Ottaisitko sijaisuuden vastaan jotta voisit kokeilla uutta alaa?
Olen leipiintynyt kunnallisessa hommassa, vakipaikalla kuitenkin. Nyt mulle tarjottiin äititiysloman sijaisuutta yksityisessä firmassa, toiselta, kiinnostavalta alalta.
Jatkosta ei tietoa, virkavapaata anoisin, mutta sen saanti ei varmaa.
Lomat sijaisuudessa lyhyemmät, palkka suunilleen sama, työmatka pidempi. Eli samalla palkalla olisin päivisin pidempään poissa kotoa... muttanelikymppiselle ehkä viimeinen mahdollisuus työelämässä testata jotain uutta ja erilaista.
Mitä tekisit?
Kommentit (12)
Meillä (Tampere) juuri evättiin virkavapaat, mikäli on tarkoitus mennä toisen työnantajan palvelukseen. Sama ongelma edessä ensi vuoden syksyllä, jolloin valmistun uudelle alalle: ei töitä tiedossa, vanha vakiduuni väärällä alalla ja muutenkin paskahko, mutta onpahan jotain?
Niin kun sen vanhan "paskan viran" takausin saaminen loppuvuodesta on erittäin epävarmaa. Toisaalta vanha tylsä duuni mielummin kuin ei mitään, mut tää uusi voisi piristää mielialaa ja ehkä poikia jotain uutta jatkossa.
Ja ne pitkät kunnalliset lomatkaan ei niin ole tarpeen enää nyt, kun lapset on isompia koululaisia
Ap
Mä ottaisin uuden työn vain siinä tapauksessa, jos virkavapaa vakiduunista olisi ok. Joo, riskejä pitää ottaa ja kokeilla uusia juttuja varsinkin jos on leipääntynyt mutta mieti tosissaan sitä vaihtoehtoa, että 9kk päästä olisit kokemusta rikkaampana kyllä mutta työttömänä.. kenties pitkänkin ajan?
Ottaisin sijaisuuden ehdottomasti. T. kunnan työntekijä
Vierailija kirjoitti:
Mä ottaisin uuden työn vain siinä tapauksessa, jos virkavapaa vakiduunista olisi ok. Joo, riskejä pitää ottaa ja kokeilla uusia juttuja varsinkin jos on leipääntynyt mutta mieti tosissaan sitä vaihtoehtoa, että 9kk päästä olisit kokemusta rikkaampana kyllä mutta työttömänä.. kenties pitkänkin ajan?
Ajattelin, että jos virkavapaata saan niin otan kyllä sen sijaisuuden. Jos. Irkavapaata ei myönnetä... siinäpä se pulma esiin astuu. Uutta vakutyötä ihan uudelta alalta kun onhankalaa saada. Enkä ihan valmis vielä olis tähän kuoppaan jymähtämään... työelämää vielä 20 vuotta jäljellä.
Ap
Mä ottaisin riskin ja sijaisuuden. Kuulostat tosi kyllästyneeltä nykyiseen työhösi. Puhut paskasta työstä, se ei ole kiinnipitämisen arvoista. Olet nelikymppinen, jaksatko samaa paskaa vielä 25 vuotta? Haluatko edes jaksaa?
Tämän päivän ongelma työmarkkinoilla on ettei ihmiset uskalla vaihtaa työpaikkaa. Eivät uskalla päästää irti.
Elämä kantaa, kun yksi ovi sulkeutuu niin toinen avautuu.
Tuletteko toimeen yhden henkilön palkalla?
Vierailija kirjoitti:
Tuletteko toimeen yhden henkilön palkalla?
Periaatteessa joo, mutta en nyt tietenkään vapaaehtoisesti siihen tilanteeseen haluaisi joutua.
Ap
Lähiesimies on sen puolella että virkavapautta myönnettäisiin, päättävä taho on kuitenkin seuraava porras ylemmäs eikä sillä orrella istuva kukko mitenkään joustava ja yhteistyöhaluinen. Eli varmaa vapaan saanti ja viran pitäminen takataskussa ei ole.
Mietintä päällä siis edelleen.
Niin ja jos virkavapaata ei myönnetä, joutuisin irtisanoutumaan vakipaikalta. 9 kk:n päästä en tiedä onko töitä,
Toisaalta taas homma saattaisi jatkua hoitovapaan ajan, ehkä firmassa muita tehtäviä, ehkä viihtyisin nykyistä työtäni (kohta 15 vuotta samaa) paremmin, heräisin eloon kunnallisesta koomasta ;)
Ap