Teinien selfiekulttuuri. Ymmärtkö, mistä lopulta kyse?
Oli YlePuheella aamulla Olivia Oras sekä hänestä tehty Insta-dokkari.
Silti näin kolmekymppisenä vieläkään ymmärrä, mitä sisältöä se tuo elämään postaamalla itsestä omia kuvia päivittäin? Tai ehkä olen vain vanha.
Kommentit (25)
Ehkä sinun kannattaisi siirtyä kuvakulttuuriin, koska verbaalinen ulosantisi on haparoivaa.
Tiedän, kysymys on radikaalisesta etymologiasta. Kerro miten vitussa saksassa pakolainen oppii painostuksen alla saksan kielen aina vähintään murto osa sekunnista nopeammin kuin suomenkielen? Maapallossa ei nähdä ilman materiaalia oikeanlaista liikettä. Minua ei kyllä vituta tai pelota ollenkaan jos joku syö banaanin nyt ja astuttuani ulos hän olisi muuttunut apinaksi koska selfie. Formula1 todistaa tämän.
Ei se nyt narsistista ole, jos joku pitää itsestään ja laittelee kuvia nettiin. Sillä haetaan vain huomiota ja pönkitetään omaa egoa, paljon seuraajia = suosittu tyyppi. Ja tuleehan siitä hyvä mieli, jos monet ihmiset pitävät sun kuvia kivoina.
Oraksen tapauksessa muustakin kyse. Sillähän tuhansittain seuraajia, tostahan voi saada raha/kehittyä työ/saada työmahdollisuuksia.
Nykyään on hyvä olla omahyväinen ja tuijottaa vaan omaa napaa. Niitä nuoria pidetään outoina joilla ei ole instaa, snapchattia ja kaikkia mahdollisia someja.
Nuoret kuvittelee että ihmisiä oikeasti kiinnostaa kaikki mitä he tekevät. Kadulla kävelyä pitää snäpätä, liikutella suuta musiikin tahdissa tai muuten vaan muikistella.
Lisäksi monilla on vääristynyt kuva siitä mitä some on. Julkisuudessa puhutaan naisista jotka tienaavat tuhansia yhdellä postauksella, nuoret haluavat helppoa rahaa ja kuvittelevat sen olevan helppoa. Mutta että voi saada rahaa, täytyy olla seuraajia ja seuraajia saa helpoiten heruttamalla rintoja tai persettä. Tai molempia samaan aikaan.
Nuoret eivät yhtään ajattele sitä, että ne kuvat pysyvät. Monet miehet keräävät nimien kanssa kansioihin näitä herutus kuvia. Työtä hakiessa varmaan mukavaa kun pomon silmille hyppää paljaat pakarat ja ties mitä.
Onhan se nyt saatanan sairasta laittaa itsestään jotain persekuvia nettiin. Siis totaalista huomiohuoraamista ja yritetään pönkittää olematonta itsetuntoa.
Minä esittelen omaa kroppaani. Olen tehnyt salilla paljon töitä sen eteen ja olen tuloksista ylpeä. Miksi en saisi jakaa niitä nettiin? Toiset esittelevät kuvia onnistuneista leivonnaisista. Minä omasta kropasta. Mikä tekee tästä kropan esittelystä huonompaa? Perustelut tälle kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt narsistista ole, jos joku pitää itsestään ja laittelee kuvia nettiin. Sillä haetaan vain huomiota ja pönkitetään omaa egoa, paljon seuraajia = suosittu tyyppi. Ja tuleehan siitä hyvä mieli, jos monet ihmiset pitävät sun kuvia kivoina.
Huomion haku on narsismia. Me olemme kaikki hivenen narsistisia. Hyväksy tosiasiat.
Älä sekoita narsistia ja narsismia toisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Minä esittelen omaa kroppaani. Olen tehnyt salilla paljon töitä sen eteen ja olen tuloksista ylpeä. Miksi en saisi jakaa niitä nettiin? Toiset esittelevät kuvia onnistuneista leivonnaisista. Minä omasta kropasta. Mikä tekee tästä kropan esittelystä huonompaa? Perustelut tälle kiitos.
Monilla on samanlainen keho tekemättä mitään. Monilla ei olisi, vaikka tekisivät sata kertaa sen, mitä sinä. Mikä tuossa siis oli se hieno kohta, mitä olet tehnyt?
Eniten ihmettelen sitä että rumatkin tunkee netin täyteen omakuviaan. Ja vanhat ämmät.
Naurettu on usein näille selfietyypeille ja ihan ne omat hyvät kaveritkin nauraa miten noloja on jotka omaa kuvaa jakaa usein.
Noloja kulmakarvat ja noloja kuvia kaupan sovituskopeissa kun ei ole varaa ostaa itselle kotiin vietäväksi jne
Toivottavasti joskus ymmärtävät kuinka noloja ovat olleet.
Ymmärrän minä hyväksynnän ja huomion hakemisen. Moni ihminen on perso kehuille. Mutta sitä en ymmärrä, että ne ovat niin järkyttyneitä, jos tulee negatiivistakin palautetta. Joka leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön. Kuten vaikka ne rintojen neutraloijat.
Omalla vastuulla kirjoitti:
Ymmärrän minä hyväksynnän ja huomion hakemisen. Moni ihminen on perso kehuille. Mutta sitä en ymmärrä, että ne ovat niin järkyttyneitä, jos tulee negatiivistakin palautetta. Joka leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön. Kuten vaikka ne rintojen neutraloijat.
Tämä. Itse haukun niitä lehmiä ihan vain nähdäkseni, mistä heidät on tehty.
Toi on muuten todella noloo, kun oikeasti joku ruma ihminen laittaa johonkin facebookkiin itsestään selfieitä roppakaupalla ja kaverit kehuu säälistä. Sitten ne ei ees sitä tajua, että ei sitä kukaan viehättävänä pidä, vaan säälistä kehuvat........,
Ymmärrän sen että jotkut haluavat esitellä erilaisia meikkauksia, ja siksi on sivu täynnä selfieitä. Ymmärrän jonkun kroppakuvan jos on tyytyväinen tuloksiin, mutta hyvällä maulla, ei mitään herutusta.
Mutta en ymmärrä sitä, että ihan muuten vaan jonkun ig on ihan täynnä tavallisia selfieitä. Minusta se näyttää aika nololta jos koko insta on täynnä vaan samanlaisia selfieitä, pari maisemaa välissä, pari kroppakuvaa ja sitten taas selfieitä.
Teinien selfiet vielä ymmärtää kun pitää hakea kehujen kautta vahvistusta itsetunnolleen, mutta entä suurperheen 43v äiti, jonka insta ja facebook täynnä photoshopattuja selfieitä. Olettaisi olevan muutakin tekemistä.
Itseä lähinnä harmittaa ne nuoret, jotka ottavat itsestään hienoja kuvia mutta silti niitä tykkäyksiä tai kehuja ei tule.
Kyse on narsismista ja oman identiteetin rakentamisesta. Ja samaa tekee nykyään naimisissa olevat naisetkin. Tosin heidän selfieihinsä on tullut uudellaisia elementtejä mukaan. Iän myötä naisten selfiet siis muuttuvat pikkaisen. Tässä havaintojani:
Alle parikymppiset esittelee kroppaansa ja pusuhuuliaan.
20 - 28 vuotiaat aloittavat muiden kadehdittamisen lomamatkakuvilla, kroppa edelleen vahvasti läsnä
26 - 32 drinksukuvat, viinilasikuvat, sistuskuvat (nyt ollaan sinkkuelämää). Vaatteet tärkeitä näissä!
30 - 45 Superäiti-selfiet