Miten pystytte käyttämään yhteispesukoneita
Miten ihmeessä pystytte käyttämään taloyhtiön pesukoneita? Eikö ällötä ajatus siitä, että siinä on voinut pyöriä jonkun ripulipöksyt/hiivakalsarit/jalkasienisukat ennen teidän pyykkiä. En vaan kykenisi...
Kommentit (55)
No jaa, en ole ikinä moista sen kummemmin miettinyt ja jatkossakin uskallan pestä pyykkituvassa jos sellaiseen asuntoon päädyn missä ei mahdollisuutta omalle koneelle ole.
Pystyn myös syödä buffetpöydistä, käydä uimahallissa, kylpylöissä ja yleisissä vessoissa ja juoda yleisistä juomapisteistä lentokentillä myös ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset eivät osta omaa konetta? Vievän se nyt aikaakin kun pitää juosta pyykkeineen jonnekin kellariin. Matot jne. ymmärrän kyllä kun ei mahdu koneeseen.
No, täällä Helsingin kantakaupungissa asuntoon ei välttämättä mahdu pesukone sopivaan paikkaan.
Meillä taloyhtiön hallituksen jäsenet kyttää näitä pyykkäreitä. Ihan kuin omistaisivat pyykkituvan. On se jotenkin sairasta että käydään katsomassa toisten kuivumassa olevia pyykkejä.
No, vanhin niistä kyttääjistä on 80v. Ei ole muuta elämää.
Te jotka ensin pesette tyhjän koneen kuumimmalla mahdollisella ohjelmalla: miten pesuvuoron aika riittää? Niissä kerrostaloissa joissa olen pesutupaa käyttänyt, on ollut mahdollista varata jotain 2 tuntia aikaa pari kertaa viikossa korkeintaan. Ja pyykit on saaneet olla kuivaushuoneessa max 2 tuntia. Jokaisessa oli samantyyppiset säännöt, eräässä vieläpä kyylä joka kyttäsi niitä kuivausaikoja ja tuli kotiovelle pimputtamaan että aikasi on ylittynyt. Tuollaisten asioiden takia käytän omaa konetta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset eivät osta omaa konetta? Vievän se nyt aikaakin kun pitää juosta pyykkeineen jonnekin kellariin. Matot jne. ymmärrän kyllä kun ei mahdu koneeseen.
Koska olen opiskelija ja asun yksiössä, johon pyykkikone ei mahtuisi. Eikä mua kyllä ällötäkään muiden pyykit, kun vaan pesee korkealla lämmöllä. Tykkään myös kuivata kuivaushuoneessa pyykkini, erityisesti lakanat ja pyyhkeet.
Ei ole ollut ongelma ja harmitti, kun nykyisessä taloyhtiössä ei ole yhteispesukonetta ja jouduin ostamaan itselleni pesukoneen. Miinuksia:
- pesukoneen hankintahinta
- ihan älyttömät pesuajat nykyajan pesukoneissa. Omassani "lyhin" ohjelma pesee sen miltei 3 h, yleispesukoneessa saa 60 asteen 30-45 minuutissa
- kylpyhuoneeseeni ei mahdu kuin minimaalisen pieni pesukone, joudun pyykkäämään 1-2 krt viikossa
Meillä hajosi pesukone viime kesänä. Alkuun tuntui tosi työläältä viedä pyykkejä tupaan mutta kun hommaan tuli rutiini, en enää vaihtaisi!
Pesen 5 henkisen perheen kaikki pyykit kerran viikossa pesutuvassa. Ennen jouduin pyörittämään konetta joka toinen päivä, kun koneeseen ei enempää mahtunut.
Nyt saan pyykit suoraan kuivana kaappeihin eikä tarvitse ripustaa kuivumaan. Ihan luksusta!
Mekin pestään kaikki pyykit 60 asteessa.
Sieni-itiöt kuolee vasta 95:ssä ja monet bakteerit sadassa.
Ällöttää, kun sairaalassa pestään vain kuuskytasteessa.
Ei ole elämä helppoa kun niin moni asia ällöttää. Toivottavasti tajuat myös että kun kosket vaikka rullaportaissa siihen kaiteeseen niin kyseessä on aikamoinen ällötysvaara ja kaikkea muutakin mitä et edes ole ajatellut. Kyllä ne pyykit ovat aika loistopuhtaan kuudenkympin pesun jälkeen verrattuna moneen muuhun asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Sieni-itiöt kuolee vasta 95:ssä ja monet bakteerit sadassa.
Ällöttää, kun sairaalassa pestään vain kuuskytasteessa.
Mankeli desinfioi tehokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä taloyhtiön hallituksen jäsenet kyttää näitä pyykkäreitä. Ihan kuin omistaisivat pyykkituvan. On se jotenkin sairasta että käydään katsomassa toisten kuivumassa olevia pyykkejä.
No, vanhin niistä kyttääjistä on 80v. Ei ole muuta elämää.
Tämä. Ei ole kerran eikä kaksi, kun olen varannut kuivaushuoneen ja sinne on joku tuonut omia homeelta käryäviä vaatteita samaan aikaan, tai kyttääjät on käyneet hypistelemässä vaatteita, päättäneet että ovat heidän mielestään tarpeeksi kuivia ja sammuttaneet puhaltimen. Viimeinen niitti oli, kun omat pyykkini oli otettu pois kuivausnaruilta ja kyttääjät laittanut omat roikkumaan tilalle. Revin kaikki pyykit lattialle, sammutin puhaltimen ja en enää ikinä vie omia pyykkejäni kuivaushuoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsos kun monilla on pesukone mutta vaikka mulla on ihan moderni normaalikokoine pesukone en mitenkään pystyisi siinä pesemään kaikkia pyykkejä tai joutuisin pyörittämään sitä ehkä n. 5 kertaa päivässä ja ripustamaan jatkuvasti kuivumaan pitkin asuntoa pyyhkeitä, peittoja, lakanoita. Paljon kätevämpää pesutuvassa ja 60 asteessa tosiaan tulee puhdasta. Miten monilla näyttää olevan käsitys että pyykinpesun jälkeen se kone on paskanen? Pesettekö itse alkkarinne jossain 30 asteessa?
Miten ihmeessä sulla tulee noin kamalat määrät pyykkiä? Viisi koneellista päivässä! Niin ja hienoista materiaaleista tehdyt pitsialusvaatteet eivät paljon 30 astetta kuumempaa pesua kestä.
Mä kun muutin tänne Helsinkiin missä pesukoneliitin maksaa vuokrassa sen 100€/kk enemmän niin en todellakaan ole vienyt taloyhtiön pesukoneeseen missä se sitten sijaitseekaan. Toinen on kun täällä pitää olla amme joka hemmetin asunnossa niin otin sen hyötykäyttöön. Laitan vettä ammeeseen ja pesuaineet sekaan ja vaatteet yöksi lillumaan ja seuraavana päivänä möyhii ja huuhtelee hanan alla. Viehän tuo aikaa, mutta ällötys leveli matalempi, ei tartte euroja mättää koneeseen eikä kukaan käy pöllimässä vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsos kun monilla on pesukone mutta vaikka mulla on ihan moderni normaalikokoine pesukone en mitenkään pystyisi siinä pesemään kaikkia pyykkejä tai joutuisin pyörittämään sitä ehkä n. 5 kertaa päivässä ja ripustamaan jatkuvasti kuivumaan pitkin asuntoa pyyhkeitä, peittoja, lakanoita. Paljon kätevämpää pesutuvassa ja 60 asteessa tosiaan tulee puhdasta. Miten monilla näyttää olevan käsitys että pyykinpesun jälkeen se kone on paskanen? Pesettekö itse alkkarinne jossain 30 asteessa?
Miten ihmeessä sulla tulee noin kamalat määrät pyykkiä? Viisi koneellista päivässä! Niin ja hienoista materiaaleista tehdyt pitsialusvaatteet eivät paljon 30 astetta kuumempaa pesua kestä.
Tulee tulee, itse pesen kaikki alusvaatteet ehdottomasti 60 asteessa. 30 astetta hyi!
Opiskelijana oli vähän pakko kun ei ollut varaa pesukoneeseen.
Onko teillä kaikki pyykit 60 asteessa pesevillä lainkaan hienoja vaatteita? Läheskään kaikki paremmat materiaalit eivät kestä mitään 60 asteen jyskytystä. Alusvaatteetja menevät silpuksi, vai käytätkö ainoastaan jotain kulahtaneita puuvillahirvityksiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ilmeisesti omista kauniita alusvaatteita?
Tulee tulee, itse pesen kaikki alusvaatteet ehdottomasti 60 asteessa. 30 astetta hyi!
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä kaikki pyykit 60 asteessa pesevillä lainkaan hienoja vaatteita? Läheskään kaikki paremmat materiaalit eivät kestä mitään 60 asteen jyskytystä. Alusvaatteetja menevät silpuksi, vai käytätkö ainoastaan jotain kulahtaneita puuvillahirvityksiä?
Kysymyksen pitäisi kuulua, että kuka alkujaan ostaa sellaisia alushousuja, jotka eivät kestä 60 astetta?
Alushousut kun ovat juuri niitä vaatteita, jotka kuuluu pestä 60, koska alemmissa lämpötiloissa ne eivät puhdistu riittävästi.
Pesen aina ensin urheiluvaatteet 95 asteessa ja sen jälkeen laitan petivaatteet (ne ovat ainoita, jotka pesen yleisessä pesutuvassa)
Mattoja ei saa pestä koneessa. Riemusta kiljuen kiikutin pikkuvikaisen koneeni kierrätykseen kun taloon tuli viimeisen päälle varusteltu pesutupa.
Ei enää olohuoneessa kuivuvia pyykkejä, eläinten karvat lähtevät kuivausrummussa kivasti ja vaatteet saa suoraan kaappiin.
Iso kone pesee tuplapeitot ja tyynyt näppärästi, muutenkin helpottaa lapsiperheen pyykkäystä. Ihanalla mankelilla saa petivaatteet huollettua ja tehokas kuivaushuone kuivaa ne parissa tunnissa. Ja omassa kylppärissä on nyt tilaa säilytyskaapille.