Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäasiallista kohtelua työpaikalla

Rt
31.01.2017 |

Kohtasin jälleen vähän aikaa sitten mielestäni törkeää kohtelua esimieheltäi työpaikalla. Eritysesti kiinnostaisi kuulla muiden esimiesasemassa olevien ihmisten mielipiteitä ja vinkkejä kuinka toimia jatkossa vastaavissa tilanteissa.

Olen töissä alalla, jossa on käytössä jonkinverran erilaisia myrkyllisiä kemikaaleja. Minun oli tarkoitus tehdä eräänlaista työvaihetta, johon tarvitsin sopivaa astiaaa. Sillä hetkellä ainoa sopivaksi luokiteltava astia oli kuitenkin käytössä, ja se sisälsi mietoa liuosta erästä syövyttävää myrkkyä. Esimieheni totesi painokkaasti että tyhjentäisin tämän astian, kaataisin sen sisällön muualle ja huuhtelisin astian vedellä käyttövalmiiksi toista työvaihetta varten.
Itseäni kaihersi ajatus, koska pelkäsin että astiaan jää jäämiä siinä olleesta liuoksesta ja kysyin että riittääkö pelkkä huuhtelu, että en halua saada jäämiä iholleni, sillä seuraava työvaihe sisälsi sitä, että työntäisin käteni astiaan. Esimieheni hermostui kysymyksestäni ja alkoi syyttämään minua lapselliseksi ja epäammattimaiseksi, tietämättömäksi ja epäsovivaksi alalleni, koska kyseenalaistin hänen menettelynsä astian ja myrkyn käsittelyn suhteen.
Pysyin rauhallisena ja mainitsin hänelle ettei asiasta tarvitse kiihtyä, en vain halua että käsiini tulee ihottumaa mahdollisista myrkkyjäämistä.

Vastaavanlaisia tilanteita on tullut aiemminkin vastaan saman esimiehen kanssa. Tilanteet ovat olleet sellaisia, joissa olen tarkastanut jotain hänen toimintatapaansa, jota en ole pitänyt turvallisena tai selkeänä. Hän on haukkunut aiemminkin minua vastaavasti sitten. Kerran purskahdin itkuun tällaisessa tilanteessa. Mitä mieltä olette, ja miten minun kannattaisi toimia tällaisissa tilanteissa? Olen rauhallinen ihminen ja olen pyrkinyt pysymään tilanteissa rauhallisena ja asiallisena. Tämä haittaa työssä jaksamistani ja jää aika pitkäksi aikaa mieleen pyörimään.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteys työsuojeluvaltuutettuun ja liiton lakimiehiin. Tuollainen on asiatonta ja itse asiassa laitonta. Esimiehen kuuluu kohdella kaikkia arvokkaasti ja tasavertaisesti. Googleta työehtosopimuslaki ja työsuojelulaki.

Vierailija
2/6 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan työturvallisuutta valvoo esimiesten lisäksi luonnollisesti myös työntekijät työssään ja heidän tulee lain mukaan ilmoittaa epäkohdista esimiehilleen/ylemmilleen, työnantajat eivät yleensä halua rikkoa työturvallisuusmääräyksiä; nämä säännökset on jo isommissa pöydissä sovittu eikä niistä tarvitse työpaikalla kenenkään kiihtyä tmv epäasiallista kohtelua kehenkään kohdistaa. Ikävää että olet joutunut tuollaista kokemaan.

Mikäli esimiehesi ei kykene asiaa käymään läpi niin hänen esimiehelleen tulisi ilmoittaa ja selvittää tilanne.

Työturvallisuus keskus tarjoaa työnantajille koulutusta ja alanliitot ja työsuojelupiirit voinevat auttaa selventämään tilannetta myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tietoinen miten työ tehdään työturvallisesti? Onko riittävät suojavälineet? Oletko ottanut riittävän kattavasti selvää mikä on työpaikanne käytöntö esim. jos turvallisuus puutteita havaitaan?

Mitenkään ottamatta kantaa tapaukseesi, välillä esimiehenä tunne itseni äidiksi, kuin aikuisten ihmisten pomoksi. Samoilla tuntuu olevan vaikeuksia ihan perusasioissa vaikka ne on ihan kädestä pitäen näytetty. Myös työpaikan infotaulun lukeminen on vaikeaa, jossa on esim. työturvallisuusperiaatteista kertova ohjeistus.

Vierailija
4/6 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuossa työssä sitten oli vaikeaa, että sinä et voinut ihan maalaisjärjellä tehdä? Jos koet pelkän huuhtelun olevan riittämätön toimenpide, miksi et voinut vaan tehdä sitä paremmin kyselemättä?

Vierailija
5/6 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuossa työssä sitten oli vaikeaa, että sinä et voinut ihan maalaisjärjellä tehdä? Jos koet pelkän huuhtelun olevan riittämätön toimenpide, miksi et voinut vaan tehdä sitä paremmin kyselemättä?

En viitsi tilannetta aivan seikkaperäisesti selittää koska en halua en halua että minut tunnistetaan. Mutta tilanne oli sellainen, että hän oli kanssani samassa tilassa tekemässä töitä ja hän näki kaiken tekemäni. Toisin toimiminen olisi myös johtanut jonkinlaiseen konfliktiin hänen puoleltaan.

Meillä ei ole selkeää ohjeistusta tämän kyseisen toiminnan suhteen, mutta itse olen työssäni huomannut että vesihuuhtelu ei minun kokemukseni mukaan ole riittävä.

T.ap

Vierailija
6/6 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä oli siis poikkeustilanne, jollaista ei ole tullut aiemmin vastaan. Normaalisti kemikaaliastioita ei käytetä muuhun.

T. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän