Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kasvissyöjä, mitä ajattelet, kun näet nahkasohvan, lampaantaljoja tms osana sisustusta?

Vierailija
29.01.2017 |

Miten suhtaudut ihmisiin, jotka sisustavat näillä luonnonmateriaaleilla?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan kotiini en ottaisi kyllä mitään raatoja. Jos joku moisia jostain syystä haluaa niin noh... Mitäpä minä sille voin. Hieman surullista se vaan on. Itse jätin nahkatuotteet jo siinä vaiheessa kun jätin punaisen lihan pois. Tuntui jotenkin tekopyhältä käyttää toisten ihoa päällään kun lihaa ei halunnut syödä.

Vierailija
22/36 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Goretexin on todettu huuhtutuvaan pesuvesin mukana pohjavesiin ja saastuttavan kemiallisesti. Muovisaastetta.

Sinulla ei vissiin ole mitään tietoa millaisilla myrkyillä ja kemikaaleilla se nahka pitää käsitellä. Ja kyllä niitä myrkkyjä pääsee luontoonkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Goretexin on todettu huuhtutuvaan pesuvesin mukana pohjavesiin ja saastuttavan kemiallisesti. Muovisaastetta.

Oletteko istuneet laadukkaalla, aidolla nahkasohvalla, jonka pintaa ei ole käsitelty muoveilla kylmäksi ja tukkoiseksi? (halvoissa on ainakin puolet muovia tungettuna nahkanrippeiden tueksi) Ei hiosta, ei ole kylmä. Yhtä hyvä käytössä kuin nahkakengät, eikä kerää pölyä samalla tavalla kuin kangassohvat.

Nahan käsittely saastutta moninkertaisesti.

Vierailija
24/36 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään. Olen kasvissyöjä koska liha oksettaa mua. En siksi että se olisi eettistä

Vierailija
25/36 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin ympäristönäkökohdat huomioiden uuden parkittua nahkaa olevan sohvan. Nahankäsittelyvedet ovat menneet läpi ruotsalaisen puhdistusprosessin, aineet on luonnosta, eikä sohvaan laitettu yhtään muovipinnoitetta. Valitsin paksumman nahkalaadun aidolla martiolla. Sohvan on tarkoitus kestää sukupolvelta toiselle! Runko puuta.

Vierailija
26/36 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kasvissyöjänä en kiinnitä erikoiseta huomiota nahkasohviin tai lampaantaljoihin, koska en käytä niitä omana ravintonani.

Vierailija
27/36 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä nahkakenkien vastakohta ei oo tekonahka, vaan goretex-kangas. Mul ei oo ollu yksiäkään tekonahkakenkiä.

Goretex kengät ei mitenkään vastaa nahkakenkiä. Nahkakengät on aivan eri käyttötarkoitukseen suunnattu. Goretex on sellaisten ulkoilu ja urheilukenkien materiaali. Ei siitä tehdä esim. nättejä kävelykenkiä puhumattakaan esim. avokkaista.

Vierailija
28/36 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistan itsekin nahkatavaraa jotka joko ajalta ennen elämäntapamuutosta/kirpparilta ostettuja. Jos joku ostaa uutena jatkuvasti nahkaa, saatan ajatella mielessäni että ei, mutta en sano mitään, ellei kyseessä joku läheinen. 

Vierailija
29/36 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan, että viisastellaan, tässä on kyse eettisyydestä. Jos eettisistä syistä perustelee kasvissyöntiä, veganismia jne, on se ulotettava muihinkin eläinperäisiin tuotteisiin kuin ruokaan.

Ei perusteluissa muuten ole järkeä: et voi syödä nahkaa mutta voit käyttää sitä takkina, muka.

Sen kannattaa myöntää, että ei ole ehdoton; ei se kenestäkään epämoraalista teen.

Vierailija
30/36 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kasvissyöjä ja mulla on kotona nahkasohva. Sain sen ex-poikaystäväni vanhemmilta. Mulla ei ollut sohvaa ja tuo olisi muuten mennyt kaatopaikalle, joten otin sen vastaan.

Vierailija
31/36 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä nahkakenkien vastakohta ei oo tekonahka, vaan goretex-kangas. Mul ei oo ollu yksiäkään tekonahkakenkiä.

Goretex kengät ei mitenkään vastaa nahkakenkiä. Nahkakengät on aivan eri käyttötarkoitukseen suunnattu. Goretex on sellaisten ulkoilu ja urheilukenkien materiaali. Ei siitä tehdä esim. nättejä kävelykenkiä puhumattakaan esim. avokkaista.

Niitä taas voi tehdä ihan kankaasta.

Vierailija
32/36 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen sijaan, että viisastellaan, tässä on kyse eettisyydestä. Jos eettisistä syistä perustelee kasvissyöntiä, veganismia jne, on se ulotettava muihinkin eläinperäisiin tuotteisiin kuin ruokaan.

Ei perusteluissa muuten ole järkeä: et voi syödä nahkaa mutta voit käyttää sitä takkina, muka.

Sen kannattaa myöntää, että ei ole ehdoton; ei se kenestäkään epämoraalista teen.

Siinä on todellakin järkeä tehdä edes jotain eettistä kuin ei mitään eettistä. Esim. on järkeä syödä vegaanisesti vaikka yksi päivä viikossa kuin ei yhtään.

Vierailija
33/36 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siirtymässä keinomateriaaleista (fleese, keinonahka, keinokuidut jne.) eläin- ja kaspiperäisiin materiaaleihin. Keinokuituvaatteesta irtoaa pesussa tuhansittain mikroskooppisen pieniä muovi hitusia, jotka päätyvät viemärivesien mukana vesistöihin. Siellä ne joutuvat planktoneliöiden syötäväksi ja sitä kautta ravintoketjuun. Muoviin liukenee vedestä runsaasti rasvaliukoisia ympäristömyrkkyjä, jotka sitten päätyvät eläimiin.

Käytän keinokuituiset vaatteet loppuun ja ostan tilalle villaa, pellavaa, puuvillaa tai muita luonnon kuituja. En osta mulesingin kohdanneiden lampaiden villaa vaan mieluiten kotimaisista lampaista peräisin olevia tuotteita. Lämpimiä vaatteita aion tehdä lampaan taljoista, itse parkituista ruoadkill turkikista ja perinnöksi saaduista kelsiturkeista. Nahan parkitsemiseen löytyy netistä todella ympäristöystävällisiä ohjeita. Parkitsemiseen voi käyttää esimerkiksi suolalla kyllästettyä hapatettua ruistaikinaa!

Vierailija
34/36 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
35/36 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten suhtaudut ihmisiin, jotka sisustavat näillä luonnonmateriaaleilla?

Riippuu ihmisestä miten suhtaudun. Tarkenna vähän tätä lehmätaljaihmisen luonnetta ja maailmankuvaa.

Vierailija
36/36 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on todellakin järkeä tehdä edes jotain eettistä kuin ei mitään eettistä. Esim. on järkeä syödä vegaanisesti vaikka yksi päivä viikossa kuin ei yhtään.

Kyllä. Teko on järkevä, mutta ei se, että perustelee sen ehdottomaksi ja unohtaa toisen puolen eikä välitä eläinten kärsimyksistä silloin, kun kyse on esim vaatteista tai huonekalumateriaaleista.

Eli ihan rehellisesti voi jättää kehumatta olevansa ehdoton.