Erot hiustenlaadussa: Suomalaiset naiset vs ulkomaalaiset naiset
Olen huomannut, että ulkomaalaisilla naisilla on yleensä paljon kauniimman, terveemmän ja eloisamman näköiset hiukset kuin suomalaisilla naisilla. Ulkomaalaisilla naisilla on yleensä pitkät, paksut, kiiltävät ja terveen näköiset hiukset. Suomalaisilla naisilla taas on melko usein lyhyet hiukset, mutta niilläkin suomalaisilla naisilla, joilla hiukset ovat pitkät, ovat nämä hiukset valitettavan usein ohuet, kuivakat, harottavat, sottaiset ja lättänät.
Mistä nämä erot johtuvat? Onko suomalainen hiuslaatu vain luonnostaan noin paljon erilainen, kuin mitä se ulkomailla on? Vai eivätkö suomalaiset naiset hoida hiuksiaan niin kuin ulkomaalaiset naiset? Vai johtuuko se molemmista noista asioista?
Kommentit (41)
No mun hiukset on sitte ulkomaalaiset. Paksut ja luonnonkiharat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geenit. Skandinaavien hiuslaatu on yleisesti hentoa ja ohutta. Koskee niin miehiä, kuin naisiakin.
Suomalaiset eivät ole skandeja.
Skandinaavia on niemimaa johon kuuluu ruotsi ja norja. Jos olet syntynyt käsivarren Lapissa, voit sanoa olevasi skandinaavi tai skandi.
Vierailija kirjoitti:
No mun hiukset on sitte ulkomaalaiset. Paksut ja luonnonkiharat.
Samoin mulla! Kampaajan sanoin "epätyypilliset suomalaisiksi". Paksut, karheat, kiharat. Kyllä joutuu työtä tekemään, että näistä sileät saa. Mutta kaikella on puolensa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen hiuslaatu on etenkin miehillä ihan perseestä kun hiukset alkaa tippumaan jo parikymppisenä.
Tämä on totta. Ja kun aina otetaan esille testosteronin vaikutus hiustenlähtöön, niin eivät ne nuorena kaljuuntuvat suomalaismiehet muuten mitenkään erityisen miehekkäiltä vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Monilla suomalaisilla miehillä hiukset lähtee päästä jo tosi nuorena. Ja aika hentoa on se hius nuorempanakin. Kun esim. vertaa johonkin tummiin ulkomaalaisiin miehiin.
Viimeistään raskauden aikana naisilta lähtee hiukset ja heille tulee sellainen luiru 7cm pitkä tätitukka. Tätä voi korostaa musta- tai ruskeasankaisilla silmälaseilla.
Vierailija kirjoitti:
No geeneistähän se on kiinni, jos joku nyt ihan tosissaan asiaa miettii. Mulla on sekä isän että äidin puolelta perittynä vahvat hiukset. Kävin joskus sellaisessa hiusanalyysissä ja tuloksena oli, että hiukseni ovat latvoista saman paksuiset kuin suurimmalla osalla suomalaisista hiusten tyvestä. Olen muuten melko tyytyväinen, mutta harmaita alkoi tulemaan jo alle kolmekymppisenä. 48-vuotias veljeni on ollut jo monta vuotta täysin harmaa.
Joku tuolla aiemmin oli sitä mieltä, että tummilla ulkomaalaisilla miehillä pysyy tukka päässä kauemmin kuin suomalaisilla miehillä. Voi tietysti joillain olla näin, mutta esim. Välimeren maissa monet miehet kaljuuntuvat vaikkapa päälaelta jo hyvin varhain. Miehen hiustenlähdön yleisin syy on DHT:n (dihydrotestosteroni eli mieshormoni) aiheuttamat muutokset. Ko. hormoni voi vaikuttaa myös joillain naisilla hiusten ohenemiseen.
Tähän voi liittyä myös suominaisten omppuvartaloisuus, heillä on vähemmän estrogeeniä kuin päärynöillä ja tiimalaseilla (heitä enemmän e-Euroopassa). Liittyy siis yleisesti hormonitasapainoon jne.
Tämä ohut suora maantienvärinen tukka on ihailtu ja kaunis eteläisen välimeren maissa, josta mieheni on.
Taas Suomessa ihaillaan lastemme paksuja kiharoita. Miehellä on alkanut kaljuuntuminen ja harmaitakin on jo jonkin verran mustaan tukkaan tullut. Hiukset on kyllä paksut ja karheat edelleen. Kaljuuntuminen ja harmaantuminen on mielesäni charmanttia.
Suomessa kampaamoissa laskutetaan aina lisää koska itselläni on pitkät ja suomalaisittain paksut hiukset. Ulkomailla taas kampaamoissa hiukseni luokitellaan m:ksi ja ihmetellään että kärsinkö jostain vitamiininpuutoksesta kun niin ohuet hiukset. Outoa että kampaajat eivät ymmärrä ettei kaikilla ole sellaiset megapaksut hiukset vaan geenit siihenkin vaikuttaa hyvin paljon.
Minunkin hiukseni ovat lasimaiset, sileät eivätkä erityisen paksut. Kuitenkin lapsena hiukseni olivat todella kiharat. Nykyäänkin hiukseni kihartuvat vähän erityisesti kostella säällä. Kysyin joskus kampaajalta, onko taipuisa tukka Suomessa yleinen. Hän vastasi, että hiukseni ovat suomalaiseksi poikkeuksellinen taipuisat. Ilmeisesti kosteaa hiusta leikattaessa taipuisuuden huomaa erityisen helposti.
Mulla on Suomessa ohut ja hankala tukka, mutta ulkomailla paksu ja kaunis blondipehko. Eli vika on vesijohtovedessä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Suomessa ohut ja hankala tukka, mutta ulkomailla paksu ja kaunis blondipehko. Eli vika on vesijohtovedessä.
...tai säässä! Kaikkihan tietävät, että talvisin tukka on ohut, lättänä ja sähköinen. Päähineen pitäminen pahentaa tilannetta. Sen sijaan bad hair day on epätodennäköisempi kesäisin.
Enpä ole hirveästi päässyt käpälöimään ulkomaalaisten naisten hiuksia, ainoastaan yhden thaimaalaisen, joka oli sukulaiseni kanssa naimisissa. Hänellä oli tyypilliset thaimaalaiset hiukset: mustat, melko paksut ja kiiltävät, erittäin kovat ja karheat.
Itselläni on ohuemmat, hunajanvaaleat, joissa häivähdys kullanpunaista. Kevyesti luonnonkiharat, silkkiset, kiiltävät ja pehmeät. Muuten pidän mielelläni omani, mutta paksuutta voisin ottaa lisää.
Samahan se on miehillä; suomalaisten miesten hiukset ovat ohuet ja värittömä, mutta esim. ranskalaisten tai italialaisten miesten hiukset paksut ja upeat.
Vierailija kirjoitti:
No geeneistähän se on kiinni, jos joku nyt ihan tosissaan asiaa miettii. Mulla on sekä isän että äidin puolelta perittynä vahvat hiukset. Kävin joskus sellaisessa hiusanalyysissä ja tuloksena oli, että hiukseni ovat latvoista saman paksuiset kuin suurimmalla osalla suomalaisista hiusten tyvestä. Olen muuten melko tyytyväinen, mutta harmaita alkoi tulemaan jo alle kolmekymppisenä. 48-vuotias veljeni on ollut jo monta vuotta täysin harmaa.
Joku tuolla aiemmin oli sitä mieltä, että tummilla ulkomaalaisilla miehillä pysyy tukka päässä kauemmin kuin suomalaisilla miehillä. Voi tietysti joillain olla näin, mutta esim. Välimeren maissa monet miehet kaljuuntuvat vaikkapa päälaelta jo hyvin varhain. Miehen hiustenlähdön yleisin syy on DHT:n (dihydrotestosteroni eli mieshormoni) aiheuttamat muutokset. Ko. hormoni voi vaikuttaa myös joillain naisilla hiusten ohenemiseen.
Varsinkin turkissa kaljuuntuvat usein nuorina. Siksi se onkin suurin hiustensiirtojen käyttäjä. Istanbulissa on ehkä maailman suurin hiustensiirtoihin perehtynyt sairaala. Lisäksi välimeren ihmiset vanhentuvat nopeammin kuin täällä olevat. Monesti vain hieman yli 3 kymppinen mies näyttää 50 vuotiaalta.
Samahan se on miehillä, olemattomat ohuet liruhaituvat ja vielä kaljuuntuvat nuorena, ulkomaisilla kunnon paksut hiukset.
Ilmeisesti suomimiehillä on huonot geenit tai eivät osaa hoitaa hiuksiaan. Tai ehkä molemmat.
Mulla ainakin pitkät, paksut ja vaaleat hiukset ja olen suomalainen. Reilusti olkapään ylitse. Pidempiä en voi kasvattaa, koska painaisivat liikaa ja tulee migreeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geenit. Skandinaavien hiuslaatu on yleisesti hentoa ja ohutta. Koskee niin miehiä, kuin naisiakin.
Suomalaiset eivät ole skandeja.
Osa on skandeja ja sitten on niitäkin, joilla on skandinaavisuutta geeneissä osittain. Suomalaisethan ovat aikamoinen sekoitus ugreja, skandeja ja keskieurooppalaisia.
Mullakin on paksut ja kiharat hiukset. Ja komppaan edellisiä, saahan ne näyttämään hyvältä, mutta pehmeät eivät todellakaan ole. On hyvin harvinaista, että hius olisi yhtä aikaa sekä paksu että pehmeä/sileä, edes ulkomailla. Ja hoidot on kyllä käytössä, parhaimmillaan hius imee kolmea hieman erilaista jätettävää ja silti pinta on auki.
Vierailija kirjoitti:
Asuin jonkin aikaa ulkomailla ja kyllä siellä suomalaiset kyselivät paljon suosituksia kampaajasta, joka osaa leikata suomalaisia hiuksia. Itsellä on luonnontaipuisat hiukset, jotka näytti ihan samalta siellä kuin Suomessakin.
Ulkomaalisilla miehillä ei ole sen parepi hiuslaatu kuin suomalaisilla. Muistan lukeneeni, että kreikkalaiset, turkkilaiset ja espanjalaiset miehet kaljuuntuu aikaisin todennäköisemmin. Kreikassa ainakin kaljuuntuminen on tosi yleistä. En tiedä johtuuko auringosta.