Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lainaako kukaan oikeasti naapureilta mitään, esim. sokeria?

Vierailija
30.01.2017 |

Esimerkiksi tilanteessa jossa aiotaan leipoa mutta yksi ainesosa puuttuu ja kaupat ovat kiinni/liian kaukana... Miten itse toimitte? Tuli vaan mieleen mainoksesta jossa "äiti, tiskiaine on lopussa, käyn lainaamassa naapurin Pekalta!".... Siis onko tällaista naapurikulttuuria edes, onko se edes soveliasta nykyisin?! :D

Itse en kehtaisi millään, ennemmin leipomukset leipomatta ja tiskit tiskaamatta...

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki naapurit ovat nyt niin trendikkäitä, ettei sieltä löydy lainaksi kuin enintään karvaton kissa.

Vierailija
2/25 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä maalla toimii vielä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

pks kyllä voi lainata juuri esim. munia,leivinjauhetta,kahvia,maitoa ja tupakkaa ym mutta kyllä myös itsekin heille lainaan. se on mahtavaa kun on tämmösiä naapureita.

Vierailija
4/25 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla on joskus lainattu kaivovettä, kun oma kaivo ei toimi. Ei muuta. Siitäkin usein pitää maksaa.

Vierailija
5/25 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lainaa nykyaikana paitsi ehkä jossain landella.

Vierailija
6/25 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, voin käydä lainaamassa vaikka leivinpaperia, samoin viedä kurkkupurkin avattavaksi jos en ite saa eikä mies ole kotona.

Vierailija
7/25 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just viime viikolla lainasin öljyä paistamiseen, olen lainannut myös sokeria, purkinavaajaa, silitysrautaa... Olen kyllä muutenkin aika tuttu joidenkin naapureiden kanssa. Asun kerrostalossa kaupungissa. Ja saa multakin lainata. Tää matala kynnys ehkä jäi siitä, että asuin ennen kaverini naapurissa ja oli tosi kätevää kun voi lainata toiselta vaikka maitoa kahviin. Nykyiset naapurit ei ole muuten kavereita.

Vierailija
8/25 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidä talossa täällä reteellä Tampereella ei edes morjensteta naapuria.

Vierailija
9/25 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan kävisi lainaamassa mitään, vaikka tuntisin naapurit. Ehkäsyynä on se, että olen asunut aina Helsingissä. Sekä parissa muussa suurkaupungissa, mutta en koskaan pienemmässä kaupungissa.

N48

Vierailija
10/25 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä kovin yleinen tapa enää. Ja kauppa on onneksi auki klo 23.00 eli jos ei ihan yöllä leivo niin aineet saa kaupasta.

9 vuotias poikani ihmetteli juuri tuota tiskiaine mainosta että miksei ne hae kaupasta 😊

Vierailija
11/25 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se riipu siitä millaisissa väleissä naapurien kanssa ollaan. Jos naapuria ei yleensä edes tervehditä, niin tuskin lainataan sokeriakaan. Joillakin se naapuri sitten taas on muodostunut ihan oikeaksi ystäväksi. Meillä ei ole koskaan ollut tarvetta leivonta-aineiden lainailuun, mutta naapurin porakonetta ollaan kyllä lainattu ja puolin ja toisin ulkolutettu tarvittaessa toistemme koiria.

Vierailija
12/25 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilla ihmisillä tuo toimii. Isovanhempani asuvat kerrostalossa jossa tuntevat kaikki, ravaavat vuorotellen toistensa luona kahvilla ja siellä myös voivat tarpeen tullen käydä lainaamassa jotain. Itse olen paljon nuorempi, toki tunnen/tiedän kaikki jotka kanssani samassa talossa asuvat ja juttelen heidän kanssaan pihalla mutta lainaaminen tuntuu jotenkin nololta ja tunkeilevalta että ennemmin soitan tai katson facesta onko joku kavereista liikkeellä että voisi tuoda maksua vastaan

Vierailija
13/25 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toimii lainaus hyvin, molempiin suuntiin. Asutaan omakotitalossa ja jopa ruohonleikkuri naapurin kanssa yhteinen.

Vierailija
14/25 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainasin joskus munia naapurille. Tosin kyseessä oli poikaystävän kaverin tyttöystävä. Toi meille sitten muffinsseja kiitokseksi. :)

Vierailija
15/25 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppojen aukioloaikojen pidentyminen on muuttanut tapaa, mutta aiemmin oli ihan tavallista, että saattoi lainata naapurilta. Ihan täällä pääkaupunkiseudulla. Samoin naapuria saattoi pyytää kukkien kastelijaksi lomareissujen ajaksi tai lapsenvahdiksi siksi aikaa, että kävi esim apteekissa. Mulla on ollut myös naapureiden vara-avaimia, kun heidän lapsensa ovat menneet kouluun ja ovat saattaneet joskus unohtaa avaimet kotiin. On myös ihan tavallista, että kun seinänaapuri lapioi lumet omasta pihastaan, lapioi myös naapurin pihasta. Puolin ja toisin siis ollaan avuksi. Asiaan ehkä vaikuttaa, että asutaan rivitalossa ja asukkaiden vaihtuvuus on ollut melko hidasta eli ihmiset asuvat taloyhtiössä usein koko sen ajan, kun lapset ovat alaikäisiä. Jotkut vielä pitkään sen jälkeenkin. 

Vierailija
16/25 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuri tuo  säännöllisesti jäätelöäkin kaupasta ja syömme sen yhdessä minun kahvipöydässäni ja huolehdin sen tarjoilusta.Naapurieni kanssa vietämme toistemme nimipäivätkin ja naapurini toi viime jouluksi joulukuusenkin. Hänen kanssaan käymme harva se päivä kaupassakin hänen autollaan (itselläni ei ole) Tiedän toki että tällainen naapuruus on äärimmäisen harvinaista täällä Suomessa nykyaikana.

Olen siis oikea onnenmyyrä siinä suhteessa !

Loistonaapuri!

Vierailija
17/25 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä asun. Parilta naapurit voin lainata. On tässä kaupatkin vieressä, mutta sujuu näinkin. Samoin naapurin vanhusten pojan numero on tallennettu kännykkään. Olen luvannut laittaa viestiä jos jotain outoa tai huolestuttavaa ilmenee näin napurin silmin. Naapureille saatan myös viedä esim lasten juhlista jääneet kakut tai muut pöydällä seissyt herkut, jotka voi vielä syödä, mutta ei säilyttää.

Vierailija
18/25 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, voin käydä lainaamassa vaikka leivinpaperia, samoin viedä kurkkupurkin avattavaksi jos en ite saa eikä mies ole kotona.

Tää kurkkupurkin avaaminen on niin läpinäkyvä tekosyy.

Vierailija
19/25 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lainaa nykyaikana paitsi ehkä jossain landella.

Ehkä kymmenen minuutin kävelymatka Tampereen Stockalle on sit landella? Toissa viikolla lainasin naapurilta poraa, viime viikonloppuna lainasin toiselle naapurille viinipullon.

Sokeria ja fairya ei nyt viime aikoina oo kaivattu suuntaan eikä toiseen.

Kai tuossa on kyse vaan siitä, kuinka tuttuja naapureista on sattunut tulemaan.

Vierailija
20/25 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lainannut naapurilta pari kananmunaa leipomiseen, vastineeksi vein sitten osan leivonnaisistani kun valmistuivat :)

Toinen naapuri on kahteen otteeseen tullut kahvikupin kanssa ovelle pyytämään maitoa.

Myös työkaluja ym. tarpeellista lainattu suuntaan ja toiseen.

Lisäyksenä, asun Helsingissä, eli ei pelkästään maalla tämä käytäntö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä