Syöminen turvottaa jopa neljä kiloa
Olisikohan kohtalontovereita. Periaatteessa mitä tahansa syönkin, se turvottaa. Eniten turvottaa riisi ja pasta ja esimerkiksi pizzan syömisen jälkeen saan löysän vatsan.
Mutta pelkkä hiilari ja jauhot ei selitä, sillä salaatti ja kasvikset turvottaa, kala turvottaa. Eilen oli ihan Michelin-ukko -olo, olin syönyt sushia. En meinannut saada takkia kiinni. Illalla ennen nukkumaanmenoa punnitsin huvikseni itseni (pahin turvotus oli jo mennyt enkä ollut syönyt iltapalaa) ja ero oli 4 kiloa normaaliin painoon. Tuollainen määrä turvotusta ja nestettä ei mene enää normaalin piikkiin millään.
En syö itseäni ähkyyn edes. Hedelmät ei turvota eikä esimerkiksi kevyt tomaattikeitto.
Mitä syödä? Onko olemassa jotain probiootteja tai jotain mikä auttaisi?
Kommentit (21)
Oletko kokeillut fodmap-dieettiä? Turvotus heti ruokailun jälkeen ei voi johtua siitä, että juuri syömäsi ruoka ei vatsallesi sovi. Ruoan kun on kuljettava ensin paksusuoleen bakteerien käytettäväksi, joka ei ihan puolessatunnissa tapahdu. http://www.fodmap-keittioni.fi/tietoa/fodmap-ruokavalio Kokeile pari viikkoa syödä vain näitä sallittuja ruoka-aineita ja mieti huomaatko eroa olossa. Vaatii jonkin verran mielikuvitusta, mutta yllättävän monipuolisia aterioita saa fodmap-ystävällisistä ruoka-aineistakin tehtyä. :)
Jotta painosi voi kohota aterian takia 4 kiloa sinun on syötävä/juotava vähintään 4 kiloa. Kai ymmärrät tämän itsestään selvän perusasian? Voisin kuvitella, että 4 kilon edestä kun vedät ruokaa ja juomaa kerralla on olo hieman turvonnut.
Sulla on varmaan ärtynyt suoli? Omaan pahimaan mahanturvoteluun ja kipuihin on auttanut piihappogeeli.
Samaa täällä. Mulla helpotti kun jätin pastan ja vaalean leivän pois. Lisäksi pienensin annoskokoa huomattavasti ja opettelin pureskelemaan kunnolla ja lopetin hotkimisen. Tarpeeksi vettä ja maitohappobakteerit luonnollisesti jugurtista (partaukko). Jos kasviksista tulee oireita suosittelen jättämään fodmapit pois ja höyryttämään.
Jos ei auta niin ravitsemusterapeutti on oikea osoite.
Ei se sun kroppasi ilmasta ime neljää kiloa, vaan se on sinne syömällä/juomalla ollut pakko itse laittaa. Ihme harhaluuloja.
Vierailija kirjoitti:
Jotta painosi voi kohota aterian takia 4 kiloa sinun on syötävä/juotava vähintään 4 kiloa. Kai ymmärrät tämän itsestään selvän perusasian? Voisin kuvitella, että 4 kilon edestä kun vedät ruokaa ja juomaa kerralla on olo hieman turvonnut.
Vierailija kirjoitti:
Ei se sun kroppasi ilmasta ime neljää kiloa, vaan se on sinne syömällä/juomalla ollut pakko itse laittaa. Ihme harhaluuloja.
Täällä taas oman elämänsä tohtorit. Tiesittekö, että paastollakin kroppa voi kerätä nestettä jolloin paino voi nousta. AP ei puhunut lihonneensa neljää kiloa.
Arvostelijoille tiedoksi, että olen 165/58 joten noi ahmimis- ja muut vammajutut voitte unohtaa. Vituttaa kysyä mitä tahansa vatsaan liittyvää missä tahansa, kun vastaus on aina "no syö vähemmä :D mitäs ahmit :D"
Muille vastaajille tässä vaiheessa jo kiitos.
ps. haluan nähdä sen henkilön joka vetää 4 kiloa sushia naamariinsa.
-AP
Mulla on sama ongelma. Aamulla vatsa on litteä, mutta ei tarvitse kuin juoda kahvia ja vettä niin vatsa turpoaa palloksi. Puhumattakaan siitä, miltä vatsa näyttää lounaan jälkeen. Illalla näytän jo siltä että olisin raskaana. Syödyllä ruoalla ei juuri ole merkitystä, vatsani ei tunnu hyväksyvän mitään ruokia. Salaattia voin syödä turpoamatta, mutta aika yksitoikkoista vetää salaattia päivästä toiseen.
5 jatkaa vielä: mulla toi ruokavaliomuutos alkoi sitten vaikuttaa vasta usean kk jälkeen.. eli kärsivällisyyttä vaaditaan. Yksikin pizza/pasta palautti heti koko turvotusrumban.. Nykyään voin jo syödä harvakseltaan vähän noita eikä enää yhtään niin pahat oireet.
IBS todennäköisesti, kannattaa silti käydä lääkärissä jotta voi olla varma, ettei kyseessä ole mitään vakavampaa kuten tulehduksellinen suolistosairaus tai keliakia.
FODMAP-ruokavalio auttaa IBS:n tehokkaasti useimmilla.
Mikä on paras probiootti/maitohappobakteeri joka on auttanut ihan purkista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas oman elämänsä tohtorit. Tiesittekö, että paastollakin kroppa voi kerätä nestettä jolloin paino voi nousta. AP ei puhunut lihonneensa neljää kiloa.
Kengänpohjien läpikö se keho ne nesteet imee maasta vai suoraan ilmasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kengänpohjien läpikö se keho ne nesteet imee maasta vai suoraan ilmasta?
Näin juuri, jos syömättä paino nousee neljä kiloa niin silloin on tempaissut neljä litraa nestettä. Ei ihme että vatsa pömpöttää :D
Minulla ihan sama juttu. Kaikki turvottaa, aivan sama mitä syön tai juon. Pahin turvotus tulee kuitenkin jauhoista. Eipä tähän mikään auta. Keliakiat sun muut testaan heti kun muistan ja jaksan.
Siis mitä? Painosi on noussut 4kg, mutta et ole syönyt/juonut 4kg:a? Mitä ihmettä on tapahtunut? Mistä se sun turvotus niitä kiloja ammentaa?
Herrajestas että voi olla tyhmiä ihmisiä!!
Siis minäkin pidin huuhaana tuota turvotusta, mutta se on jokin solun sisäinen juttu yms. Googlatkaa.
Vanha ketju, mutta päädyin tänne kun googlailin aiheesta. Minullakin siis ongelmana turvotus. Tänään söin pastaa ja vaaleaa leipää ja on tukala olo. Joskus tuntuu, että turvottaa, vaikkei ole vielä syönyt edes mitään. Täytyisi ottaa itseä niskasta kiinni ja alkaa syödä tuolla foodmap-tyylillä. Olisi mielenkiintoista kuulla, mitä ap:n vatsalle kuuluu, jos olet vielä täällä? Ja muidenkin kokemukset tietysti.
^