Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saada ruokailuihin järkeä?

Vierailija
30.01.2017 |

Syön ihan miten sattuu ja mitä sattuu. Olen yhden lapsen äiti ja naimisissa. Olen tänään syönyt pelkästään keksejä, pullaa ja karkkia enkä muuta. Saa noillakin mahan täyteen mutta oloni on aika kurja. Olen hoikka (bmi 19) mutta silti asialle voisi jotain tehdä. Asiaa hankaloittaa se että vain edellä mainittuja ruokia tekee mieli...en siis syö kasviksia tai mitään muutakaan lähes ollenkaan. Mistä lähtisin liikkeelle?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele syömään kunnon ruokaa. Aloita aamupalasta. Ala vaan yksinkertaisesti kokkaamaan joka aamu vaikkapa puuro tai tekemään kunnon ruisleipä tai jugurttia ja marjoja tms. Sitten otat seuraavaksi lounaan jne.

Jos sulla on lapsi, niin mitä hän syö? Toivottavasti hän saa jotian muutakin kuin keksiä ja karkkia ja etkö sä voi silloin syödä sitä samaa ruokaa?

Vierailija
2/14 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä että et osta kotiisi mitään keksejä ja pullia. Mietit mistä kasviksista tykkäät ja otat tavoitteeksi että syöt niitä väh. Puoli kiloa päivässä. Lapsikin tarvii terveellistä ruokaa joten lastasi ajatellen opettelet laittamaan sellaista, sitä syötte sitten molemmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet sokerikoukussa. Syöt kuin 3-vuotais, jonka annettaisiin itse päättää. Minäkin haluaisin syödä pelkkää makeaa, mutta järkeni sanoo sen olevan epäterveellistä, joten syön muutaman karkin tai pullan vain kerran viikossa...

Vierailija
4/14 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä munkin tekee mieli pelkästään keksiä, pullaa ja karkkia. Kaalilaatikkoa ei niinkään. Mutta kun on kova nälkä eikä kaapissa ei ole noita ensimmäisiä vaan vain tuota jälkimmäistä niin syön sitten sitä. Ja pysyn terveenä. Ruoka on polttoainetta. 

Vierailija
5/14 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet sokerikoukussa. Syöt kuin 3-vuotais, jonka annettaisiin itse päättää. Minäkin haluaisin syödä pelkkää makeaa, mutta järkeni sanoo sen olevan epäterveellistä, joten syön muutaman karkin tai pullan vain kerran viikossa...

Ja lisäys vielä tähän, että tuo edellinen neuvo ettet osta herkkuja kotiin on todella hyvä. Minäkään en saa rauhaa, jos tiedän kotona olevan karkkia, keksiä, jäätelöä. En enää edes leivo, koska sitten syön. Ostan miehelle pullan irtomyynnistä ja semmoista pullaa, josta en itse pidä. Ja ostan muille perheenjäsenille laktoosipitoista jäätelöä, johon en voi itse sortua... Pyydän lapsia syömään lauantaikarkkinsa minulta salaa... Olen paljon virkeämpi ilman sokeria. Saan jopa jalkakramppeja jos syön sokeria...

Vierailija
6/14 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Älä osta kaupasta keksejä, karkkeja, pullaa... Jätät ne yksinkertaisesti kauppaan. Ostat vaan peruselintarvikkeita nyt alkuun.

2. Pidä päiväkirjaa syömisistä. Ei tarvitse tarkkaa päiväkirjaa, mutta sillee, että olet suurin piirtein kartalla syömisistäsi eli mitä syöt ja milloin. Pidä vaikka alkuun 3 viikkoa.

3. Älä kokeile mitään erikoisruokavalioita, vaan syö aivan normaalia ruokaa (lihaa, kalaa, kasviksia, riisiä...)

4. Syö vain silloin, kun on nälkä.

5. Älä syö itseäsi ähkyksi, vaan jätä vatsaan vähän tyhjää tilaa

6. Jos tekee mieli välipalaa, ota vaikkapa leivänpala, jogurttia ja hedelmä. Keksejähän sinulla ei ole, koska ne ovat kaupassa.

7. Juo tarpeeksi vettä

Vierailija
7/14 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et osta herkkuja ja alat tehdä kunnon ruokaa. Ei se sen vaikeampaa ole.

Vierailija
8/14 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä munkin tekee mieli pelkästään keksiä, pullaa ja karkkia. Kaalilaatikkoa ei niinkään. Mutta kun on kova nälkä eikä kaapissa ei ole noita ensimmäisiä vaan vain tuota jälkimmäistä niin syön sitten sitä. Ja pysyn terveenä. Ruoka on polttoainetta. 

Itseasiassa ruoka ei ole pelkkää polttoainetta. Jos olisi, niin silloinhan olisi sama mitä syö kunhan on tarpeeksi energiaa.

Vierailija
9/14 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oli hyvä ohje, että ne keksit ja herkut jätetään kauppaan. Et vaan osta niitä! Helppoa, jätät vaan jotain tekemättä.

Mutta se toinen puoli, että jotain pitää syödä. Suunnittele. Jos alat syömään vasta sitten, kun on nälkä, olet jo myöhässä. Ainakin näin alkuun. Sen jälkeen kun olet oppinut tekemään oikeaa ruokaa, niin asia on toinen. Varsinkin lapsiperheessä ruoka-ajat ovat tärkeitä, opit kyllä milloin se nälkä tulee.

Tee viikon ruokalista. Aamupala aina samanlainen, vähentää sitä pohtimista mitä söisi. Lounaaksi keitto, välipalaksi hedelmä, päivän pääruoka syödään yhdessä. Iltapalan voi aikuinen jättää väliin, tai ottaa jugurtin ja korpun.

Googlaa "viikon ruokalista" niin pääset alkuun. Kaiva peruskoulusta saatu köksänkirja esiin. Tai etsi reseptit netistä. Kukaan ei osaa ihan vaan luonnonlahjakkuutena tehdä ruokaa, siihen menee aikaa että saa niin maut kuin ravintoarvot kohdilleen.

Vierailija
10/14 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä neuvoisin syömään ateriat säännöllisesti, enkä missään tapaksessa odottaisi siihen asti että tulee kova nälkä, sillä silloin sitä juuri päätyy hotkimaan jotain runsaskalorista pikaeinestä.

Vierailija
11/14 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmiset ovi olla erilaisia. Karkki, pulla ja keksit on kaikki minun mielestä tosi tylsän makuisia. Sokeria, sokeria, vehnäjauhoa, rasvaa. En syö jos ei ole pakko.

Ala tehdä oikeaa, hyvää ruokaa. Kasviksia, puhtaita raaka-aineita, yrttejä, valkosipulia, chiliä, jotain mikä oikeasti maistuu.

Vierailija
12/14 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et osta kasviksia, et myöskään syö niitä kotonasi. Eli siitä se kasvisten lisääminen ruokavalioon lähtee, että ostat niitä kaupasta. Kannattaa ostaa tuttuja kasviksia, ja lisäksi tutustua johonkin, mitä et tiedä aikaisemmin maistaneesikaan. Mausteita kivasti sekaan, niin hyvää tulee.

Netistä löytyy paljon hyviä ruokaohjeita. Kannattaa lukea se valmistusohje kokonaan ennen kuin päätät alkaa kokkaamaan ko. ruokaa. Jos et ymmärrä jotain käytettyä termiä, selvitä mitä se tarkoittaa, tai etsi toinen ohje.

Vierailija
13/14 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä neuvoisin syömään ateriat säännöllisesti, enkä missään tapaksessa odottaisi siihen asti että tulee kova nälkä, sillä silloin sitä juuri päätyy hotkimaan jotain runsaskalorista pikaeinestä.

Tämä jakaa mielipiteitä. Minulla tulee nälkä tiettyinä aikoina päivässä, hyvinkin säännöllisesti. Eli ruoka-ajat pysyvät säännöllisinä oikeastaan itsestään. Tietysti heittoa ehkä jollain aterialla saattaa olla tunti riippuen päivästä, mutta aika hyvin keho ilmoittaa joka päivä liki samoihin aikoihin, milloin ateria on syytä laittaa kurkusta alas. Jos söisin muulloinkin, niin söisin varmasti jatkuvasti ja suuremman kokonaismäärän. Näin on pysynyt paino vakiona viimeiset 3 vuotta, ja kaloreita tullut kulutukseen nähden riittävästi, muttei liikaa. Harrastan myös liikuntaa melko paljon.

Vierailija
14/14 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei puhuttu mistään kovasta nälästä, vaan ihan normaalista nälän tunteesta. Ateriat voi syödä säännöllisesti myös silloin kun syö silloin kun on nälkä.