Lainaako kukaan oikeasti naapureilta mitään, esim. sokeria?
Esimerkiksi tilanteessa jossa aiotaan leipoa mutta yksi ainesosa puuttuu ja kaupat ovat kiinni/liian kaukana... Miten itse toimitte? Tuli vaan mieleen mainoksesta jossa "äiti, tiskiaine on lopussa, käyn lainaamassa naapurin Pekalta!".... Siis onko tällaista naapurikulttuuria edes, onko se edes soveliasta nykyisin?! :D
Itse en kehtaisi millään, ennemmin leipomukset leipomatta ja tiskit tiskaamatta...
Kommentit (25)
En lainaisi naapurilta mitään, siitä alkaisi loputon kiitollisuuden velka. Mutta olenkin erakkoluonne.
Meillä naapuriapu toimii. olemme lainailleet puolin ja toisin mm sokeria, leivinpaperia, peräkärryä yms mutta autamme myös muutenkin jos apua tarvitaan. Olen saanut mm apua auton käynnistämiseen kun oma mies oli työmatkalla toisella puolen maapalloa. kaupoille matkaa vajaa 10 km ja juu, on mielestäni järkevämpää lainata naapurista kuin rynnätä kauppaan kun leipomukset on kesken. olen onnellinen tästä naapurustosta, kukaan ei kuitenkaan ole liian "tyrkky". Olen muuttanut tänne maalle Helsingistä.
Asun pienessä rivariyhtiössä ja ihan hyvin voisin kuvitella lainaavani naapurista sen puuttuvan kananmunan tai leivinpaperin. Taloyhtiöllä on yhteiset ruohonleikkurit ja muut pelit. Lisäksi yhdellä naapureista on yleisavain, jos tulee tarvetta.
Joidenkin aikaisempien naapureiden kanssa on oltu läheisempiäkin ja ihan säännöllisesti käyty sammuttamassa tiskikoneen hanaa ja ruokittu kissoja. On jopa ollut lapsi hetken hoidossa. Niin ja sen kissan kanssa jääty katsomaan telkkaria, ettei toisen tarvitse ihan yksin olla :)
Meiltä ollaan tultu lainaamaan kissaa:)! Ja olen antanut, lisäksi sinappia ketsuppia ja apuja verhon kiinnityksessä ja kaikki pelaa ja sopii. Samoin ollaan lainattu takaisinkinpäin jotain pientä kuten kananmuna tai suolaa. Ei ole katastrofia vielä syntynyt:)! Yksi eukko kyllä pahastui mutta se teki muutakin joten väistyi vasemmalle .
Nro. 20 lisää. Juhlista jääneet herkut vien taloyhtiön kerhohuoneelle ja niin tekevät muutamat muutkin. Aina jollekin maistuu, eikä mene hukkaan :)