Miten perunamuusi tehdään? Voiko tehdä kuorimatta perunoita?
Joo, oon tosi uusavuton, kysyn jottei tarvitsisi jatkossa olla.
Elikkäs. Haluaisin tehdä perunamuusin, mutta mulla ei ole kuorimaveistä. Voiko muusin tehdä ilman perunoiden kuorimista?
Olen tehnyt muusia kerran aiemmin, sauvasekoittimella, ja siitä tuli jotenkin liisterimäistä eikä koostumus ollut yhtään miellyttävä. Ostin tätä kertaa varten perunasurvimen, sillä luin, että sitä käyttäen saa parhaan koostumuksen.. Voiko muusista tulla liisteriä tuolla survimellakin ja mikäli joo, niin mitenköhän liisteröitymisen voisi välttää?
Olen ostanut ainesosiksi jauhoisia perunoita, täysmaitoa ja voita.
Kommentit (55)
Se liisteriys on enemmänkin kiinni perunalajikkeesta. Jauhoisesta tulee hyvää muusia, kiinteästä lajikkeesta liisteristä kuhmuraista survosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kuori koskaan. Tulee enemmän makua, ja kuorissa on ravinteita. Eka pilkon perunoita vähän pienemmiks, jos ne on isoja. Sit keitän, kunnes ne on kypsiä. Kaadan veden pois. Laitan sekaan kaurakermaa ja suolaa ja ryhdyn survomaan.
Just..........hyi helvata.
Joo on se ihan kamalaa, kun ihmisillä on eri makumieltymyksiä. :D
No eksä tiedä et juuri minun makuni on se ainoa oikea ;)
Mene kaupassa pakastealtaalle ja bongaa sieltä Apetit perunamuusi, sellaisissa pahvipurkeissa. Lisää 1½ dl maitoa tai vettä, laita mikroon täysteholle 7 minuutiksi. Sekoita ja syö. 1 purkista riittää 2-3 hengelle .
Valitse jauhoiset perunat, esim. uuniperuna. Poista kuorista ruvet ja idut. Keitä kunnes ovat pehmeitä ja alkavat halkeilla, siis hiukan kauemmin kuin normaalisti. Kaada keitinliemi pois mutta säästän vähän. Kuori perunat ja survo nuijalla tasaiseksi. Lisään keitinlientä tai maitoa kunnes muusi on sopivan pehmeää. Tässä vaiheessa voi lisätä kermaa, voita, suolaa ja yrttejä, muttei ei ole välttämätöntä.
Nuijalla ei tule aivan tasaista muusia, vaan siihen jää sattumia, mistä minä pidän. Täysin tasaista saat käsin kierrettävällä sosemyllyllä. Sauvasekoitinta ei pidä käyttää, ettei tule liisteriä.
Kuoret eivät muutu muusiksi survomalla. Jos haluat syödä ne, on kaksi vaihtoehtoa. Voit hienontaa kuoret kuorimisen jälkeen veitsellä tai sauvasekoittimella karkeaksi ja lisätä muusin joukkoon, tai voit ennen keittämistä viillellä kuoren valmiiksi. Kun syöt kuoren, varmista, ettei perunoissa ole lainkaan vihertävää väriä. Tuontiperunoita en käyttäisi, sillä etelässä kuoria ei ole tapana syödä - kuulemma korkeamman solaaniinipitoisuuden takia, mutta saattaa olla pelkää varovaisuutta.
Ei mullakaan ole kuorimaveistä, kuorin perunat tavallisella veitsellä tai juustohöylällä.
Keitän perunat ilman kuoria ja sen jälkeen muussaan ne ja lisään maitoa, voita, suolaa ja pippuria ja muussailen vähän lisää kunnes koostumus ja maku miellyttää sekä silmää että makuhermoja. Joskus lisään sekaan myös hieman juustoraastetta.
Omasta mielestäni perunat on maukkaampia kuorineen. Mikään pakko ei ole siis kuoria, vaan riippuu siitä, mistä itse tykkäät :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. Mitään pippuria ei tosiaankaan laiteta, niinkuin joku ehdotti. Raaka, pieneksi silputtu sipuli sekaan on ok tai ruohosipuli.
No tosiaankin laitetaan jos haluaa laittaa. Ihme keisarinnoja täällä.
M
Minä laitan perunamuussiin yleensä chiliä :D
Saan varmaan mammoilta kirveestä, kun kehtaan tehdä omaan makuuni sopivaa ruokaa.
Ei voi. Kuori perunat keitä noin 10 minuuttia, poista vesi ja laita 1/5 voi paketista, survo ja lisää 1dl mikrossa lämmitettyä maitoa ( mielummin punaista tai sinistä) vatkaa kunnes klimpit katoaa, anna vetäytyä.
Uusista kesäperunoista tulee liisteriä, survoi ne millä keinoin tahansa, sillä ne ovat vielä kovin vesipitoisia.
Olen maalta kotoisin ja meillä säästettiin jonkin verran ns. vanhoja perunoita kesäksi. Niistä tehtiin mm. lihakeitto ja muussi. Vasta myöhemmin syksyllä sen kesäiset perunat kelpasivat mainittuihin ruokiin.
Muussiin perunat yleensä kuoritaan. Ei tarvita kuorijaa, vaan mikä tahansa terävä pieni veitsi kelpaa. Mutta jos ei halua kuoria, niin voi keittää kuorineen, kuoria kuumana - varo näppejä! - ja survoa survimella tai sähkövatkaimella. Ensin murskataan perunat, sitten lisätään voita ja maitoa sekä suolaa ja survotaan tai vatkataan kuohkeaksi (ei saa vatkata liian kauan) ja lopuksi vielä hetkeksi kuumalle levylle, että kuplii hiukan. Varo pohjaan palamista sekoittelemalla kuumennuksen ajan. Ja sitten vain ääntä kohti vaikka tirripaistin kera!
PS Laktoosi-intolerantikko ei tietenkään kaada kuorittujen perunoiden keitinvettä viemäriin, vaan käyttää sitä maidon asemesta muussin notkistamiseen. Maukasta muussia tulee siis ilman maitoakin. Ne pippurit, sipulit ja muut mausteet ovat sitten jokaisen oma asia. Saksassa laitettiin muussiin ripaus muskottipähkinää, siis hyvin pieni ripaus, mutta se antoi mukavan säväyksen, samoin myös paistinperunoille.
Tee amerikkalainen smashed potatoes eli kypsäksi keitettyjä perunoita survaistaan kattilassa huolimattomasti rikki. Ei tarkoituskaan ole tehdä tasaista seosta. Sitten vähän maitoa, suolaa, parmesaania (tai juustoraastetta)... tämän jälkeen et palaa enää tavismuusiin!
Sipulin sijasta voit myös sekoittaa valmiiseen muusiin hieman kurkkusalaattia. Voi kuulostaa äkkiseltään oudolta, mutta toimii!
Sauvasekoittimella jos surauttaa, tulee liisteriä. Sähkövatkaimella kuohkeutat.
Vierailija kirjoitti:
Kuori vaikka juustohöylällä?
Juustohöylällä voi leikata tuorekurkkua,tulee ohuita viipaleita vaikka voileivälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunat voi kuoria kypsänäkin ennen survomista.
Joo, voi. Jos haluaa liisterimuusia.
Imelletyn perunalaatikon ohjeessa ne on keitettävä kuorineen ja kuoritaan vasta kypsänä. Ei niistä mitään liisteriä tule, jos eivät ehdi jäähtyä. Ei ne ihan helposti myöskään imelly.
Sosemylly on hyvä kapine myös muusin tekoon.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin epätasaista ja möykkyistä liisteriä, eli ei kannata käyttää sitä muusien tapettien kiinnittämiseen.
Jos ei ole minkään maailman survinta,puristinta tai myllyä, potut voi muusata vaikka tasapohjaisella pullolla.
Vierailija kirjoitti:
Survimella painellaan,kuoritut, keitetyt perunat pienemmiksi ja tavallisella puisella paistinlastalla sekoittaen maidon ja voin sekaisin,ei hirveästi vatkaten.Sattumia saa olla,mielestäni.
Ei sillä mitään merkitystä ole.