Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten perunamuusi tehdään? Voiko tehdä kuorimatta perunoita?

Vierailija
29.01.2017 |

Joo, oon tosi uusavuton, kysyn jottei tarvitsisi jatkossa olla.

Elikkäs. Haluaisin tehdä perunamuusin, mutta mulla ei ole kuorimaveistä. Voiko muusin tehdä ilman perunoiden kuorimista?

Olen tehnyt muusia kerran aiemmin, sauvasekoittimella, ja siitä tuli jotenkin liisterimäistä eikä koostumus ollut yhtään miellyttävä. Ostin tätä kertaa varten perunasurvimen, sillä luin, että sitä käyttäen saa parhaan koostumuksen.. Voiko muusista tulla liisteriä tuolla survimellakin ja mikäli joo, niin mitenköhän liisteröitymisen voisi välttää?

Olen ostanut ainesosiksi jauhoisia perunoita, täysmaitoa ja voita.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuori vaikka juustohöylällä?

Vierailija
2/55 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tykkää kuorenpaloista muusissa niin siitä vaan.

Tavallisellakin veitsellä voi kuoria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan perunat kuoria vaikka tavallisella hedelmäveitsellä, ei pitäis olla ongelma. Ja kyllä tosiaan pitää kuoria ne potut.

Siitä tulee liisteriä eli oikeesti tapettiliimaa kun laittaa liikaa nestettä. Sitten voi käydä niinkin että laittaa liian vähän nestettä, jolloin se ei onnistu sittenkään.

Mutta hyvä aineet sulla on kyllä käytössä. Kunhan opit vielä niitä käyttämään niin luulis kyllä onnistuvan herkullinen muusi. 

Jokaisella on jotain kikkoja, niistä oli täälläkin ketju joskus.

Mutta eti nyt joku perusohje ja seuraa se tarkasti niin onnistut.

Vierailija
4/55 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusista perunoista voi tehdä muusin kuorineenkin koska se on niin ohut mutta näin talvella kuori alkaa olla sen verran paksu että kyllä ne olisi kuorittava.

Periaatteessa voit keittää kuorineen, kuori kypsät perunat ja tee niistä sitten muusi.

Survimella kuoritut peruna muus muus muus muusiksi, sitten nökäre voita ja loraus maitoa. Lisää maitoa varovasti ettei mene liian veteläksi. Ja aina välissä sekoittelu lastalla tai lusikalla. Kananmunaakin voi käyttää, saa lisää makua ja väriä, n. 1 muna per kilo muusia on ainakin toiminut hyvin.

Ja jos ekstrahyvää muusia haluat niin parmesaniraastetta sekaan ;)

M

Vierailija
5/55 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pakko kuoria, ne kuorenkappaleet muusissa on vastenmielisiä. Kuori juuresveitsellä tai muulla pienellä veitsellä.

Liisteröitymisen riskiä nostaa se, että perunoita seisotetaan keittämisen jälkeen. Ne pitää muussata välittömästi kun vesi on kaadettu pois. Itse muussaan sähkövatkaimella, tulee todella kuohkeaa. Muussataan ihan sileäksi, ennen kuin lisätään maito. Näin ei tule paakkuja.

Vierailija
6/55 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tietty suolaa ja pippuria. Muitakin mausteita oman maun mukaan.

M

Vierailija
7/55 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään on eri koulukuntia. Meillä ei kuorita koskaan, tykätään sattumista :) Keitä, muussaa, lisää maitoa, voita. Muussaa lisää. Nauti. 

Vierailija
8/55 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en lähtisi perunoita laittamaan kuorineen, sillä kuoret eivät muussaannu samoin kuin "sisäosa" ja jäävät ikäviksi sattumiksi muusiin. Kuoriminen onnistuu tavallisellakin veitsellä kunhan veitsi on tarpeeksi terävä ja on varovainen. Varovainen siksi ettei 1)leikkaa sormeen 2) leikkaa suurinta osaa perunasta kuoren mukana pois.

Liisteröitymiseen auttaa, että laitat maidon perunoiden sekaan lämmitettynä ja laita sitä riittävästi. (Tokihan olet valuttanut keitinveden pois ennen maidon lisäämistä) Aluksi seos saa olla jopa löysää, sillä neste imeytyy perunoihin muussauksen aikana. Liisterimäinen koostumus viittaisi liian vähään nestemäärään ja liian vähäiseen vatkaukseen. Muussauksen jälkeen seosta on hyvä vatkata kunnolla, jotta koostumus tulee kuohkeammaksi. Vatkaaminen onnistuu myös sillä survimella, vaikka onkin työläämpää kuin sähkövatkaimella.

Tarkemmin tekstisi luettuani liisteröitymisen syy on todennäköisesti sauvasekoitin. Se vain liiskaa perunat tiiviiksi massaksi eikä massaan pääse ilmaa, joka tekisi massasta kuohkeaa. Laitteista sähkövatkain sopii muusin tekoon paremmin.

Vierailija
9/55 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tää nyt voi olla tosissaan? No yksi tuttu meinasi tehdä uunilenkkiä HK:n sinisestä ja kysy että pitääkö nää kuoria........,huoh

Vierailija
10/55 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kuori koskaan. Tulee enemmän makua, ja kuorissa on ravinteita. Eka pilkon perunoita vähän pienemmiks, jos ne on isoja. Sit keitän, kunnes ne on kypsiä. Kaadan veden pois. Laitan sekaan kaurakermaa ja suolaa ja ryhdyn survomaan.

Vierailija
11/55 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kuori koskaan. Tulee enemmän makua, ja kuorissa on ravinteita. Eka pilkon perunoita vähän pienemmiks, jos ne on isoja. Sit keitän, kunnes ne on kypsiä. Kaadan veden pois. Laitan sekaan kaurakermaa ja suolaa ja ryhdyn survomaan.

Just..........hyi helvata.

Vierailija
12/55 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen usein näin: pesen perunat hyvin, keitän kuorineen. Kypsinä painelen metallisiivilän läpi (käytän puista perunanuijaa). Kuoret jäävät siivilään. Lisään sitten kuumennetun maidon ja voisulan perunasoseen sekaan. Mausteeksi suolaa, valkopippuria ja ihan aavistus hakattua sipulia/purjoa/ruohosipulia. Ihan paras pottumuusi!

Vierailija
13/55 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jessus millaisia muusin tekijöitä täällä onkaan 😂

Vierailija
14/55 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liisteriä saat myös aikaseksi jos perunat ehtivät jäähtyä.

Vierailija
15/55 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just..........hyi helvata.

Joo on se ihan kamalaa, kun ihmisillä on eri makumieltymyksiä. :D

Vierailija
16/55 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä käytä liian kiinteitä perunoita, ja voit tehdä ilman kuorimista. Itse tykkään syödä perunat aina kuorineen.

Vierailija
17/55 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunat voi kuoria kypsänäkin ennen survomista.

Vierailija
18/55 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunat voi kuoria kypsänäkin ennen survomista.

Joo, voi. Jos haluaa liisterimuusia.

Vierailija
19/55 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusista perunoista tulee liisteriä eli ei muusintekoon niitä.

Äh, kuorimaveitsi ei paljoa maksa ja niitä saa lähikaupastasi. Mut jos sitä nyt ei ole niin kuori joo varovasti jollain muulla veitsellä. Kuoritut ja paloitellut potut kannattaa huuhtaista ennen keittämistä, sekin vähentää liisteriä.

Teen niin, että keitän melko pieniksi pilkotut potut, kypsistä vesi pois. Survon jo alustavasti vähän, sitten sinne voi kuumien pottujen päälle että ehtii kunnolla sulaa. Suola ja vesi, ja sitten joko sillä survimella sekaisin tai sähkövatkaimella. Sauvasekoittimella tulee liisteriä. Mitään pippuria ei tosiaankaan laiteta, niinkuin joku ehdotti. Raaka, pieneksi silputtu sipuli sekaan on ok tai ruohosipuli.

Vierailija
20/55 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

. Mitään pippuria ei tosiaankaan laiteta, niinkuin joku ehdotti. Raaka, pieneksi silputtu sipuli sekaan on ok tai ruohosipuli.

No tosiaankin laitetaan jos haluaa laittaa. Ihme keisarinnoja täällä.

M

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi