Mies ei halua tuhlata rahaa
Ei perheen ruokaan, lapsen vaatteisiin tms ei mihinkään. Muilla tällaisia miehiä?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
En minäkään halua tuhlata rahaa, mutta tässä nyt varmaan tarkoitetaan sitä että mies ei halua ostaa lapsille edes vaatteita vaikka nämä tarvitsisivat niitä?
Rahan tuhlaamisella yleensä tarkoitetaan sitä että sitä käytetään johonkin turhaan. Mutta esim. ruokaahan on pakko syödä ja täten ostaakin, ja miehen pitää kyllä maksaa oma osuutensa siitä.
Joo mutta ei ole välttämätöntä ostaa jotain brändimakaroneja hintaan 7€/kg, kun perusmakaronia saa hintaan 0,99€/kg. Halpamerkit on monesti ihan samaa tavaraa kuin kalliit brändituotteet.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ruokaan ja lapsen vaatteisiin pitäisi tuhlata? Ap voi itse törsätä rahansa miten haluaa.
Siis ei halua käyttää niihin rahaa. Tuhlata oli väärä sana.
Fiksu mies rajoittaa perheen kulutusta ja säästää näin rahaa ja luontoa.
Olen aina pitänyt itseäni nuukana ja säästäväisenä ja vaimo on onneksi samanlainen. Tämän ketjun luettuani en helpotuksekseni ole lainkaan pahimmasta päästä. 😁
Itsekäs pesäloinen. Tuo tuhlaamisesta syyttäminen on vain tekosyy, niin voi laittaa kaiken omaan taskuun.
Olen elänyt kulutuspoliisin kanssa pienen hetken. Se oli aika lailla ahdistava kokemus, etenkin kun tienasin itse rahani ja vastasin täysin omasta kulutuksestani eli kävin töissä enkä saanut tienaamallani rahalla ostaa haluamaani jugurttia, ihan vaan siksi ettei se sattunut sopimaan poliisin käsitykseen rahankäytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Että ihmisillä on eri prioriteetit ja monenlaisia arvoja. Kunniota sitä, tai ota etäisyyttä.
Totta, eikä kukaan ulkopuolinen voi sille mitään. Arvot kun ovat niin syvällä sisimmässä, että eivät helposti muutu eikä niihin ole lääkehoitoa. Tuskin edes sairaalloisen pihille terapiaakaan.
Joillekin ihmisille on tärkeintä raha, eikä suinkaan se, mitä rahalla saa. Ei mitään väliä, vaikka olisi kylmä ja nälkä, kunhan vaan on rahaa!
Meilläkin mies haluaa säästää. Lapsille ei saisi edes kirpparilta ostaa vaatteita. Mies ei tajua, että lapset kasvavat huimaa vauhtia ja vaatteet jäävät nopeasti pieniksi. Yhtenä talvena riitelimme mieheni kanssa siitä, ostammeko lapselle talvikengät vai kulkeeko lapsi koko talven kumisaappaissa! Nykyään en edes keskustelte lasten vaatteista miehen kanssa, vaan ostan mitä tarvitsee. En todellakaan juokse merkkien perässä, joten minusta miehen kitinä lasten vaatteista on naurettavaa!
No, miehelläni on omat intressinsä... Hän saattaa silmiä räpäyttämättä laittaa satoja ja jopa tuhansia euroja omiin harrastusvälineisiinsä. Siinä lastenvaatteisiin kuluvat rahat ovat pisara meressä!
Minä seurustelin jonkun aikaa rahastaan tarkan miehen kanssa. Ei muutettu onneksi yhteen, mitä lie siitä olisi tullut.
Hänellä oli kaksi lasta, minulla yksi.
Hän teki tarkkoja laskelmia siitä mitä oli kuluttanut ja mihin. Piti minulle jatkuvasti saarnaa siitä että ostin vaatteita minulle tai lapselleni, olin kuntosalin jäsen tai ostin kalliimpaa lihaa kuin se halvin mahdollinen. Olin kuitenkin omillani toimeentuleva kolmekymppinen silloin.
Usein kaupassa maksoin suuremman osan yhteisistä viikonloppuostoksista koska herra ei kokenut että tarvitaan esimerkiksi hedelmiä tai vihanneksia. Tai minusta olisi ollut hauskaa mennä elokuviin mutta herran mielestä telkkarista tuleva vanha Bond oli ihan hyvä. Keilaamaan ei voinut vanhan kaveriporukan kanssa mennä kerran kuussa koska turhaa kulutusta.
Kesällä mentiin lapsien kanssa uimarannalle ja hän oli ihan kauhuissaan kun olin ottanut koriin mukaan mm viinirypäleitä ja vesimelonia.
Kun hän kuuli mitä lapseni isä maksaa elatusta, hän oli pöyristynyt, hän maksoi vain minimit ja jos exä joskus pyysikin ylimääräistä jotain isompaa varten, hän suostui ison selvittelyn jälkeen maksamaan ehkä puolet siitä mitä exä pyysi. Esim luokkaretki, talvihaalari, harrastusmaksut (exän piti siis laittaa myös joku tosite siitä että asia on oikeasti maksanut x summan).
Naiset ovat monesti holtittomia rahankäyttäjiä. Starbucksin kahveihin ja suklaapatukoihin menee monta kymppiä kuukaudessa. Perusraaka-aineetkin pitää olla kalleinta mahdollista. 0,89 e/kg maksava omena ei kelpaa, pitää olla sitä 3,79 e/kg maksavaa. Samat ravinteet kummassakin!
Tällaisen naisen kanssa on raskasta elää, kun itse yrittää saada rahaa säästöön lasten opiskelua ja omia eläkepäiviä varten sekä tietysti sairastumisen yms. pahan päivän varalle.
Onneksi olen saanut vaimosta koulutettua melko järkevän rahankäyttäjän. Toki vaimo edelleen tuhlaa kahviloihin yms. mutta perusraaka-aineet ostaa jo edullisesti. Lisäksi ymmärtää jo sijoittamisestakin jotain ja jakaa huoleni lasten tulevista yliopistomaksuista. Kyllä se tästä, koulutan pitkäjänteisesti.
Järkevä rahankäyttö on tärkeää, mutta jotkut miehet eivät tajua ollenkaan, että lapsille pitää hankkia vaatteita, ruokaa, suksia, luistimia jne. Monissa perheissä ne kun vain "ilmestyvät itsekseen" lapsille, eli vaimon hankkimana. Meillä minä vastaan lähes kaikista lasten hankinnoista, eikä mies arvostele mitenkään rahankäyttöäni niihin.
Juuri tajusin, että vaikka kerron hankinnoista yleensä miehelle, hänkin on näitä joille lasten tavarat vain ilmestyvät. Totesin juuri, että voisimme pitää tämän vuoden kirjaa vaateostoksista yms. Mies kysyi hämmästyneenä miksi, eihän meillä mene niihin oikeastaan yhtään rahaa. Ja tämä kun oltiin viikkoa aiemmin ostettu lapsille harrastusvälineitä, olin tilannut muutamaa viikkoa aiemmin lapsille paketin vaatteita alemyynneistä ja juuri tullut ovesta kassillisen kanssa kirppariostoksia lapsille. (Nämä siis kaikki harkittuja ostoksia kirpparista ja alesta: Pyrin ostamaan ennakkoon seuraavia kokoja, jotta pääsen halvemmalla.)
Mutta koska mies ei itse näitä joudu ajattelemaan, seurannan myötä hänet todennäköisesti tulee yllättämään, ettei näihin hankintoihin olekaan riittänyt muutama kymppi vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Järkevä rahankäyttö on tärkeää, mutta jotkut miehet eivät tajua ollenkaan, että lapsille pitää hankkia vaatteita, ruokaa, suksia, luistimia jne. Monissa perheissä ne kun vain "ilmestyvät itsekseen" lapsille, eli vaimon hankkimana. Meillä minä vastaan lähes kaikista lasten hankinnoista, eikä mies arvostele mitenkään rahankäyttöäni niihin.
Juuri tajusin, että vaikka kerron hankinnoista yleensä miehelle, hänkin on näitä joille lasten tavarat vain ilmestyvät. Totesin juuri, että voisimme pitää tämän vuoden kirjaa vaateostoksista yms. Mies kysyi hämmästyneenä miksi, eihän meillä mene niihin oikeastaan yhtään rahaa. Ja tämä kun oltiin viikkoa aiemmin ostettu lapsille harrastusvälineitä, olin tilannut muutamaa viikkoa aiemmin lapsille paketin vaatteita alemyynneistä ja juuri tullut ovesta kassillisen kanssa kirppariostoksia lapsille. (Nämä siis kaikki harkittuja ostoksia kirpparista ja alesta: Pyrin ostamaan ennakkoon seuraavia kokoja, jotta pääsen halvemmalla.)
Mutta koska mies ei itse näitä joudu ajattelemaan, seurannan myötä hänet todennäköisesti tulee yllättämään, ettei näihin hankintoihin olekaan riittänyt muutama kymppi vuodessa.
Tästä syystä miehet mieltävät elättävänsä yksin perhettä koska tankkaavat autoa. Seuratkaapa myös ruokaostoksia ja pesuaineita eri listassa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä miehet mieltävät elättävänsä yksin perhettä koska tankkaavat autoa. Seuratkaapa myös ruokaostoksia ja pesuaineita eri listassa...
Hyvä pointti! Kaikkien tulojen ja menojen seuranta tekisi varmasti hyvää erityisesti niissä perheissä, joissa näistä on kinaa. Sekä senkin huomioiminen, jos toinen tekee aktiivisesti "töitä" kulujen pienentämiseksi, kuten ravaa siellä kirppareilla, sopii kavereiden kanssa tavaroiden ja vaatteiden ilmaisesti vaihdosta, tekee edullista ruokaa kotona ja seuraa tarjouksia. Kuten myös jos toinen tekee vaikka remppaa asuntoa, harrastaa sijoittamista jne.
Kuten sanoin, meillä ei onneksi ole tarvinnut näit kinoja käydä tai perustella kuka elättää perhettä vaan onneksi koetaan olevamme samassa veneessä. Minä myös tienaan nykyään enemmän, joten senkään puolesta ei mies kovin helposti saisi päähänsä "elättävänsä perhettä yksin", mutta eipä onneksi tuota asennetta kuullut myöskään silloin, kun olin kotihoidontuella.
t. 32
Miehen rahankäyttö on selkeästi ongelma silloin, kun sitä ei käytetä naiseen.
Eiköhän nyt tuohon ap:n ja monen muunkin tilanteeseen sovi, että tehdään selkeä kuukausi- ja vuosibudjetti. Tästä pitää jyvittää rahoja mm. myös lasten hankintoihin, tehdä realistinen budjetti päivittäistavaroihin, kaikki kuukausittain/vuosittain toistuvat on helppo ennakoida. Lisäksi vielä sitten säästäminen ja/tai velan lyhennykset.
Tämä budjetti pitää käydä yhdessä läpi, niin ehkä ap:n mies huomaa, kuinka paljon oikeastaan rahaa menee ihan välttämättömimpään tai hyvässä lykyssä ap huomaa, että vähemmälläkin tulee toimeen.