Lasten ruokavalio, mikä mättää?
Surffailen netissä ja en voi ymmärtää tätä meidän kulttuuriamme. Miksi välipalaksi ihmiset antavat jogurttia lapsilleen? Ja aamupalaksi/iltapalaksi muroja ja keksejä? Sitten ihmetellään, kun lapsi alkaa pyöristymään, no ihanko totta? Olet mitä syöt, mitä suuhusi laitat näkyy se myös ulos.
Olenko ainoa äiti, jolla on boikotissa jogurtit ja murot? Joskus herkkuna ostan muroja, mutta vain 2-4 pakettia vuodessa. Jogurtteja en osta koskaan, enkä viilejä taikka vanukkaita. Meillä on aamupalana yleensä aina leipää. Puuroa myös ja veteen tehtynä.
Välipalaksi annan milloin vihanneksia, milloin hedelmiä, milloin leipää. Juuri viime viikonloppuna ostin testaukseen hunajapomelonia, sitä annettiin välipalaksi lapsille. Se ei tosin maistunut, mutta mieluisinta välipalaa on heille mangot, päärynät, omenat, kurkut, porkkanat, appelsiinit, rypäleet, vesimeloonit, nektariinit ja luumut. Oiva välipala ja terveellinen sellainen, myöskin jälkiruoaksi tulee joskus jotain noista, mitä nyt sattuu olemaan jääkaapissa.
Miksi pitää antaa jogurttia? Miksei mieluumin herkullista tuoretta mangoa? :) Miksi me käytämme niin vähän hedelmiä ja kasviksia? Oletteko te kokeilleet antaa teidän lapsillenne muuta kuin kaupan valmista sokerimössöä? Meillä lapset ihan innoissaan, jos annan kurkkua heille. Tykkäävät siitä ja paljon, kuten äitinsäkkin. Tottumisesta vain kiinni. :)
Mangosta eivät aluksi pitäneet, nykyään ovat hulluna senkin perään. Kannattaa aloittaa totuttaminen erilaisiin ruokiin pienestä iästä lähtien, näin lapsestasi ei tule nirsoa (kuten itsestäni tuli). Arvata saattaa, että ostoskoriin päättyy joskus uudelleenkin hunajapomeloni, sillä mieheni piti siitä kovasti (joka hänkin ekaa kertaa sitä maistoi) ja saavat lapset sitä maistella niin monta kertaa, kunnes tottuvat siihenkin.
Minä en edelleenkään pidä päärynöistä, mangoista, nektariineista, luumuista, pomelonista yms. Lapsuudessani sain vain omenoita, banaaneja, vihreitä rypäleitä (todella harvoin näitä) ja mandariineja. Niihin totuin ja aikuisena oli sitten iso askel kokeilla jotain uutta. Nykyään itse pidän tummista rypäleistä ja appelsiineista myös. Pientä ketutusta on vanhempieni suhteen, kun eivät opettaneet minua syömään monipuolisesti, joten itse teen toisin. Mites teillä?
Kommentit (31)
Mikäs juttu tää VESIpuuro on? Vältellään maitosokeria vai maitoa muuten vaan? Täällä tehdään manna- ja riisipuuro täysmaitoon.
Voi voi, meillä syödään ihan kaikkea, eikä kenelläkään ole ongelmia painon tai terveyden kanssa muutenkaan.
En nyt lähtis hirveästi vanhempia syyttämään ettei oo opetettu syömään sitä tai tätä. Kuva olis kiva suomalaisesta ruokakaupasta esim -80-luvulta. Missä ne pomelot lymyili?
Meillä on kyllä päivittäin käytössä jogurtti ja usein myös murot/myslit, mutta kaikkia noita löytyy ilman sokeria/makeutusaineita ja niitä valitaan. Paitsi poikkeuksiakin on, juhannuksena saivat kaipaamansa Frozen-murot mökille ja kun mentiin lennossa kaveria moikkaamaan sairaalaan niin lapsi sai kaupasta sellaisen hillojogurtin välipalaksi kun kaveri pyysi niitä tuomaan itselleen eikä se luonnonjogurtti oikein pelkiltään maistu (kotona laitetaan siihen marjoja, mysliä tms.).
Kyllä meillä sokeriakin syödään, vähemmälläkin varmaan pärjäisi, mutta en halua sitä "normiruokaan" piiloon.
Mun yksi lapsi on nyt elänyt suurinpiirtein nuudeleilla ja pringleseillä vuoden verran. 168 cm ja 52 kg urheileva tyttö. Eli geeneissä on eroja.
Itse olen enemmän huolissani päivähoidon aterioista.
Viljaa viljaa viljaa, halpaa ja täyttävää.
Mössöä joka uppoaa kun vähän sokeria joukkoon.
Mikä hienous on kaurapuuro veteen tehtynä?
Kyllä minä teen täysmaitoon, voi kikkare päälle ja marjoja.
Tiesittekö että päivähoidossa kasvispala voidaan korvata tuoremehulla. Kaakaoo, oi miksi? Pullaa? Pannaria? Perunamuusia ja pinaattilättyjä? Vitamiinit sitten purkista kotona.
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään jogurttia joka arkiaamu aamupalalla. Teen siitä smoothiet, johon tulee 1l jogurttia, banaani, pakkasesta reilusti marjoja vaihdellen (mansikka, mustikka, punaherukka, vadelma) sekä reilusti myös kauraleseitä. Neljälle hengelle tulee reilun kokoinen annos jokaiselle. Maistuvaa, terveellistä ja menee alas heillekin, joille ei aamupala muuten maistu. Viikonloppuisin sitten herkutellaan kaurapuurolla ja voileivillä, kananmunilla ym. runsaammalla muonalla.
Ohoh mitkä viikonloppuherkut!
Meillä syödään luomua ja smootiee. Munia ihan arkisinki. Mutta vaikka olenkin luomueko hippi niin irtsareita, 2 suklaalevyä ja sipsejäkin ostin. Dippejäkään en tee itse vaan sokeridipit kaupanhyllystä. Näitä ei kerralla ahmita vaan suklaat on viikonlopun kahvihetkiin. Irtsareita kaikille muutamat ja sipsit ja limut saunan jälkeen kun telkkua yhdessä katsellaan.
Ei elämän tarvitse olla vakavaa, eikä tervellisyys aina ensisijalla. Hyvänolon tunne, hyvät maut, herkuttelu kuuluu nautinnolliseen tasapainoiseen elämään.
Niin ja varmaan kaikki tahtoo tietää: hoikkia ollaan kokoperhe.
Tietääkö kukaan kertoa mitä hedelmäsoleri tekee elimistössä muututtuaan glugoosiksi? Eikös siitä ole tutkimuksia ihan että syöpääkin saattaa edistää. Että arvo ylpön sanoin "kaikkea kohtuudella".
Vierailija kirjoitti:
En nyt lähtis hirveästi vanhempia syyttämään ettei oo opetettu syömään sitä tai tätä. Kuva olis kiva suomalaisesta ruokakaupasta esim -80-luvulta. Missä ne pomelot lymyili?
No kai 80-luvulla oli jo kauppojen hyllyissä päärynää ja appelsiinia, ehkä jopa luumuja ja ananastakin? Eikai ne kaikki tullut vasta 2000-luvulla?
Huomaa että joku ärtyisä ja katkera ihminen siellä huutelee, kun takertuu johonkin pomeloon vaikka siitä ei ollut koko postauksessa edes kyse. Aikuistukaa hyvät ihmiset ja keskustelkaa ikäisenne mukaisesti, ei aina tarvitse vittuilla. :)
Vierailija kirjoitti:
Mikäs juttu tää VESIpuuro on? Vältellään maitosokeria vai maitoa muuten vaan? Täällä tehdään manna- ja riisipuuro täysmaitoon.
Vesipuuro on aivan sairaan hyvää!<3 Oma mummi tehnyt aina veteen puuron, opittu tapa. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään jogurttia joka arkiaamu aamupalalla. Teen siitä smoothiet, johon tulee 1l jogurttia, banaani, pakkasesta reilusti marjoja vaihdellen (mansikka, mustikka, punaherukka, vadelma) sekä reilusti myös kauraleseitä. Neljälle hengelle tulee reilun kokoinen annos jokaiselle. Maistuvaa, terveellistä ja menee alas heillekin, joille ei aamupala muuten maistu. Viikonloppuisin sitten herkutellaan kaurapuurolla ja voileivillä, kananmunilla ym. runsaammalla muonalla.
Ohoh mitkä viikonloppuherkut!
Meillä syödään luomua ja smootiee. Munia ihan arkisinki. Mutta vaikka olenkin luomueko hippi niin irtsareita, 2 suklaalevyä ja sipsejäkin ostin. Dippejäkään en tee itse vaan sokeridipit kaupanhyllystä. Näitä ei kerralla ahmita vaan suklaat on viikonlopun kahvihetkiin. Irtsareita kaikille muutamat ja sipsit ja limut saunan jälkeen kun telkkua yhdessä katsellaan.Ei elämän tarvitse olla vakavaa, eikä tervellisyys aina ensisijalla. Hyvänolon tunne, hyvät maut, herkuttelu kuuluu nautinnolliseen tasapainoiseen elämään.
Niin ja varmaan kaikki tahtoo tietää: hoikkia ollaan kokoperhe.
"Luomueko väli hippi" ja"irtsareita" :D
Lapset kyllä tarvii hiilareita kasvamiseen.