Onko mielenterveyteen liittyvästä diagnoosista haittaa elämässä? (Esim. masennus tai ahdistus)
Ajatuksena hakea kuntoutusterapiaan, mutta vaikeuttaako lääkärin b-diagnoosi elämää jotenkin? Toiveenani tietenkin olisi, ettei tieto masiksesta kantaudu esim, työnantajalle.
Kiitos avusta.
Kommentit (45)
Työnantajalla on oikeus tietää psyyken diagnooseista.
Eli kertooko joku taho diagnoosista työnantajalle vai jääkö se työntekijän omalletunnolle?
Joitakin vakuutuksia ei välttämättä saa. Jollekin tällä palstalla oli tullut harmia kaksisuuntaisen mielialahäiriön diagnoosista kun ei poistunut muistaakseni papereista millään ja kun menee jonkun somaattisen vaivan takia lääkäriin niin noteerataan heti tämä diagnoosi.
Ok eli pikku masis haihtuu papereista.
No , jos saat sen psyykkisen sairauden diagnoosin sinne tk-tietoihin ,niin sen jälkeen saat tutkituttaa kaikki fyysiset vaivat omalla kustannuksella yksityispuolella ,kun kaikki vaivat ummetuksesta polvikipuun ja pattiin otsassa ovat "korvien välissä".
Näin kävi minulle , 20 -vuotiaana saadun keskivaikea masennus -diagnoosin takia, jolloin syynä vaikea elämäntilanne, masennuslääkkeistäkään ei mitään hyötyä. Mutta diagnoosi seuraa hautaan asti.
Valitettavan moni psyykkisen diagnoosin omaava on tätä mieltä.
Mulla on sama kokemus kuin aiemmalla vastaajalla, että jos lääkärillä on tieto masennuksesta niin sen jälkeen kaikkia oireita pidetään masennuksesta johtuvana. Itse jouduin myös hakemaan apua yksityiseltä lääkäriltä kun terveyskeskuksessa vaan jauhettiin masennuksesta, vaikka olin siitä toipunut ajat sitten.
6. Ikävä kuulla, tuntuu varmasti kurjalta.
Juuri tuota pelkäsin ja epäilin. Että se diagnoosi kummittelee.
Ei ole. Vaikka edelliset kirjoittajat muuta väittävät. Nykyäänhän on jo melkein tavatonta, jos jollain ei jotain mielenterveydellistä diagnoosia ole.
No ei kyllä estä avun saamista fyysisiin vaivoihin, jos on mt-diagnoosi! Mulla oli niitä pahimmillaan neljä, ja ihan asiallista hoitoa olen saanut julkiselta. Jos esim. vahingossa on sohaissut sormeensa veitsellä ja kertoo kuinka se kävi, ei kukaan ole runoillut hoitokertomukseen mitään itsetuhoisuudesta.
Eipä ole minua haitannut. Tietty jos tulee saikkua ja todistukseen tulee F koodi, niin silloin pomo tietää jos haluaa googlettaa. En kyllä tiedä edes enää pitääkö pomolle todistusta näyttää, jotkuthan lähettää sen suoraan palkkikseen. Sitä paitsi sillä pomolla on vaitiolovelvollisuus. Mulla siis kakssuuntanen mielialahäiriö.
Ne on näitä mt-ongelmiin liittyviä harhakuvitelmia, että jostain diagnoosista olisi mitään haittaa.
Kyllä siitä on. Tulet itse huomaamaan.
Olen käynyt yksityisellä psykiatrilla, joten mt-diagnoosit eivät varmaan heti hyppää tk-lääkärin ruudulle. Olen saanut julkisella puolella aina asiallista kohtelua. Olin sairaslomalla jossain vaiheessa puoli vuotta masennuksen takia. Se ei onneksi vaikuttanut silloiseen työsuhteeseen eikä ole haitannut uuden työn löytymistä. Minulta ei ole koskaan kysytty työhaastattelussa mielenterveyteen liittyviä asioita. Tosin en ehkä vaikuta päällepäin mt-ongelmaiselta. Olen käynyt kelan kuntoutuspsykoterapian kaksi kertaa.
Olen myös miettinyt tätä, tosin kauaskantoisempia seurauksia, esim. adoptio olisi varmaan poissuljettu, työskentely lasten parissa varmaan myös? Vaikka olisi siis parantunut masennuksesta tms.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös miettinyt tätä, tosin kauaskantoisempia seurauksia, esim. adoptio olisi varmaan poissuljettu, työskentely lasten parissa varmaan myös? Vaikka olisi siis parantunut masennuksesta tms.
Enpä usko, että masennuksella on vaikutusta kumpaankaan noista. Lasten parissa työskennellessä selvitetään kyllä rikosrekisteri, mutta ei terveystietoja.
Vierailija kirjoitti:
Ne on näitä mt-ongelmiin liittyviä harhakuvitelmia, että jostain diagnoosista olisi mitään haittaa.
Ehkä siinä vaiheessa olet eri mieltä, kun erikoislääkäri on kirjannut fyysisen vaivan johtuvan masennuksen pakko-oireista, vaikka terapiakeskuksen seurannasta huolimatta pakko-oireita ei ole.
Oikaisun kyllä saa, kun antaa palautetta ja samalla lääkäri saattaa miettiä vähän sitä kiireistä viisiminuuttistaan pidemmälle. Yleensä lääkärit kysyvät suoraan, onko masennus voinut vaikuttaa siihen tai kertovat, miten sen aiheuttama stressi voi saada jotain aikaiseksi. Jotkut näköjään kirjaavat miettimättä ja kysymättä.
Olen skitsofrenikko. Adoptoida en voi, tiettyihin koulutuksiin en pääse ja verenluovutuksessa en saa käydä.
Noi tässä omalta kohdaltani tuli ensimmäisenä mieleen. Voihan se olla, että muitakin perussairauteni aiheuttamia rajoitteita on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä siinä vaiheessa olet eri mieltä, kun erikoislääkäri on kirjannut fyysisen vaivan johtuvan masennuksen pakko-oireista, vaikka terapiakeskuksen seurannasta huolimatta pakko-oireita ei ole.
Oikaisun kyllä saa, kun antaa palautetta ja samalla lääkäri saattaa miettiä vähän sitä kiireistä viisiminuuttistaan pidemmälle. Yleensä lääkärit kysyvät suoraan, onko masennus voinut vaikuttaa siihen tai kertovat, miten sen aiheuttama stressi voi saada jotain aikaiseksi. Jotkut näköjään kirjaavat miettimättä ja kysymättä.
Mikä fyysinen vaiva sulla on kyseessä? Löytyikö sille lopulta oikeaa syytä?
Eipä työnantajalla oikein ole mahdollisuutta toisten terveystietoja käydä ronkkimassa.