatkuu edelleen vaikka terapia on loppunut pari vuotta sitten. Luulen että tämä on enemmän tai vähemmän elämänkestävä projekti.
Vaihda heti, ellei synkkaa. Ite en vaihtanut, vaan kävin huonolla YTHS:ssä.
Oma hyvinvointisi ja onnellisuutesi on tärkeintä, mitä sinulla voi olla.
Panosta siihen, vaikka se maksaisi--niin kaikki muutkin asiat järjestyvät paremmin.
3
Jonakin päivänä minustakin tulee vielä onnellinen,
tasapainoinen, itsevarma ja elämästä nauttiva ihminen) Sellainen joka taas jaksaa väittää ja rakastaa muitakin. Ja peikot on poissa elämästä:)))
Kyllä, opit nauttimaan elämästä, ja rakastut itseesi ja läheisiisi uudelleen.
Go for it!
t.4
sulla on aika suuret odotukset terapian suhteen. 1-2 vuotta ei edes ole pitkä terapia, 5 vuotta on. Kyllähän se auttaa monia ihmisiä tosi paljon, mutta osan on pakko todeta että joutuu enemmän tai vähemmän elämään sairautensa kanssa loppuelämänsä.
Vierailija:
Jonakin päivänä minustakin tulee vielä onnellinen,
tasapainoinen, itsevarma ja elämästä nauttiva ihminen) Sellainen joka taas jaksaa väittää ja rakastaa muitakin. Ja peikot on poissa elämästä:)))
Ja muista ihan totta vaihtaa, jos ei synkkaa. Pelottaa, että odotat liikaa nyt. On siitä kuitenkin varmaan vähän apua, joten kannattaa mennä silti. Voihan sulle osua erittäin sopivakin, toisin kuin mulle.
Siitä se lähtee.
Tosiaan, älä ajattele toipumistasi viikkoa pidemmälle.
Nauti jokaisesta hetkestä, jonka saat olla sen henkilön kanssa, joka haluaa auttaa sinua.
4
terapeutin taksa oli 37 euroa, josta siis itselle jäi 15. Kävin vuoden kerran viikossa, mutta siitä ei kyllä ollut yhtään mitään hyötyä mulle. Kannattaa paneutua todella terapeutin valintaan!!!! Jos yhtään epäilyttää niin vaihda alkuvaiheessa.