Mitä opetat lapsillesi sukupuolista?
Kommentit (28)
Opetan sen että miehet ovat vahvoja ja eteenpäin meneviä suorittajia, ja naiset ovat lämpöisiä, empaattisia kodin hengettäriä :)
Sen, että on tyttöjä ja poikia. Tytöistä kasvaa naisia ja pojista miehiä. Fyysisesti tytöt ja pojat eroavat siinä, että tytöillä on pimppi ja pojilla pippeli. Vain naiset voivat synnyttää vauvoja ja vauvat kasvavat naisen masussa. Kaikki naiset eivät saa vauvoja. Äidit ovat naisia ja isit miehiä. Nuo ovat riittänet tähän saakka noille vielä alle 4-vuotiaille. Muita kysymyksiä ei ole ilmennyt aiheesta. Isompana voidaan sitten keskustella laajemmin aiheesta, jos tarveetta ilmenee.
En puhu lapselleni sukupuolista mitään. Hän saa sitten itse päättää onko cis-seksuaali mies vai mandariinisorsa.
Että pojilla on pippeli ja tytöillä etupylly.
Vierailija kirjoitti:
Sen, että on tyttöjä ja poikia. Tytöistä kasvaa naisia ja pojista miehiä. Fyysisesti tytöt ja pojat eroavat siinä, että tytöillä on pimppi ja pojilla pippeli. Vain naiset voivat synnyttää vauvoja ja vauvat kasvavat naisen masussa. Kaikki naiset eivät saa vauvoja. Äidit ovat naisia ja isit miehiä. Nuo ovat riittänet tähän saakka noille vielä alle 4-vuotiaille. Muita kysymyksiä ei ole ilmennyt aiheesta. Isompana voidaan sitten keskustella laajemmin aiheesta, jos tarveetta ilmenee.
Miksi et ole kertonut tisseistä?
Opetan, että on kaksi sukupuolta, tytöt ja pojat. Tytöistä kasvaa naisia ja pojista miehiä. Jos tulee luontaisesti puheeksi, voin mainita, että naiset rakastuu useimmiten miehiin ja miehet useimmiten naisiin, mutta voi olla toisinkin ja se on ok. Vain naiset voivat synnyttää. Voi olla olemassa ns. tyttöjen mieleen olevia leluja ja poikien mieleen olevia leluja, mutta jokainen lapsi saa valita, millä leikkii.
Jos lapsi törmää henkilöön, jonka sukupuolta hän ei osaa nimetä ja ihmettelee sitä, hän voi kysyä ja vastaan sitten lapsen kehityksen mukaisesti niihin kysymyksiin, joita hän esittää. Lapsi on ekaluokkalainen.
Vierailija kirjoitti:
Opetan sen että miehet ovat vahvoja ja eteenpäin meneviä suorittajia, ja naiset ovat lämpöisiä, empaattisia kodin hengettäriä :)
Missä maassa mahdat asua? Suomalaisnaisista ehkä 3 % haluaa olla tuollaisia.
Vierailija kirjoitti:
Noin niin kuin kiertoilmaisuna sille että naisten kuuluu olla nyrkin ja hellan välissä?
Pyrin opettamaan ettei ketään voi jaotella tiettyyn muottiin pelkän sukupuolen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset eivät ole kysyneet, joten en ole kokenut tarpeelliseksi erikseen tuoda asiaa esiin. Nuo muutkin kertomani ovat olleet vastauksia lasten kysymyksiin, ei minun erikseen esille tuomia asioita. Paitsi tuo, että on tyttöjä ja poikia. Sen opetin heille tyyliin "Sinä olet tyttö ja veljesi on poika" tai "Oletpa taitava tyttö, kun osasit itse laittaa sukat jalkaan" tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun miehellä on isommat tissit kuin muilla. Yli puolella miehistä on nykyään tissit.
Aiemmin on puhuttu lähinnä vain fyysisistä eroista. Pojilla on kikkeli, tytöillä pimppi. Nyt 6 v:n kanssa juteltu myös transseksuaaleista. Että joku voi haluta olla/ tuntea olevansa poika/tyttö, vaikka on erit vehkeet ja kroppa. Tämä juttelu lähti enimmäkseen siitä, kun lapsi tajusi näillä seuduilla liikkuvan potkuritädin olevan mies (en tiedä kyllä, kokeeko potkuritäti/-setä olevansa nainen vai tykkääkö vain pukeutua naisten vaatteisiin).
Mikä teistä tekee tytön? Entä pojan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei varmaan pidä tuo prosenttiluku paikkansa. Suurin osa mun tuntemista naisista rakastaa laittaa kotia, sisustaa ja leipoo ja kokata. Tai edes suurta osaa noista, jos ei kaikkia. Ja koulutustaso ei muuta tuota.
Vierailija kirjoitti:
Tytöllä on pimppi, pojalla pippeli. Hyvin yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Sukuelimet. Ihan niinkuin aikojen alusta on varmaan ollut.
Vierailija kirjoitti:
Kromosomit
Noh, itse olen aika perinteinen ihminen ja sukupuolineutraalisuus on mulle jokseenkin käsittämätön juttu. Jos on pimppi, niin on tyttö ja jos on pippeli, niin sitten on poika. Tyttöjä ja poikia voi olla hyvin erilaisia ja on myös ihmisiä, jotka kokevat olevansa toista sukupuolta kuin (fyysisesti) ovat. Meillä sukupuoliasit on pieniä sivujuttuja, tärkeämpää on persoona jne. Sen suuremmin näistä asioista ei jutella, paitsi toki vastaillaan kysymyksiin jos lapsilla sellaisia on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei varmaan pidä tuo prosenttiluku paikkansa. Suurin osa mun tuntemista naisista rakastaa laittaa kotia, sisustaa ja leipoo ja kokata. Tai edes suurta osaa noista, jos ei kaikkia. Ja koulutustaso ei muuta tuota.
Tai itseasiassa varmasti on niin, että mitä korkeammalle on kouluttauduttu sitä perinteisemmät ns. "naisten hommat" on hallinnassa ja tyylikkäämpi koti... Näin mun tuttavapiirissä. Ei toki tarkoita etteikö naisista olis muuhunkin. Mutta en millään allekirjoita että tuo kolme prosenttia pitäisi paikkansa!
On poikia ja tyttöjä, joista kasvaa miehiä ja naisia. Yksinkertaista, rakas Watson.