Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Kaupassa uuden kassan avautuessa saako mennä vapaasti vai aiemmassa jonotusjärjestyksessä?

Vierailija
31.01.2017 |

Eli kun kaupassa jonotetaan ja sitten viereiseltä kassalta huikataan, että tänne saa tulla, niin saako sinne kiirehtiä nopeat syö hitaat -periaatteella vai täytyykö ensin huomioida kaikki edellä olevat ja kehottaa heitä siirtymään?

G: Kaupassa uuden kassan avautuessa saako mennä vapaasti vai aiemmassa jonotusjärjestyksessä?

Vaihtoehdot

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeat syövät hitaat.

Vierailija
2/19 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

818 kirjoitti:

Nopeat syövät hitaat.

Ja isot jyrää kyynerpäätaktiikalla persjalat ja risuranteet

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tämä on sellainen arjen arpavoitto, jos sattuu pääsemään just vapautuvalle kassalle :D Ei mitään syytä ruveta siinä sähläämään ja organisoimaan ihmisiä jonotusjärjestyksessä. Voihan esim. olla että olet juuri tulossa kohti tätä avautuvaa kassaa. Pitäisikö tosiaan odottaa, että muualta jonottavat könyävät edelle? Mun mielestä ei. Menisi hankalaksi ja luultavasti itse jäisit johonkin ihan hännille. Sen verran tietysti tilannetajua sopii olla, että jos se sun edessä oleva lähtee siirtymään vapautuvalle kassalle niin ei sieltä nyt tarvitse väkivalloin eteen kiilata. Mutta jos nyt satut olemaan kassan lähellä niin sen kun vaan vapautuvalle kassalle.

Vierailija
4/19 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus oli jono pikkukaupan kassalla ja tuli mun vuoro, olin ladannut ostokseni hihnalle, jne ja kuinka ollakkaan kassakone hajosi. Kassa huuteli sitten siirtymään seuraavalla kassalle, johon tuli siis uusi myyjä sitä varten. Minä jäin keräilemään ostokseni hihnalta ja jonon päähän uudestaan jonottamaan.

En käynyt siinä kaupassa enää.

Vierailija
5/19 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoisliikkeessä (esim vaatekauppa): jonossa seuraava menee vapautuvalle kassalle, muut oman valinnan mukaan.

Ruokakaupassa: jonossa seuraava ei edes enää pääse liikkumaan, koska hänen takanaan on paljon ihmisiä ja hänellä on ehkä jo puolet tavaroista hihnalla. Ei mitään järkeä lähteä. Sanoisin, että lähin jonossa oleva joka pystyy helposti kiertämään sen pastilli / lehtisermin, menköön. Junttimaista on se, jos joku juoksee suoraan hyllyjen välistä siihen kassalle, vaikka vieressä on jo jonottavia ihmisiä.

Vierailija
6/19 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottakai saa mennä vapaasti. Ei se jonoon ehtiminen ensimmäisenä tarkoita, että tällä olisi joku oikeus päästä kaupasta tai saada palvelua ennen sinua, vaan että tämä saa palvelua ennen sinua juuri sillä kassalla, jonka jonoon hän ennen sinua ehti. 

Vierailija
7/19 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useasti ne jonottajat seisoo hoomoilasena suut auki eikä tajua, että toinen kanssa aukes. Mä ainakin menen siihen uuteen avattuun kanssaan.

Vierailija
8/19 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi vapaasti siirtyä. Kohteliasta on antaa tilaa niille, jotka olivat edellisessä jonossa ensin. Ryysiminen on tietysti tökeröä. Uuden kassan "kyttääminen" on myös mielestäni aika epäkohteliasta, itse en kehtaisi. Laitonta se ei tietenkään ole, joten jos on pokkaa, siitä vaan.

Vierailija
9/19 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa mennään kuka ehtii. Mutta esim Brittein saarilla jonotetaan kohteliaasti samassa järjestyksessä. Yks jono bussiin, pankkiautomaatille, Primark ja muut kaupat jne.

Vierailija
10/19 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee kuka ehtii. Miksi sinne edes pitäisi se jonon alkupää siirtyä? Niiden vuorohan on jo muutenkin pian.

Vierailija
11/19 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse päästän edessä jonottavat ensin. Se vaan on kohteliasta. Jos sattuu kassa avautumaan juuri kun olen kohdalla (ilman jonotusta), menen itse heti.

Vierailija
12/19 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen itse jonon viimeisenä niin päästän yleensä muut ensin vapautuvalle kassalle. Ei mulla niin kamala kiire yleensä ole

Vierailija
13/19 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menee kuka ehtii. Miksi sinne edes pitäisi se jonon alkupää siirtyä? Niiden vuorohan on jo muutenkin pian.

Joo ja kaikkia ei edes kiinnosta lähteä vaihtamaan jonoa, joten sujuvuus kärsisi kun siinä ruvettaisiin arpomaan ja neuvottelemaan, että kuka menee.

Vierailija
14/19 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuteen jonoon siirtymisen aloitteen tekee alkuperäisessä jonossa kolmantena oleva. Toisena olevalla on enemmän vaivaa siirtyä kuin voittaa siirtymisellä. Kolmannelle on suotavaa antaa muutaman sekunnin aika tehdä aloite siirymiseen, sen jälkeen neljäs siirtyy ja loput jakaantuvat tasaisesti kumpaankin jonoon

Vierailija
15/19 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uuteen jonoon siirtymisen aloitteen tekee alkuperäisessä jonossa kolmantena oleva. Toisena olevalla on enemmän vaivaa siirtyä kuin voittaa siirtymisellä. Kolmannelle on suotavaa antaa muutaman sekunnin aika tehdä aloite siirymiseen, sen jälkeen neljäs siirtyy ja loput jakaantuvat tasaisesti kumpaankin jonoon

Ja v*tut! Mulla on ihan eri näkemys ja säännöt tossa kohtaa.. Siinä ei mitään kuuro-sokeaa kolikkokukkaron kaivelijaa tarvita ruuhkauttamaan toistakin kassaa.

Vierailija
16/19 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottaa katsoa sellaista käytöstä että oikein juostaan sinne uudelle kassalle vaikka toiset seisovat jonossa vieressä. Voiko olla juntimpaa? Muuten vähän tilanteen mukaan, itse katselen muutaman sekunnin muiden aikeita, mutta ei koko jonon tarvitse siirtyä. 

Joskus sitten on käynyt niinkin, että olen odotellut hetken, siirtyvätkö ennemmin jonottaneet uudelle kassalle, ja kun vain jatkoivat keskinäistä jutteluaan, minä menin. Sen jälkeen sain haukut kiilaamisestani. Jos en olisi mennyt, niin joku muu olisi kyllä pian ehtinyt. En sentään rupea huutelemaan ja selkään koputtelemaan, kukin huolehtikoon omasta vuorostaan. Jonot olivat muutenkin lyhyet ja he olivat seuraavana omalle kassalleen.

Aspakin saisi mieluusti puuttua jos joku oikein törkeästi kiilaa. 

Vierailija
17/19 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt niin, että jos tulee uusi kassa, niin menen siihen, jos itselläni on pari tuotetta ja jonossa olevilla paljon. Tai jos vastaavasti itselläni on paljon, päästän viereiseltä kassalta vähillä ostoksilla olevat eteen. Tilanteen mukaan.

Se, mikä minua on ärsyttänyt, on meininki paikallisessa mäkkärissä. Siinä on muutaman metrin pätkä, jossa mahtuu olemaan vain yksi jono. Lähellä kassaa levenee. Minusta on tässä niin, että jonossa mennään aina vapautuvalle myyjälle (joita yleensä 2, joskus 3) järjestyksessä, muten jonossa on oltu. Mutta ei. Varsinkin keski-ikäiset akat ( itsekin olen tosin keski-ikäinen akka..☺), tuppaavat takaa vapautuvalle kassalle. Eli jos vaikka seison toisena odottamassa vuoroa, edellä oleva vielä asioi ja viereen tulee kassa, niin usein takana oleva kiilaa siihen, koska hänen mielestä jonotan juuri siihen edellä olevaan kassaan ( joka hyvinkin todennäköisesti lähtee viemään tarjottavia pöytään palaten ties milloin ja voi vaikka mennä seuraavaksi autojonoa palvelemaan tai ties minne.)

Vierailija
18/19 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman tapojen mukaan toimitaan.

19/19 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä odotan hetkisen että muut edelläni siirtyisivät uuteen jonoon, ja jos näin ei tapahdu, siirryn itse.

On aika tökeröä uutta kassaa kohtaan että porukkaa vain tuijottelee seinille ja on kuin eivät kuulisi hänen huhuiluaan. Hetken voi odottaa ja jos on oikein viitseliäs, vaikka kysäistä näiltä seinille vilkuilijoilta.. mutta sen jälkeen fair game.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme