Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten perunamuusi tehdään? Voiko tehdä kuorimatta perunoita?

Vierailija
29.01.2017 |

Joo, oon tosi uusavuton, kysyn jottei tarvitsisi jatkossa olla.

Elikkäs. Haluaisin tehdä perunamuusin, mutta mulla ei ole kuorimaveistä. Voiko muusin tehdä ilman perunoiden kuorimista?

Olen tehnyt muusia kerran aiemmin, sauvasekoittimella, ja siitä tuli jotenkin liisterimäistä eikä koostumus ollut yhtään miellyttävä. Ostin tätä kertaa varten perunasurvimen, sillä luin, että sitä käyttäen saa parhaan koostumuksen.. Voiko muusista tulla liisteriä tuolla survimellakin ja mikäli joo, niin mitenköhän liisteröitymisen voisi välttää?

Olen ostanut ainesosiksi jauhoisia perunoita, täysmaitoa ja voita.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitaan jauhoinen pottulajike, esim. Rosamunda tai Vangogh,  ei tehdä muussia ennen lokakuuta. Kuoritaan 1,5 kg meidän perheessä vaikka puukolla ja keitetäänpotut  niin kypsäksi että melkein alkavat hajota (ei tule ns. sattumia). Kaadetaan melkein kaikki vesi pois, pieni tippa 1-1,5 dl talteen. Survotaan perunasurvimella, lisätään tilkka keitinvettä. Maito kuumennetaan mikrossa kuumaksi (ei ole välttämätöntä). Vatkaimella, ei sauvalla, muussataan potut ja lisätään samalla maitoa desilitra kerrallaan. Kun koostumut sopiva, lisätään voita ja suolaa.

Siinä se. Sauvalla on mullakin tullut liisteriä Vangoghista, kun tein liian aikaisin syksyllä.

Vierailija
42/55 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tekee kauheesti mieli perunamuusia :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kannattaa lisätä jo siinä vaiheessa, kun aloittaa muusaamisen paitsi silloin, kun käyttää puristinta tai myllyä. Voi sekoittuu paremmin perunaan kun se on muusissa ennen nestettä.

Vierailija
44/55 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä keitän kilon kuorittuja paloiteltuja perunoita, jätän vähäsen keitinvettä niiden sekaan, sitten 2dl kermaa ja survimella muusaus ja lopuksi reilusti voita ja suolaa. Tulee parempaa kuin maidolla jos ei rasvan määrästä välitä.

Vierailija
45/55 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri on kokki ja kertoi, että paras muusi tulee kuorien kanssa. Sanoi, että tulee kuohkeampi ja enemmän makua. En vaan millään muista, että miten hän tuon kuorimuusin tekee.

Vierailija
46/55 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras muussi on syntynyt, kun kypsennän perunat uunissa kuorineen suolapedillä. Tämän jälkeen kuorin perunat, survon survimella jättäen hieman sattumia ja tämän jälkeen sekaan voita ja maitoa vähitellen.

Vierailija
47/55 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jumalauta. Minä osasin tehdä perunamuusin jo kymmenvuotiaana. Mikä ihmisiä nykyään vaivaa? Eikö kakaroille opeteta muusin tekoa kotona tai edes koulun kotitaloustunnilla? Miten voi olla niin uusavuton ettei edes tiedä miten perunan saa kuorittua ilman kuorimaveistä?

Vaikea uskoa, että tämä aloitus on tosissaan kirjoitettu.

t. vm-1967

Vierailija
48/55 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen marssimaan kaupan pakastealtaalle ja ostamaan perunamuusiainekset sieltä. Pussissa on selkeät ohjeet.

Vierailija
49/55 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs muusistakin saa tappelun aikaan. :D Anyways: Tun vaa vinkkaamaan että perunan kuorissa on samaa myrkkyä mitä vihreissäkin perunoissa. Ei tietenkään mitenkään vaarallisia määriä mutta mikäli jotakuta kiinnostaa tietää... Lasten perunat nyt ainakin kannattaa kuoria.

Vierailija
50/55 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tehdä kuorineen, mutta sitten lopuksi siivilöit ne kuoret pois, eli kaadat muusin siivilään ja survot sen muusin pulikalla sihdistä läpi.

Vierailija
51/55 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaan paketti mummon muussia ja tehdään ohjeen mukaan . 2€. Jos haluaa yrittää itse pitää ottaa kauppaan suurennuslasi mukaan että näkee lukea tuotteiden käyttötarkoituksen . Myös pakaste altaassa on valmiita muusseja .

Vierailija
52/55 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpäs muusistakin saa tappelun aikaan. :D Anyways: Tun vaa vinkkaamaan että perunan kuorissa on samaa myrkkyä mitä vihreissäkin perunoissa. Ei tietenkään mitenkään vaarallisia määriä mutta mikäli jotakuta kiinnostaa tietää... Lasten perunat nyt ainakin kannattaa kuoria.

Aloittaja on ehkä syönyt perunoita kuorineen jo 4 vuotta ennen kuin sinä kiirehdit kertomaan myrkystä. Tiesitkö, että se myrkky on vesiliukoista.

Vierailija
53/55 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liisterin välttää muusaamalla perunat mahdollisimman kuumina ja kuivina. 

Vierailija
54/55 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paketti muussia kirjoitti:

Otetaan paketti mummon muussia ja tehdään ohjeen mukaan . 2€. Jos haluaa yrittää itse pitää ottaa kauppaan suurennuslasi mukaan että näkee lukea tuotteiden käyttötarkoituksen . Myös pakaste altaassa on valmiita muusseja .

Näin on eikä tarvitse perunoita kuoria.

https://www.mummon.fi/tuote/mummon-muusi-210g/

Sekoita pussillinen (105 g) muusijauhetta kiehautettuun veteen (5,5 dl vettä tai 3 dl maitoa ja 3 dl vettä). Anna tasaantua hetki. Lisää rasvaa maun mukaan ja nauti.

Peruna, suola, glukoosisiirappi, kasviöljy (palmu, rypsi), emulgointiaine E471, mausteseos, stabilointiaine E450, maitoproteiini, happamuudensäätöaineet E331, E330, hapettumisenestoaine E300.

Vierailija
55/55 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on ehkä syönyt perunoita kuorineen jo 4 vuotta ennen kuin sinä kiirehdit kertomaan myrkystä. Tiesitkö, että se myrkky on vesiliukoista.

Minä tulen nyt vielä myöhemmin kertomaan että juurikin kuorissa on ne vitamiinit. Muusin voi tehdä kuorineen, Suomi on niitä harvoja maita joissa perunoita kuoritaan muusiin tai uuniin 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme