Jos hakee toimeentulotukea, paljonko tilillä voi olla rahaa?
Ei siis olla ikinä aikaisemmin haettu. Mutta pitääkö tili käyttää ihan tyhjäksi ennen kuin saa toimeentulotukea? Vai paljonko siellä noin suunnilleen saa olla rahaa.
Entäs auto? Mies tarvitsee työssään autoa, sitten kun sinne taas palaa. Pitäisikö se silti myydä? Muutenkin lapsiperheessä tarvitaan, kun julkiset kulkee niin huonosti.
Sori jos kyselen tyhmiä, mutta nämä ilmaistaan sivuilla niin epäselvästi. Eikä tosiaan olla tällaisten kanssa oltu ennen tekemisissä.
Kommentit (47)
Saahan siellä tilillä olla vaikka 10000 euroa, mutta silloin hakemus hylätään.
Minulla ainakin laskettiin tarkkaan, kuinka paljon minun tuloillani ja kiinteillä menoillani tilillä pitäisi olla jäljellä rahaa ruokaan. Jos oli vähemmän, se oli minun ongelmani, mitäs olin tuhlannut. Ei tippunut tukea.
Ei se rahojen nosto tililtä mitään auta. Tilitiedoista näkee,että tilillä on ollut rahaa sen ja sen verran ja se lasketaan tietysti tuloksi.
Jos teillä on sen verran tuloja että pärjäätte, miksi ihmeessä edes hakisit toimeetulotukea? Toimeentulotuki on viimesijainen etuus, kun kaikki muut etuudet on jo haettu ja rahat eivät silti riitä perusmenoihin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ainakin laskettiin tarkkaan, kuinka paljon minun tuloillani ja kiinteillä menoillani tilillä pitäisi olla jäljellä rahaa ruokaan. Jos oli vähemmän, se oli minun ongelmani, mitäs olin tuhlannut. Ei tippunut tukea.
No tottakai lasketaan! Meenasitko että kuka tahansa voi mennä kymppitonnin tuloilla sossuun hakemaan rahaa, kun pisti jo koko palkan haisemaan :D
Se mistä tässä puhutaan on, että kun tulot on alle rajojen, mutta silti on rahaa tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tottakai lasketaan! Meenasitko että kuka tahansa voi mennä kymppitonnin tuloilla sossuun hakemaan rahaa, kun pisti jo koko palkan haisemaan :D
Se mistä tässä puhutaan on, että kun tulot on alle rajojen, mutta silti on rahaa tilillä.
En meinaa. Köyhäilin niin pitkälle kuin pystyin. Sitten hajosivat ainoat talvikenkäni. Muut kenkäni olivat kesälenkkarit ja kesäkävelykengät. Ostin halvimmat mahdolliset talvikengät, olisko ollut 30 euroa (vaikea löytää, kun koko on 41). Sitten tuli yllättäen eteen juurihoito, joka vei tilin loppuun (ja vei vielä kaksi kuukautta sen jälkeenkin, kun hoitoa tehtiin monta kertaa). Olin kuulemma oma-aloitteisesti ylittänyt varani, koska olin mennyt ostamaan uudet kengät, vaikka minulla olisi ollut lenkkarit, joilla olisin voinut kävellä. Kun eihän täällä ole luntakaan paljon.
Miksi mietit tuollaisia?
Kai sinulla on joku luotettava taho jonka haltuun annat omaisuutesi ennen kuin lähdet kerjuulle? Ei viimeisiä omia kannata hassata, vaan kaverin nimiin kaikki ja vaikka sijoittaa johonkin, odottamaan parempia päiviä?
No mulla on ollu muutama satanen tilillä, vähemmän kuin kuukauden vuokra ja oon saanu täyden tuen. Kerran tais olla lähemmäks tonni, ja sain täyden tuen, mutta tuo tonni olikin säästyny edellisten kuukausien tt-tuesta (sain tt-tukea aika pitkään ku en saanut opintotukea). Mutt laskennallisestihan se menee niin että jos sun tilillä on rahaa riittävästi asumiskuluihin ja laskuihin sekä lisäksi n 500 niin et saa tt-tukea,paitsi sitten vasta seuraavalle kuukaudelle olettaen että et saa mistään uusia tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mietit tuollaisia?
Kai sinulla on joku luotettava taho jonka haltuun annat omaisuutesi ennen kuin lähdet kerjuulle? Ei viimeisiä omia kannata hassata, vaan kaverin nimiin kaikki ja vaikka sijoittaa johonkin, odottamaan parempia päiviä?
Kaveri voi joutua maksamaan melkoiset lahjaverot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En meinaa. Köyhäilin niin pitkälle kuin pystyin. Sitten hajosivat ainoat talvikenkäni. Muut kenkäni olivat kesälenkkarit ja kesäkävelykengät. Ostin halvimmat mahdolliset talvikengät, olisko ollut 30 euroa (vaikea löytää, kun koko on 41). Sitten tuli yllättäen eteen juurihoito, joka vei tilin loppuun (ja vei vielä kaksi kuukautta sen jälkeenkin, kun hoitoa tehtiin monta kertaa). Olin kuulemma oma-aloitteisesti ylittänyt varani, koska olin mennyt ostamaan uudet kengät, vaikka minulla olisi ollut lenkkarit, joilla olisin voinut kävellä. Kun eihän täällä ole luntakaan paljon.
Ei kai sitä 30 euron ostosta voi "paheksua" kun sen 30 euron verran? Siis jos sun olisi laskennallisesti kuulunut saada vaikka 200 ja nimenomaan vain se 30 laskennallisesti "tuhlailtu", niin eikös ne loput 170€ silti pitäisi saada. Näin maalaisjärjellä... Vai olisko sulle kuitenkin laskennallisesti jäänyt tarpeeksi käyttörahaa vuokran yms. jälkeen ja oot vaan käyttänyt ne johonkin muuhun... (siis niiden kenkien lisäksi)
Eli palstan opetus oli:
1. Valehtele auton hinta pienemmäksi
2. Siirrä mahdolliset sijoituksen jonkun muun nimiin viim 3 kk ennen tuen hakemista
3. Nosta tili varmuuden vuoksi tyhjäksi ja jemmaa rahat patjan alle
4. Älä kysy täältä mitään!
Kiitos kaikille avusta!
ap
Mitäs jos omala tilillä ei ole säästöjä mutta alaikäisten lasten tileillä on isovanhemmilta saatuja lahjarahoja yhteensä 3000 euroa, joihin vanhemmilla on pääsy, eli tilit perustettu vanhemman verkkopankkiin. Pitääkö nekin käyttää ensin?
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos omala tilillä ei ole säästöjä mutta alaikäisten lasten tileillä on isovanhemmilta saatuja lahjarahoja yhteensä 3000 euroa, joihin vanhemmilla on pääsy, eli tilit perustettu vanhemman verkkopankkiin. Pitääkö nekin käyttää ensin?
Pitää. Toimeentulotuki on viimesijainen tuki. Kaikki muut vaihtoehdot pitää käyttää ensin. Jos teidän perheellä on 3000 euroa rahaa niin ette ole välittömän tuen tarpeessa.
Tapauskohtaista. En lukenut muita kommentteja, jos vaikka olisit selvittänyt tilannettasi enemmän, mutta väliaikaisesti voidaan myöntää vaikka olisiki kalliimpaa autoa tms (sain aloituksesta sen käsityksen että tilanne on väliaikainen, jos kerran mies on palaamassa töihin). Muutaman kuukauden tai puolen vuodenkaan työttömyyden/sairasloman vuoksi ei todellakaan tarvi laittaa autoa/taloa myyntiin, mutta jos tilanteelle ei näy loppu lähitulevaisuudessa niin omaisuus tulisi kyllä realisoida ensin. Tuosta että paljon saa olla rahaa tilillä niin säästöjä ei saa olla, mutta ei tietenkään tarvi odottaa että tili näyttää nollaa ennen kuin hakee. Tähän ei mitään varsinaista sääntöä ole mutta jos elät kädestä suuhun niin ei haittaa vaikka haetkin sinä päivänä kun rahaa on juuri tullut ja tilillä näkyy vaikka 1500e.
T: sosionomiopiskelija (juuri näitä syksyllä käytiin läpi) joka on joskus itsekkin joutunut tt-tukea hakemaan.
Perheen kaikki tilit on tyhjennettävä
joka penni mitä tililläs on , vähennetään sinulle kuuluvasta toimeentulotuesta. Piste. Joten saat täyden toimeentt jos sun tili on tyhjä. Piste. Tilit oltava täysin tyhjät. Nostat ne tyhjäksi ja säilytät rahat lompakossa.
Miten sitä muka pärjäisi tili nollilla jo toimeentulotukea hakiessa? itselläni on siellä ollut 100-400 e, kun olen haenut perusosaa, eikä siitä mitään ole vähennetty pois. Enemmän merkitsee se mitä rahoja olet saanut viime kuukausina ja mitä on tulossa.
Vierailija kirjoitti:
päinvastoin, mun mielestä vanhemmat ei saa koskea ja syödä lasten henk- koht. omaisuutta, joten järjestele välittömästi heti pian ne niin ettei sinulla ole niihin käyttölupaa. vaikka sitten tyhjennät tilit ja annat lapsille, tai perut omat käyttöluvat pankissa välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Miten sitä muka pärjäisi tili nollilla jo toimeentulotukea hakiessa? itselläni on siellä ollut 100-400 e, kun olen haenut perusosaa, eikä siitä mitään ole vähennetty pois. Enemmän merkitsee se mitä rahoja olet saanut viime kuukausina ja mitä on tulossa.
ostat ruokaa ja hankinnat käteisellä. Raha pantava käteiseksi heti kun tilile kolahtaa. Ja muista, että sinua kytätään. Jokaista liikettäsi, jopa sitä milloin/miten nopeasti tyhjennät tilisi. Odottiko se liian kauan? Kertoo ettei ole tarvetta rahalle.
Vierailija kirjoitti:
Ei se rahojen nosto tililtä mitään auta. Tilitiedoista näkee,että tilillä on ollut rahaa sen ja sen verran ja se lasketaan tietysti tuloksi.
Jos teillä on sen verran tuloja että pärjäätte, miksi ihmeessä edes hakisit toimeetulotukea? Toimeentulotuki on viimesijainen etuus, kun kaikki muut etuudet on jo haettu ja rahat eivät silti riitä perusmenoihin.
Tähän vastaan vielä, että jos meillä on laskennallisesti oikeus toimeentulotukeen, niin kai me sitä haetaan vaikka hengissä selvittäisiin ilmankin. Ollaan siis pitkään eletty niin, että käteen palkasta jää ihan muutama satanen enemmän, kuin jos ei kumpikaan käytäisi töissä. Eli siis eletty nuukasti, mutta pärjätään kuitenkin hyvin.
Joten siis, jos se muutama satanen tilillä vähennettäisiin siitä meidän tuesta, niin todellakin nostaisin tai käyttäisin sen pois. Joo tiedän, itsekästä. Mutta olen kuullut että jotkut toimeentuloasiakkaat esim käy joskus leikkaamassa hiuksensa kampaajalla, mitä en itse ole vuosiin raaskinut tehdä. Että voin perheen puolesta uhrautua, jos se kampaajalla käynti tuo meille "ilmaista rahaa" ja maksusitoumuksen apteekkiin.
ap
Verottajalla ei ole mitään käsitystä onko sinulla autoa vai onko useampi - eikä sitä kiinnostakaan koska omaisuusveroa ei ole. Trafilla on tiedot autoista. Ja jos on vaikkapa rekkari selvillä niin auton tiedot saa kuka tahansa selville. Ja autojen tiedoilla voi tarkistaa jälleenmyyntiarvon käytettyjen autojen myyjiltä.
Ja jos joku vinkuu että kyllähän ajoneuvoveroa varten pitää verottajan tietää niin ei pidä. Ajoneuvoveron kantaa Trafi, ei verottaja.