Paikallinen kiinalainen veloittaa 2€ lautaselle jätetystä ruuasta
Ihan hieno idea, toteutus vielä vaan vähän tökkii. Tiskillä ja noutopöydässä oli molemmissa laput jossa luki jotain kiinaksi ja sitten:
"NO leftovers! Please eat civilized! 2€ fee if leave food!"
Muutama asiakas ihmetteli että mitä tuo kyltti oikein tarkoittaa, että kahdella eurollako saa ottaa doggybagin vai mitä ihmettä.
Ja ihan suomessa tämä. :)
Kommentit (50)
Asuttiin maassa, jossa oli Ikea ja lounasbuffet, oikein hyva sellainen. Paikalliset kerasivat valtavat lautaselliset ruokia tarjottimelleen ja tietenkin jattivat pienen maistelun jalkeen liki taydet lautaset poytiin. Parin kuukauden kuluttua hyva ja edullinen buffet loppui. Enka yhtaan ihmettele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on hankalaa lasten kanssa.. Lähes aina joudutaan maksamaan 7-vuotiaan lautasesta toi leftover maksu..
Oma pieni roskapussi mukaan?
Roskasäkithän hänellä on mukana. Tässä ei auta muu kuin lapsien koulutus. Ruokaa haetaan ja otetaan oman kyvyn mukaan. Voi käydä sitten useammin hakemassa vähän lisää.
Mikäs laki sen kieltäisi? Jos asiasta on tiedotettu selkeästi, niin tavallaanhan olet itse järjestelyyn suostunut asiakkaaksi ryhtyessäsi. No ok, tässä tapauksessa "selkeys" kyseenalaista, kun ei ole edes suomeksi, niin voithan sanoa, että et ymmärrä englantia tai jotain. Mutta noin periaatteessa ideana varmaan ihan hyvä.
Minä aion pudottaa ruoat vaivihkaa lattialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on hankalaa lasten kanssa.. Lähes aina joudutaan maksamaan 7-vuotiaan lautasesta toi leftover maksu..
Joo ei toi pienten lasten kanssa toimi. Ei voi jokaista lusikallista hakea erikseen, tuskin siitäkään asiakkaat tykkäis. Aikuisille Ok.
No ei kai se ole kiellettyä että vanhemmat nappasee ne lapsen left överit niin ei tarvii maksaa ja heittää ruokaa roskiin. Ei kai siihen pitäisi jäädä kun vähän jos kohtuullinen määrä otetaan.
Vierailija kirjoitti:
Asuttiin maassa, jossa oli Ikea ja lounasbuffet, oikein hyva sellainen. Paikalliset kerasivat valtavat lautaselliset ruokia tarjottimelleen ja tietenkin jattivat pienen maistelun jalkeen liki taydet lautaset poytiin. Parin kuukauden kuluttua hyva ja edullinen buffet loppui. Enka yhtaan ihmettele.
Harmin paikka.
Oikein! Lieneekö tuo yleisemmin sikäläinen tapa, kun kiinalaisturistit ovat paljon tarkempia ruokailijoita hotelleissa ja ravintoloissa kuin vaikkapa britit.
Ehkä tuo onkin tarkoitettu muille kuin suomenkielentaitoisille asiakkaille.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina miettinyt, miksi suomessa ei ole kunnon doggybag kulttuuria. Jenkeissä on ihan normaalia, että ravintolasta otetaan aina vähän mukaan kun ei ole tapana vetää itseään ähkyyn. Ei puhettakaan että ruoka menisi roskiin jos ei jaksa syödä!
Suomessa nyrpistellään ja katsotaan oudosti jos kehtaat pyytää astiaa mihin saisit ruuan mukaan.
Et ole tainnut käydä buffassa jenkeissä, siellä vasta jätetäänkin ruokaa.
No ei oikein kuulosta kiinalaiselle ruokailulle.
Mutta Suomessa kiinalaiset ravintolat ovat sopeutuneet suomalaiseen systeemiin, eli varmaan ihan tarpeeseen tuo. Eli kyseessä joku suomalainen ns. kiinalainen?
Kiinassa tyypillisesti pöytäseurue tilaa useita annoksia pöytään ja kaikki syövät niistä. Tähteitä myös jää ihan aina, jopa melkein koskemattomia ruokia. Mutta jos seurueessa on vaikka kuusi henkilöä, on tyypillistä tilata vaikka 12 annosta ja jos joku on todella hyvää, niin sitä tilataan lisää. Jos joku ei maistu, sitä ei syödä. Kiinalaiset eivät yleensä ota tähteitä mukaan, mutta varmaan joskus niinkin. Pyöreä pöytä, jossa pöytälevy pyörii, on kiinalaisen ravintolan tyypillinen juttu ja annokset siis pyörivät ruokailijoiden eteen aina pöytälevyä pyöräytettäessä.
Buffetit ovat erikseen ja aika harvinaisia Kiinassa, enemmän länsimaisten hotellien juttuja, joissa on sitten myös länkkäriruokaa jonkin verran.
Maksu kuulostaa vähän hassulta, näin Kiinassa asuvan korviin, mutta ehkä tarpeellinen, jos tosiaan kyseessä on joku buffet josta mätetään suuna päänä ruokaa eikä sitä syödä. Buffetissa henkilökunnalla varmaan aika hyvä tieto mitä yleensä menee, mitä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei toi pienten lasten kanssa toimi. Ei voi jokaista lusikallista hakea erikseen, tuskin siitäkään asiakkaat tykkäis. Aikuisille Ok.
Ei 7-vuotias oo kyllä mikään pikkulapsi enää. Viimeistään tossa iässä on aika opettaa asiallisia ruoka- ja muita käytöstapoja.
Jos joku ruokalaji ei ookaan hyvää, niin minusta se pitää voida heittää pois eikä väkisin syödä.
Kumma rahastus tuokin. En oo tommosta koskaan kuullu.
Homman voi hoitaa asiallisesti punnitsemalla ja kilohinnalla.
WHAT?! Ikinä kuullutkaan enkä tasan tarkkaan maksaisi. Todennäköisesti laitonta.
Kierrän kyllä yleensä buffetit kaukaa?
Joskus kiinalaisissa buffeteissa jotkut ruuat ovat vain niin vastenmielisen makuisia (esimerkiksi tunteja pöydässä seisonut sushi, kylmä ruoka ja kuivaksi näivettyneet kasvikset) että taatusti jäävät lautaselle!
Ideanikkari kirjoitti:
Minusta tuo on mainio idea, mutta tekisin sen käänteisesti, eli esim. 1€:n palautus tai ilmainen kahvi, jos lautanen on tyhjä.
Juuri näin. Ihme aggressiivinen ja vihamielinen ratkaisumalli ko. kinkillä. Ei ole opiskellut markkinointia, kinkki.
Ymmärrän tuon jos pöydästä saa hakea jatkuvasti lisää. Jos kertasatsaus, niin sitten en ymmärrä, koska tottakai pitää ottaa vähän yli, jotta ei jää nälkä.
Siinä kiinalaisessa, missä mä eniten käyn on kyltti "ota vain sen verran kuin syöt" ja se nyt on ok. Mutta toi sakolla uhkailu on jo tökeröä mun mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina miettinyt, miksi suomessa ei ole kunnon doggybag kulttuuria. Jenkeissä on ihan normaalia, että ravintolasta otetaan aina vähän mukaan kun ei ole tapana vetää itseään ähkyyn. Ei puhettakaan että ruoka menisi roskiin jos ei jaksa syödä!
Suomessa nyrpistellään ja katsotaan oudosti jos kehtaat pyytää astiaa mihin saisit ruuan mukaan.
Jenkeissä annokset on ihan järkyttävän kokoisia.
Oman kokemukseni mukaan annoskoko on ravintoloissa ihan samanlainen kuin Suomessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se 7-v. sitten koulussa pystyy syömään lautasensa tyhjäksi?
Kaikissa kouluissa missä olen ollut on aina ollut roska-astia, johon voi laittaa syömättä jääneen ruoan.
Aion maksaa 4 euroa ja jätän kaksi lautasellista ruokaa syömättä.