Mitä on nakittaminen?
Kommentit (15)
Nakittaa joku homma toiselle eli ei viitti itte tehdä sitä työtä.
Naiset... Menkää Inttiin siellä selviää.
Rumbakaan ei taida sit olla tuttu?
-Mikä kumma on "hajottava tehtävä"`???
Ei tolla ole mitään tekemistä armeijan kanssa, ihan perussettiä murteella. Laittaa joku tekemään työ puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Naiset... Menkää Inttiin siellä selviää.
Asia oli selvä 90-luvulla jo 14-vuotiaille.
Mötkö kirjoitti:
-Mikä kumma on "hajottava tehtävä"`???
Homma, joka pitää tehdä, mutta mieluummin jonkun muun kuin minun.
Liittykö se hiirenloukkuun, vai rotanpyyntiin ?
Nakkisuoja on paikka jonne piiloudutaan, jolta vältytään nakittamiselta.
Nakittaminen ei liity makkaroihin vaan todellakin (kuten ullä ehdotettiin) hiirenloukkuun, jota myös kutsutaan nakiksi.
Eli nakittaa tarkoittaa todellakin sitä joku laitetaan hoitamaan joku ikävä homma.
Toinenkin sanonta liittyy samaan merkitykseen: "Nyt sulle nakki napsahti". Se kuvaa vielä tarkemmin sitä epäonnista tapahtuumaa kun sut nakitetaan johonkin, kuinka epäoikeudenmukaisesti ja äkkiä loukku napsahtaa kiinni ja siinä sitten pyristelet turhaan.
Minä onnistuin armeijassa välttämään kaikki paskimmat nakit mitä erikoisimmilla tekosyillä. Muutenkin vedin intin läpi kuin poliisiopiston Mahouney ja sen vuoksi yleisarvio oli vain hyvä, kenttäkelpoisuuden ollessa kiitettävä. Mukavia muistoja tulee mieleen noiden nakkien välttelyistä. Ja sori vaan niille palvelustovereille, jotka jouduitte niihin minulle ensin määrättyihin nakkihommiin ja kineksiin.
Nakittaminen tarkoittaa jonkun vähemmän mukavan homman delegoimista jollekin toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Nakittaminen tarkoittaa jonkun vähemmän mukavan homman delegoimista jollekin toiselle.
Oletko sitä mieltä, ettei asia ollut vielä tullut selväksi ennen vastaustasi? ;)
http://inttiin.fi/totuudet/intti-suomi-sanakirja/
Nakin jakaminen, eli hajottavan tehtävän määrääminen toiselle. Nakittaa voivat esimerkiksi varusmiesjohtajat ja kantahenkilökunta.
”No nakita se vaan hoitamaan asia!”
”Luutnantti nakitti meidät siivoamaan kasarmin.”