Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TRIKOMONAS-tartunta ilman yhdyntää??

***kele
01.02.2017 |

Taustaa: puolitoista kuukautta sitten minulla oli ärhäkkä hiiva-tulehdus, joka ei apteekin käsikauppalääkkeillä parantunut kokonaan. Sain ajan gynelle, joka totesi minulla olevan bakteerivaginoosi ja määräsi siihen Flagyl-kuurin. Samalla otettiin papa-koe. Nyt tuli papa-kokeen tulos ja siinä on löydetty Trikomonas-infektio. Googlannut olen ja viisastuin, kyseessä ei ole sukupuolitauti vaan sukupuoliteitse tarttuva alkueläin.

No niin. Voi V***U! Olen ollut tasan vain oman puolisoni kanssa viimeisen viiden vuoden aikana. Papa-koe on katsottu viimeksi kaksi vuotta sitten kierukan laiton yhteydessä. Se oli puhdas. Mitään oireita ei ole ollut ennen kuin puolitoista kuukautta sitten.

Vaihtoehdot on:
A) Olen saanut tartunnan yli viisi vuotta sitten ja se on ollut täysin oireeton tähän asti EIKÄ ole näkynyt papa-kokeessakaan.
B) Olen saanut sen viime aikoina yleisestä wc:stä, kylpytynnyristä, kylpylästä tai uimahallista. Näissä olen käynyt usein.
C) Mieheni on tuonut sen minulle tuliaisiksi nyt. Kiistää ehdottomasti.

Että mitäpä vaihtoehtoa veikkaatte ja miksi?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää olevan maailman yleisin "sukupuolitauti". Onkohan esiintyvyys lisääntynyt samalla kun uusia kansalaisuuksia on tullut Suomeen? Tätä ei ole tarkoitettu rasistiseksi kommentiksi vaan kysymykseksi siinä missä voisi kysyä tuberkuloosin tai tuhkarokonkin yleistymisestä.

Vierailija
2/6 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että mies on tuonut. Kaksi vuotta sitten sulla oli papa puhdas ja tarttuminen muualta kuitenkin epätodennäköistä.

Oon kans miettinyt trichomonasin yleistymistä, koska "euroopassa hyvin yleinen". Niin paljon ihmiset matkustaa ym. ja trichomonas varmaan yleensä diagnosoidaan väärin bakteerivaginoosiksi. Lähtee samalla flagylilla kyllä, mutta mies sitten jatkaakin tartuttamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

TRIKOMONAS

Trikomonas on maailmanlaajuisesti kaikkein yleisimpiä seksikontaktin kautta leviäviä tauteja. Sen aiheuttaa Trichomonas vaginalis -niminen alkueläin. Trikomonas oli Suomessa aikaisemmin hyvin yleinen, mutta nykyisin se on erittäin harvinainen. Tauti tarttuu useimmiten seksikontaktin kautta. Naisella loinen oleilee emättimessä, miehellä virtsaputkessa ja eturauhasessa.

Noin puolelle naisista ja valtaosalle miehistä tartunta ei aiheuta mitään oireita. Oireisen taudin itämisaika vaihtelee muutamasta päivästä jopa neljään viikkoon. Naisille trikomonas aiheuttaa lähinnä emättimen tulehdusta. Taudille on ominaista runsas, kupliva ja vihertävä pahanhajuinen valkovuoto ja limakalvojen kirvely. Voimakas kutina viittaa pikemminkin hiivan aiheuttamaan tulehdukseen kuin trikomoniaasiin. Miehille trikomonas aiheuttaa virtsaputken tulehdusta. Oireet ovat yleensä lieviä ja menevät usein itsestään ohi.

Trikomonas voidaan tunnistaa naisilta Papa-näytteestä tai mikroskopomalla valkovuotonäytettä. Miehillä näytteeksi sopii erite virtsaputkesta. Herkin menetelmä on viljely, jonka tulos saadaan muutamassa päivässä.

Trikomonaksen hoitoon käytetään metronidatsolitabletteja. Tavallisesti hoito kestää viikon. Potilaan vakituinen seksikumppani on hoidettava uusintatartunnan välttämiseksi, vaikka hänellä ei useinkaan ole mitään oireita.

Vierailija
4/6 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitettavasti todennäköisin vaihtoehto on se että miehesi on sen saanut jostain... metronidatsolikuuri olisi muuten tappanut myös tämän ameeban 😶

Vierailija
5/6 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

D, olet jakanut tavaraasi antaumuksella pisin kylää.

Vierailija
6/6 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

D, olet itse hakenut sen jostain tuliaiseksi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän