Eri neuvoloiden ultra käytännöt
Heips kaikille!
Ekan kerran kävin ultrassa rv 6+4 Taysin hormoni ja hedelmättömyys poliklinikalla. Nyt oli sitten eka neuvola maanantaina. Siellä sain sitten tietää että eka neuvolan ultra tehdään VASTA raskausviikolla 18. Paitsi sitten jos haluan mennä niskapoimu-ultraan,niin sitten ultrataan jo viikolla 12. Olen nyt viikolla 9+0 tasan. Olen kuitenkin ymmärtänyt että joissakin neuvoloissa np ultra tehdään ilman muuta vaikka kyseessä olisikin alle kolmekymppinen nainen. Tarjosivat neuvolassa mulle myös sikiöseulontaa yhtenä vaihtoehtona tuon np:n lisäksi. Mulla on nyt seuraava ultra reilun 2 viikon päästä ja silloin kuulemma vielä ehtii siihen np juttuun jos sitä haluan. Tulipahan aika sekava juttu mutta toivottavasti joku saa selvää ja ossais jotain vastata.
Eli onko teillä todellakin eka ultra vasta viikolla 18 jos ette näihin mihinkään tutkimuksiin ole osallistunut? Me miehen kanssa ei vielä tiedetä osallistutaanko niihin tutkimuksiin kun ne on kuitenkin niin ristiriitaisia ne tulokset.
t. Ansku ja masukki 9+0
Kommentit (8)
Täällä Jyväskylässä tehdään vain yksi ultra ja se ajoittuu rv 10-12. Eikä siellä mielestäni edes mitään nistaturvotusta mitata, vaan tarkistetaan raskauden kesto ja määritetään sen pohjalta laskettuaika. Kävimme ekassa ultrassa hoitopaikassamme rv 6+5 seuraava ultra olisi sitten ilmeisesti tuo neuvolan tarjoama ultra. Lisäksi ajattelimme käydä yksityisellä siinä niskaturvotus-ultrassa ja rakenneultrassa. Minäkään en halua mihinkään seerumiseulontaan saatikka lapsivesipunktioon. Onhan tuo nt-ultrakin vähän epäluotettava seulontakeino, mutta jos siellä nyt näyttäisi, että vauva olisi pahasti sairas niin sitten kai sitä selvittäisi lisää. Kyllähän nämä seulonnat omalta osaltaan nostaa karvat pystyyn, mutta toisaalta haluaa tietää jos jokin on vialla.
mörötin rv 7+1
Tosin itse kävin yksityisellä alkuraskauden ultrassa 8+4 viikolla ja tuon np-ultrankin olen varannut yksityiseltä :) Tämä raskaus on ollut niin työn ja tuskan takana, että haluan pelata " varman päälle" , jos näin voisi sanoa.
Terkuin: Je_Ni 10+5
Tästä oli juttua joskus syksyllä ihan valtakunnan lehdissä. Eli ultrien ja neuvoloiden määrä raskauden aikana on ihan kiinni paikkakunnasta. Meillä tarjotaan sekä veriseula (papp-koe), niskaturvokeultra (rv 11+4-12+6 välillä) ja rakenneultra (n. rv 21). Ja nuo tehdään joko paikallisessa keskussairaalassa äitipolilla tai neuvolassa. Jos ei tarjota kuin yksi ultra, niin joillain paikkakunnilla saa itse valita onko se nirkaturvoke- vai rakenneultra. Toisilla paikkakunnilla valintaa ei voi tehdä. Olen huomannut, että jos tehdään vain yksi ultra, niin useinmiten se on tuo rakenneultra, mutta se tehdään jo rv 18 eikä esim. rv 21 niin kuin täällä.
Toivottavasti valaisi asiaa!
Loviisa
Kiitos vastauksista! Kyllä tämä raskaus oli meillakin työn ja tuskan takana. Yli viisi vuotta odoteltiin ja ekasta inseminaatiosta sitten vihdoin tulin raskaaksi. Nyt tuntuu vaan niin kuin ei mahassa mitään olisikaan, ja haluaisin päästä katsomaan onko kaikki kunnossa.
Aika lailla tosiaan noi ultrakäytännöt poikkeaa toisistaan eri paikkakunnilla. Meillä on nyt niin että jos en mene np ultraan niin seuraava ultra on vasta rv 18. Joten kai se on mentävä siihen np ultraan sitten.
Oli muuten kirjoitusvirhe mulla tuolla aloitusviestissä. siinä oli että seuraava ultra olis kahden viikon päästä, näin ei ole, vaan seuraaava neuvola on kahden viikon päästä, siis ei ultra.
Yksityiselle ultraan vois kai mennä mutta se tietysti maksaa. Hullukshan tässä tulee jos joutuu raskausviikolle 18 odotteleen ekaa neuvolan ultraa.
Mulla on menossa toinen raskaus ja mulle on kummallakin kerralla neuvolasta kehotettu menemään nimenomaan np-ultraan (n.rv13). Siellähän koitetaan jo niitä rakenteitakin tiirailla, ja jos kaikki näkyy hyvin, eikä mitään kummempaa ole, se on sitten siinä; toista ultraa ei tarjota, ellei jotain ongelmaa myöhemmin ilmene. Näin on mulla ollut, ja ekassa raskaudessa kävinkin sitten yksityisellä keskiraskauden rakenneultrassa - ihan vaan varmuuden vuoksi. Varmaan menen nyt toisenkin kanssa kun se aika koittaa.
-Tua rv14
, jossa päivähoitopaikatkin on kiven alla, julkisen ultria tarjotaan yksi. Sen saa itse valita. Mikkelissä vuonna 1998 oli kaksi ultraa.
Vähän uutta tietoa: olin tänään neuvolassa, ja sielläpä täti sanoikin, että nykyään käytännössä melkein kaikki odottajat pääsee Treellakin kahteen ultraan, siis sekä np että rakenne. Että kun on todettu, ettei np-ultrassa kuitenkaan vielä kaikilta näe " kaikkea" , niin osa sitten on päässyt kahteen, ja tasapuolisuuden nimissä pitäisi tarjota kaikille sama mahdollisuus. Ja kun muuallakin Suomessa harrastetaan paljon kahta ultraa...
Ja niinpä mekin nyt sitten saatiin aika rakenneultraan (rv20), vaikka ei alunperin pitänyt!
-Tua
käsityksen, että meitin kaupungissa on vain yksi ultra, np-ultra! no, tiistaina soittelin aikaa th:lta ja aloitin puhelun että minun piti tällä viikolla sitä np-ultraa varata! Th siihen sanoi että niin tarkoitatko sitä alkuraskauden ultraa, että eihän täällä np:tä tehdä?? Olin aivan pihalla ja sanoin et se ultra joka pitäisi olla rv 12-14?? Th sanoi että juuri se on se alkuraskauden ultra!! Se on nyt maanantaina rv 12+6 ja ainoa tässä kaupungissa... En sitten tiedä katotaanko tuossa ultrassa vain laskettua aikaa?? Rv 16 on vielä se verikoe, joka kertoo osan sikiön kehityshäiriöistä!
Mekin kävimme Taysissa rv 6+5 alkuraskauden ultrassa!
MiaMik rv 12+1