Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Firma säästää KAHVITARJOILUSSA

Vierailija
31.01.2017 |

Työpaikallani eräässä pienyrityksessä( 6 työntekijää) päätettiin, että jos töissä haluaa kahvia, niin se pitää ostaa itse. Samoin leivät ja pullat ym. Kyllä on sairasta, miten vähän työntekijää tässä maassa arvostetaan! En ole ikinä tuntenut oloani näin nöyryytetyksi!

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yritys tarjoaa veloituksetta henkilökunnalle kahvit ja pullat, niin se on työntekijälle verotettava etuus, ihan samalla tavalla, kuin ravinto- tai lounasetu.

Monessa yrityksessä henkilökunta saa veloituksetta kahvit, mutta "kikkailuna" perustellaan asiakkaiden juovan sitä samaa kahvia.

Vierailija
22/40 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista miten koukussa ihmiset ovat kahviin.

Mielestäni jos ihmiset lopettaisivat kokonaan kahvin lipittämisen, niin jokainen työpaikka säästäisi rahaa.

Jos työpaikoilla ihmeteltäisiin, että onpa pihi työnantaja kun ei tarjoa limpparia ilmaiseksi, kun juon sitä ekana aamulla jotta herään, lisäksi töissä, heti töiden jälkeen, palavereissa, take-away limuna, kakkulimuilla vierailuilla, häissä ruuan päälle sekä hautajaisissa ja ristiäisissä.

Tuota pidettäisiin outona ja kummallisina vaatimuksina. Mutta kahvi onkin joku ihan eri asia.

Kyllä olen sitä mieltä, että kiva kun työnantaja tarjoaisi jotain. Mutta itse kun ei kahvia juo, niin on aika ihmeellistä miten ihmiset eivät selviä elämästään ilman sitä. Ja jos olisi kyse jostain muusta, vaikka mehusta, niin oltaisiin huolissaan, että miksi joku on niin koukussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa työntekijöiden kahvit ja pullat, eivät ole edes yrityksen verotuksessa vähennyskelpoisia, eikä niitä voi laittaa yrityksen piikkiin, ellei kysymyksessä ole asiakasneuvottelu tai myynninedistäminen. Muussa tapauksessa se on työntekijälle verotettava etu.

Vierailija
24/40 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään mitään ilmaista kahvia saa ja tuskin sitä kukaan kaipaakaan. Itse maksetaan tai keitellään joskus.

Vierailija
25/40 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos firmalla vaikka menee huonosti?

Se kahvi on niin mitätön kuluerä, mutta työntekijöiden motivaation kannalta merkittävämpi asia

Ap

Mitätön kuluerä? Kuka sen kahvipaketin sinne työpaikalle ostaa? Joku käy hakemassa sen kaupasta vaiko tilataanko esim. stappelsilta, jossa yhden paketin hinta on tuplasti kalliinpi kuin kaupassa rahteineen. Eikä se kaupasta hakukuaan ilmaista ole koska se aika on poissa työnteosta. Entä hukka? Kuinka monta pakettia kahvia valuaa viemäristä alas? Heitä itse euro, joka päivä olkasi yli ja laske siitä montako meneen vuodessa hukkaan.

Vierailija
26/40 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni työpaikallani varhaiskasvatusvirastossa pitäisi tarjota kahvit henkilökunnalle. Meitä on kuitenkin vain vähän yli 5800 henkeä, joten ihan pikkuerähän se kahviraha on.

Vierailija
27/40 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajana olen kyllä ihan kypsä epäkiitollisuuteen kahvista. Kun se työntekijöiden vaatimus ei jää vain kahviin. Kun jokainen haluaisi omaansa eli teetä; vihreää, earl grey, mustaa, hedelmää ym sen kanssa pitäisi olla hunajaa, sitruunaa, sokeria.

Kahvi on aina väärää jonkun mielestä, väärää merkkiä tai paahtoa.

Ja pitäisi olla sen kanssa eri sokereita ja eri maitoja ja soijamaitoja ja kermoja.

Ja osa haluaisi mieluummion mehua, mitä kymmeniä lajeja.

Ja sitten hiukopalaksi snäksejä, keksejä pullaa, karppaajille tietty pähkinöitä ym

Mä en vaan jaksa tuota, kunhan saisin edes omalle perheelle käytyä ostamassa ruokaostokset illalla.

Joten olen se ilkeä työnantaja joka tarjoaa vain yhtä kahvia teetä.

No teen juojat nyt ovatkin yksi syöpä. Luulen että osa alkaa juoda teetä ihan vain siksi että saa valittaa kun on vain kahvia tarjolla.

Minusta meillä on töissä ihan ok linja. Kahvi on tarjolla ja jotain teetäkin löytyy, sekä sokeri ja kuivakerma. Kahvimaitoa on vain silloin jos sitä on hankittu asiakastarjoiluun. Pullaa on myös vain jos jää asiakastarjoilusta yli.

Vierailija
28/40 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tarjosi vielä vähän aikaa sitten. Nykyään ei ja meiltäkin odotetaan koko ajan vain lisää suorituksis (laatukyselyiden tulokset ovat olleet erinomaisia).

Mitään tulospalkkausta meillä ei ole.

En pidä tätä minään kynnyskysymysenä, mutta olisi kiva joskus saada jotain ekstraa hyvin hoidetusta työstä.

Työnantajasi työllistää sinut ja maksaa palkan ja tämän lisäksi pitäisi saada jotain ekstraa, että teet työsi johon sinun on palkattu? :D 

Vierailija
29/40 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kahvi on niin mitätön kuluerä, mutta työntekijöiden motivaation kannalta merkittävämpi asia

Ap

Mitätön kuluerä? Kuka sen kahvipaketin sinne työpaikalle ostaa? Joku käy hakemassa sen kaupasta vaiko tilataanko esim. stappelsilta, jossa yhden paketin hinta on tuplasti kalliinpi kuin kaupassa rahteineen. Eikä se kaupasta hakukuaan ilmaista ole koska se aika on poissa työnteosta. Entä hukka? Kuinka monta pakettia kahvia valuaa viemäristä alas? Heitä itse euro, joka päivä olkasi yli ja laske siitä montako meneen vuodessa hukkaan.

Ja kuinka paljon tälläisiä mitättömiä kulueriä varastetaan työpaikoilta. mm. kahvi, kynät, wc-, yms paperit, jne.

Vierailija
30/40 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tarjosi vielä vähän aikaa sitten. Nykyään ei ja meiltäkin odotetaan koko ajan vain lisää suorituksis (laatukyselyiden tulokset ovat olleet erinomaisia).

Mitään tulospalkkausta meillä ei ole.

En pidä tätä minään kynnyskysymysenä, mutta olisi kiva joskus saada jotain ekstraa hyvin hoidetusta työstä.

Teetkö sitten tuottavaa työtä vai oletko vain kuluerä? Miksi et neuvotellut itsellesi tulospalkkiota? Ei sitä minullekaan automaattisesti tarjottu vaan se sovittiin kun palkasta neuvolteltiin.

Vierailija
31/40 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajana olen kyllä ihan kypsä epäkiitollisuuteen kahvista. Kun se työntekijöiden vaatimus ei jää vain kahviin. Kun jokainen haluaisi omaansa eli teetä; vihreää, earl grey, mustaa, hedelmää ym sen kanssa pitäisi olla hunajaa, sitruunaa, sokeria.

Kahvi on aina väärää jonkun mielestä, väärää merkkiä tai paahtoa.

Ja pitäisi olla sen kanssa eri sokereita ja eri maitoja ja soijamaitoja ja kermoja.

Ja osa haluaisi mieluummion mehua, mitä kymmeniä lajeja.

Ja sitten hiukopalaksi snäksejä, keksejä pullaa, karppaajille tietty pähkinöitä ym

Mä en vaan jaksa tuota, kunhan saisin edes omalle perheelle käytyä ostamassa ruokaostokset illalla.

Joten olen se ilkeä työnantaja joka tarjoaa vain yhtä kahvia teetä.

Anna määräraha ja laita ihmiset itse vaikka äänestämään, mitä haluavat juoda.

Vierailija
32/40 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni työpaikallani varhaiskasvatusvirastossa pitäisi tarjota kahvit henkilökunnalle. Meitä on kuitenkin vain vähän yli 5800 henkeä, joten ihan pikkuerähän se kahviraha on.

Kyllä se on muihin kuluihin verrattuna pikkukulu. Kahvipaketti maksaa vajaan 4€ ja siitä tulee 65 kupillista kahvia. Kahvikupin hinta siis noin 6 senttiä. 3 kupillista päivässä tekee vajaa 40€ vuodessa työntekijää kohti. Puhutaan alle prommillesta palkkakuluihin verrattuna.

Vierailija
33/40 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis mitä? Onko jossain työpaikassa saanut ilmaista kahvia?

Itse olen kunnalla töissä päiväkodissa ja itse tuodaan kahvipaketit, pussit ja pestään kahvipannut. Kupit sentään saa laittaa keittiöön pesuun.

Eikä saada jouluruokaa eikä joululahjaa. Kaikki tuodaan kotoa, jos jotain joskus halutaan. Lasten lelut, pelit ja askartelumateriaalitkin aina lahjoitellaan työntekijöiden kodeista. Jos määrärahaa leluihin vaikka 500 e vuodessa niin ei sillä saa paljoa kuin vaikka plaston kuorma-autoja, paperia ja kyniä.

Vierailija
34/40 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ja kuinka paljon tälläisiä mitättömiä kulueriä varastetaan työpaikoilta. mm. kahvi, kynät, wc-, yms paperit, jne.

Miten niin muka varastetaan? Se kahvihan on työntekijöille tarkoitettu! Minä ainakin laitan aina toisinaan paketin käsilaukkuun ja tuon kotiin, koska meidän työpaikassa on niin lyhyet tauot ettei niiden aikana ehdi juoda niin paljon kahvia kuin haluaisi. Mutta ei se mitään varastamista ole koska se menee omaan käyttöön eikä esimerkiksi myyntiin tms.

Vierailija
35/40 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Työpaikkoja on hyvin erilaisia, eikä yhtä voi oikein verrata toiseen.

Meillä on kymmenen työntekijää ja meillä on päivässä vähintään yksi, yleensä 2-3 asiakaspalaveria.

Olisi todella outoa olla tarjoamatta meille tuleville asiakkaille mitään. Järjestämme asiakkaillemme n. kerran kuukaudessa myös aamiaistilaisuuksia, joissa on aiheena joku juttu, josta esittelemme uusia tuulia.

Asiakaspalaverissa on yleensä meiltä 1-3 henkilöä ja asiakkaalta 1-2. Noihin tilaisuuksiin keitetään aina kahvia ja teetä, ajankohdasta riippuen on myös muuta tarjottavaa, pientä suolaista, hedelmiä tai vähintään keksejä/suklaakonvehteja. Asiakkaat ottavat tai ovat ottamatta.

Se, että henkilökunta juo kahvia noiden tilaisuuksien yhteydessä on pikemminkin kohteliaisuutta. Suomalainen tuppaa kursailemaan, ottaa tarjottavaa vasta sitten kun muutkin ovat ottaneet. Tietenkään mitään pakkoa tähän ei ole, jos on jo päivän kolmas palaveri, juon itse usein vettä siinä vaiheessa.

Jos palavereista jää tarjottavaa, henkilökunta syö ne pois. Joskus harvoin menee roskiin, mitä pidän paljon huonompana vaihtoetona. Palaverikahveista ja teestä menee aika paljon hävikkiin, vaikka yritetään keittää aina "sopivasti".

Se, että me kymmenen juomme pari kupillista päivässä/hlö noista samoista kahveista, parhaimmillaan kahvia joka muuten menisi viemäristä alas, ei oikeasti kuluna ole paljon kärpäsenkakkaa isompaa verrattuna siihen, että porukalla on ok fiilis. Kun venyy ja tulee kuudeksi töihin saadakseen jonkun homman valmiiksi klo 8 alkavaan asiakaspalaveriin, on kupillinen kahvia työnantajalta oikeasti aika pieni jousto.

Vierailija
36/40 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sai edellisessä duunissa kahvia niin paljon kuin sielu sieti. Ja sehän sieti, vieläkin yököttää kun muistelee kuinka paljon sitä mustaa litkua tulikin kitattua työpäivän aikana :/

Vierailija
37/40 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siis mitä? Onko jossain työpaikassa saanut ilmaista kahvia?

Itse olen kunnalla töissä päiväkodissa ja itse tuodaan kahvipaketit, pussit ja pestään kahvipannut. Kupit sentään saa laittaa keittiöön pesuun.

Eikä saada jouluruokaa eikä joululahjaa. Kaikki tuodaan kotoa, jos jotain joskus halutaan. Lasten lelut, pelit ja askartelumateriaalitkin aina lahjoitellaan työntekijöiden kodeista. Jos määrärahaa leluihin vaikka 500 e vuodessa niin ei sillä saa paljoa kuin vaikka plaston kuorma-autoja, paperia ja kyniä.

Mun lapset on olleet yksityisessä päiväkodissa. Siellä tarjottiin vanhemmillekin kuppi kahvia vaikka vasu -keskustelussa ja ihan muutenkin, jos sattui sellainen hetki. Henkilökunnalla oli myös kahvit talon puolesta.

Lapsemme ovat nyt jo yhtä lukuunottamatta yläkoulussa. Vien edelleen sinne ehjiä ja uudenveroisia leluja, joita nyt jää siskoni perheeltä. Samoin sadetakit, kumisaappaat, villasukat ja lapaset vien sinne varavaatteisiin. Tiedän myös muiden "vanhojen" perheiden vievän sinne lahjoituksia, mm. työpaikoilta paperia, kartonkia jne. siis sellaista ylijäämää, ei varastettua (esim. kirjapainosta tulee tuota paperia, samoin toimistoilta, joihin jää vanhaa logopaperia kun "ilme" uusitaan jne.).

Aika iso hyöty muutamasta kahvikupista ja hyvästä mielestä. Henkilökunnan vaihtuvuuskin on pientä. Ei varmaan johdu kahvista, mutta se varmaan heijastaa yleiseen fiilikseen siellä.

Vierailija
38/40 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalan isolla osastolla jokainen kahvia juova tuo yhden paketin per kuukausi yhteiseen "kahvikassaan". 

Minusta tämä on ihan pätevä tapa, sillä kahvia kuluu osastolla paljon ja sitä menee myös hukkaan silloin kun kukaan ei sitä kerkeäkään juomaan. Itse en kahvia juo, joten mitä työnantaja kustantaisi minulle virvokkeeksi? En juo myöskään teetä, joten mitään "luonnollista" korviketta ei löydy. 

Minusta parempi tuoda omat eväät niin kukaan ei pääse kitisemään, että joku saa enemmän hyötyä kuin toinen. On myös vaikeaa ottaa huomioon monen työntekijän rajoitteet, kun on vegeä, vegaania, keliaakikkoa, maitoallergikkoa ja laktoosi-intoleranssia... Tästä syystä on vaikea keksiä yhteistä tuotavaa kahvipöytään kun aina jollekin ei sovi :(

Vierailija
39/40 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kun Nokialla v. 2009:

Kännykkäjätti ei tarjoile enää työntekijöilleen jälkiruoan kanssa kermavaahtoa. Syy: kustannussäästöt.

- Torstaina oli lettupäivä. Hilloa oli, mutta kermavaahtoa ei, Nokian Salon-tehtailla ylempänä toimihenkilönä työskentelevä työntekijä kertoo Iltalehdelle.

Kermavaahtokielto jälkiruokien yhteydessä on osa Nokian uutta säästöpakettia, jolla tähdätään kustannussäästöihin heikkenevässä markkinatilanteessa.

- Kun työnantaja esitteli säästöpaketin yksityiskohdat, vastaanotto oli surkuhupaisa. Kukaan ei voinut uskoa, että globaali yhtiö säästää kermavaahdossa.

Vierailija
40/40 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Työpaikkoja on hyvin erilaisia, eikä yhtä voi oikein verrata toiseen.

Meillä on kymmenen työntekijää ja meillä on päivässä vähintään yksi, yleensä 2-3 asiakaspalaveria.

Olisi todella outoa olla tarjoamatta meille tuleville asiakkaille mitään. Järjestämme asiakkaillemme n. kerran kuukaudessa myös aamiaistilaisuuksia, joissa on aiheena joku juttu, josta esittelemme uusia tuulia.

Asiakaspalaverissa on yleensä meiltä 1-3 henkilöä ja asiakkaalta 1-2. Noihin tilaisuuksiin keitetään aina kahvia ja teetä, ajankohdasta riippuen on myös muuta tarjottavaa, pientä suolaista, hedelmiä tai vähintään keksejä/suklaakonvehteja. Asiakkaat ottavat tai ovat ottamatta.

Se, että henkilökunta juo kahvia noiden tilaisuuksien yhteydessä on pikemminkin kohteliaisuutta. Suomalainen tuppaa kursailemaan, ottaa tarjottavaa vasta sitten kun muutkin ovat ottaneet. Tietenkään mitään pakkoa tähän ei ole, jos on jo päivän kolmas palaveri, juon itse usein vettä siinä vaiheessa.

Jos palavereista jää tarjottavaa, henkilökunta syö ne pois. Joskus harvoin menee roskiin, mitä pidän paljon huonompana vaihtoetona. Palaverikahveista ja teestä menee aika paljon hävikkiin, vaikka yritetään keittää aina "sopivasti".

Se, että me kymmenen juomme pari kupillista päivässä/hlö noista samoista kahveista, parhaimmillaan kahvia joka muuten menisi viemäristä alas, ei oikeasti kuluna ole paljon kärpäsenkakkaa isompaa verrattuna siihen, että porukalla on ok fiilis. Kun venyy ja tulee kuudeksi töihin saadakseen jonkun homman valmiiksi klo 8 alkavaan asiakaspalaveriin, on kupillinen kahvia työnantajalta oikeasti aika pieni jousto.

Mistä se kahvi ja tarjottavat tulee? Kävelee itsestään sinne kahvihuoneeseen? Kenenkään työaikaa ei kulu, kun kaupassa yms käyntiin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme