Keksin mikä minussa on vikana
Olen aina ollut kummallinen, outo. Vähän hankalasti sain kavereita, niitä tosin on ollut. Aikuisikä on mennyt ahdistuessa, panikoidessa, kontrolloidessa (jotta voisi edes kuvitella, että on jollain tavalla mukana tässä elämässä). Olen aina kokenut olevani hieman ulkopuolinen, hieman "vääränlainen".
Nyt huvikseni "läpällä" ajattelin tehdä aspergertestin. Mutta läppä muuttuikin hyvin todeksi, kun melkein kaikki väittämät kuulostivat ihan kuin omilta ajatuksiltani, ja pistemäärä oli 123, kun asperger raja-arvot olivat 53-159.
Järkyttää.
Kommentit (15)
Ei ole olemassa terveitä, normaaleja ihmisiä. Kaikkia ei vain ole testattu/tutkittu tarpeeksi. Lääkäriliitto.
Muakin kiinnostaisi testi. Kuvittelen tietäväni mitä mussa on vialla, mutta jos tuolta löytyisikin toisenlainen vastaus.
http://xestia.net/testit/index.html
Tuossa tekemäni testi. Jos joku tietää asiasta enempää, voisi myös kommentoida testiä, onko huono, provosoiva viihdetesti vai ihan asiallinen, kunnon kysymyksiä kysyvä testi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa terveitä, normaaleja ihmisiä. Kaikkia ei vain ole testattu/tutkittu tarpeeksi. Lääkäriliitto.
Totta, totta kuin kirkonrotta. Kaikki meistä on sekasin ku seinäkellot, toiset vaan toimintakykyisempiä kuin toiset.
Yksilön on mahdoton tehdä tuollaista testiä objektiivisesti. Valitsit niitä vaihtoehtoja, jotka mielelläsi näet itselläsi, mutta jotka eivät välttämättä vastaa totuutta. Itsetuntemus on äärimmäisen vaikea ala. Varmaan jokainen masentunut saa asperger-tuloksen nettitestistä.
Jo luettuani viestistäsi pelkän akun, mieleeni tuli asperger. Miksi testitulos järkyttää sinua?
Ehkä olet vaan herkkä ja ahdistukseen taipuvainen? Esim. Putinista ehdotettiin että olisi asperger - asperger tuskin toimisi politiikassa ja menestyisi siinä..
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ollut kummallinen, outo. Vähän hankalasti sain kavereita, niitä tosin on ollut. Aikuisikä on mennyt ahdistuessa, panikoidessa, kontrolloidessa (jotta voisi edes kuvitella, että on jollain tavalla mukana tässä elämässä). Olen aina kokenut olevani hieman ulkopuolinen, hieman "vääränlainen".
Nyt huvikseni "läpällä" ajattelin tehdä aspergertestin. Mutta läppä muuttuikin hyvin todeksi, kun melkein kaikki väittämät kuulostivat ihan kuin omilta ajatuksiltani, ja pistemäärä oli 123, kun asperger raja-arvot olivat 53-159.
Järkyttää.
Minä sain 103, mutta olisin saanut runsaasti enemmän, jos olisin vastannut siten kuin lapsena itsestä tuntui.
Kaikkea näköjään voi oppia.
Vierailija kirjoitti:
Jo luettuani viestistäsi pelkän akun, mieleeni tuli asperger. Miksi testitulos järkyttää sinua?
Olen tällä hetkellä 25-vuotias, elämää räpiköiden eteenpäin mennyt nainen. Vaikka on ollut pienestä asti hankalaa, niin en silti ole osannut ajatella että vika olisi minun aivoissani. Tai tavallaan tietenkin, olen ihmetellyt miksi en osaa relata tai hyväksyä muutosta jne.. mutta olen silti onnistunut joissakin tavoitteissa elämässäni.
Olen saanut ammatin, muuttanut jo nuorena omilleni, olen huolehtinut niin itsestäni kuin lemmikeistäni (joiden kanssa tulen paremmin toimeen kuin ihmisten), olen saanut kavereita ja jopa avomiehen itselleni. Olen jotenkin ajatellut, että en pystyisi edes tähän jos olisin asperger, sillä järkyttää.
Mutta onhan silti elämässä paljon sellaista, mistä sen tavallaan huomaisi jos osaisi katsoa oikealta kantilta, niinkuin esimerkiksi sinä. Sait muutaman faktan juuri tähän asiaan liittyen, tottakai sinä huomaat silloin juuri ne piirteet mitkä sinulle osoitan. :)
Mutta silti olet oikeassa, olisihan se aikaisemmin pitänyt jo ymmärtää. Niinkuin varmasti kaikki muutkin sairaat toivovat.
106 ei aspergeria, en epäillytkään. Testejä on kiva tehdä.
Mä olen kyllä melkoinen "Jonkin verran" - ihminen huomasin. :D
Vierailija kirjoitti:
Järkyttää.
Luitko sitä vastausta kunnolla? Tein huvikseni tuon linkkaamasi testin ja tulos oli 91, jonka jälkeen oli teksti jossa oli korostettuna että EI OLE asperger
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttää.
Luitko sitä vastausta kunnolla? Tein huvikseni tuon linkkaamasi testin ja tulos oli 91, jonka jälkeen oli teksti jossa oli korostettuna että EI OLE asperger
Niin, pelkkä testi ei ole tarpeeksi itsediagnoosin tekemiseen, niinkuin lukee varmaan jokaisessa nettitestissä. Mutta ei se kerro sitä, onko testi täyttä huuhaata, vai ei. Toivoisinkin, että jotkut aspergerista tietävät tulisivat juttelemaan, kertomaan omia näkemyksiään ja vaikka kommentoimaan testin kysymyksiä, jos ovat aivan surkeita tai jos ovat juuri nappiin osuneet.
Varmasti myös itselläni on suuri halu ymmärtää sitä, miksi en ole niinkuin muut. Miksi en pysty työskentelemään, miksi en pysty ihmiskontakteihin, miksi ahdistun melkein kaikissa tilanteissa.. Ja sekin voi vaikuttaa siihen, miksi tavallaan tulee helpottunut olo, kun saa tehtyä testin, jossa tulee todennäköiset pisteet johonkin, joka selittäisi.
Hei ap.
Kunpa voisit ajatella, ettei sinussa ole mitään vikana. Olipa sinulla Asperger tai ei (tuo pelkkä nettitesti ei sitä diagnosoi), saat olla juuri sellainen kuin olet. Voi olla, ettet ole vain löytänyt niitä ihmisiä, joiden seura on sinulle helpompaa, ja jossa et koe epäonnistuvasi. Jokaiselle soisi seuraa, jossa ei koe olevansa vääränlainen vaan juuri oikeanlainen, hyväksytty ja ymmärretty, ainakin riittävässä määrin.
Jos terveytesi sinua huolestuttaa, voit toki hakeutua lääkärin /neurologin puoleen aspergertutkimuksia ja mahdollista kuntoutusta varten. Mutta sen ohella tai lisäksi toivon sinun oppivan hyväksymään itsessi, olemaan vertailematta muihin ja näkemään ja iloitsemaan omista voimavaroistasi.
Missäs tämä testi on?