Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Stadin asunnot, Laurinniityntie

30.01.2017 |

Ei vitsi tästä en voinut olla kirjoittamatta. :D Me olemme 5 hengen perhe ja asutaan itä-Helsingissä. Nyt etimme isompaa asuntoa ja olemme hakeneet sekä Jakomäen uudiskohteeseen
, että lauriniityntieltä. Jakomestä ei tosiaan kuulunut mitään, joten sieltä tuskin saatiin. Odotamme nyt jännityksellä, että kuuluuko tuolta mitää. Kuka muu on hakenut tai saanut uudiskohteesta asuntoa.? Miten telle ilmoitettiin ja oliko millaiset perustelut asunnolle? :D

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noi Laurinniityntien rivarit on hienoja ja hyvällä paikalla. Eivät mene huonotuloisille tms. Tiedän että esim. Vihervarpusentien (Tapanila) rivarit menivät akateemisille melkein kaikki, muutama sossutapaus näön vuoksi seassa. Niin se vain on, sen verran kalliita nuo uudiskohteet ovat rakentaa etteivät ota riskiä että asunto pilataan.

Ja imagosyyt myös...olen itse sairaanhoitaja ja meidän duunaritaustaiset sijoitetaan ihan selkeästi duunarialueelle kun taas johonkin Jakikseen sossutapaukset. Aivan selvä jako noissa asuntojen jaossa kun katsoo kuka missäkin asuu.

Vaihtopörssissä tämän huomaa hyvin. Katsokaa vaikka Facebook profiileja niiltä jotka asuvat vaikka Arabianrannassa. Ei siellä mitään työttömiä ole, akateemisia pätkätyöläisiä tai akateemisten alojen opiskelijoita. Sitten taas Kontulassa ihan eri profiilit.

Eli jos olet vaikka yh luokanope ja hait isompaa tuolta, voit saada. Duunari/työtön pariskunta tai perhe ei.

Ja onhan siinä sekin että vuokrat olivat korkeita, yli 1000 e kolmiosta kun olivat pihallisia joten niihin pääsevät ovat samaa porukkaa joilla on varaa asua vaikka VVO:lla. Jos on varaa niihin uudiskohteiden rivareiden vuokriin on varaa myös VVOn asuntoon. Joten ymmärrän ettei mitään sossuperhettä sinne oteta kun vuokra menee yhteiskunnan pussista.

Stadilla ei ole noita rivareita hyvällä alueella paljon ollut eikä ole ennestäänkään joten hakijat syynätään hyvin tarkkaan.

T: se yh sairaanhoitaja

Itse olen samaa meiltä siinä että oikein hirvittää kun hirveitä vuokria maksetaan perheille varsinkin niissä tapauksissa kun esim. työtön perhe asuu ylisuuressa asunnossa eli huoneita on jopa enemmän mitä henkilömäärä tyyliin neliössä asuu vain 2hlö ja viisiössä 3 jne... Sitten toiset saa kärvistellä tosi ahtaasti ja kärsiä siitä tilanpuutteesta ihan oikeasti. Ei ole enää kysymys tavaroiden mahtumisesta vaan ihmisten mahtumisesta. Sossu tyhmänä vielä maksaa näiden ylisuurissa asuvien vuokrat koska varsinkin jos kyseessä on kaupungin asunto niin vuokrat ovat vielä niin halvat että menevät vielä vuokranormien sisään ja vaikka eivät menisi niin monille maksetaan sossustaa myös ne ylisuuret vuokrat. Ei kai siinä henkilöllä ole mikään kiire muuttaa minnekään kohtuullisen kokoiseen ja halvempaan kun vuokrakin hoituu itsestään. Aika monelle perheelle (joka ei ole ainoataan veroeuroa tuonut elämänsä aikana kaupungille) maksetaan jopa reippaasti yli tonnin vuokria.

Mä näkisin että viisainta olisi laittaa nämä kovemman vuokran stadin kämpät työssäkäyville, niille joilla on varaa se vuokra itse maksaa. Tuntuu väärältä että näihin  kalliisiin asuntoihin tulisi työttömiä/opiskelijoita yms, ja sitten sossu ja Kela maksaisi vuokrat. Verorahoilla. Jos ei omat tulot riitä maksuun, niin sitten tähtää halvempiin. Niin meidän työssäkäyvienkin täytyy tehdä.

No niinpä! Mutta tiedätkös kuule että moni joka hakee kaupungin asuntoa esim. sellainen jolla on tarve esim. isompaan ei ole niin nirso että hakisi vain uusia tai jotain tietyn tyyppistä esim. rivaria mutta vaikka ei nirsoilisi niin jotkut eivät sitä asuntoa saa vaikka olisi kuinka kiperä tilanne ja joillekin se jotenkin kummasti annetaan vaikka ei olisi välttämätöntä tarvetta ehkä juuri sillä hetkellä esim. isompaan.

Monet tuntuvat luulevan että asunnot jaetaan jotenkin tarpeen mukaan ja jotkut jopa että käytössä olisi joku jono. Mitään jonoa ei ole vaan sen asunnon voi saada täsmälleen samassa tilanteessa olevista se joka on "jonottanut" 3kk ennen sellaista joka on odottanut 2 vuotta. Ai miten niin? No siten niin että Stadin asunnoillahan on käytössä se kuuluisa lause "monipuolinen asukasrakenne" johon mukamas pyritään. Tämä siis mahdollistaa täysin sen että niitä asuntoja voi jakaa ihan kenelle huvittaa jakaa. (nyt tosin tulorajat käytössä) Voisi luulla että esim.  viisihenkinen perhe olisi enemmän tarpeessa siirtyä kolmiosta neliöön kun nelihenkinen mutta jos pääsisitte kaivelemaan Stadin asuntojen asuntojan jakoja yksityiskohtaisesmmin huomaisitte että näin se ei suinkaan mene.

Ja vielä tuosta monipuolisesta asukasrakenteesta. Sehän ei ole edes toiminut, vaan lupauksista huolimatta alueet eriarvoistuvat jatkossakin ja tuo loistava tarkoitusperä monipuolisesta asukasrakenteesta ei ole onnistunut Stadin asunnoilta. Se mikä heiltä onnistuu on se että alueet eriarvoistuvat entisestään ja heidän järjestelmä aiheuttaa sen että jotkut joutuvat kohtuuttomasti kärsimään epäsopivissa asunnoissa kun taas jotkut porskuttavat tilavissa tai jopa ylisuurissa vuodesta toiseen.

Kyseenalaistaa voisi myös koko järjestelmän eli miksi kaupungin asuntojen vuokraoikeus pitäisi olla ikuinen kunhan vaan vuokrat maksaa? Tämähän juuri aiheuttaa sen että asunnot eivät kohdistu oikein eli ne jotka tarvitsisivat isommat eivät saa kun niitä ei vapaudu ja myös toistepäin, joskus on vaikea myös siirtyä isommasta pienempään. Kun tämä siirtyminen on täysin vapaaehtoista eli muutat jos haluat, niin eihän kukaan nyt muuta ja luovu saavutetuista eduista jonkun toisen hyväksi. Jos on isoja halpa asunto niin miksi siitä muuttaisi? Pitäisi ottaa käyttöön järjestelmä jossa Stadin asunnot itse ehdottavat vaihtokumppanit siinä tilanteessa että asunto on esim. liian iso tyyliin 5h+k asuu 2 tai 3 hlö. Jos vaihtokumppani ei kelpaa niin voi voi, sitten voi siirtyä vapaille markkinoille.

Vierailija
42/93 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AH kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos AH vastauksesta! Olisipa kiva tehdä jotain tilastoa siitä että miten nämä asunnot sitten jaetaan, ja millä perusteilla. Kun kaupunki ei semmosia julkista :)

Saanko kysyä miksi asutte eri osoitteissa? Ei siis ole pakko vastata jos kysymys on liian tunkeileva.

Siis lukiko tuo siellä stadin sivuilla? Yritin etsiä tuollaista tekstiä mutta en vaan löytänyt.. Voin toki olla vain sokeakin :DD

Joo siis minä ja mieheni ollaan erottu aikasemmin ja hän muutti erikseen. Kesällä hänen äiti muutti hänen luokseen; kun hänellä ei ollut asuntoa ja meillä lämpeni välit. Nyt sitten haemme saman tien isompaa huoneistoa, koska me viidelle tämä on jo aika ahdas, kaappi tilaa ei lainkaan ja varastoki on niin pieni että naurattaa. :) Nyt jos tuuri käy ja saataisiin laurinniityntieltä neljiö se olisi kuin lottovoitto :D

AH et kai vain kirjoita täällä kahtena persoonana? Nimittäin pisti silmään kun tuo yksi vierailija kirjoitti "neljiö" ja myös sinä? Tirsk!

Taitaa kirjoittaa.. :D Ja toi että saman miehen kanssa kolme lasta, mutta "asuvat erillään" mutta nyt on "välit lämmenneet" kuulostaa lähinnä tukien kusettamiselta, ei miltään muulta. Etenkin kun muija ite opiskelee.

Voi AH et kai nyt yritä esiintyä minuna? Sen verran samanlaisen elämänkertomuksen vetäisit pienellä erolla. Olisi kiva tietää mitä pääkoppasi sisällä liikkuu. Mutta tosiaan AH, vaikka meissä paljon samaa on niin Laurinniityntie ei ole mielestäni "ihku" eli en ole sinne edes hakenut. Hassua miten monet muuten luulee että jokaisen tavoite olisi joku rivari?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aso kirjoitti:

Aika kovilta vaikuttivat Laurinniityntien vuokrat...Kuitenkin pihat vain hieman parveketta isompia, yläkerrassa ei parveketta, ei omaa saunaa, lattioissa muovimatot, naapurissa perhekoti, pitkähkö matka kouluun...Tällä alueella toki rivitalot tai ainakin kohtuuhintaiset sellaiset ovat harvinaisia.

Samaa mietin minäkin. Onko nyt siirrytty rakentamaan vaatimattomammin. Aikaisemmin uudiskohteissa on ollut viime vuosina laminaattilattiat ei muovi ja rivarityylisissä myös usein huoneistokohtainen sauna. Oudon vaatimattomia nämä ja tuo sijainti, Lassila, no joku tykkää joku ei.

Vierailija
44/93 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivaa aluetta on Lassila, täällä asuttu viisi vuotta jo :)

Vierailija
45/93 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiitos...

Vierailija
46/93 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noi Laurinniityntien rivarit on hienoja ja hyvällä paikalla. Eivät mene huonotuloisille tms. Tiedän että esim. Vihervarpusentien (Tapanila) rivarit menivät akateemisille melkein kaikki, muutama sossutapaus näön vuoksi seassa. Niin se vain on, sen verran kalliita nuo uudiskohteet ovat rakentaa etteivät ota riskiä että asunto pilataan.

Ja imagosyyt myös...olen itse sairaanhoitaja ja meidän duunaritaustaiset sijoitetaan ihan selkeästi duunarialueelle kun taas johonkin Jakikseen sossutapaukset. Aivan selvä jako noissa asuntojen jaossa kun katsoo kuka missäkin asuu.

Vaihtopörssissä tämän huomaa hyvin. Katsokaa vaikka Facebook profiileja niiltä jotka asuvat vaikka Arabianrannassa. Ei siellä mitään työttömiä ole, akateemisia pätkätyöläisiä tai akateemisten alojen opiskelijoita. Sitten taas Kontulassa ihan eri profiilit.

Eli jos olet vaikka yh luokanope ja hait isompaa tuolta, voit saada. Duunari/työtön pariskunta tai perhe ei.

Ja onhan siinä sekin että vuokrat olivat korkeita, yli 1000 e kolmiosta kun olivat pihallisia joten niihin pääsevät ovat samaa porukkaa joilla on varaa asua vaikka VVO:lla. Jos on varaa niihin uudiskohteiden rivareiden vuokriin on varaa myös VVOn asuntoon. Joten ymmärrän ettei mitään sossuperhettä sinne oteta kun vuokra menee yhteiskunnan pussista.

Stadilla ei ole noita rivareita hyvällä alueella paljon ollut eikä ole ennestäänkään joten hakijat syynätään hyvin tarkkaan.

Itse olen samaa meiltä siinä että oikein hirvittää kun hirveitä vuokria maksetaan perheille varsinkin niissä tapauksissa kun esim. työtön perhe asuu ylisuuressa asunnossa eli huoneita on jopa enemmän mitä henkilömäärä tyyliin neliössä asuu vain 2hlö ja viisiössä 3 jne... Sitten toiset saa kärvistellä tosi ahtaasti ja kärsiä siitä tilanpuutteesta ihan oikeasti. Ei ole enää kysymys tavaroiden mahtumisesta vaan ihmisten mahtumisesta. Sossu tyhmänä vielä maksaa näiden ylisuurissa asuvien vuokrat koska varsinkin jos kyseessä on kaupungin asunto niin vuokrat ovat vielä niin halvat että menevät vielä vuokranormien sisään ja vaikka eivät menisi niin monille maksetaan sossustaa myös ne ylisuuret vuokrat. Ei kai siinä henkilöllä ole mikään kiire muuttaa minnekään kohtuullisen kokoiseen ja halvempaan kun vuokrakin hoituu itsestään. Aika monelle perheelle (joka ei ole ainoataan veroeuroa tuonut elämänsä aikana kaupungille) maksetaan jopa reippaasti yli tonnin vuokria.

Mä näkisin että viisainta olisi laittaa nämä kovemman vuokran stadin kämpät työssäkäyville, niille joilla on varaa se vuokra itse maksaa. Tuntuu väärältä että näihin  kalliisiin asuntoihin tulisi työttömiä/opiskelijoita yms, ja sitten sossu ja Kela maksaisi vuokrat. Verorahoilla. Jos ei omat tulot riitä maksuun, niin sitten tähtää halvempiin. Niin meidän työssäkäyvienkin täytyy tehdä.

Toisaalta sitten niille itse vuokransa maksaville jäisi ne kaikista kalleimmat asunnot. Itse ainakin mieluummin maksaisin mahdollisimman pientä vuokraa (en saa mitään tukia) eli mieluummin ottaisin sen halvemman ja vähän huonomman asunnon. Useampi satanen kuussa voi kuitenkin olla hintaeroa ja sille löytyy minulla kyllä muutakin käyttöä.

Vierailija
47/93 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että Jakomäen uudet asunnot menee sossutapauksille. Jakomäessä on nyt keskimääräistä paljon enemmän huono-osaisia ja näihin uusiin asuntoihin otetaan varmasti hyvin koulutettuja työssäkäyviä. Nuo Jakomäen uudet talot on todella hienoja (kaupungin vuokra-asunnoiksi) ja materiaalit on paljon hienommat kuin monissa muissa uudiskohteissa. Selvästi on yritetty tehdä taloja mahdollisimman houkutteleviksi myös niille, joita Jakomäen huono maine arveluttaa.

Vierailija
48/93 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä1187 kirjoitti:

789 hakijaa oli. Mekin ollaan haettu vaikka mihin uudiskohteisiin, ollaan 3 + 2 koiraa kaksiossa. Ei niin ei. Taidetaan jakaa niille kenellä säännöliset työtulot... vähän vaikuttaisi siltä. Tietyt alueet nyt vaan halutaan pitää "hienoina" eikä sinne haluta laittaa niitä ketkä saa toimeentulotukea... nähävästi...

Koiraa? Luuletko että se että on ottanut 2 koiraa vaikuttaa asunnon saantiin?

Vierailija
49/93 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AH kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos AH vastauksesta! Olisipa kiva tehdä jotain tilastoa siitä että miten nämä asunnot sitten jaetaan, ja millä perusteilla. Kun kaupunki ei semmosia julkista :)

Saanko kysyä miksi asutte eri osoitteissa? Ei siis ole pakko vastata jos kysymys on liian tunkeileva.

Siis lukiko tuo siellä stadin sivuilla? Yritin etsiä tuollaista tekstiä mutta en vaan löytänyt.. Voin toki olla vain sokeakin :DD

Joo siis minä ja mieheni ollaan erottu aikasemmin ja hän muutti erikseen. Kesällä hänen äiti muutti hänen luokseen; kun hänellä ei ollut asuntoa ja meillä lämpeni välit. Nyt sitten haemme saman tien isompaa huoneistoa, koska me viidelle tämä on jo aika ahdas, kaappi tilaa ei lainkaan ja varastoki on niin pieni että naurattaa. :) Nyt jos tuuri käy ja saataisiin laurinniityntieltä neljiö se olisi kuin lottovoitto :D

Mikä vitun neljiö?

Vierailija
50/93 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta sitten niille itse vuokransa maksaville jäisi ne kaikista kalleimmat asunnot. Itse ainakin mieluummin maksaisin mahdollisimman pientä vuokraa (en saa mitään tukia) eli mieluummin ottaisin sen halvemman ja vähän huonomman asunnon. Useampi satanen kuussa voi kuitenkin olla hintaeroa ja sille löytyy minulla kyllä muutakin käyttöä.

Tää on just vaikea kysymys. Kaikki tarvitsisivat niitä kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja eikä kenekään tarkoitusperiin ole hyvä kallis vuokra-asunto. Palkansaaja ei halua maksaa kiskurivuokraa jolla jo maksaisi omaakin mutta sitten taas ne jotka asuvat valtion tuella täysin syövät sitä enemmän rahaa mitä kalliimmassa asuvat. Kenelle ne Saton ja VVO:n asunnot on tarkoitettu? Esim. joku 90m2 neliö ja vuokra joku 1400€ minimi eikä edes millään loistosijainnilla Helsingistä tosin. Uskon että näissä asunnoissa vaihtuu asukkaat aika tiuhaan nykyään. Joku ottaa kun on pakko mutta heti kun on mahdollista ostaa oman tai siirtyy ehkä asumisoikeusasuntoon. Kyllähän näitäkin on annettu niille jotka asuvat valtion kustantamana täysin mutta aika kalliiksi menee sekin lysti kun vastaavan kokoinen asunto vastaavalla sijainnilla maksaisi ehkä kaupungilta vain n. 950€ eli huomattavasti vähemmän.

Vierailija
51/93 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanantaina 6.2 tuli ilmoitus asunnosta. Kaksi Hesassa työssäkäyvää plus muksu toiselta paikkakunnalta. Kiitos! Muutamme oikein mielellämme halpaan ja edulliseen rivariin. :D

Vierailija
52/93 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vautsi! Paljon onnea!! Onko kukaan muu saanut tarjousta?

Vierailija
53/93 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lottovoittaja kirjoitti:

Maanantaina 6.2 tuli ilmoitus asunnosta. Kaksi Hesassa työssäkäyvää plus muksu toiselta paikkakunnalta. Kiitos! Muutamme oikein mielellämme halpaan ja edulliseen rivariin. :D

Onnea! Asutteko valmiiksi stadin asunnoissa? Eli olitteko ns vahtajia.

Vierailija
54/93 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saimme myös miehen kanssa laurinniityntieltä asuntotarjouksen! Lapsia ei ole vielä :) molemmat olemme hyväpalkkaisessa työssä.

Vierailija
55/93 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me saimme myös miehen kanssa laurinniityntieltä asuntotarjouksen! Lapsia ei ole vielä :) molemmat olemme hyväpalkkaisessa työssä.

Paljon onnea! Milloin saitte ja minkä kokoisen? Asuitteko jo stadin asunnoilla?

Vierailija
56/93 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
57/93 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lottovoittaja kirjoitti:

Asuuko teidän muksu siis toisella paikkakunnalla?

Vierailija
58/93 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lottovoittaja kirjoitti:

Asuuko teidän muksu siis toisella paikkakunnalla?

Ei vaan kaikki asutaan toisella paikkakunnalla. Tuli hiukan hassusti kirjoitettua. :D Ei olla Stadin asukkaita kun ei asuta kehä kolmosen sisällä. Vielä.

Vierailija
59/93 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköd noissa oo nykyään tulorajat?

Vierailija
60/93 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että Jakomäen uudet asunnot menee sossutapauksille. Jakomäessä on nyt keskimääräistä paljon enemmän huono-osaisia ja näihin uusiin asuntoihin otetaan varmasti hyvin koulutettuja työssäkäyviä. Nuo Jakomäen uudet talot on todella hienoja (kaupungin vuokra-asunnoiksi) ja materiaalit on paljon hienommat kuin monissa muissa uudiskohteissa. Selvästi on yritetty tehdä taloja mahdollisimman houkutteleviksi myös niille, joita Jakomäen huono maine arveluttaa.

Hahaha :DD luuletko tosiaan, että hyvin koulutetut työssäkäyvät haluavat johonkin hekan jakiksen kämppiin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän